• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
  • اِلأَربِعا ٨ شوال ١٤٤٥
  • Wednesday 17 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 105745 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۷/۳/۹ - 11:52
ارزیابی سازمان

ارزیابی سازمان " CIA" آمریکا از معامله «همبرگری - هسته ای» ترامپ با کره شمالی/ پیونگ یانگ خلع سلاح نمی شود

ترامپ تا کنون درباره خلع سلاح هسته ای کره شمالی بسیار خوش بینانه اظهار نظر کرده است در حالی که گزارش سیا نشان می دهد مهم ترین نهاد اطلاعاتی آمریکا معتقد است پیونگ یانگ هیچ گاه راضی به خلع سلاح کامل نخواهد شد.

 ‍سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) برآورد کرده است "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی به این زودی‌ها و یا شاید هرگز خلع سلاح هسته‌ای نخواهد شد.

به گزارش آفتاب صبح و به نقل ازعصرایران در آستانه احتمال دیدار رهبران کره شمالی و آمریکا در سنگاپور 3 مقام ارشد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به شبکه خبری " ان بی سی" آمریکا گفته‌اند که ارزیابی این سازمان این است که کره شمالی به رغم موافقت با برگزاری دیدار سران با آمریکا درباره موضوع خلع سلاح هسته‌ای پیونگ یانگ، به این زودی‌ها و یا شاید هرگز زرادخانه سلاح های هسته ای خود را تحویل آمریکا نخواهد داد.

این ارزیابی با اظهارات خوش‌بینانه ترامپ درباره خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی در آینده نزدیک در تعارض است. ارزیابی سیا در حالی است که ترامپ بر خلاف ارزیابی مهم ترین سازمان اطلاعاتی آمریکا، همچنان به دیدار با رهبر کره شمالی در 22 خرداد در سنگاپور امیدوار است.

 

ارزیابی سازمان

یک مقام سازمان " سیا" که گزارش ارزیابی اخیر این سازمان را خوانده است به این شبکه آمریکایی گفته است: همه می‌دانند که آنها حاضر به خلع سلاح هسته‌ای نخواهند شد." این گزارش در اوایل ماه می جاری – 4 هفته پیش-  تهیه و تنظیم شده است.

به گفته این مقام شاید در مرحله کنونی بزرگ‌ترین امتیازی که "کیم جونگ اون" پس از دیدار با ترامپ به آمریکا بدهد امتیاز باز کردن یک شعبه همبرگر فروشی آمریکایی در شهر پیونگ یانگ باشد!

بر اساس گزارش ان بی سی و بر مبنای اظهارات این 3 مقام اطلاعاتی آمریکا، در گزارش اخیر سیا فهرستی از امتیازات احتمالی ذکر شده است که امتیاز افتتاح یک شعبه "فست فود" در پیونگ یانگ به نشانه حسن نیت یکی از آنهاست! سیا معتقد است کیم جونگ اون با درخواست این امتیاز می‌خواهد حسن نیت خود را در قبال ترامپ ، که علاقه زیادی به خوردن همبرگر دارد، نشان دهد.

ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود در سال 2016 نیز گفته بود می‌خواهد با کیم جونگ اون بر سر میز مذاکره بنشیند و همبرگر بخورد و همزمان برای خلع سلاح هسته‌ای این کشور مذاکره کند.

سازمان سیا در گزارش خود  به دولت آمریکا پیشنهاد کرده برای گرفتن نتیجه بهتر از مذاکرات احتمالی بهتر است به جای تمرکز بر خلع سلاح کامل هسته‌ای پیونگ یانگ، رهبر کره شمالی متقاعد به چشم‌پوشی از پیشرفت‌های اخیر در برنامه تسلیحات هسته‌ای شود.

"کریس هیل" سفیر سابق آمریکا در کره جنوبی روز سه شنبه در مصاحبه ای با شبکه " ام اس ان بی سی" آمریکا گفت:"  اگر کره شمالی با توافقی مشترک در خصوص خلع سلاح هسته‌ای موافقت نکند و تسلیحات هسته‌ای خود را تحویل ندهد یا آنها را تحت نظارت بین‌المللی قرار ندهد، فکر نمی‌کنم ما به دستاورد خاصی رسیده باشیم."

در روز 24 می – 6 روز پیش- ترامپ با نگارش نامه‌ای خطاب به رهبر کره شمالی برنامه دیدار دوجانبه خود با او را لغو کرد، اما در روزهای گذشته او به امکان برگزاری این دیدار در تاریخ از قبل اعلام شده ابراز امیدواری کرده است. در همین راستا یکی از مقام های ارشد کره شمالی در راه نیویورک است تا با مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا درباره دیدار آتی سران دو کشور دیدار و گفت‌و‌گو کند.

ارزیابی اخیر سیا در حالی است که یک کارشناس مسائل هسته‌ای نیز اخیرا در روزنامه نیویورک تایمز آمریکا نوشت که فرایند خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی دست کم 15 سال به طول خواهد انجامید.

"زیگفرید هکر" استاد دانشگاه استنفورد و مدیر سابق آزمایشگاه هسته‌ای "لوس آلاموس" در نیومکزیکو آمریکا ، که در گذشته 4  مرتبه از تاسیسات هسته‌ای کره شمالی بازدید کرده است، معتقد است ماهیت پیچیده برنامه هسته‌ای کره شمالی، اجازه خلع سلاح یکباره پیونگ یانگ را نخواهد داد.

ارسال دیدگاه شما