• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١١ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 20 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 43 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۳/۱۷ - 17:48
درخواست عمومی برای پخش ربنای شجریان؛تغییرات جدید رسانه ملی در توجه به مطالبات مردم تاثیرگذار است؟

درخواست عمومی برای پخش ربنای شجریان؛تغییرات جدید رسانه ملی در توجه به مطالبات مردم تاثیرگذار است؟

از ابتدای امسال که همراه با تبریک نوروزی شجریان از بیماری 15ساله خود پرده برداشت، دوباره همه نگاه ها معطوف به او شد. دوباره به یاد همه آمد که استاد بی بدیل آواز ایرانی 7سال است ممونوع الکار است، هفت سال است ربنای او هم از صداوسیما پخش نمی شود

ماه مبارک رمضان درحال شروع شدن است و با آغاز این ماه دوباره زمزمه های پخش ربنای محمدرضا شجریان هنگام افطار ازسانه ملی مطرح می شود.

به گزارش آفتاب صبح، آیین های مذهبی در همه جای دنیا از دیرباز با موسیقی همراه بوده است و موسیقی جزو لاینفک زندگی مذهبی در همه دنیاست و از جمله در ایران است. در کشور ما همواره موسیقی در زندگی مردم حضور داشته است. ماه مبارک رمضان آغاز می شود. ماهی که بندگان خوب خدا یک ماه به مهمانی او دعوت می شوند و با لب بر طعام بستن به دستور او، بندگی و خلوص خود را می آزمایند. از اذان تا آیین های عاشورایی همه سنت های مذهبی هستند که با فرهنگ و موسیقی ایرانی گره خورده اند و موسیقی و حتی سازهایی چون نی در بهتر برگزار شدن این مراسم نقش انکارنشدنی داشته اند.

از جمله نمونه های شاخص تلفیق موسیقی با آیین و مذهب در کشور ما آواز ربناست. ربنایی که استاد محمدرضا شجریان استاد بی بدیل آواز ایرانی 37سال پیش به زیبایی اجرا کرده است و تا 7سال پیش هرسال مهمان لحظه های افطار روزه داران بود. هرسال نزدیک ماه رمضان که می‌شود دوستداران فرهنگ و موسیقی و همه مردمی که سال ها با نوای شجریان افطار کرده اند گوش می خوابانند تا شاید باز هم خبری از پخش آن در هنگام افطار بشنوند.

امسال اما ماجرای شجریان به گونه ای دیگر آغاز شد. از ابتدای امسال که همراه با تبریک نوروزی شجریان از بیماری 15ساله خود پرده برداشت، دوباره همه نگاه ها معطوف به او شد. دوباره به یاد همه آمد که استاد بی بدیل آواز ایرانی 7سال است ممونوع الکار است، هفت سال است ربنای او هم از صداوسیما پخش نمی شود و دیگر در کنار سفره های افطار حلاوت ماه روزه را بر مردم دوچندان نمی کند.

از طرفی مدت ها بود که زمزمه تغییر رئیس صداوسیما و برکناری محمد سرافراز بر سر زبان ها افتاده بود تا اینکه بالاخره در تاریخ 22اردیبهشت این حکم عملی شد و حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در حکمی با پذیرش استعفای محمد سرافراز عبدالعلی علی‌عسگری را به ریاست سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند. با تغییر ریاست صداوسیما و عزل و نصب هایی که با سرعت آغاز شد، به نظر می رسید صداوسیما رویکرد تازه ای را در پیش گرفته است و بعضی اتفاقات خوب نیز که سال ها بود از آن خبری نبود مثل آمدن حجت الاسلام سیدحسن خمینی به روی آنتن زنده صداوسیما در همین مدت اتفاق افتاد. از پیش از آن هم یکی دومورد پخش صدای شجریان از رسانه ملی به نحوی اتفاق افتاده بود و به نظر می رسید گارد صداوسیما در مقابل این جریان در حال شکسته شدن است.

چندوقت پیش بود که روزنامه هفت صبح خبر از پخش قطعی ربنای شجریان در ماه مبارک رمضان داده بود.

چندروز بعد سرپرست شبکه یک سیما سیدفضل‌الله شریعت پناهی در مصاحبه ای گفت: با توجه به صحبت‌های انجام گرفته، ماه رمضان امسال احتمال دارد صدای ربنای استاد شجریان هنگام افطار از تلویزیون پخش شود.

او افزود: هفته گذشته، در جلسه مدیران سیما با ریاست آقای علی اصغر پورمحمدی صحبت‌هایی انجام گرفت مبنی بر اینکه که ماه رمضان امسال ربنای استاد شجریان از تلویزیون پخش شود. در آن جلسه؛ تصمیمی مبنی بر اینکه همه شبکه‌ها ربنا را پخش کنند یا یک یا چند شبکه خاص، گرفته نشده بود.

او در مصاحبه های بعدی خود با تردید بیشتری به این موضوع پرداخت و گفت: من نگفته بودم که قطعا ربنای ایشان از تلویزیون پخش می‌شود، بلکه گفته بودم که این مورد منوط به نظر معاون جدید سیماست و در این باره باید ایشان به این جمع‌بندی و قطعیت برسند.

پس از آن نیز او در مصاحبه دیگری گفته است: در حال حاضر با تغییر رییس سازمان صدا و سیما و معاون سازمان هیچ خبر قطعی را نمی‌توان در رابطه با این موضوع اعلام کرد و این اتفاق منوط به تصمیم نهایی مدیران سیما است.

همچنین خانه موسیقی با ارسال نامه ای به دکتر عبدالعلی علی عسگری از رسانه ملی خواست تا در ماه مبارک رمضان ربنا با صدای محمدرضا شجریان پخش شود. در این نامه با اشاره به تغییر و تحولات اجتماعی که متعاقب استقرار دولت تدبیر و امید و انتخابات 7 اسفند 1394 پیش آمده از این رسانه درخواست شده است تا صدای تاثیرگذار و اثرجاودانه ربنا در ایام ماه مبارک رمضان پخش شود. در پایان این نامه آمده است که تقاضای نهاد صنفی خانه موسیقی در طول تقاضای میلیون ها هموطنان روزه دار مطرح شده است.

همه این حرف و حدیث ها و گمانه زنی ها می تواند حقیقت پیدا کند اگر مسئولان رسانه ملی به مطالبات مردم توجه کنند، اگر بدانند بازگشتن صدای ربنای شجریان به سفره های افطار یک درخواست دست جمعی است.(ایسکانیوز)

ارسال دیدگاه شما