• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
  • اِلخَميس ٩ شوال ١٤٤٥
  • Thursday 18 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 127344 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۹/۴/۲۹ - 23:10
ارزیابی اهلیت مالی و صلاحیت حرفه ای، مهمترین راهبرد این بانک در پرداخت تسهیلات است
عضو هیأت عامل بانک صنعت و معدن :

ارزیابی اهلیت مالی و صلاحیت حرفه ای، مهمترین راهبرد این بانک در پرداخت تسهیلات است

جهش توليد نياز به منابع مالي دارد اما منابع مالي به ويژه در دوره كنوني كه مشكلات تحريم وفروش نفت و ... وجود دارد به شدت محدود شده است در اين شرايط محدوديت منابع موضوع تخصيص بهينه آن را ضرورت مي‌بخشد.

به گزارش آفتاب صبح و به نقل از روابط عمومی بانک صنعت و معدن: جهش توليد نياز به منابع مالي دارد اما منابع مالي به ويژه در دوره كنوني كه مشكلات تحريم وفروش نفت و ... وجود دارد به شدت محدود شده است در اين شرايط محدوديت منابع موضوع تخصيص بهينه آن را ضرورت مي‌بخشد. در تعيين ويژگيهاي تخصيص بهينه دو شاخص اصلي اهميت به سزايي دارد؛ اول سرمايه‌گذاري مشترك صورت گرفته به موقع به بهره برداري برسد و دوم اينكه سرمايه گذار پس‌ از بهره برداري بتواند بصورت پايدار در بازار حضور يافته و موجب اشتغال پايدار و همچنين بازگشت سرمايه‌گذاري صورت گرفته شود. دراين راستا انتخاب شريك سرمايه‌گذار مناسب، انتخاب طرح و پروژه مناسب سرمايه‌گذاري و در آخر انتخاب محل مناسب براي اجراي پروژه سه مولفه مهم و اساسي محسوب مي‌شود؛ به همين منظور در بانك صنعت و معدن اقدام به طراحي سيستمي گرديد تا بتواند مؤلفه‌هاي فوق را تعيين و اندازه‌گيري نمايد.
در همين راستا روابط عمومي بانك صنعت و معدن به منظور معرفي اين سيستم با عبدالرضا ولي اللهي معاون اعتبارات و راهبري شعب اين بانك به گفتگو نشسته است كه مشروح آن در ادامه مي آيد:

1- در خصوص سيستم جديد ارزيابي متقاضيان تسهيلات توضيح دهيد و بفرماييد توسط چه كساني طراحي شده است؟
اين سيستم كه سيستم "سنجش اهليت مالي و صلاحيت حرفه‌اي" متقاضيان ناميده مي‌شود توسط اجماعي از خبرگان سيستم بانكي كه در ستاد و شعب بانك صنعت و معدن سابقه فعاليت داشته اند طراحي و اجرا شده است.

2- اين سيستم با چه رويكردي طراحي و به انجام رسيده است؟
در عارضه‌يابي كه بر روي طرحهاي نيمه تمام و ناموفق صورت گرفته يكي از دلايل اصلي و عمده اين موضوع، عدم توانايي مالي متقاضيان در تأمين سهم الشركه مي باشد و در ساليان اخير افزايش هزينه‌هاي ناشي از تورم و ديگر هزينه هاي پيش‌بيني نشده مزيد بر علت شده است از اينرو در اين سيستم شاخصهاي تعيين توانمندي مالي متقاضيان تعيين و اين مهم بر اساس آن شاخصها اندازه‌گيري شده و در نتيجه اهليت مالي متقاضيان به عنوان شاخص مهم و تاثيرگذار مورد سنجش قرار مي گيرد.

3- در طراحي اين سيستم چه مؤلفه هاي مهم ديگري مدنظر قرار داشته است؟
مسئله مهم پس از راه‌اندازي طرحها و پروژه‌ها، انجام فعاليت مستمر و حضور پايدار در بازار مي‌باشد انجام اين مهم به دو مولفه اصلي بستگي دارد اول آنكه مشتري به چه ميزان توانايي فعاليت در بازار براي تأمين مواد اوليه و فروش محصول دارد و دوم به چه ميزان توانايي فني در توليد محصول باكيفيت بالا و قيمت مناسب دارد. براي توليد محصول باكيفيت بالا و قيمت مناسب عوامل اساسي از قبيل تكنولوژي، مهارت نيروي انساني، وجود زيرساختهاي كافي(برق، آب، انرژي و.....) و دسترسي سريع و ارزان به مواد اوليه و بازار هدف فروش محصولات، شبكه توزيع و فروش مناسب و .... دخالت دارد. براي هركدام از اين موارد (بازار و فني) نيز شاخصهاي كمي در نظرگرفته شده تا بتواند صلاحيت حرفه‌اي مشتري نيز اندازه‌گيري شود. در نهايت بر اساس اين سيستم اهليت مالي و صلاحيت حرفه‌اي مشتريان اندازه‌گيري و در مورد اقدام به مشاركت با وي تصميم‌گيري مي‌شود.

4- فرآيند پرداخت تسهيلات در اين سيستم جديد به چه شكلي انجام مي شود؟
موضوع بررسي اهليت و صلاحيت متقاضيان در هنگام پذيرش طرحها و پروژه‌ها اهميت دارد پس از اين مرحله به روال عادي بانك در گذشته، نسبت به ارزيابي طرح (موضوع پيشنهادي مشاركت) اقدام شده و در صورتيكه شاخصهاي طرح نيز از حداقل‌هاي لازم برخوردار باشد نسبت به تصويب طرح با شرايطي كه متناسب با نتايج شاخصهاي اندازه‌گيري شده باشد، اقدام و براي اجرا به بخشهاي بعدي ارسال مي‌گردد.

5- آيا مشابه چنين سيستمي در ديگر بانك هاي كشور اجرايي شده است يا خير؟
اين سيستم به پيشنهاد مديرعامل محترم آقاي دكتر مهري براي اولين بار در شبكه بانكي كشور توسط همكاران مديريت ارزيابي طرحها و با كمك خبرگان بانك اعم از ستاد و شعب طراحي و به اجرا گذاشته شده است و اميد است با استفاده از اين سيستم (كه اقدامي پيشگيرانه مي‌باشد) بتوان انحرافات و كاستي‌هاي اجرا را به حداقل رسانيد.

 

ارسال دیدگاه شما