• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
  • اِجُّمعَة ١٠ شوال ١٤٤٥
  • Friday 19 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 105822 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۷/۳/۱۹ - 13:52
افول علی لاریجانی در مجلس
آیا مرد سیاستمدار مقبولیت خود را از دست داده است؟

افول علی لاریجانی در مجلس

لازم است لاریجانی یک بازنگری در رابطه خودش و اصلاح‌طلبان هم انجام دهند. به هرحال این مسئله که اصلاح‌طلبان کاندیدای خود را معرفی کردند حاضر به حمایت از ایشان نشدند هم موضوعی است که ممکن است در آینده برای ایشان مشکل ساز شود.

 با نگاهی به نتایج انتخابات هیات رئیسه مجلس طی دوسال گذشته به وضوح می‌توان مشاهده کرد که علی لاریجانی دیگر محبوبیت و مقبولیت سابق در میان نمایندگان را ندارد و طی دو سال گذشته با ریزش قابل توجه آرا مواجه شده است و بدون شک این می‌تواند نشان‌گر کاهش نفوذ وی در بهارستان باشد.

به گزارش آفتاب صبح به نقل از فرارو؛ هفته گذشته انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی برگزار شد و این بار هم علی لاریجانی موفق شد رقیب خود یعنی محمدرضا عارف را شکست دهد اما این پیروزی رنگ و بوی دیگری داشت. لاریجانی که موفق شده بود در سال نخست و دوم مجلس به ترتیب 237 و 204 رای بدست بیاورد در این دوره نه تنها در دوره اول انتخابات با فاصله چند رای از عارف شکست خورد بلکه حتی بعد از انصراف حاجی بابایی نتوانست رای زیادی کسب کند و تنها با فاصله 24 رای در سمت ریاست مجلس باقی بماند.

بنابراین به وضوح مشخص است که طی دو سال گذشته علی لاریجانی نه تنها نتوانسته بر محبوبیت و مقبولیت خود در مجلس بیافزاید بلکه با ریزش قابل توجه آرا مواجه بوده است و این نشانگر آن است که او دیگر نفوذ و تاثیرگذاری دوره‌های قبل در مجلس را ندارد و حالا بعید نیست در سال آینده با ادامه این روند از رقیب خود شکست بخورد. اما چه اتفاقی رخ داد که او از حمایت 237 نفر از نمایندگان امروز به جایی رسیده است که تنها 147 نفر حاضر به حمایت از وی شده اند؟

برای پاسخ به این سوال کافی است نگاهی به اظهار نظرهای برخی از اعضای فراکسیون امید و اعضای فراکسیون ولایی طی یک سال گذسته بی‌اندازیم. آنها متفق‌القول تاکید داشتند که مدیریت لاریجانی نسبت به سال‌های گذشته تحت تاثیر برخی مسائل مانند برنامه‌ریزی وی برای انتخابات 1400 قرار گرفته است و به همین دلیل بعضا حتی به نظر می‌رسد مانع از مطرح شدن بعضی طرح‌ها در صحن مجلس می‌شود.

از سوی دیگر عدم مقبولیت لاریجانی میان نمایندگان را می‌توان در افزایش قابل توجه جدل‌های نمایندگاه با وی در صحن علنی مجلس نیز مشاهده کرد که طی یک سال گذشته بارها رخ داده است و نشان می‌دهد دیگر حرف وی برای نمایندگان حجت نیست و اختلافات میان او برخی نمایندگان افزایش چشمگیری پیدا کرده است و موجب شکاف در مجلس شده است.
پنج نکته درباره انتخابات هیات رئیسه مجلس
افول لاریجانی، پیروزی اصلاح‌طلبان

حمایت‌های دوجریان سیاسی از لاریجانی کاهش پیدا کرده است
در همین خصوص داریوش قنبری نماینده پیشین مجلس طی گفتگو با فرارو اظهار کرد: «ریزش آرای آقای لاریجانی پیام‌های بسیاری داشت. ایشان نسبت به دو سال گذشته که با رای بالایی پیروز رقابت داخلی مجلس شدند، این بار نتوانستند با همان قاطعیت پیروز شوند و این نشان می‌دهد که شرایط ایشان در مجلس نسبت به دو سال گذشته و حتی دوره‌های قبل مجلس تفاوت چشمگیری داشته است و تا حدود زیادی حمایت‌های هر دو جریان سیاسی از ایشان کاهش پیدا کرده است. شاید این مسئله نشات گرفته از عدم تعامل مناسب ایشان با دو فراکسیون امید و ولایی باشد که موجب شد با ریزش آرای قابل توجهی مواجه شوند.»

وی ادامه داد: «به عقیده من این باید یک تلنگر برای آقای لاریجانی باشد و این مسئله را به خوبی مورد بررسی واقعبینانه قرار دهند تا مشخص شود که در کجای کار ایشان مشکل و نقصی وجود داشته که باعث شده تمایل و حمایت دو فراکسیون دیگر از ایشان تا این حد کاهش داشته باشد. هرچند مشخص است که این از کجا آب می‌خورد برای فهمیدن آن کافی است نگاهی به اظهار نظر‌های نمایندگان در یک سال گذشته در خصوص عملکرد ایشان، بیاندازیم. ضمن اینکه ایشان لازم است یک بازنگری در رابطه خودش و اصلاح‌طلبان هم انجام دهند. به هرحال این مسئله که اصلاح‌طلبان کاندیدای خود را معرفی کردند حاضر به حمایت از ایشان نشدند هم موضوعی است که ممکن است در آینده برای ایشان مشکل ساز شود.»

او تصریح کرد: «البته شکی در این مسئله وجود ندارد که انتخابات در ایران کاملا به ساعات پایانی مربوط می‌شود و معمولا همین لحظات است که نتیجه انتخابات را رقم می‌شزند، اما اگر روند تعامل آقای لاریجانی با اصلاح‌طلبان به همین روال ادامه پیدا کند، ممکن است تمایل این جریان سیاسی برای حمایت از وی روز به روز کمتر شود. با این حال به نظر من در آینده آرام آرام این اجماع میان اصلاح‌طلبان ایجاد خواهد شد که با هویت مستقل از اصولگرایان میانه‌رو وارد انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ شوند. به هرحال یک بار این مسئله امتحان شده و نتیجه خوبی در پی نداشته است لذا بعید نیست که دیگر ائتلافی میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه رو اتفاق نیوفتد.»

قنبری در خصوص انصراف و اعلام حمایت حاجی بابایی از علی لاریجانی در تریبون مجلس اظهار کرد: «از همان ابتدا مشخص بود که با توجه به دیدگاه‌های آقای حاجی بابایی، ایشان به کدام طرف خواهند رفت، اما تاثیر خاصی در انتخابات نداشت. زیرا به هرحال اصولگرایانی که عموما اعضای جبهه پایداری هستند در دوره‌های قبل به سمت آقای لاریجانی رفته بودند. زیرا آن‌ها هرچند تمایلی به آقای لاریجانی ندارند و ترجیح‌شان عدم حضور ایشان است، اما با این حال ترجیح می‌دهند که آقای عارف یا هر چهره اصلاح‌طلب دیگری در مسند ریاست مجلس قرار نگیرد. البته این دیدگاه تمام فراکسیون ولایی نبود و همان آرایی که بعد از انصراف آقای حاجی بابایی به سبد رای آقای عارف ریخت نشان داد که برخی در این فراکسیون حضور دارند که به هیچ وجه حاضر به حمایت از آقای لاریجانی نیستند. البته نباید این نکته را نادیده گرفت که بعضی از این رای‌ها به دلیل مسائل منطقه‌ای و استانی است و این اتفاق معمولا در مجلس رخ می‌دهد که برخی نمایندگان نگاه استانی دارند و بر همان مبنا رای می‌دهند.»

لاریجانی دیگر آن لاریجانی سابق نیست
همچنین مهدی آیتی نماینده ادوار مجلس طی گفتگو با فرارو در خصوص نتیجه انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: «از همان ابتدا مشخص بود که آقای عارف پیروز رقابت انتخابات هیات رئیسه با علی لاریجانی نخواهد بود. بازی که لاریجانی با حاجی بابایی انجام داد بسیار هوشمندانه بود. نباید فراموش کرد که درست است برخی اصولگرایان به واسطه عدم علاقه به آقای لاریجانی به سمت اقای عارف رفتند، اما این به دلیل این نبود که آن‌ها باور دارند که ایشان یک رئیس خوب خواهد بود.»

او تصریح کرد: «ماجرا اینگونه است که آقای لاریجانی طی سال‌های اخیر فاصله زیادی با بخش عمده جریان اصولگرایی پیدا کرده است و این موجب شده به نوعی توسط تندرو‌ها از جریان اصولگرایی طرد شود و دیگر او را به عنوان یک اصولگرای تمام عیار قبول ندارند و او را صرفا یک سیاستمدار معامله‌گر می‌دانند. با توجه به این مسئله حالا برای اینکه آقای لاریجانی از ریاست مجلس کنار بگذارند حاضر می‌شوند از آقای عارف حمایت کنند. برای من عجیب این است که وقتی آقای عارف تجربه شکست‌های قبلی خود در انتخابات ریاست جمهوری یا هیات رئیسه مجلس را دارند، چگونه می‌توانند اجازه دهند تا دیگران از ایشان سوءاستفاده کنند؟»

وی درخصوص اینکه آیا کاهش آرای لاریجانی می‌تواند پالس منفی برای انتخابات ۱۴۰۰ باشد گفت: «بدون شک کاهش آرای آقای لاریجانی به معنی کاهش محبوبیت و نفوذ و تاثیرگذاری ایشان در میان جریان‌های سیاسی است و در انتخابات ۱۴۰۰ هم این تاثیرگذار خواهد بود. اما به عقیده من انتخابات سال ۱۴۰۰ دقیقا انتخابات ریز آرا است. یعنی حتی ۵۰ درصد مردم هم حاضر به رای دادن نخواهند شد و در چنین شرایطی بدون شک گزینه اصولگرا از صندوق خارج خواهد شد. به همین دلیل است که به عنوان مثال آقای زیباکلام می‌گوید قطعا سال ۱۴۰۰ اصولگرایان پیروز انتخابات خواهند بود و من هم با این موضوع موافق هستم؛ بنابراین ما در انتخابات‌های پیش رو هم این ریزش آرا را مشاهده خواهیم کرد. البته این به معنی آن نیست که شانس آقای لاریجانی برای انتخابات ۱۴۰۰ کم است. زیرا ایشان خصوصیاتی دارند که موجب می‌شود اقبال مردمی نسبت به وی بالا باشد. یکی از همین خصوصیت‌ها آرامش سیاسی است. مردم این روز‌ها به دنبال همین آرامش هستند و سعی دارند از هرگونه رفتار هیجانی در سیاست و اقتصاد دوری شود.»

آیتی تاکید کرد: «اما با این وجود نمی‌توان نادیده گرفت که آقای لاریجانی دیگر همان لاریجانی چند سال پیش یا دوره‌های قبل مجلس نیست و دلیلش هم این است که دیگر مانند دوره‌های مجلس هشتم و نهم، اصولگرایان ایشان را قبول ندارند. البته این به معنی آن نیست که اصولگرایان پایگاه محکم و قدرتمندی در آینده دارند. زیرا همان طور که می‌دانید همیشه اصولگرایان زمانی توانسته‌اند کرسی‌های مجلس و دولت را در اختیار بگیرند که مردم از صندوق‌های رای عقب نشینی کردند. با این حال من معتقدم همچنان آقای لاریجانی دارای یک جایگاه مناسب در مجلس هستند و هرچقدر هم که رای ایشان ریزش داشته باشد، اما همچنان یک فرد بانفوذ و تاثیرگذار در مجلس هستند.»

ارسال دیدگاه شما