• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
  • اِجُّمعَة ١٠ شوال ١٤٤٥
  • Friday 19 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 217 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۴/۲۲ - 12:42
دور شدن از ایران منافع آمریکا را به خطر می اندازد
نامه سیاستمداران برجسته آمریکا به اوباما؛

دور شدن از ایران منافع آمریکا را به خطر می اندازد

برخی از سیاستمداران و دیپلمات ها در نامه ای خطاب به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا ضمن قدردانی از توافق هسته ای از وی خواستند برای تحکیم روابط ایران و آمریکا تلاش کند.

به گزارش آفتاب صبح و به نقل از سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما پایگاه اینترنتی پولیتیکو نوشت: برخی از سیاستمداران و دیپلمات ها در نامه ای خواستار تحکیم روابط با ایران شدند.
این پایگاه اینترنتی آمریکایی در گزارشی به قلم لوئیس نلسون افزود: با نزدیک شدن به اولین سالگرد توافق هسته ای ایران تعدادی از سیاستمداران، دیپلمات ها، سران نظامی و دانشگاهیان از هر دو حزب خواستار تعمیق روابط آمریکا و جمهوری  اسلامی شدند.  
بیش از 75 شخصیت برجسته در نامه ای خطاب به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا ضمن تقدیر از توافق هسته ای از وی خواستند برای نزدیک تر شدن روابط ایران و آمریکا تلاش کند.
برخی از امضا کنندگان این نامه که در راس آنها «پروژه ایران» قرار دارد، گروهی که برای ارتقای روابط ایران و آمریکا ضمن جلوگیری از توسعه سلاح های هسته ای در ایران تلاش می کند، عبارتند از سناتورهای بازنشسته تام دشل [Tom Daschle]،  مارک اودال [Mark Udall]، کارل لوین، جی بنت جانستون و نانسی کاسباوم [Nancy Kassebaum] همچنین لی همیلتون.
ژنرال مریل مک پیک، رئیس سابق ستاد مشترک نیروی هوایی ارتش آمریکا و لئون کوپر و برتون ریشتر برندگان جایزه نوبل از دیگر امضا کنندگان این نامه بودند.  
در این نامه آمده است: آمریکا باید سیاست هایی را پیش ببرد که فرصت های همکاری با ایران را افزایش و احتمال مقابله را کاهش دهد و بر اقدامات ایران در منطقه تاثیر بگذارد.
در این نامه تاکید شده است که به دلیل بلاتکلیفی های سیاسی در هر دو کشور در سال آتی فرصت ها برای آزمودن تمایل ایران به همکاری مستقیم با آمریکا محدود است اما تعامل با این کشور باید یکی از اهداف بلند مدت دولت آمریکا باشد.
این نامه بخشی از فعالیت ها و مباحثاتی است که این هفته و همزمان با سالگرد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)- نام رسمی توافق هسته ای بین ایران و پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان- انتظار می رفت انجام و مطرح شوند.
در این نامه یک طرح سه مرحله ای نیز ارائه شده است که امضا کنندگان آن معتقدند ساختار نهادی لازم برای برقراری ارتباط میان ایران و آمریکا را ایجاد می کند.
برخی پیشنهادهای مطرح شده در این نامه عبارتند از «توانایی ارتباط فوری» میان دولت ها به منظور جلوگیری از بروز سوءتفاهم و تشدید درگیری ها و همچنین ایجاد «کانال دوجانبه مستقیم و متعارف» بین وزارت خزانه داری آمریکا و بانک مرکزی ایران برای رفع آسان تر ابهامات درباره لغو تحریم ها.
 در این نامه از رئیس جمهور خواسته نشده است روابط دیپلماتیک بین دو کشور از سر گرفته شود اما از اوباما خواسته شد یک کانال دیپلماتیک مستقیم در سطح معاونان ایجاد کند تا راه هایی را برای نفوذ بر ایران بدون ارتباط شخصی وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در اختیار رئیس جمهوری بعدی قرار دهد.
حتی اگر چنین کانال هایی ایجاد شوند، هیچ تضمینی وجود ندارد که رئیس جمهور بعدی به استفاده از آنها تمایلی داشته باشد.
به هر حال امضا کنندگان این نامه معتقدند در اوضاع کنونی دور شدن از ایران منافع آمریکا را در خاور میانه [غرب آسیا] به خطر می اندازد و احتمالا به درگیری های بیشتر آمریکا در منطقه منجر می شود.
در این نامه ضمن اشاره به چالش هایی که عدم تمایل تهران به مذاکره با آمریکا فراتر از توافق هسته ای ایجاد می کند، از رئیس جمهور خواسته شده است در کنار هرگونه گرم شدن روابط با ایران بر تعهدات آمریکا به متحدانش در اسرائیل و کشورهای منطقه خلیج [فارس] تاکید کند.
در نهایت این که نویسندگان این نامه معتقدند، همکاری نزدیک با ایران در زمینه هایی که منافع دو کشور تداخل دارند، به نفع آمریکا است.

ارسال دیدگاه شما