• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
  • اِثَّلاثا ٧ شوال ١٤٤٥
  • Tuesday 16 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 116517 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۷/۹/۱۸ - 12:02
«حیدره قاضی‌خان» و «خاکو» مقصد بومگردی در همدان
حمایت بنیاد مسکن همدان از طرح‌های گردشگری

«حیدره قاضی‌خان» و «خاکو» مقصد بومگردی در همدان

معرفی 300 روستای هدف گردشگری در برنامه ششم توسعه از سوی بنیاد مسکن در حوزه گردشگری و بافت باارزش تعریف شده است که امکان سنجی 20 روستای استان انجام و به تهران معرفی شد. 9 روستای گردشگری و 11 روستای بافت باارزش در استان همدان مصوب شده است و عملیات بهسازی در پنج روستای بافت باارزش اجرا شده است.

 هفته نامه الوند - حسن حنیفه:

معرفی 300 روستای هدف گردشگری در برنامه ششم توسعه از سوی بنیاد مسکن در حوزه گردشگری و بافت باارزش تعریف شده است که امکان سنجی 20 روستای استان انجام و به تهران معرفی شد. 9 روستای گردشگری و 11 روستای بافت باارزش در استان همدان مصوب شده است و عملیات بهسازی در پنج روستای بافت باارزش اجرا شده است. از میان این 11 روستا؛ اعتبار مطالعاتی و اجرایی روستای «خاکو» همدان به مبلغ سه میلیارد ریال، روستای «حیدره دارالامام» بهار با اعتبار ملی 2 میلیارد ریال تصویب شده است. در ادامه بازدید میدانی از این دو روستا توسط خبرنگاران صورت گرفته که می‌خوانید:

 

استقبال مردم  از اجرای طرح در حیدره

علی قاضی‌خانی دهیار روستای حیدره دارالامام یا حیدره قاضی خان می‌گوید: مطالعات روستای قاضی خان از سال 92 شروع شده است. شروع کار از سال 94 انجام شد و به صورت فیزیکی 70 درصد پیشرفت داشته است. استقبال مردم  از اجرای این طرح خوب بوده است. از مصالح بومی در این روستا استفاده شده است. مردم روستا با پروژه همکاری لازم را دارند و مشکلی در اجرای پروژه نبوده است.

وی می‌افزاید: روستای قاضیخان از قدیم مورد استقبال گردشگران بوده است؛ اما به دلیل اینکه اقدامات لازم برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب گردشگری در دستور کار دهیاری نبوده؛ بنابراین اقداماتی نیز در این زمینه صورت نگرفته است. در حال ایجاد خانه‌های بومگردی هستیم. سایتی برای روستا طراحی کردیم و اقدامات انجام شده و در حال انجام را در آن سایت قرار داده تا این روستا از طریق رسانه‌های مجازی معرفی شود.

علی قاضی‌خانی مهمترین مشکل را اقدامات زیربنایی می‌داند و بیان می‌کند: به گردشگران خدمات لازم و کافی را نمی‌توانیم ارائه دهیم. فضای سبز و محل اسکان برای گردشگران وجود ندارد و به مرور زمان همین امر سبب بروز مشکلاتی می‌شود. دهیاری توانایی مالی برای فراهم کردن محل اسکان را ندارد. از سازمان‌ها و ادارات مرتبط خواستار کمک و همکاری هستیم.

دهیار روستا حیدره قاضی خان عنوان می‌کند: یکی از زمینه‌های توسعه استان همدان بحث گردشگری است و شهرستان بهار با دارا بودن این روستا  یکی از این زمینه‌ها را فراهم کرده است. گردشگری روستایی یکی از پرجاذبه‌ترین زمینه‌های گردشگری است. این روستا و همچنین شهرستان بهار با استفاده از ظرفیت‌های این روستا می‌تواند چشم‌انداز مطلوبی را پیش‌رو داشته باشد. این امر سبب جلوگیری از مهاجرت، توسعه روستا و درآمدزایی می‌شود. در اجلاس 2018 روستاها وارد این رویداد گردشگری نشدند. اگر فسمتی از پروؤه اجرا و قسمتی اجرا نشود آثار زیان‌باری به همراه خواهد داشت.

محمد مقدم مسئول فنی اجرایی بنیاد مسکن شهرستان بهار در خصوص این پروژه می‌گوید: پروژه بافت با ارزش روستا حیدره  قاضی‌خان از سال 92 کلید خورد و طرح هادی این پروژه  با اعتباری بالغ بر 400 میلیون ریال تهیه و ابلاغ شد. مبلغ هزار و 700 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی در سال 92 برای اعتبار پروژه هزینه شد.

محمد مقدم در خصوص اعتبارات این پروژه عنوان می‌کند: در سال 94 با اعتباری بالغ بر هزار و 420 میلیون ریال پروژه مجددا ادامه پیدا کرده و در سال 96 با اعتباری بالغ بر 650 میلیون تومان در حال اجرا است و اعتبار سال 97 این پروژه بالغ بر 6 هزار میلیون ریال پیش‌بینی شده است که در مرحله اول انتخاب پیمانکار است. در مجموع اعتبارات این روستا 15 هزار و 620 میلیون ریال است. امیدواریم با همین اعتبار بتوانیم تا آخر سال 98 پروژه را به پایان رسانیم. طول مسیر  بافت با ارزش حدود یک کیلوکتر است که شامل تمام معابر روستا شده و  حدود 530 متر این معابر اجرا شده است.

وی می‌افزاید: بهره‌برداری و نگهداری از پروژه به دهیاری واگذار و اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام شده اما برای نگهداری پروژه اعتباری وجود ندارد.

 

اگر گردشگری جواب دهد روستاییان به محل زندگی خود باز خواهند گشت

ابوالقاسم حیدری رئیس شورای روستای خاکو می‌گوید: این طرح از مرداد ماه امسال شروع شده است. جمعیت این روستا در حدود هزار  و 400 نفر است. تعداد زیادی مهاجرت کردند اما اگر ساماندهی شود به روستا بازخواهند گشت.

صمد کولیوند کارشناس بنیاد مسکن شهرستان همدان در خصوص پروژه روستای خاکو اظهار می‌کند: روستای خاکو به دلیل بافت سنگی و بکری که دارد به عنوان بافت با ارزش شناخته شده است. طرح مطالعاتی این روستا از سال 93 شروع شد و سال 95 طرح مطالعاتی آماده شد . در سال 96 با اعتبار 6 هزار میلیون ریال بهره‌برداری از این طرح در سه فاز شروع شد. در حال حاضر فاز اول در دست اجرا است. در سال 97 نیز با اعتبار 6 هزار میلیون ریال این طرح ادامه دارد. سنگفرش معابر، حفظ جداره‌های سنگی روستا و ... در حال انجام است.

وی ادامه می‌دهد: امیدواریم با تبلبغات دهیاری در فضای مجازی رویکردی چدید در این روستا به وجود آید. پیش‌بینی می‌شود در سه سال با اعتباری معادل 6 هزار میلیون ریال برای سال اول پایان یابد.

صمد کولیوند در خصوص مشکلات موجود در روستا خاکو می‌گوید: مردم نسبت به سایر روستاها مشارکت خوبی داشتند. از نظر تاسیسات زیربنایی روستا خاکو مشکلی ندارد اما یکی از مشکلات موجود در روستا ساخت وسازهای جدید است که باید در حفظ بافت سنتی اقداماتی انجام شود.

 

 

 

ارسال دیدگاه شما