• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١١ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 20 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 106336 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۷/۷/۳ - 15:42
ورود شورا به ساخت برج در عرصه عمارت نورمهال غیرقانونی است
موضع‌گیری عجیب عضو شورای شهر همدان:

ورود شورا به ساخت برج در عرصه عمارت نورمهال غیرقانونی است

سخنگوی شورا شهر با انتشار پیامی خطاب به شهروندان همدانی جلوگیری از ساخت برج‌های مذکور را خارج از اختیارات شورای شهر دانست. در پیام مولوی آمده است: «سلام علیکم / به اطلاع شهروندان عزیز می‌رساند که اعضای محترم شورا هیچگونه مصوبه‌ای در این خصوص «ساختمان جنب نورمهال» نداشته و مضافا اینکه جلوگیری از هر گونه ساخت‌و ساز غیرقانونی در اختیار شهرداری بوده و امور اجرایی می‌باشد

 

 

 


پس از تلاش‌های فراوان فعالان مدنی و دوستداران میراث فرهنگی استان برای توقف ساخت 2 برج در محوطه عمارت تاریخی نورمهال و همراهی 400 نفر از شهروندان همدانی با این موضوع در قالب نوشتن نامه‌ای به پرویز پرستویی و امیرشهاب رضویان که خواستار توقف ساخت این برج‌ها بودند و تعدادی از اعضای شورای شهر نیز از امضاکنندگان این نامه هستند، استاندار در نامه‌ای به معاون عمرانی خود و شهرداری دستور بررسی موضوع را صادر کرد و قرار شد تا اعلام نتیجه نهایی، ساخت این برج‌ها متوقف شود اما صبح دیروز لودرهای پیمانکار کمیته امداد به جان محوطه نورمهال افتادند و کار ساخت‌وساز را با قطع درختان آغاز کردند. این خبر که در رسانه‌ها منتشر شد مسئولان شهرداری و حفاظت میراث فرهنگی با حضور در محل مانع از این کار شدند و فعلا ماجرا ختم به خیر شد. امروز نیز کامران گردان؛ رییس شورای شهر و رضا ابرارخرم؛ مدیر شهرداری منطقه 2  با حضور در محل ساخت برج‌ها اعلام کردند تا تعیین تکلیف نهایی ساخت و ساز در عرصه عمارت نورمهال ممنوع است و همین باعث شد شهروندان همدانی که نگران تخریب این عمارت هستند، موقتا نفس راحتی بکشند.

اما ساعتی بعد در یک اتفاق عجیب ابراهیم مولوی؛ سخنگوی شورا شهر با انتشار پیامی خطاب به شهروندان همدانی جلوگیری از ساخت برج‌های مذکور را خارج از اختیارات شورای شهر دانست. در پیام مولوی آمده است: «سلام علیکم / به اطلاع شهروندان عزیز می‌رساند که اعضای محترم شورا هیچگونه مصوبه‌ای در این خصوص «ساختمان جنب نورمهال» نداشته و مضافا اینکه جلوگیری از هر گونه ساخت‌و ساز غیرقانونی در اختیار شهرداری بوده و امور اجرایی می‌باشد. در حالی‌که کمیته امداد حضرت امام (ره) برای احداث این مجموعه تمامی ضوابط و مقررات را شهرسازی و معماری را رعایت کرده و با تائید سازمان میراث فرهنگی استان همدان به صورت مکتوب و تائید نقشه‌های معماری پروانه ساختمانی دریافت کرده و جلوگیری از شروع  عملیات ساختمانی خلاف قانون و خارج از اختیارات شورا می‌باشد».

این پیام عجیب و این موضع‌گیری غریب در شرایطی از سوی مولوی مطرح می‌شود که وی پیشتر و در دوره قبل و در روند ساخت پروژه‌های شهری بارها پیگیر منافع شهروندان بود و در کنار فعالان مدنی به دفاع از حقوق شهروندان می‌پرداخت که نمونه بارز آن جلوگیری از ساخت برج غیرقانونی ایرانیان بود اما اینکه حالا چه اتفاقی افتاده که مولوی چنین موضع عجیب و غریبی گرفته سوال ذهن آنهایی است که امروز تلاش می‌کنند حداقل از میان آثار تاریخی همدان نورمهال برای همدان و آیندگان این شهر حفظ شود.

شورا وارد نشود کدام نهاد وارد شود؟

حسین زندی؛ فعال مدنی و خبرنگار حوزه میراث فرهنگی در این‌باره به خبرنگار آفتاب صبح می‌گوید: از اینکه شنیدم آقای مولوی؛ عضو شورای شهر که در دوره قبل همراه با فعالان مدنی بارها برای حفظ میراث فرهنگی و طبیعی این شهر تلاش کرد، درباره ساخت برج و عرصه عمارت نورمهال چنین موضع گرفته، تعجب کردم و هنوز هم دلیل آن را متوجه نشده‌ام اما درباره پیامی که صادر شده می‌توان حرف‌های زیادی زد.

وی ادامه می‌دهد: آقای مولوی در بخشی از پیام خود گفته است: «جلوگیری از شروع  عملیات ساختمانی خلاف قانون و خارج از اختیارات شورا می‌باشد» در حالی‌که بارها شهرداری بر اساس کمیسیون ماده  5 مجوزهایی مانند ساخت برج سعیدیه و زاگرس صادر کرده که ظاهرا قانونی بوده اما بعدها مشخص شده ایرادات قانونی داشته و با ورود شورای شهر مالک موظف به رفع ایرادات موجود شده است. حالا بگذریم از اینکه اگر شورای شهر قبل از ساخت این برج‌ها و دیگر پروژه‌های شهری که ایرادات قانونی داشته وارد می‌شد، هم مالک و هم شورای شهر این همه متضرر نمی‌شدند. حالا چطور شده که شورای شهر اختیار ورود به ماجرای ساخت برج در عرصه عمارت نورمهال را ندارد؟

این فعال حوزه میراث فرهنگی می‌گوید: میراث فرهنگی یک امضای غیرقانونی کرده و شهرداری هم مجوز داده، البته نباید فراموش کنیم که مجوز در سال 90 صادر و در سال 95 تمدید شده و بار دوم از میراث فرهنگی استعلام نشده است. حالا اگر شورای شهر در این موضوع ورود نکند پس کدام نهاد باید ورود پیدا کند؟ شورای شهر یک نهاد فرادستی است و در همه مسائل شهری چه قانونی و چه غیرقانونی حق ورود دارد، پس چطور آقای مولوی ورود شورا به مشکل ساخت غیرقانونی برج در محوطه عمارت تاریخی نورمهال را خارج از اختیارات شورای شهر می‌داند؟ ضمن اینکه خیلی جاها مجوز داده شده و بعدها نهاد صادرکننده متوجه ایرادات شده و مجوز لغو شده است.

شهروندان فراموش نمی‌کنند

زندی معتقد است: همان‌طور که شهروندان همدانی تلاش‌های مولوی برای جلوگیری از ساخت برج غیرقانونی ایرانیان را فراموش نکرده‌اند، موضع‌گیری امروز وی درباره ساخت برج‌های غیرقانونی در عرصه عمارت نورمهال را هم فراموش نخواهند کرد و قطعاً در انتخابات دوره‌های بعدی این مسأله را لحاظ خواهند کرد.

این فعال مدنی درباره اتفاقات چند روز اخیر و واکنش مسئولان به اعتراض شهروندان به ساخت برج نورمهال می‌گوید: امروز به نظر می‌رسد هم مسئولان میراث فرهنگی، هم مسئولان شهرداری و هم مسئولان کمیته امداد- به شرط تامین منافع مالک- مخالف ساخت برج در محوطه عمارت تاریخی نورمهال هستند، پس موضوع قابل حل است و می‌توان با تهاتر و درنظر گرفتن زمین معوض، هم برج‌های کمیته امداد را در جای دیگری ساخت و هم عمارت نورمهال را حفظ کرد به شرط اینکه شورای شهر در این موضوع پیشقدم شود و ضمن حفظ منافع مالک، مشکل را حل کند.

ساخت برج در نورمهال، تجاوز به حقوق همه ایرانیان

زندی تأکید می‌کند: خوشبختانه بیشتر اعضای شورای شهر با ساخت‌وساز در محوطه عمارت نورمهال مخالف هستند و به صورت شفاف در این‌باره موضع‌گیری کرده‌اند. ما وظیفه داریم از همه آنانی که منافع مردم را در نظر می‌گیرند قدردانی کنیم.

این فعال میراث فرهنگی می‌گوید: آثار تاریخی سند هویتی ماست. درست است که مالکیت زمینی که این روزها صحبتش است با کمیته امداد است اما مالکیت معنوی عمارت تاریخی نورمهال متعلق به همه مردم ایران است و ساخت‌وساز در محوطه آن تجاوز به حقوق همه مردم ایران محسوب می‌شود.   

ارسال دیدگاه شما