• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
  • اِجُّمعَة ١٠ شوال ١٤٤٥
  • Friday 19 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 72414 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۶/۶/۲۲ - 14:36
زاهدی نماد «اعتدال» در استانداران کشور
استاندار جدید قزوین چه ویژگی‌های دارد؟

زاهدی نماد «اعتدال» در استانداران کشور

عبدالمحمد زاهدی سابقه ۸ سال استانداری استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری و استان مرکزی را در کارنامه داشت که وارد کردستان شد؛ و حالا بعد از 4 سال حضور در دولت تدبیر و امید؛ مقرر شده که در استان قزوین باقی خدمت خود را بگذراند. در واقع الان 12 سال کارنامۀ کاری فقط در منصب «استاندار»، در کارنامۀ اوست که همین امر اسباب این را فراهم خواهد کرد که او دنبال هیجانات و اعلام نظرهای بی‌پایه و اساس، شوهای تبلیغاتی و .... نباشد.

 

چهره‌ای معتدل، بی‌حاشیه و توسعه‌گرا

شاید بد نیست اینگونه عنوان کنیم که او بیش و پیش از آنکه او چهره‌ای سیاستمدار و یکسویه از خود نشان دهد؛ چهره‌ای ترسیم کرد که برای «اعتدال» آمده است؛ او سیاستمداری فرهنگی است؛ سیاستمداری که به شعار اعتدال در میان شیعه و سنی (در کردستان که محل خدمت او بود) فقط به زبان اعتقاد نداشت؛ بلکه برای خود الزام عملی فرض داشت و پای آن ایستاد. دولت با انتخاب این چهره برای چهار سال نماینده بودن در استان کردستان؛ تلاش کرد به مردم فهیم کردستان بگوید کسی را به استان فرستاده که برای «وصل» کردن آمده است نی برای «فصل» کردن؛ و طبیعی است که این نگاه هم در بین احزاب استان قزوین خواهد داشت؛ همانگونه که در اولین گفتگوی رسانه‌ای خود با ایسنا – پس از انتصاب – هم به آن اشاره کرده است.

جدای از رای‌زنی‌های اقتصادی، حتی رای‌زنی‌های دیپلماتیک با سه استان مرزی کردنشین در عراق (سلیمانیه، حلبچه و اربیل) که می‌توانست وظیفۀ وزارت امور خارجه باشد؛ او هر تلاشی را در کردستان کرد که سرمایه را وارد استان کردستان کند و دانش تخصصی را به عنوان یک محصول به خارج از استان و خارج از کشور ارائه دهد. دیدارهای فرهنگی و دغدغه‌های فرهنگی استاندار کردستان؛ او را در میان سایر استانداران کشور در دولت «تدبیر و امید» (دولت اول روحانی) متمایز کرد؛ به جرات می‌توان گفت در میان تمام استانداران کشور؛ زاهدی یکی از سه استاندار فرهنگی کشور است. اگر نمی‌گوییم فرهنگی‌ترین استاندار کشور در دولت اول تدبیر و امید؛ چون نمی‌خواهیم شائبۀ مبالغه و اغراق در میانه باشد. اما از آنجایی که رسانۀ آفتاب صبح؛ رسانه‌ای است که خود را یکی از مرتبط‌ترین رسانه‌ها به استانداران کشور می‌داند؛ بی‌شک می‌تواند مبنا و معیاری برای بررسی باشد.

 اغلب استانداران دولت اول تدبیر و امید؛ غیر از فعالیت‌های روزمرۀ استانداران که اعم می‌شود از حضور در جلسات مختلف و شوراهای مختلف استانی و بازدید از پروژه‌ها و ... که اغلب اقتصادی هستند؛ سراغ باقی بخش‌ها چندان نمی‌روند؛ اما استاندار کردستان در دولت تدبیر؛ توانست کاری را انجام دهد که شاید نمونه‌اش در تهران نمایندۀ محترم شورای شهر احمد مسجدجامعی باشد.

 

انتخاب مشاوران؛ فرمانداران و مدیران

نگاه معتدل داشتن در انتخاب مشاوران، فرماندارن، مدیران؛ نگاه معتدل داشتن در تصمیمات؛ نگاه معتدل داشتن در برخورد با مخالفان به گونه‌ای بوده که امروز کارنامۀ رفتاری دولت تدبیر و امید (در یک برآورد حداقلی 4 سال گذشته) در کردستان به اندازه‌ای مطلوبیت دارد که بر آراء روحانی در انتخابات هم تاثیر گذاشته بود. زاهدی با اتوبوس نمی‌آید؛ و برای انتخاب فرمانداران و مدیران میانی از اجماع نظرات استفاده می‌کند. این اتفاقی بوده که در کارنامۀ دست‌کم 4 ساله گذشتۀ او قابل مشاهده بوده است.

حالا فرض کنید یک استاندار پر تنش؛ فردی که اعتقادی به مکالمه به عنوان گفتمان غالب بر رفتارهای شخصی و حقوقی‌اش ندارد وارد استان کردستان می‌شد؛ آنوقت چه اتفاقاتی ممکن بود رخ دهد؟ حالا این اعتدال حتماً می‌تواند در ادارۀ امور استان قزوین راهگشای مطلوبی باشد.

 

شیوۀ رفتاری زاهدی در مدیریت استان

زاهدی برای رفتارهای مدیریتی خود تعاریفی دارد که به آن‌ها در اداره استان پایبند است؛ اگر کسانی که با او کار نکرده‌اند بخواهند تصویری از شکل رفتار با او را برای تبادل آراء در دستور کار قرار دهند حتماً به این موضوع توجه داشته باشند که زاهدی در مورد اینکه دو شیوه برای مدیریت وجود دارد تاکید می‌کند که: «به اعتقاد من، از طریق دو شیوه دستوری و رفتاری می‌توان مدیریت کرد. بر اساس شیوه دستوری، من پس از صدور و ابلاغ بخشنامه‌ای، از ادارات تابعه خود می‌خواهم بر اساس این دستورالعمل توجهات لازم صورت گرفته و اقدامات ضروری انجام شود. این دستور در هر حال بایگانی خواهد شد؛ اما وقتی مدیران ما شاهد حضور پررنگ استاندار نه فقط در مجامع و محافل فرهنگی مانند جشنواره‌ها، کانون‌های قرآنی، شعر و ادب، کنسرت و ... بلکه در هر حوزه‌ای اعم از کشاورزی، صنعت، اشتغال و ... باشند، تأثیر بیشتری گرفته و آن را سرلوحه امور خود قرار می‌دهند.»

 

ارتباط و تلاش برای اجماع نظرات با نمایندگان مجلس، ائمه جمعه و چهره‌های شاخص مذهبی و سیاسی

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که زاهدی به عنوان نماینده عالی دولت از آن برخوردار است و در استان‌هایی که خدمت کرده از آن به نیکی یاد می‌شود؛ ارتباط او با نمایندگان مجلس و مجمع نمایندگان استان بوده است. زاهدی با سیرت و صورت آرامی که دارد؛ همیشه در راستای نیل به تکامل زیست‌جهان اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی مردم بیشتری جنب‌و‌جوش را داشته است؛ به طور قطع اگر نمایندگان مردم در مجلس، چهره‌های شاخص مذهبی و سیاسی استان قزوین، ائمه محترم جمعهبه دنبال چهره‌ای عملگرا و بی‌حاشیه در باب حرکت به سمت توسعۀ استان قزوین هستند؛ زاهدی گزینه‌ای ویژه‌ است که اتفاقاً اصلاً علاقمند به حضور در شوهای تبلیغاتی! و پاره‌کردن روبان و ... و به جای آن می‌خواهد همراه انجام کار؛ در بین بزرگان و چهره‌های سرشناس اجماع ایجاد کند.

ارسال دیدگاه شما