• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
  • اِجُّمعَة ١٠ شوال ١٤٤٥
  • Friday 19 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 94810 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۶/۱۱/۱۱ - 12:50
خانه تاریخی نراقی‌ها مرمت و احیا می‌شود
وعده شهردار به مردم همدان

خانه تاریخی نراقی‌ها مرمت و احیا می‌شود

شهردار همدان و جمعی از مدیران شهری در نشستی مشترک با امیرشهاب رضویان، فیلمساز همدانی و تعدادی از فعالان فرهنگی از خریداری، مرمت و احیای خانه تاریخی نراقی‌ها خبر داد. در این نشست رضوان سلماسی رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر و دکتر محمدمهدی گودرزی‌سروش استاد معماری دانشگاه نیز حضور داشتند.

به گزارش آفتاب صبح: علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد
این نشست در حالی برگزار شد که پیش از آن اتفاق تلخ تخریب خانه‌های تاریخی محله کبابیان همدان توسط شهرداری رقم خورده بود. به گفته کارشناسان معماری و شهرسازی، روزنامه‌نگاران رسانه‌های همدان و فعالان حوزه میراث فرهنگی می‌شد از این اتفاق جلوگیری کرد و با مرمت این خانه‌ها به باز زنده‌سازی چمن کبابیان همدان که معماری و هویتی کمتر آسیب‌دیده در طرح‌های شهری داشت، کمک کرد. حال پس از این اتفاق تلخ تلاش کارشناسان و فعالان فرهنگی همدان بر آن است تا از حوادث مشابه در همدان جلوگیری و با بیان دیدگاه‌های خود مدیران شهر را به اهمیت حفظ خانه‌های تاریخی آگاه کنند.
جایگزین شدن ساختمانی با کاربری درست معمارانه در چمن کبابیان خواسته به حقی است که از سوی کارشناسان معماری و فعالان فرهنگی تاکید می‌شود. درست است که اصل تخریب خانه‌های تاریخی چمن کبابیان همدان کار نادرستی بود و دلیل فرسودگی ساختمان‌ها و خطر ریزش آن‌ها را می‌شد با مرمت اصولی رفع کرد اما اکنون برای محوطه محله کبابیان و دیگر خانه‌های تاریخی همدان باید فکری عاجل و کارشناسی‌شده انجام بشود. وعده شهردار در این نشست برای خرید و احیای خانه‌ تاریخی نراقی‌های همدان در صورت محقق شدن، حرکتی مثبت و قابل تقدیر است.
ما همه همدانی هستیم
در نشست هم‌اندیشی، شهردار همدان گفت: ما دوست داریم همدان به جایگاه واقعی خود برسد. این حس همدان‌دوستی همیشه در من بوده است. از طرف دیگر شخصیت‌های بزرگی از همدان در کشور داریم چرا که در هر حوزه‌ای که وارد می‌شویم  می‌بینیم که انسان‌های ارزشمند و فرهیخته‌ای داریم.
عباس صوفی ادامه داد: اتفاقی که در چمن کبابیان رخ داد باعث شد که بنشینیم و از نظر بزرگان استفاده کنیم ضمن اینکه تماس‌های مکرری از دوستان همدانی در تهران داشتیم که هر کمکی از ما بر می‌آید بگویید تا انجام دهیم. این وفاق و همدلی بین همدانیان می‌تواند به رشد و توسعه همدان کمک کند. ما تاریخ بی‌بدیلی در کشور داریم اما از ظرفیت های خودمان به درستی استفاده نکرده‌ایم.
نوسازی پس از تخریب
شهردار همدان در ادامه با اشاره به خاطره‌هایش از چمن کبابیان همدان گفت: من نیز با این محله تاریخی خاطرات بسیاری دارم. موضوع بحث این است که در مورد محله کبابیان مجبور شدیم بین بد و بدتر، گزینه بدتر را انتخاب کنیم چرا که این خانه‌ها رها شده بود و یک بحران هر روز اهالی این منطقه را تهدید می‌کرد. از طرفی دیگر این خانه‌ها شرایط نوسازی نداشت و ما تصمیم گرفتیم با طرح جدید آن منطقه نوسازی شود.
صوفی با دعوت از فعالان فرهنگی همدان برای بیان دیدگاه‌های خود افزود: ما آمادگی داریم با همکاری همه فعالان فرهنگی نشست‌هایی برگزار و در خصوص تمام جوانب شهر همدان گفت و گو و مشورت کنیم چرا که شهر همدان تنها وجه تاریخی بودن آن نیست.
شهردار همدان به بحث اشتغال نیز اشاره کرد و از کارشناسان و کسانی‌که دلسوز وضعیت همدان هستند خواست تا با همیاری و کمک به یکدیگر شهر همدان به جایگاه واقعی خود برسد.
الویت با حفظ مناطق تاریخی همدان
امیرشهاب رضویان در این نشست گفت: بیان انتقادهایم صرفا جنبه اعتراضی ندارند بلکه می‌خواهم در موارد گفته شده راهکار و پیشنهاد ارائه بدهم. بحث اصلی ما این است که مناطق تاریخی همدان باید حفظ شود و نباید بدون کارشناسی جایی را نابود کنیم.
این هنرمند فیلمساز در ادامه افزود: خراب کردن کار راحتی است. مهم این است که بتوانیم جایی را درست کنیم. همه مکان‌های تاریخی همدان در حال تملک، از بین رفتن و جایگزین شدن با آپارتمان هستند.
رضویان بر پیشنهاد خود مبنی بر تشکیل یک کارگروه تاکید کرد و گفت: در همدان باید کارگروهی ایجاد شود که مکان‌های تاریخی را حفظ کند. از یاد نبریم شهرداری در هر شهری از میراث فرهنگی حفاظت می‌کند. من با این عبارت که وظیفه را صرفا بر عهده میراث فرهنگی می‌داند مخالفم. حفظ تاریخ شهر بر عهده شهرداری است. شهرداری می‌تواند به حفظ و نگهداری بناهای تاریخی شهر بپردازد.
از میدانی منحصر بفرد تا خانه تاریخی نراقی‌ها
رضویان در خصوص میدان مرکزی شهر همدان گفت: در هیچ کجای این کشور به زیبایی میدان امام در همدان وجود ندارد. باید برای معرفی بیشتر آن ظرفیت‌شناسی شود.
وی با مخاطب قراردادن مجموعه شهرداری ادامه داد: رودخانه عباس‌آباد بوی فاضلاب می‌دهد و رفع این موضوع به عهده شماست. بماند که در دوره‌های قبل اجازه ساخت و ساز در دامنه الوند داده شد که کار اشتباهی بود.
هنرمند فیلمساز همدانی با اشاره به خانه تاریخی نراقی‌ها گفت: خانه نراقی‌ها را شهرداری باید خریداری کند. میراث فرهنگی پول خریداری این خانه را ندارد. این خانه یکی از ارزشمندترین مکان‌های تاریخی باقیمانده در شهر همدان است. ما انتظار داریم بخشی از بودجه صرف کارهای فرهنگی از جمله احیای بناهای فرهنگی شود.
چطور جبران می‌کنید؟
رضویان در ادامه گفت: این اتفاق در چمن کبابیان افتاد. حالا چگونه می‌خواهید آن را جبران کنید؟ یک تعداد خانه در همدان است که باید حفظ شوند و خانه‌های ارزشمند این شهر هستند.
وی با مخاطب قراردادن شهردار افزود: شما در جای بزرگی نشسته‌اید که پیش از شما افرادی بنام تصدی پست شهردار را داشتند و از خود نامی نیک به یادگار گذاشتند. پس کار‌های مثمرثمری انجام دهید تا در ذهن‌ها باقی بمانید.
بناهای تاریخی و محیط زیست، حساسیت‌های همیشگی
امیرشهاب رضویان در پایان با تاکید بر اهمیت حفظ خانه‌های تاریخی و پرهیز از تخریب محیط زیست گفت: دو مورد در همدان همیشه با مشکل مواجه بوده است. یکی بناهای تاریخی آن و دیگری محیط زیست شهر همدان است. یک‌بار بر سر تخریب باغ‌های این شهر می‌جنگیم و گاهی بر سر تخریب ساختمان‌ها، اما به واقع می‌توان به این دو نگاه ویژه‌ای داشت. شاید در قانون نگاه ویژه‌ای به موضوع نشده باشد اما شهرداری می‌تواند نگاه ویژه‌ای داشته باشد.
از احیای رود دره‌های همدان تا خرید خانه تاریخی
شهردار همدان در پاسخ به امیرشهاب رضویان در مورد خانه نراقی‌ها گفت: ما به سمت تملک این ملک خواهیم رفت.
وی در جمع‌بندی سخنان خود از احیای رود دره‌های همدان خبر داد و گفت: برای اولین بار در همدان تصمیم گرفته‌ایم تا از دره عباس‌آباد تا دره حیدره رود دره‌ها را احیا کنیم. با کمک شورای شهر همدان خرید و تملک ملک نراقی را انجام خواهیم داد. این هدیه ما به شهر همدان خواهد بود. محله کبابیان را به بهترین شکل ممکن همسو با معماری درست با بهترین مدل‌های جهانی بازسازی خواهیم کرد.
عباس صوفی از تهیه بانک اطلاعاتی خانه‌های تاریخی همدان استقبال کرد و گفت: از کار مستندسازی خانه‌های تاریخی استقبال و حتما از ظرفیت سمن‌ها و دانشگاه‌ها در این‌خصوص استفاده خواهیم کرد.
صوفی از انتخاب شهردار بافت قدیم برای همدان خبر داد و گفت: ما در دوره‌های قبل تیم طراحی نداشتیم اما می‌خواهیم این اتفاق در همدان بیافتد و یک تیم طراحی تشکیل دهیم تا یک شهر با طراحی زیبا داشته باشیم.
شهردار همدان در پایان با اشاره به رویداد سال 2018 و انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی از امیرشهاب رضویان دعوت کرد عنوان سفیر فرهنگی همدان را در این رویداد بپذیرد.

 

ارسال دیدگاه شما