• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١١ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 20 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 305 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۵/۱۰ - 16:24
علاقه ای به همکاری با دولت نهم نداشتم
هلال احمر ۲۷۰۰ سند مالکیت ملکی و موقوفی دارد

علاقه ای به همکاری با دولت نهم نداشتم

معاون حقوقی و امور مجلس جمعیت هلال احمر گفت: هلال احمر ۲ هزارو ۷۰۰ سند مالکیت املاک و موقوفات دارد که ۸۰۰ سند هلال داری مالکیت کاداستر است.

به گزارش آفتاب صبح و به نقل از موج، علی لیالی، یا همان رئیس سازمان حج و زیارت دولت قبل رزومه پر رنگ و فعال در حوزه فعالیت‌های فرهنگی دارد که این کارنامه وی را در دولت یازدهم به یک چهره اجتماعی تبدیل کرده و در حال حاضر در حوزه معاونت حقوقی و امور مجلس جمعیت هلال احمر در حال فعالیت است. در گفتگویی کوتاه علی لیالی به پرسش ها پاسخ داد:

*موج: چه شد که آقای لیالی رئیس سازمان حج سر از فروشگاه رفاه درآورد؟

– لیالی: فعالیت در سازمان حج و زیارت یک کار نفس گیر و وقت گیر بود، در واقع ۳۰ ماه با انرژی در قسمت ریاست کار کردم، به طوری که در آن ایام به ۳ میلیون زائر خدمات ارائه کردم. بعد از اینکه از ریاست سازمان حج و زیارت فارغ شدم از من دعوت شد به بعثه بروم. زمانی که فعالیت خود را در کنار حجت الاسلام قاضی عسگر به عنوان مشاور نماینده بعثه آغاز کردم حجم کاری ام کاسته شد و با توجه به اینکه  از توان بالایی برخوردار بودم تصمیم گرفتم در جایگاه دیگری فعالیت کنم. پیشنهادات از سوی دستگاه‌های دولتی به من شد، اما در آن دوره هیچ علاقه ای به فعالیت در دستگاه های دولتی آن دولت نداشتم. در نهایت پیشنهاد مدیر عامل بانک ملت مبنی بر مدیریت فروشگاه رفاه را پذیرفتم، به طوری که حدود ۲۰ ماه رئیس هیات مدیره بودم.

*معتقد هستید که در سازمان حج و زیارت از کارنامه خوبی برخوردار هستید، در فروشگاه رفاه چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

-در مدت مدیریتم در فروشگاه رفاه کالاها ارزان تر عرضه می‌شد، به نحوی که کالاها را از کارخانجات تهیه می‌کردیم و این موضوع سبب شد تا ۵ تا ۱۰ درصد قیمت تمام شده توسط واسطه‌ها که روی کالاها کشیده می شد را حذف کنیم.

** رئیس سازمان هلال احمر شخصا به پیشنهاد همکاری دادند

*آقای لیالی در یک دوره رئیس سازمان حج و زیارت و یکباره در فروشگاه رفاه و در نهایت وارد یک نهاد کاملا بشر دوستانه (هلال احمر) شد، سوالی که مطرح است چرا وارد ارگانی مثل هلال احمر شدید؟چه فردی پیشنهاد این کار را به شما داد؟ آن هم یک مدیر دوره محمود احمدی نژاد؟!

-با توجه به اینکه آشنایی کاملی از تجارت، بازرگانی و خرید و فروش داشتم، همچنین مدیریت در فروشگاه رفاه و با توجه به اینکه تجربه کار در مجلس را داشتم پیشنهاد رئیس سازمان جمعیت هلال احمر را پذیرفتم و در قسمت معاونت مجلس و امور حقوقی جمعیت شروع به فعالیت کردم.در واقع دبیر کل سازمان من را به آقای دکتر ضیایی پیشنهاد داد و من هم پذیرفتم و در حال حاضر با این هلال احمر همکاری می‌کنم.

**بخش محدودی از بودجه هلال را دولت تامین می کند 

*وضعیت بودجه هلال به چه نحوی است؟

-هلال احمر یک نهاد غیر دولتی است. بخش بخش اعظم بودجه هلال توسط مشارکت های مردمی، وقف و فعالیت های داوطلبانه و بخش محدودی از آن توسط دولت تامین می شود. هلال احمر خدمت منحصر به فردی در حوزه امداد و نجات به جامعه می دهد و تنها نهادی است که از لحاظ فنی و تخصصی می‌تواند در سوانح خدمات ارائه دهد. متاسفانه  در ایران حوادث و سوانح نسبتا بالاست و  هلال با توجه به اینکه ماموریت‌های حاکمیتی را به دوش می‌کشد، بودجه‌ای را برای آن در نظر می گیرد تا حوزه امداد و نجات را تقویت کند و خدمات بهتری را به آحاد مردم ارائه دهد.

متاسفانه بودجه گره خورده با درآمدهای دولت. زمانی که درآمد دولت بالا باشد بودجه دستگاه ها و سازمان ها هم افزایش پیدا می‌کند، در چند سال گذشته دولت در تامین بودجه در زحمت است، در واقع کاهش قیمت نفت، رکودی را حاکم کرده که تمامی دستگاه ها با کاهش بودجه رو به رو شده که جمعیت هلال احمر هم از این موضوع مستثنی نبوده است.

مبلغ ۵٠٠ میلیارد تومان به‌عنوان بخشی از بودجه هلال‌احمر در قانون بودجه ‌سال ٩۵ به تصویب رسید که با تصمیمات اتخاذ شده ۱۰۰ میلیارد تومان آن کسر و به یک نهاد دیگر اختصاص داده شده است، در نهایت ۴۰۰ میلیارد به این نهاد جهت انجام کمک به حادثه دیدگان تعلق گرفت. مجلس قانونی را تصویب و شورای نگهبان تایید می کند، بنابراین برای همین لازم اجراست و از آنجایی که قانون تصویب شده بود هیچ راه برگشتی نداشت اما راه های جبران این موضوع خیلی زیاد است.

**تخصیص ۵ درصد از بودجه عمومی دستگاه ها در زمان بحران/جای نگرانی نیست

– به استناد ماده ۱۰ و ۱۲ قانون برنامه توسعه، مجلس به دولت اجازه می‌دهد که اگر در کشور حادثه طبیعی رخ دهد، ۵ درصد از بودجه عمومی دستگاه‌ها صرف مناطق آسیب دیده خواهد شد. در واقع ۴۰۰ میلیارد تومان هم از همان منابع است و اگر حادثه‌ای اتفاق نیفتند ممکن است در طول سال تخصیص پیدا نکند؛ در واقع تخصیص این بودجه در کار ما اثر فوق العاده‌ای ندارد و از همه مهمتر عدم تخصیص در کار هلال احمر زیان وارد نمی‌کند.

** تقویب انبارها نیازمند اعتبار است

*چرا انبارهای بحران خالی است؟

-انبارهای استراتژیک در سراسر کشور داریم که کالاهای مورد نیاز در آن ذخیره می‌شود، در واقع شارژ این انبارها نیاز به تامین اعتبار دارد و زمانی که در کشور حادثه‌ای رخ ندهد از بودجه تصویب شده مبلغی رو علی الحساب در اختیار هلال احمر می‌گذارد تا زیر ساخت های سازمان تقویت کند. امیدواریم با اختصاص بودجه هلال‌احمر در طول سال، جمعیت بتواند نیازمندی‌ها را برطرف کرده و هنگام بروز حوادث، به بهترین شکل پاسخگو باشد. اما برای به روز کردن لجستیک‌ها و زیر ساخت‌ها خواستار تصویب و پرداخت بودجه از سوی مجلس و دولت هستیم.

*مدیریت بحران زیر مجموعه وزارت کشور است آیا بهتر نیست این سازمان زیر مجموعه جمعیت هلال احمر باشد؟

-سازمان مدیریت بحران زیر مجموعه وزارت کشور است و این تصمیم در سطح دولت و مجلس گرفته شده که تصمیم خوبی است، چرا که در برخی موارد برای سرعت در اقدامات، می‌طلبد که دستگاه‌های بالاتر از جایگاه اداری، زیر مجموعه ها را به هدایت کند تا در حین بحران بلافاصله آماده باش باشند. در واقع تاب آوری در جامعه باید بالا رود تا میزان صدمات جانی ناشی از حوادث را به شدت کاهش یابد.

**۸۰۰ سند هلال داری مالکیت کاداستر است

*در برنامه ششم توسعه هلال باید با اوقاف برای زمین‌ها و املاک وقفی هماهنگ باشد و بانک اطلاعاتی ایجاد کند؟ آیا این اقدام صورت گرفته است؟

-سازمان هلال احمر از ۱۰ سال پیش اقدام به بانک اطلاعات املاک و موقوفات کرده ودر حال حاضر بانک دقیق در حوزه حفظ و نگهداری املاک وجود دارد، به طوری که می‌توان گفت که اکنون ۲ هزارو ۷۰۰ سند وجود دارد که در مالکیت هلال احمر است و ۸۰۰ سند هم داری مالکیت کاداستر است.

*چه پرونده های حقوقی در دست دارید؟

_عمده پرونده‌ها در هلال احمر، اختلافات پیمانکاری بوده که اتفاق می‌افتد که برخی از شکایت‌ها روی املاک است که افراد مدعی هستند که مالکیت ملک مربوط به هلال احمر نیست، در واقع بیشتر پرونده‌ها مربوط به موقوفات و املاک است. در خارج از کشور هم املاکی داریم که  سازمان باجدیت پیگیر آن است تا مشکلی به وجود نیاید.

گفتگو: سید هادی کسایی زاده؛ تنظیم: فرزانه رحیمی

ارسال دیدگاه شما