• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
  • اِلخَميس ١٦ شوال ١٤٤٥
  • Thursday 25 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 10406 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۶/۱۰ - 11:07
بانک مرکزی بی قدرت وتقریبا خنثی است
آشفتگی بازار پول:

بانک مرکزی بی قدرت وتقریبا خنثی است

نماینده مجلس گفت: آشفتگی کنونی بازار پول ناشی از آن است که مقام ناظر به عنوان مقام تنظیم گر به خوبی نمی تواند نقش خود را ایفاء کند.

به گزارش آفتاب صبح و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حسین زاده بحرینی با حضور در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر با اشاره به تفاوت های بانکداری اسلامی و بانکداری ربوی افزود: در بانکداری اسلامی، ربا وجود ندارد بنابراین معمولاً بانکداری اسلامی را به عنوان بانکداری بدون ربا می شناسند.
 
وی با بیان اینکه بانک مرکزی ما بی قدرت و تقریباً خنثی است، گفت: آشفتگی کنونی بازار پول ناشی از آن است که مقام ناظر به عنوان مقام تنظیم گر به خوبی نمی تواند نقش خود را ایفاء کند.
 
حجت الاسلام و المسلمین حسین زاده بحرینی اضافه کرد: می پذیریم که دست بانک مرکزی را باید تا حدودی باز بگذاریم اما تجربه 30 ساله گذشته گواه است که اگر قانون گذار قوانین الهی را در تدوین قانون بانکداری در نظر نگیرد تضمینی وجود نخواهد داشت که عملیاتی بانکی ما در آینده ربوی نباشد و کارآیی لازم را متناسب با اقتصاد ما داشته باشد.
 
وی گفت: بانکداری کنونی ما در بسیاری جاها غیرشرعی و ناکارآمد است و نیازهای اقتصادی ما را تامین نمی کند.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از ایرادهای پیش نویس لایحه دولت، این است که آنچه در مورد عقود و عملیات بانکی و تجهیز و تخصیص در آن آمده تقریباً همان چیزهایی است که در قانون سال 1362 آمده است.
 
حجت الاسلام حسین زاده بحرینی ادامه داد: اگر این قانون کارآیی داشت در این 30 سال باید کارآیی خود را نشان می داد اما این گونه نشد.
وی با بیان اینکه در طرح مجلس، تکلیف مردم و بانکداری و مقام ناظر را روشن کردیم افزود: بر اساس این طرح بانک ها در عقودی مانند اجاره و جعاله که شرعاً می شود برای آن سود ثابت گرفت برای تعیین سود ثابت آزادند اما برای عقودی که نمی شود سود ثابت گرفت باید برای آن تدبیر کرد.
 
حسین زاده با اشاره به اینکه لایحه دولت برای عقود مشارکتی هیچ تدبیری نیاندیشیده است، گفت : بر اساس تحقیقات، صد درصد عقود مشارکتی که در شبکه بانکی منعقد شده مشارکتی نبود است.

ارسال دیدگاه شما