• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
  • اِجُّمعَة ١٠ شوال ١٤٤٥
  • Friday 19 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 116759 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۸/۲/۱۴ - 15:06
کره شمالی؛ سرخوردگی از مذاکرات با ترامپ و آزمایش موشکی دوباره

کره شمالی؛ سرخوردگی از مذاکرات با ترامپ و آزمایش موشکی دوباره

این نخستین آزمایش دوباره از این نوع موشک‌ها پس از نوامبر سال 2017 است...

کره شمالی پس از بیش از بیش از  1 سال وقفه، دوباره دست به انجام آزمایش‌موشکی زده و چند موشک کوتاه برد را شلیک کرده است.

به گزارش آفتاب صبح و به نقل از عصرایران، سی ان ان نوشت، مقامات کره جنوبی صبح شنبه (امروز) از پرتاب دستکم یک فروند موشک کوتاه برد (و به روایتی میان برد) از سوی کره شمالی خبر دادند.

این موشک در ساعت 9 صبح شنبه (به وقت محلی شبه جزیره کره) با برد حداکثر 200 کیلومتر به سمت دریا شلیک شده است.

برخی گزارش‌ها نیز حاکی است تعداد موشک‌ها بیش از یک فروند بوده و برد آنها بین 70 تا 200 کیلومتر بوده است.

هنوز مشخص نیست که نوع موشک‌های پرتاب شده "بالستیک" بوده است یا نه.

مسافران ایستگاه قطار شهر سئول در حال تماشای خبر صبحگاهی درباره آزمایش موشکی کره شمالی از مانیتور ایستگاه/ عکس: آسوشیتدپرس

کره شمالی؛ سرخوردگی از مذاکرات با ترامپ و آزمایش موشکی دوباره

در صورتی که موشک‌ها بالستیک باشد این نخستین آزمایش دوباره از این نوع موشک‌ها پس از نوامبر سال 2017 است که کره شمالی آخرین مورد از پرتاب موشک‌های بالستیک دوربرد خود را که قادرند خاک ایالات متحده آمریکا را مورد اصابت قرار دهند، آزمایش کرد.

کاخ سفید در نخستین واکنش به این اقدام کره شمالی اعلام کرده پرتاب موشک کره شمالی را زیر نظر دارد." سارا هاکابی سندرز" سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت:" ما از اقدامات امشب کره شمالی آگاه هستیم. ما تا حد لزوم بر نظارت به این موضوع ادامه خواهیم داد."

این اقدام دولت کره شمالی پس از بازگشت "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی به روسیه و دیدار او با "ولادیمیر پوتین " رییس جمهوری روسیه انجام می‌شود. رهبر کره شمالی در هفته‌های گذشته عصبانیت و ناراحتی خود را از رویکرد دولت ایالات متحده آمریکا در روند مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی ابراز داشته و درباره عدم انعطاف و نرمش ترامپ در روند مذاکرات به واشنگتن هشدار داده است.

دولت کره شمالی 3 هفته پیش نیز مدعی آزمایش موفق یک سلاح هسته‌ای مدرن هدایت شونده شده بود اما وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا انجام چنین آزمایشی را تایید نکرد.

رهبر کره شمالی و ترامپ در خرداد ماه و بهمن ماه سال گذشته دو دور مذاکرات بی‌نتیجه داشتند. در دور نخست مذاکرات، دو رهبر در سنگاپور با یکدیگر دیدار کردند و سندی تک برگی و کلی مبنی بر توافق دو کشور برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی امضا کردند.

 در دور دوم مذاکرات که بهمن ماه سال گذشته در شهر هانوی ویتنام برگزار شد اما مذاکرات 2 رهبر به دلیل اختلافات طرفین زودتر از موعد خاتمه یافت و بدون رسیدن به نتیجه مشخص و توافق برای دور بعدی مذاکرات، رهبر کره شمالی زودتر از موعد میز مذاکرات را ترک کرده و به کشورش بازگشت.

او از زمان بازگشت به کره شمالی نیز چندین مرتبه به ترامپ و هیات حاکمه آمریکا بابت رویکردشان در روند مذاکرات هشدار داده و تاکید کرده دولت واشنگتن در مذاکرات رویکرد مثبت و سازنده‌ای در پیش نگرفته است.

"کیم جونگ اون" که به نظر می‌رسد سرخورده از مذاکرات با ترامپ است، هفته گذشته با قطار به روسیه رفت و با "ولادیمیر پوتین" رهبر کشور متحد سنتی خود در دوران جنگ سرد دیدار و گفتگو کرد.

ترامپ دیروز در گفتگوی تلفنی با پوتین از رهبر روسیه درخواست کرده تا به منظور خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی، فشارهایش را روی دولت پیونگ یانگ متمرکز و بیشتر کند.

ارسال دیدگاه شما