• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
  • اِجُّمعَة ١٠ شوال ١٤٤٥
  • Friday 19 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 106037 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۷/۳/۳۰ - 14:10
نعمتی: بعید است اعضای اوپک در مورد خواسته‎های ترامپ به اجماع برسند

نعمتی: بعید است اعضای اوپک در مورد خواسته‎های ترامپ به اجماع برسند

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه انتظار ترامپ اجماع قطعی کشورهای عضو اوپک در مورد خواسته‎های اوست، گفت: با توجه به شرایط امروز، بعید می‌دانم اعضای اوپک در این باره به اجماع نزدیک شوند.

به گزارش آفتاب صبح، بهروز نعمتی که به همراه وزیر نفت برای حضور در اجلاس اوپک به وین سفر کرده، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اوپک هم اکنون در شرایطی حساس و تاریخی قرار گرفته، در بازار نفت باید عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تنظیم کند. در مقاطع قبلی یکی از گله‌مندی‌های ما این بود که قیمت نفت واقعی نیست، حتی در آن مقطع هم پیش‌بینی کردیم قیمت واقعی نفت با توجه به سرمایه‌گذاری‌ها و قیمت تمام شده بین۷۰ تا ۸۰ دلار است و امروز هم فکر می‌کنیم که نفت قیمت واقعی خود را پیدا کرده است.

دولت آمریکا به طور غیررسمی از عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان اوپک درخواست کرده تولیدشان را افزایش دهند، اما به رقم مشخصی اشاره نکرده است.

وی افزود: یکی از حواشی نشست ۱۷۴ اوپک این است که رئیس جمهوری آمریکا به دنبال ایجاد اختلال در قیمت نفت و میزان تولید اوپک است، انتظار ترامپ این است که کشورهای عضو اوپک باید به اجماع قطعی در مورد خواسته‎های او برسند؛ با توجه به شرایط امروز، بعید می‌دانم اعضای اوپک در این باره به اجماع نزدیک شوند.

 این نماینده مجلس یادآور شد: همانطور که در بحث فریز نفتی، اعضا با توافق تصمیم گرفتن، تولید خود را کاهش دهند در این مورد هم باید اعضای اوپک به اجماع برسند. اعضای اوپک اجازه نمی‌دهند برخی کشورهای عضو این سازمان به تأسی از سخنان ترامپ عمل کنند. اوپک هم اکنون در شرایط تاریخی و حساسی قرار گرفته است و باید از کیان خود صیانت کند، این غلط است که یک فرد خارج از سازمان اوپک بخواهد نظرات خود را به این سازمان تحمیل کند.

این برای نخستین بار نیست که آمریکا از عربستان می‌خواهد به منظور مهار افزایش قیمت‌ها تولید نفتش را افزایش دهد. جورج دبلیو بوش، رییس جمهور سابق آمریکا اوایل سال ۲۰۰۸ درست پیش از صعود تاریخی قیمت‌ها سعودی‌ها را برای افزایش تولید تحت فشار قرار داده بود. درخواست وی که در نیمه اول سال با تداوم افزایش قیمت‌های نفت بر آن پافشاری می کرد، از سوی عربستان نادیده گرفته شد. چند ماه بعد بحران مالی کمک کرد مشکل نفت گران حل شود.دولت اوباما در سال ۲۰۱۲ پس از اینکه ایران را هدف تحریم قرار داد، از عربستان درخواست کرد تولیدش را افزایش دهد.

ارسال دیدگاه شما