• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١١ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 20 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 105790 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۷/۳/۱۲ - 14:51
حکایت‌های «کلیله و دمنه» در «برگ درختان سبز» به روایت گوهرپور
از سوی نشر پادیاب منتظر شد

حکایت‌های «کلیله و دمنه» در «برگ درختان سبز» به روایت گوهرپور

قصه‌های تصویری از کلیله‌ودمنه توسط حسن گوهرپور در مجموعه‌ای «برگ درختان سبز» بازنویسی شد. این مجموعه توسط نشر پادیاب در شمارگان 2000 نسخه در قطع وزیری (کوتاه) بهار 97 منتشر شده و به قیمت 22 هزار تومان در دسترس خانواده‌ها قرار گرفته است.

حسین زندی – همشهری همدان



 

قصه‌های تصویری از کلیله‌ودمنه توسط حسن گوهرپور در مجموعه‌ای «برگ درختان سبز» بازنویسی شد. این مجموعه توسط نشر پادیاب در شمارگان 2000 نسخه در قطع وزیری (کوتاه) بهار 97 منتشر شده و به قیمت 22 هزار تومان در دسترس خانواده‌ها قرار گرفته است.

 حسن گوهرپور؛ شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار همدانی، حدود 15 سال است که در تهران به فعالیت هنری، ادبی و رسانه‌ای می‌پردازد.

 

 

 

بازنویسی متون کهن

گوهرپور درباره بازنویسی‌اش از چند حکایت «کلیله و دمنه» برای گروه سنی «ب» و «ج» به همشهری می‌گوید: از آن‌جایی که من روزگاری مربی ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش آفرینش‌های ادبی بودمف همیشه گرایش‌هایی به بازنویسی ادبیات کهن برای کودکان و نوجوانان داشتم؛ این بار هم فرصتی پیش آمد که در یک مجموعه چهار جلدی بخشی از این دغدغه را برای خودم برطرف کنم.

این شاعر ادامه می‌دهد: نشر «پادیاب» مجموعه‌ای را ترتیب داده‌اند که هم اکنون 4 جلد از آن به انتشار رسیده است. این مجموعه «برگ درختان سبز» نام دارد که با مدیریت محمود کریم‌‌پور گرافیست و دانش‌آموخته هنر برنامه‌ریزی شده و فعلا 4 جلد از آن در یک بسته منتشر شده است.

وی تاکید می‌کند: پیشنهاد این کار توسط ناشر که علاقه و سلیقه خوبی در نشر کتاب دارد، بیان شد؛ بعد تعدادی از داستان‌ها و حکایت‌ها انتخاب و سپس درباره آن‌ها و چگونگی تاثیرشان بر رده‌های سنی مختلف بحث و تبادل نظر شد؛ بعد از چند جلسه گفت‌وگو؛ از میان انتخاب‌ها، تعدادی به‌گزین و آماده بازنویسی شد.

گوهرپور در ادامه با اشاره به این‌که به طور قطع نثر نویسندگان این مجموعه با هم تفاوت خواهد داشت، ادامه می‌دهد: به‌طور حتم، بازنویسی این متون با هم تفاوت دارند؛ هر کدام از نویسندگان رویکردی به نوشتار دارند که با هم متفاوت است؛ اما در یک چیز اشتراک وجود دارد و آن هم انتخاب یک رده سنی برای حوزه مخاطبان است.

طرح روی جلد و کارهای گرافیکی

شاعر مجموعه «آدم‌های مثلثی از خیابان‌ها آمده‌اند» اظهار می‌کند: جلد یکم این مجموعه «قصه‌های تصویری از کلیله و دمنه» نام دارد که بازنویسی آن بر عهده بنده بوده و تصویرگری آن را مریم ذبیحی انجام داده است. جلد دوم آن «قصه‌های تصویری از مرزبان‌نامه» است که بازنویسی آن توسط محسن رهبر تربتی انجام گرفته و تصویرگر آن، مانند جلد نخست بر عهده مریم ذبیحی بوده است. عبدالجلیل کریم‌پور جلد سوم یعنی «قصه‌های تصویری از مثنوی معنوی» را بازنویسی کرده و سعیده نصرتی‌فرد تصویرگر آن بوده است؛ «قصه‌های تصویری از گلستان» چهارمین جلد از این مجموعه به شمار می‌رود که پگاه صادقی قلعه‌شاهی بازنویس آن بوده و سعیده نصرتی‌فرد تصویرگر آن. کار طراحی گرافیک هر 4 مجموعه توسط محمود کریم‌پور انجام شده است.

شاعر مجموعه «کلید کوچک جهان» در ادامه تاکید می‌کند: مسأله اصلی در این مجموعه و باقی آثاری که به زودی در همین انتشارات به نشر خواهد رسید، این است که معتقدیم سنت‌های اخلاقی مهم‌ترین ویژگی ادبیات کهن ایران است (اگرچه کلیله و دمنه اثر فارسی نیست) و ما وظیفه داریم کودکان را با سنت‌های اخلاقی ادبیات کهن آشنا کنیم. اگر تربیت، در بخش کتابخوانی از سنین کودکی آغاز شود، نسل آینده، نسلی خردمندتر و آگاه‌تری خواهد بود که دانایی را ستایش کرده و در برابر ناراستی و نادانی مقاومت خواهد کرد.

آن‌چه برای کودکان ضروری است

این عضو انجمن علمی نقد ادبی در ادامه می‌دهد: بسیاری از ما با نام بزرگان ادبیات ایران آشنا هستیم اما در محتوای آن تأمل نداشته‌ایم. تقریبا همه مردم ایران نام فردوسی و حافظ و سعدی و خیام و مولوی را شنیده‌اند، اما با اندیشه‌های این افراد که در آثارشان منعکس شده آشنایی ندارند. ما باید به نسل آینده بیندیشیم؛ لااقل نسل آینده را با مضامین پرداخته شده در ادبیات کهن ایران آشنا کنیم؛ کودکان و نوجوانان ما باید بدانند که به چه مصادیقی در فرهنگ و تمدن ایران باید ببالند و فخر بورزند.

این شاعر تصریح می‌کند: نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان با تلاش زیادی توانسته‌اند آثار بسیار مطلوبی در حوزه‌های بازآفرینی و بازنویسی بیافرینند اما آنچه متاسفانه باعث دیده نشدن این آثار در حد کمال شده؛ وظایف حاکمیتی‌ست؛ وظیفه‌ای که مثلا برای آموزش و پرورش متصور هستیم؛ یا وظیفه‌ای که نهادهای فرهنگی موازی با آموزش و پرورش دارند. به همین اعتبار باید گفت اثر ادبی به تعداد قابل توجهی آفریده شده، اما در مسیرهای درست به مخاطب نرسیده است؛ کتابخانه‌های تخصصی برای نوجوانان و جوانان، نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های کتاب کودک و نوجوان و نمایشگاه‌های دوره‌ای در مدارس می‌توانند یاری دهنده باشند.

گوهرپور در ادامه با اشاره به شاعران و نویسندگان همدانی که در حوزه کودک و نوجوان کشور فعالیت می‌کنند، اضافه می‌کند: همدان شاعران و نویسندگان صاحب‌نام و صاحب سبکی در حوزه کودک و نوجوان دارد که همه می‌شناسیم؛ این مولفان صاحب‌نام می‌توانند گام‌های مهمی در استان برای کمک به بالنده‌تر شدن ادبیات کودک بردارند. البته که باید از آن‌ها خواسته شود؛ برنامه‌ریزی‌های مدون و پایدار صورت گیرد و مشورت‌های آن‌ها مورد توجه قرار گیرد. در این صورت همدان می‌تواند در حوزه ادبیات کودک و نوجوان حضور موثرتری در کشور داشته باشد.

درباره گوهرپور

حسن گوهرپور متولد سال 1358 است. وی سال 1382 به تهران مهاجرت کرده است. در زمان حضور در همدان؛ مربی ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان بود و اولین کارگاه‌های تخصصی شعر نوجوانان را در مراکز ادبی کانون شهر همدان دایر کرد؛ در همان زمان گوهرپور مسئول انجمن ادبی «اردی‌بهشت» بود که از انجمن‌های پیشروی استان در حوزه ادبیات نوین به شمار می‌رفت.

در اولین انتخابات انجمن‌های ادبی استان همدان، برای تشکیل «خانه ادبیات»؛ او ابتدا وارد هیأت مدیره و سپس رئیس خانه ادبیات استان همدان شد؛ به علاوه این‌که یک دوره هم به همراه حافظ موسوی داور جایزه ادبی استان همدان بود. پس از تغییر محل زندگی به تهران روزنامه‌نگاری را به طور تخصصی ادامه داد؛ او ابتدا در صفحات فرهنگی روزنامه‌ها شروع به تحریر و تقریر کرد؛ بعد کم‌کم دبیر صفحات فرهنگی در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها شد و سال‌ها در سمت دبیر و سردبیر نشریات به فعالیت ادامه داد و کماکان هم به این کار می‌پردازد؛ در سال 86 او در فرهنگستان هنر؛ دبیر اجرایی و تحریریۀ ماهنامه «آیینه خیال» بود؛ ماهنامه‌ای که تخصصی به هنر می‌پرداخت؛ گوهرپور مدتی هم در تلویزیون و رادیو به عنوان کارشناس هنری حضور داشت که شاخص‌ترین ‌آن‌ها برنامه شبانگاهی «زنده‌باد زندگی» بود.

عضویت در انجمن علمی نقد ادبی؛ و حضور در همایش‌ها و دوره‌های انجمن، با موضوعات نقد ادبی و همچنین دبیر تحریریه نشریه تخصصی انجمن علمی نقد ادبی از دیگر علاقمندی‌های او بود که توانست به آن جامه عمل بپوشاند.

گوهرپور در سال 1382 اولین کتاب خود را در نشر ثالث منتشر کرد. «آدم‌های مثلثی از خیابان‌ها آمده‌اند» نام اولین اثر او بود که در آخرین دوره برگزاری جایزه ملی شعر ایران «کارنامه»؛ جزو کاندیداها به شمار می‌رفت.

وی پس از انتشار اولین کتاب؛ شروع به مطالعه و فعالیت در حوزه‌های فلسفه غرب و حکمت اسلامی کرد؛ از او مقالات زیادی در این دو حوزه در رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها منتشر شده است؛ 10 سال بعد کتاب دوم وی با نام «کلید کوچک جهان» از سوی نشر روزبهان به بازار کتاب عرضه شد.

داوری چند دوره جایزه «کتاب سال شعر خبرنگاران» از دیگر فعالیت‌های کارنامه کاری حسن گوهرپور به شمار می‌رود. دغدغه‌های او در حوزه ادبیات برای کودکان به آفرینش آثاری ختم شده که یکی از آن‌ها بازنویسی برخی از حکایت‌های کلیله و دمنه برای کودکان و نوجوانان است.

ارسال دیدگاه شما