• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
  • اِجُّمعَة ١٠ شوال ١٤٤٥
  • Friday 19 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 116921 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۸/۴/۳۰ - 12:20
شکایت بریتانیا از ایران به شورای امنیت
ایران نفتکش ما را در آب‌های عمان توقیف کرد

شکایت بریتانیا از ایران به شورای امنیت

ساندی تلگراف: وزرای دولت بریتانیا در حال بررسی طرح تحریم ایران هستند.

دولت بریتانیا در نامه‌ای که به شورای امنیت ملل متحد ارایه کرده مدعی شده ایران نفتکش این کشور را در آب‌های عمان توقیف کرده است، اقدامی که از نظر دولت لندن "مداخله غیرقانونی" قلمداد شده است.

به گزارش آفتاب صبح، عصرایران به نقل از رویترز نوشت: این نامه که از سوی نمایندگی دایم بریتانیا در سازمان ملل در اختیار شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل قرار داده شده، اقدام ایران در توقیف نفتکش بریتانیایی را خلاف مقررات بین‌المللی توصیف کرده است.

بریتانیا در نامه خود خطاب به  شورای امنیت  نفتکش توقیف شده خود را در حال عبور از یک آبراه بین‌المللی دانسته و تاکید کرده بر مبنای حقوق بین‌الملل مانع شدن از مسیر تجارت دریایی آزاد بر خلاف مقررات بین‌المللی است.

دولت لندن دو هفته پیش از توقیف نفتکش خود، از طریق دولت محلی جبل الطارق، یک نفتکش عظیم ایرانی را در تنگه جبل الطارق در حال عبور از یک آبراه بین‌المللی آزاد توقیف کرده و این توقیف همچنان ادامه دارد.

بهانه لندن در توقیف نفتکش "گریس 1" نقض تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه سوریه عنوان شده است. ایران تاکید کرده مسیر این نفتکش سوریه نبوده و یک کشور ساحلی در دریای مدیترانه بوده اما به دلیل تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، صلاح نمی‌داند مقصد نهایی این نفتکش را اعلام کند.

همزمان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز در بیانیه‌ای توقیف کشتی بریتانیایی از سوی ایران را محکوم کرده و مدعی شده این اقدام " نقض آزادی کشتیرانی بین‌المللی" است.  ناتو خواستار آزادی فوری این نفتکش و خدمه آن از سوی ایران شده است.

همچنین برخی رسانه‌های بریتانیایی گزارش داده‌اند که دولت لندن به بهانه توقیف نفتکش خود در حال کار روی طرح تحریم ایران است.

روزنامه "ساندی تلگراف"بریتانیا با انتشار گزارشی در این باره نوشته، وزرای دولت بریتانیا در حال بررسی طرحی برای توقیف اموال و دارایی های ایران در بریتانیا به بهانه توقیف نفتکش بریتانیایی هستند و وزیر خارجه بریتانیا فردا (دوشنبه) جزییات این طرح را اعلام عمومی خواهد کرد.

به نوشته این نشریه بریتانیایی دولت بریتانیا در نظر دارد بخشی از تحریم‌های اروپایی و سازمان ملل علیه ایران را که به واسطه برجام  تعلیق شده بودند، به بهانه توقیف نفتکش خود از سوی ایران، دوباره اعمال کند.

ارسال دیدگاه شما