• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
  • اِثَّلاثا ٧ شوال ١٤٤٥
  • Tuesday 16 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 116744 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۸/۲/۱۰ - 13:38
افزایش بودجه نظامی آمریکا برای اولین بار پس از 7 سال / چین، دومین افزایش بودجه نظامی دنیا

افزایش بودجه نظامی آمریکا برای اولین بار پس از 7 سال / چین، دومین افزایش بودجه نظامی دنیا

آمریکا 3.2 درصد و چین 1.9 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) را به بخش دفاعی اختصاص داده‌اند.

مجموعه بودجه نظامی کشورهای جهان در سال گذشته میلادی (2018 ) با 2.6 درصد افزایش به یک تریلیون و 800 میلیارد دلار رسید.

به گزارش آفتاب صبح، عصر ایران به نقل از "اکونومیست" نوشت، براساس جدیدترین بررسی‌های موسسه بین‌المللی صلح استکهلم، ارتش‌های جهان در سال گذشته میلادی، بیش از 1.8 تریلیون برای ابزارهای جنگی خرج کرده‌اند. هزینه‌ای که به بالاترین سطح خود پس از سال 1988 یا دوران جنگ سرد تاکنون می‌رسد. هزینه کنونی برای ابزار آلات جنگی و مهمات، 76 درصد بیش از دوران جنگ سرد برآورد شده است.

جهان تا دندان مسلح/ افزایش بودجه نظامی آمریکا پس از 7 سال

ارتش‌ها سهم بزرگی از تولید ناخالص داخلی کشورها را  - که در سال‌های اخیر کاهش داشته - صرف می‌کنند.

در صدر مسابقه تسلیحاتی فعلی رقابت بین آمریکا و چین برای برتری در آسیا بسیار تنگاتنگ است. آمریکا پس از 7 سال بودجه نظامی عظیم‌ خود را افزایش و به دوران "سیاست‌های سخت‌گیرانه و تحمیلی" کنگره پایان داده است. این روند افزایشی بازتاب تقلای دولت ترامپ در راستای "رقابت قدرت‌های بزرگ" با کشورهایی مانند روسیه و چین است. چنین رقابتی به تسلیحات لوکس و گران‌قیمت‌تر نیاز دارد.

اکونومیست ادامه داد: بخش عمده نظامی آمریکا هیچ همانندی ندارد. در سال 2017، بودجه هزینه‌ نظامی این کشور با مبلغ 649 میلیارد دلار، با مجموع هزینه‌های 8 کشور بعدی آن فهرست  برابری می‌کرد.

با این وجود اشتهای پنتاگون اشباع نشد. آنها بودجه خود را در سال جاری میلادی به 716 میلیارد دلار رسانده اند. وزارت دفاع این کشور امیدوار است بودجه‌ 750 میلیارد دلاری را برای سال 2020 در اختیار گیرند. حدود 10 میلیارد از این بودجه - با افزایش 10 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل- به عملیات‌های سایبری و 14 میلیارد دلار  (افزایش 15 درصدی) به فضاهای نظامی تعلق خواهد گرفت. بیشترین بودجه درخواستی سال جاری پس از 20 سال وارد صنعت کشتی‌سازی این کشور خواهد شد.

 چین از لحاظ کمیت در جایی بسیار عقب‌تر ایستاده و هزینه کرد نظامی‌اش دو پنجم آمریکاست. هر چند آمارهای چین همواره به دلیل پرده‌پوشی مقامات این کشور مبهم‌اند. هزینه‌های نظامی چین در طول سال‌های گذشته بیش 10 درصد رشد نکرده و بین سال های 2000 تا 2016 میانگین روند خود را حفظ کرده است. با این وجود در 25 سال گذشته، تعادل قدرت در آسیا را تغییر داده است.

جهان تا دندان مسلح/ افزایش بودجه نظامی آمریکا پس از 7 سال

بین سال‌های 2009 تا 2018  در حالی که هزینه‌های دفاعی آمریکا حدود 17 درصد تنزل یافت؛ چین رشد 83 درصدی را تحت ریاست‌جمهوری شی جی‌پینگ تجربه کرد و در این روند صعودی از رقبای قدرقدرت خود پیشی گرفت. مجموع ناوهای نظامی چین، بین سال‌های 2014 تا 2018 از مجموع ناوهای هند و فرانسه گذشت.

با این حال هزینه‌های دفاعی این کشور همچنان کمترین سهم از تولید ناخالص داخلی در میان 5 کشور برتر فهرست "سیپری" است. در این فهرست آمریکا 3.2 درصد و چین 1.9 درصد از GDP  را به بخش دفاعی اختصاص داده‌اند.

جالب‌ترین آمار لیست سیپری به روسیه باز می‌گردد. پوتین در فوریه گذشته از رقبای اروپایی خود خواست تا روی سامانه‌های تسلیحاتی، پر سرعت و پیشرفته آنها حساب کنند. اما برخلاف این نمایش تئاتری و مانورهای موشکی، بودجه دفاعی روسیه در سال قبل 3.5 درصد کاهش نشان داد تا برای اولین بار نام آنها از میان 5 کشور برتر خارج شود. این موضوع می‌تواند به دلیل کاهش ارزش روبل باشد اما به نظر می‌رسد زمان ولخرجی‌های نظامی گذشته و پوتین باید طرحی نو دراندازد.

  یورونیوز هم نوشت: بنا به گزارش «انستیتو بین المللی پژوهش های صلح استکهلم» (سیپری) کل مخارج نظامی در سطح جهان سال گذشته با ۲.۶ درصد افزایش به یک تریلیون و ۸۰۰ میلیارد دلار رسید.

این برای دومین سال متوالی است که مخارج نظامی در سطح جهان افزایش یافته است. به این ترتیب هزینه های نظامی در سطح جهان به بالاترین میزان خود از سال ۱۹۸۸ میلادی تاکنون رسیده است.

اود فلوران، مدیر بخش مخارج نظامی اندیشکده سیپری اظهار داشت: «افزایش هزینه های آمریکا ناشی از اجرای برنامه های جدید تولید سلاح تحت نظر دولت ترامپ از سال ۲۰۱۷ است.»

بودجه نظامی ۶۴۹ میلیارد دلاری آمریکا به تنهایی به اندازه مجموع هزینه تسلیحاتی هشت کشوری است که پس از ایالات متحده در رده بندی سیپری قرار گرفته اند.

در گزارش اندیشکده «انستیتو بین المللی پژوهش های صلح استکهلم» آمده است که بودجه نظامی چین از سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون ۸۳ درصد افزایش یافته است. به این ترتیب چین پس از آمریکا در جایگاه دوم کشورها از نظر بیشترین بودجه نظامی قرار گرفته است.

چین از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون ۱.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را خرج هزینه نظامی کرده است.

از سوی دیگر روسیه که پیش از این در فهرست پنج کشور اول از نظر بودجه نظامی قرار داشت اکنون از این فهرست خارج شده است. بودجه نظامی روسیه از سال ۲۰۱۶ تاکنون کاهش یافته است.

ارسال دیدگاه شما