• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
  • اِجُّمعَة ١٠ شوال ١٤٤٥
  • Friday 19 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 20475 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۶/۲۸ - 17:13
مظاهری: عضویت در FATF به معنای پذیرش همه سیاست‌های آن نیست
در برنامه تیتر امشب مطرح شد

مظاهری: عضویت در FATF به معنای پذیرش همه سیاست‌های آن نیست

در برنامه تیتر امشب طهماسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی با تاکید بر ضرورت عضویت در FATF، گفته است این عضویت به معنای پذیرفتن سیاست موجود نیست،در عین حال فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است در تاریخچه FATF و برجام، بحث مشروط بودن چندان در عمل جواب نداده است.

به گزارش آفتاب صبح و به نقل از خبرگزاری فارس، برنامه تیتر امشب شبکه خبر با موضوع پیامدهای عضویت ایران در FATF با حضور فواد ایزدی و طهماسب مظاهری برگزار شد.

ایزدی با بیان اینکه FATF موضوعی مرتبط با برجام است، اظهارداشت: معتقدیم که طرف مقابل پس از عضویت ایران باز هم به بهانه جویی‌های خود ادامه خواهند داد.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی هم گفت: مهم‌ترین پیامد مثبت عضویت ایران در FATF معرفی کشورمان به عنوان جزیی از کشورهای پیشرو در مبارزه با پولشویی در جهان است.

مظاهری افزود: این عضویت به جهانیان ثابت می کند که جمهوری اسلامی ایران در نظام اقتصادی خودش اجازه ورود پول فاسد ، تروریسم و مواد مخدر را نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: البته در سال 84 در مصوبه مجلس و قبل از آن در اصل 49 این مهم تصریح شده بود که در قوانین اقتصادی این گونه موارد نباید جایگاهی داشته باشد.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی افزود: البته اگر در عضویت با FATF احتمال دادن اطلاعات نظام بانکی و همچنین اشخاص و نهادها مطرح باشد باید جلوی آن را گرفت.

ایزدی هم در ادامه تاسیس FATF را همزمان با فروپاشی شوروی دانست و گفت: ما موسس FATF نیستیم و نمی‌توانیم با عضویت در آن روی برخی اصول آن موثر شویم به ویژه اینکه اکنون پس از برجام ما کشور خاصی هستیم و در برجام اشاره شده که شرایط ایران در دنیا خاص است.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: مسئول FATF در یکی از مصاحبه‌هایش می گوید که طرف ایرانی در نامه به ما اعلام کرده است از آنجا که عضو سازمان ملل هستیم به همه قطعنامه‌های این سازمان پایبندیم و این مسئله نشان می دهد که باید در این باره هوشیاری بیشتری داشته باشیم.

وی تاکید کرد: مطمئنا عضویت در FATF با برجام مرتبط است و باید همه دست اندرکاران دقت و هوشیاری داشته باشند تا در آینده آسیب نبینیم .

طهماسب مظاهری خطاب به فواد ایزدی گفت: نمی توان گفت که افراد هوشمندی در مذاکرات نداریم، اتفاقا شما از جمله آدم های هوشمندی هستید که پیش‌بینی‌تان درباره بخش بزرگی از نتایج برجام درست از آب درآمد.

وی افزود: البته مذاکره کنندگان مقابل ما هم از کره ماه نیامده‌اند و ما هم انسان‌های هوشمند کم نداریم بنابراین باید همه توان خود را به کار ببریم تا به یک نتیجه منطقی درباره FATF برسیم.

ایزدی نیز در پایان گفت: FATF موضوع مرتبط با برجام است که طرف مقابل می‌خواهد از طریق عضویت ایران در آن مانع از حمایت از هم پیمانان خود در منطقه شویم و آنها پس از این عضویت مدام بهانه خواهند آورد .

در ادامه طهماسب مظاهری گفت: اگر عضویت در FATF به معنای پذیرفتن تصمیمات و سیاست‌های این سازمان باشد، قابل قبول نیست.

این کارشناس امور بانکی افزود: در موضوع مبارزه با پولشویی هدف این است که پول های سیاه و غیر قانونی در چرخه معامله غیر واقعی وارد نشود.

وی افزود: در ایران فروردین 83 قانون مبارزه با پولشویی تصویب شد و در اواخر سال 84 به تصویب مجلس شورای نگهبان رسید. برای عملیاتی شدن این قانون نیاز به یکسری مقدمات است که باید فراهم شود.

مظاهری تصریح کرد: پول‌های غیر قانونی به اقتصاد کشور کمک نمی کند و مبارزه با پولشویی در حقیقت کمک به اقتصاد کشور نمی‌کند.

وی گفت: کشورهایی مختلف مبارزه با پولشویی را آغاز کردند ولی در برخی از کشورها این روند انجام می شود به عنوان مثال در سه سال گذشته بیشترین پولشویی در آمریکا انجام شد.

کارشناس امور بانکی تاکید کرد: موسسه FATF از زمان گذشته شکل گرفت و کشورهایی که به حلقه مبارزه با پولشویی پیوستند بودن در این موسسه بودند  و تائید این موسسه نشان از مبارزه کشور با پولشویی است.

وی افزود: نکته ای که وجود دارد این است که درچندماه گذشته چند موضوع به عنوان ایراد توافق و پیوستن بر این سازمان مطرح شده است.

مظاهری گفت: ضرورت پیوستن به FATF، پیوستن به معاملات موجود دنیا با توجه به جنگ قانون در عرصه جهان و ضرورت پیوستن به این معاملات یک ضرورت کلی است.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی تصریح کرد: هیچیک از این سازمان های جهانی تمیز و بدون ایراد نیستند ولی ما در همه آنها عضو هستیم.

کارشناس امور بانکی گفت: در سازمان ملل با وجود تمام ایرادات عضو هستیم و یا در صندوق بین المللی با وجود نقایص موجود عضو هستیم.

مظاهری تصریح کرد: این عضویت به معنای پذیرفتن سیاست موجود نیست. اگر شرط به شکلی باشد که به شرط قبول شروط باید عضو نشوید خوب عضو نمی‌شویم.

مظاهری در پاسخ به سؤالی  مبنی بر آیا عضو شویم یا نشویم گفت: باید عضو شویم زیرا در اصل داستان مبارزه با پولشویی در کشور است.

وی ادامه داد: اما  اگر بنا بر پذیرفتن تصمیمات و سیاست های آن باشد، نه نمی پذیریم و نه عضو می شویم.

در ادامه برنامه فواد ایزدی دیگر کارشناس حاضر در استودیو در خصوص خبر منتشر شده از شورای عالی امنیت ملی گفت: شروط در شورای عالی مطرح شده و این شروط هنوز به تائید رهبری نرسیده است .

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: در 21  خرداد نامه ای از رئیس FATF به وزیر اقتصاد داشتیم که در بند 32 به شرط قانون مصوب مجلس مبنی بر استفاده کشورهای دشمنی ما از قوانین مالی موجود اشاره می کند.

وی تصریح کرد: در زمان تصویب مجلس بندی آمده است مبنی بر اینکه حمایت از  گروه هایی که  با اشغال و نژاد پرستی مبارزه می کنند نباید حمایت از تروریسم خوانده شود.

ایزدی تاکید کرد: قوانین پولشویی برای ارتقای اقتصاد کشورهاست و این معضلی بوده است که کشورها تلاش می کردند با آن مبارزه کنند.
وی با اشاره به انتشار اسناد پاناما و نبود اسامی آمریکا در این فهرست افزود: قوانین نوادا و یک ایالت دیگر در آمریکا به نوعی است که پولشویی به راحتی انجام می شود.

ایزدی ادامه داد: یک بخش از FATF  به پولشویی برمی‌گردد اما یک هنر آمریکایی ها و دیگر کشورها این است که از قوانین خوب برای حمله به کشورها استفاده می کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: آنها اهدافی را که باید با حمله نظامی به دست بیاورند با استفاده از قوانین موجود به دست می آورند.

وی گفت: اصل موضوع خوب است اما اتفاق های حاشیه ای، وسیله فشار به دولت هایی چون ایران شده است.

ایزدی افزود: به نظر می‌آید براساس تاریخچه FATF و برجام،  بحث مشروط بودن چندان در عمل جواب نداده است. در اصل، FATF ، به ابزاری برای فشار به کشورها تبدیل شده است.

ارسال دیدگاه شما