• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
  • اِلخَميس ١٦ شوال ١٤٤٥
  • Thursday 25 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 61245 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۶/۳/۶ - 12:48
نگاهی کوتاه به کارنامه علیرضا رزم حسینی مرد ایده و عمل در استان کرمان
به بهانه خبر کناره‌گیری استاندار کرمان

نگاهی کوتاه به کارنامه علیرضا رزم حسینی مرد ایده و عمل در استان کرمان

در 16 آذرماه سال 1392 استان کرمان از سکون خارج شد و مسیر توسعه را با سکانداری مردی که اهل عمل و ایده بود، مردی که بزرگترین افتخارش خدمتگذاری به مردم می داند، آغاز شد ، مردی که وام دار هیچ جناح سیاسی نبود اما مورد تایید همه گروه های سیاسی استان بود، او کسی نبود جزء « علیرضا رزم حسینی»!! قائم مقام لشکر 41 ثارالله کرمان در زمان جنگ تحمیلی و حال فرمانده دوران سازندگی استان کرمان!.

در 16 آذرماه سال 1392 استان کرمان از سکون خارج شد و مسیر توسعه را با سکانداری مردی که اهل عمل و ایده بود، مردی که بزرگترین افتخارش خدمتگذاری به مردم می داند، آغاز شد ، مردی که وام دار هیچ جناح سیاسی نبود اما مورد تایید همه گروه های سیاسی استان بود، او کسی نبود جزء « علیرضا رزم حسینی»!! قائم مقام لشکر 41 ثارالله کرمان در زمان جنگ تحمیلی و حال فرمانده دوران سازندگی استان کرمان!.

به گزارش آفتاب صبح و به نقل از خبرگزاری ایسنا، «علیرضا رزم حسینی» به کرمان آمد تا از آب، خاک، زمین و ... خلق ثروت کند و استان کرمان را که سالیان متمادی به واسطه جریانات سیاسی از توسعه یافتگی چندانی برخوردار نبود، با وفاق و اعتدالی که بین همه ارگان ها و جناح های سیاسی بوجود آورد، استان کرمان را در مسیر توسعه متوازن قرار داد.

حال نگاهی کوتاهی به برخی از اقدامات علیرضا رزم حسینی در این دوران سکانداریش در استان کرمان می اندازیم تا همگان به تلاش های مجاهدانه این مرد بزرگ پی ببرند.

 

مثلث توسعه اقتصادی استان کرمان

«علیرضا رزم حسینی» بلافاصله پس از آنکه استاندار کرمان شد، طرح «مثلث توسعه اقتصادی استان کرمان» که یک طرح فرا دولتی بود، را مطرح کرد. اضلاع این مثلث را نمایندگان مجلس شورای اسلامی،امامان جمعه، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران با همکاری دستگاه ها و مدیران اجرایی استان تشکیل می دهد تا با همدلی و وفاق در جهت توسعه استان کرمان گام بردارند.

برای اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی اولین گام این مرد عمل، برداشتن قوانین مزاحم و بروکراسی اداری بود و همچنین افزایش اختیارات استانداران از دیگر الزامات اجرای طرح های توسعه ای در استان می دانست که تا کنون به نتایج خوبی دست یافته است.

75 هزار و 843 میلیارد تومان تفاهمنامه سرمایه گذاری در قالب یک هزار و 27 طرح مثلث توسعه اقتصادی در استان کرمان به امضا رسیده که تاکنون 26 هزار و 178 میلیارد تومان آن هزینه شد (که حدود 35 درصد کل مبلغ تفاهمنامه ها است) ضمن آنکه پروژه های این طرح تا کنون برای 20 هزار و 48 نفر اشتغال به ارمغان آورده است.

شایان ذکر است که در بخش صنعت 466 طرح در قالب مثلث توسعه اقتصادی در استان کرمان تعریف شد که به 42 هزار و 840 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند که تا کنون 22 هزار و 173 میلیارد تومان  از اعتبار مورد نیاز آن، هزینه شده است و برای 29 هزار و 987 نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

در بخش گردشگری 64 طرح که به سرمایه گذاری حدود یک هزار و 408 میلیارد تومان برای اجرای آنها نیاز است، در قالب مثلث توسعه اقتصادی تعریف شده است که تا کنون 133 میلیارد تومان برای این طرح ها هزینه شده است و اگر این طرح ها اجرایی گردند برای 4 هزار و 763 نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.
387 طرح در بخش کشاورزی که به 3 هزار و 175 میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد تا برای 10 هزار و 822 نفر اشتغال ایجاد نماید که تا کنون 471 میلیارد تومان آن محقق شده است.

39 طرح خدماتی با میزان سرمایه گذاری 3 هزار و 594 میلیارد تومان در قالب طرح مثلث توسعه اقتصادی تعریف شده است که 115 میلیارد تومان آن هزینه شده است و اگر 39 طرح خدماتی اجرایی گردد برای 6 هزار و 508 نفر اشتغال به ارمغان خواهد آورد.

در بخش عمران نیز 33 طرح با هزینه 12 هزار و 614 میلیارد تومان سرمایه گذاری در قالب طرح مثلث توسعه اقتصادی تعریف شده است که با اجرای این طرح ها برای 3 هزار و 550 نفر اشتغال ایجاد می کند که تا کنون 752 میلیارد تومان آن محقق شده است؛ همچنین در بخش عمران شهری نیز 18 طرح تعریف شده است که به سرمایه ای حدود 599 میلیارد تومان نیاز دارد که تا کنون 218 میلیارد تومان آن محقق شده است.

20 طرح در بخش انرژی با سرمایه گذاری 11 هزار و 612 میلیارد تومان در قالب مثلث توسعه اقتصادی تعریف شده است  که تا کنون 2 هزار و 317 میلیارد تومان آن هزینه شده است شایان ذکر است با اجرای این طرح ها برای یک هزار و 50 نفر اشتغال به ارمغان خواهد آورد.

 

برخی از دستاوردهای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در استان کرمان

مرد ایده ها در اولین سفر خود به محروم ترین نقطه کشور شهرستان قلعه گنج به فکر تحول، ایجاد رونق و امید زندگی در این نقطه محروم کشور افتاد که با ایده واگذاری این شهرستان به بخش غیر دولتی گام های استواری در جهت توسعه و پیشرفت این شهرستان برداشت و طرح اقتصاد مقاومتی در این شهرستان کلید خورد.

اکنون شاهد این هستیم که اولین هتل کپری در جهان در این شهرستان احداث شد، همچنین چند کارخانه در شهرستان قلعه گنج راه اندازی شده است، به طوریکه قلعه گنج در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گرفته و مردم شهرستان قلعه گنج که روزی از هویت خود فرار می کردند، هم اکنون به قلعه گنجی بودن خود افتخار می کنند و در همین راستا، نا امن ترین شهرستان کرمان، اکنون ضریب امنیت آن به بالای 70 درصد رسیده است.

زمانی که دولت مشاهده کرد که این طرح استاندار در شهرستان قلعه گنج موفق بوده است، استان کرمان را جزء سه استان، پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور قرار داد.

علیرضا رزم حسینی با تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان که دارای کمیته های ارتقای بهره وری، رفع موانع تولید و برونگرائی اقتصاد، کمیته مشارکت های مردمی، سرمایه گذاری و تامین و تجهیز منابع مالی، توسعه اقتصاد دانش بنیان و فرهنگ سازی بود، هر هفته به طور متوسط یک جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در استان تشکیل می داد که حدود 40 درصد از این جلسات در شهرستان ها تشکیل شده ضمن آنکه حدود 37 درصد جلسات با حضور مقامات کشوری صورت گرفته است.

429 پروژه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان به تصویب رسیده است که دارای پیشرفت فیزیکی 73.61 درصد هستند که از این تعداد 156 برش استانی پروژه های ملی با پیشرفت فیزیکی 71.2 درصد، 141 پروژه پروژه پیشنهادی دستگاه اجرائی با پیشرفت فیزیکی 73.4 درصد  و 133 پروژه مربوط به پروژه های بخش خصوصی مرتبط با دستگاه (طرح مثلث توسعه اقتصادی استان) با پیشرفت فیزیکی 76.9 درصد هستند.

همچنین تفکیک پروژه اقتصاد مقاومتی استان را به 12 برنامه ملی نشان می دهد که 50.2 درصد از پروژه های استان مربوط به برنامه های ملی ارتقای توان تولید ملی (درون زایی اقتصاد) می باشد و پس از آن برنامه ملی مردمی کردن اقتصاد، 16.3 درصد از پروژه ها را به خود اختصاص داده است.

یکی از مهمترین ایده های استاندار کرمان واگذاری امور توسعه‌ای مناطق هشت گانه‌ی اقتصادی استان به موسسات وشرکت‌های بزرگ اقتصادی مانند گل گهر، مس کرمان، بانک رسالت، جهاد نصر، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، هواپیمایی ماهان،کرمان خودرو، بنیاد مستضعفان، دانشگاه آزاد اسلامی و... بود.

 

سرمایه گذاری خارجی

حال نگاهی به مجموعه سرمایه های خارجی وارد شده به روش های مختلف طی سال های 1392 تا 1395 به استان کرمان می اندازیم.

در مجموع قریب به 20 میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری خارجی و فاینانس در استان کرمان انجام شده است که شرکت فولاد سیرجان ایرانیا (میدکو)، شرکت فولاد زرند ایرانیان، شرکت فولاد بوتیای ایرانیان، شرکت کارآوران صنعت خاورمیانه، شرکت ملی صنایع مس ایران، مجتمع جهان فولاد سیرجان از جمله شرکت های بودند که از فاینانس و یوزانس استفاده کرده اند.

 

صندوق توسعه ملی

استان کرمان در سال های 1394 و 1395 در زمینه جذب منابع صندوق توسعه ملی در بخش کشاورزی توانست رتبه نخست کشور را به خود اختصاص دهد.

همچنین با تفاهمنامه منعقد شده بانک کشاورزی با صندوق توسعه ملی 500 میلیون دلار جهت راه اندازی گلخانه، به مساحت 750 هکتار در شمال و جنوب استان توسط شرکت عمران کرمان تخصیص یافته است که همه این موارد با پیگیری های استاندار کرمان محقق شده است.

 

افزایش مصرف برق

با توجه به اینکه رونق و پویایی اقتصادی بر مبنای رشد برق مصرفی و تولیدی است. در این راستا مصرف برق سال 95 استان کرمان در بخش مصرف برق خانگی، عمومی، روستایی و تجاری نسبت به سال 94، حدود 0.9 درصد رشد داشته است و در بخش کشاورزی در این بازه زمانی حدود 5 درصد شاهد افزایش بوده ایم اما در بخش صنعتی در این مدت زمان حدود 13.9 درصد رشد داشته است که نشان توسه استان کرمان و خارج شدن این استان از رکود را دارد.

 

تجارت خارجی استان کرمان

درآمد گمرکات استان کرمان در چهار سال گذشته دولت تدبیر و امید 22 هزار و 829 میلیارد ریال بوده که این درآمد فقط در سال 95 از مرز 8000 میلیارد ریال عبور کرد که می‌توان گفت درآمد گمرکات استان در چهار سال گذشته با رشد چهار برابری نسبت به مدت مشابه در دولت پیشین 310 درصد رشد داشته است.

در سال 95 درآمد  گمرکات استان کرمان بیش از 800 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 83 درصد رشد داشته ضمن آنکه ارزش صادرات استان کرمان در سال 95 یک میلیارد و 174 میلیون دلار بوده که برای سومین سال متوالی رقم صادراتی از گمرکات کرمان از مرز یک میلیارد دلار عبور می‌کند.

صادرات استان کرمان در سال 94 به یک میلیارد و 64 میلیون دلار رسیده بود که این رقم در سال 95 به  بیش از یک میلیارد و 174 میلیون دلار افزایش یافت که به لحاظ وزنی 11 درصد کاهش ولی به لحاظ ارزش 10 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 

رخ تورم

نرخ تورم استان کرمان از 24.3 درصد در سال 1391 به 30.1 درصد در سال 1392 افزایش داشته است؛ اما این نرخ در سال 93 و 94 با اجرای سیاست های اقتصادی دولت و استاندار کرمان به ترتیب به 14.6 و 8.2 درصد رسیده است و براساس آخرین نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار ایران نرخ تورم استان کرمان در سال گذشته 4.9 درصد اعلام شده است.

 

اشتغال

براساس گزارش طرح نیروی کار میزان اشتغال ایجاد شده در سال 1395 حدود 32 هزار و 802 نفر بوده است. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی استان کرمان در سال 1393 حدود 33.5 واحد درصد، در سال 1394 حدود 35.2 واحد درصد و در سال گذشته حدود 37.6 واحد درصد بوده است که نشان دهند افزایش 2.4 واحد درصدی نرخ مشارکت اقتصادی استان است.

 

قاچاق کالا و سوخت

افزایش 42 درصدی ارزش کشفیات سال گذشته نسبت به سال 1394 موید اهتمام استان در مبارزه با این آفت اقتصادی است به طوریکه در سال گذشته 730 هزار و 699 میلیون ریال کالای قاچاق توسط نیروی انتظامی کشف گردیده است، شایان ذکر است در سال 1395 حدود یک هزار میلیارد ریال کشفیات پرونده های مشکوفه و غیر مشکوفه توسط اداره کل اطلاعات استان نیز صورت پذیرفته است.

با پیگیری ها و رایزنی های استاندار کرمان نیز در این چند سال اخیر با رشد 30 درصدی تولید خودرو نسبت به سال 1394 مواجه هستیم که این مهم نقطه عطفی در جهت رونق اقتصادی و اشتغال استان است.

همچنین در دوران سکانداری علیرضا رزم حسینی نیز با افزایش تعداد واحدهای فعال در شهرک ها و واحدهای صنعتی در استان روبرو بوده ایم، به گونه ای که در سال گذشته یک هزار و 351 واحد صنعتی فعال مستقر در شهرک های استان داریم.

 

توسعه شرکت های دانش بنیان

با توجه به اینکه نگاه استاندار کرمان به امر توسعه یک نگاه خردمندانه است، در زمان استانداری وی شاهد افزایش شرکت های دانش بنیان در استان هستیم به گونه ای که تعداد شرکت های دانش بنیازن استان در سال 95 با رشدی معادل 35.3 درصد نسبت به سال 1394 مواجه بوده است و اکنون 46 شرکت دانش بنیان در استان در حال فعالیت هستند.

شایان ذکر است در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان در استان کرمان 21 پروژه تعریف گردیده که در سال جاری در حال انجام است.

همچنین میزان صادرات محصولات شرکت های پارک علم و فناوری استان کرمان از سال 1392 تا کنون بالغ بر 313 میلیون دلار بوده است.

 

طرح همیاران آب

با توجه به اینکه استان کرمان در اقلیم گرم و خشک قرار دارد و همچنین در چند دهه اخیر برداشته های بی رویه آب از سفره های آب زیرزمینی، استان کرمان در وضعیت بحرانی قرار گرفته بود به گونه ای که شاهد افت شدید سطح ایستابی آب و نشست دشت های استان بودیم که استاندار کرمان ایده طرح همیاران آب را دادند.

این طرح که از طرح های بزرگ استان در حوزه اقتصاد مقاومتی است در جهت بهینه سازی مصرف آب در همه بخش ها مصوباتی داشته است و با توجه به اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی بوده است با اجرای مصوبات طرح همیاران آب در بخش کشاورزی سالانه به میزان قابل توجهی در مصرف آب این بخش صرفه جویی شده است.

از جمله این اقدامات می توان به آبیاری نوین، لوله گذاری، حذف کشت های مصرف آب زیاد، روش به زراعی، خاموشی پمپ ها، تعیین تکلیف چاه های غیر مجاز، کاهش پرت شبکه، قطع انشعاب غیر مجاز، تعویض کنتور غیر مجاز اشاره کرد که با اجرای این طرح ها از آذر ماه سال 94 تا آذرماه سال گذشته حدود 518.9 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است.

شیرین سازی و تصفیه آب و انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به استان کرمان طی دو پروژه با مشارکت بخش خصوصی، تامین آب شمال استان از طریق انتقال آب حوضه به حوضه، برنامه ریزی برای استفاده از پس آب فاضلاب ها با مشارکت بخش خصوصی در مرکز استان کرمان، سیرجان، کهنوج، زرند در فاز اول و در فاز دوم سایر مراکز شهرستان ها و شهرها و همچنین تدوین سند راهبردی آب استان و تصویب آن در شورای آب استان کرمان از دیگر کارهای دولت در استان کرمان بوده است.

 

گردشگری

استاندار کرمان نیز به مقوله گردشگری توجه ویژه ای داشتند به گونه ای که با پیگیری های ویژه توانست سه اثر از استان کرمان را ثبت جهانی کند و اکنون استان کرمان با 5 اثر ثبت جهانی در بالاترین رده‌ی جدول آثار ثبت جهانی یونسکو و بر بام ایران ایستاده است و همین امر سبب ورود 95 هزار گردشگر به استان کرمان در سال گذشته شده است که رکوردی بی نظیر برای تاریخ استان کرمان بوده است.

همچنین علیرضا رزم حسینی ده‌ها اثر گردشگری و میراث‌فرهنگی مانند؛ باغ فتح آباد، بازار تاریخی کرمان، میدان مشتاقیه، موزه‌ی بانو حیاتی، کاروانسرای وکیل، باغ بیرم آباد، خانه‌ی حاج آقا علی به عنوان بزرگ‌ترین خانه‌ی خشتی جهان، حمام باغ لِـلِه، نمادسازی گلزار شهدا و... را بازسازی کرد.

با این اقدام استاندار کرمان فرصت‌های فراوانی جهت توسعه‌ی استان کرد و همچنین شرایط حضور ده‌ها هزار گردشگر و منافع اقتصادی و فرهنگی ناشی از آن برای مردم را فراهم ساخت.

طرح‌های اقتصاد مردم‌پایه، پیشنهاد قرارگاه‌های فرهنگی، طرح نجات در مناطق حاشیه‌ای، کمربند سبز کرمان، طرح‌های ریلی و پیشرفته‌ترین ترمینال هوایی،ایجاد پایانه‌ی صادراتی جنوب، یکپارچه‌سازی اراضی، صندوق‌های توسعه‌ی روستایی با مشارکت مردم، طرح‌های نیروگاهی، طرح احداث بزرگترین مرکز تولید پلاسمای خون خاورمیانه، احداث بزرگترین تونل انتقال آب خاورمیانه،گلخانه‌های هیدروپونیک، افزایش ضریب 70 درصدی گازکشی به روستاها و 97 درصدی به شهرهای استان و ده‌ها پروژه و طرح دیگر در این دوران آغاز شده یا به بهره‌برداری رسیده است که نشان از ایده های نوآورانه، اقدام های جسورانه و دلسوزی علیرضا رزم حسینی را دارد.

ارسال دیدگاه شما