• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١١ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 20 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 187964 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۰/۸/۱۶ - 11:21
فقدان مرکز تخصصی آموزش موسیقی کلاسیک در همدان
دکتر عسگری‌دلخوش در گفتگو با الوند:

فقدان مرکز تخصصی آموزش موسیقی کلاسیک در همدان

از نظر نوازندگی در همدان و در بخش سنتی چهرهای هنرمند شهری تولیدات خود را به دلایل نامعلوم‌ متوقف کرده‌اند که متر و میزانی برای دستیابی به سطح نوازندگی حال و حاضر این هنرمندان باشد و در زمینه موسیقی کلاسیک هم که به دلیل نبود مرکز تخصصی آموزش این سبک، به صورت جدی چیزی برای عرضه نیست.

مجید عسگری‌دلخوش، تحصیلکرده دانشگاه‌های خوارزمی و بوعلی سینا تا مقطع دکتری شیمی و زاده همدان به سال ۱۳۶۶ است.

وی در‌ کنار تحصیلات آکادمیک، به فراگیری گیتار کلاسیک توسط متدهای بروز دنیا از قبیل ویلالوبوس، پارکنینگ، کاراکاسی تحت نظر اساتید مختلف تا به امروز مبادرت ورزیده است و همزمان فعالیت‌های هنری خود را با شرکت در جشنواره‌های مختلف دانش‌آموزی، دانشجویی خوارزمی و برگزاری دو رسیتال در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و اجراهای متعدد در نمایش‌های تئاتر دانشجویی، گالری‌های عکاسی و نقاشی و همچنین عضویت در گروه‌های کلاسیک مانند گروه گیتار کلاسیک ژاو و اجراهای متعدد سولو و دوئت و تریو با نوازندگان برجسته ادامه داده است. عسگری دلخوش هم اکنون به عنوان پژوهشگر حوزه موسیقی و نوازنده و مدرس گیتار کلاسیک مشغول به فعالیت در آموزشگاه‌ها و دبیر رسمی شیمی در مدارس شهر همدان است. در ادامه مصاحبه الوند با این هنرمند را می‌خوانید؛

 

موسیقی همدان در کشور چه جایگاهی دارد؟

صحبت از سطح موسیقی نیازمند دانستن چند پیش زمینه است؛ اول اینکه دیدگاه ما از موسیقی چیست؟ موسیقی فاخر؟ و درصورت مثبت بودن جواب، موسیقی فاخر از دیدگاه شهروند ایرانی یا غربی؟  صبحت از دیدگاه اهالی موسیقی غربی نسبت به موسیقی وطنی ما بحث دیگری می‌طلبد که در اینجا قابل ذکر نیست. 

ولی خب تعریف ما از موسیقی فاخر در مقیاس کشوری پر واضح است که با تکیه بر شانه‌های درگذشتگان ما پابرجاست که با رخت بر بستن پیاپی آن‌ها از این جهان شمارشان به کمتر از انگشتان دست رسیده است و به جد می‌توان گفت که تاسف برانگیز است که جایگزیی برای آن‌ها ایجاد نمی‌شود.

هرچند که تمامی  آثار گوهر وَش ِ این نامآوران آنطور که باید در عرصه جهانی مطرح نشد و نشده است که دلایل این امر بحث دیگری می‌طلبد. حال با ذکر این چند نکته می‌رسیم به موسیقی رایجی که به صورت غالب در سطح جامعه در جریان است که از نظر بنده این موسیقی فاصله معناداری در جهت عقب گرد با چند دهه گذشته دارد و مشکل کشوری است و نه استانی.

در چند دهه اخیر به شکل ناامیدکننده‌ایی تولیدات حتی غیر فاخر در سراشیب انحطاط قرا گرفته‌اند و به جز تعداد محدودی از تولیدکنندگان این عرصه، بیشتر تولیدات موسیقی تکرار مکررات  و مشق نویسی آثار قبلی است. هرچند تحصیلات دانشگاهی پر رونق‌تر شده است.

در زمینه تولیدات همین قطره چکانی نیز وضع همدان در مقایسه  با شهرهای اطراف بدتر است و استان‌های همسایه همدان گوی سبقت را ربوده‌اند؛ شهرهایی نظیر قزوین و کرمانشاه.

 

نوازندگان، آهنگ‌سازان و سازندگان ساز همدان در مقایسه با کشور  در چه سطحی هستند؟

از نظر ساخت ساز، همدان و مخصوصا شهرستان‌های همدان بسیار پرفروغ هستند و قابل ستایش و در صورت حمایت صنفی از این عزیزان امید این هست که به صورت منطقه‌ایی نیز مطرح شوند که مهترین مسئله تبلیغات صحیح و ارتباط پیوسته این هنرمندان با کشورهای دیگر است و استفاده از تکنولوژی‌های مدرن و علم بروز که این مهم با ایجاد اتحادیه برای حمایت همه جانبه از این افراد میسر است.

از نظر نوازندگی نیز در بخش سنتی چهرهای هنرمند شهری تولیدات خود را به دلایل نامعلوم‌ متوقف کرده‌اند که متر و میزانی برای دستیابی به سطح نوازندگی حال و حاضر این هنرمندان باشد و در زمینه موسیقی کلاسیک هم که به دلیل نبود مرکز تخصصی آموزش این سبک، به صورت جدی چیزی برای عرضه نیست.

 

در جغرافیا استان همدان موسیقی خاصی وجود دارد؟ (غیر از موسیقی مختص اقوام کرد، لر و ترک)

‌بله موسیقی عاشیقی ولی چون این موسیقی به صورت سینه به سینه منتقل می‌شده و متاسفانه به دلیل تنگ دستی این هنرمندان در جهت اشاعه این هنر و عدم حمایت قشر فرهیخته و هنر دوست و عدم  گسترش در سطح استانی این هنر اصیل همدانی روز به روز بیشتر به فراموشی سپرده می‌شود.

 

چرا برخی از موسیقیدان‌ها از استان همدان مهاجرت می‌کنند؟

همانطور که اشاره کردم متاسفانه به دلیل عدم زیرساخت مناسب جهت پرداختن به دانش این هنرمندان تحصیلکرده و همچنین عدم حمایت کافی اهالی فرهنگ از این فرهیختگان، شاهد کوچ این عزیزان و تنهاتر شدن روزافزون دغدغه‌مندان فرهنگ این شهر هستیم.

 

سطح آموزشگاه‌های موسیقی همدان چگونه است؟

در شهرهای بزرگ آموزشگاه‌ها بر اساس چند مشخصه از قبیل اساتید مسلط به علم روز، امکانات مناسب، آموزش و پرورش هنرجو به صورت آکادمیک، برگزاری کنسرت‌های سالیانه و حتی ۶ ماهه قابل توجه هنرجویی و ... به درجات یک تا پایین‌تر دسته‌بندی می‌شوند که متاسفانه هنوز این بستر برای همدان فراهم نشده و اکثر آموزشگاه‌ها در درجات پایین قرار دارند.

 

توانای آکادمیک و تجربی اساتید موسیقی به چه صورت است؟

به دلیل نبود مرکز تخصصی آموزش موسیقی در همدان اساتیدی که در رشد و نمو قابل اتکا هنرجویان در سطح کشوری فعالند، بسیار کم هستند و هنوز بیشترشان در مهارت آفرینی برای هنرجویان نگاه فرا استانی ندارند؛ که این ناشی از عدم استفاده از شیوه‌های مدرن آموزش است.

 

در همدان هنرجویان بیشتر علاقه‌مند به چه ساز یا سازهایی هستند؟

نظر هنرجویان در انتخاب ساز سرچشمه‌اش چند عامل است که خانواده و فضای مجازی در این امر بسیار دخیل است. برخی از خانواده‌ها که نگاه عمیق به موسیقی دارند‌ معمولا سازهای جهانی رو انتخاب می‌کنند ولی به صورت غالب انتخاب ساز تحت تاثیر موج ایجادی در فضاهای رسانه‌ای است که با تغییر فاز آن‌ها علایق هنردوستان نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد که  اگر به درستی موسیقی و تاثیرات مثبت آن در سطح رسانه‌های مورد قبول خانواده‌ها شناسانده شود، انتخاب ساز نیز بسیار عمیق‌تر و راهبردی‌تر خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما