• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
  • اِجُّمعَة ١٠ شوال ١٤٤٥
  • Friday 19 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 95136 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۶/۱۲/۸ - 18:16
کنسرت صدیق تعریف در همدان برگزار شد

کنسرت صدیق تعریف در همدان برگزار شد

دوشنبه شب گذشته سالن ابن سینای اداره ارشاد همدان میزبان استاد صدیق تعریف و طرفدارنش در این شهر بود.

میز گزارش - آفتاب صبح -  فاطمه کاظمی

 

 

کنسرت «به پيشواز بهار، با كودكان زلزله» توسط اعضای گروه نوروز به سرپرستی صدیق تعریف استاد نام آشنای آواز ایرانی برگزار شد که با استقبال همدانی ها روبرو شد.

به پیشواز نوروز در دو بخش موسیقی فارسی و کردی اجرا شد در بخش نخست این برنامه صدیق تعریف قطعاتی در همایون و شوشتری اجرا کرد که شامل غزلهایی  از حافظ  و دوبیتی‌هایی از سایه بود در این بخش تصنیف‌های «فریاد»، «افسانه»، «نیاز» و «نرگس مست» اجرا شد که با استقبال مخاطبان روبرو شد.

در بخش دوم نیز مقام‌های آوازی کردی در دستگاه شور اجرا شد و تصنیف‌های کردی «سلطنه»،  «رازیانه رازیانه»، «زارا، و «لنجه» با تنظیم استاد صدیق تعریف اجرا شد. پس از پایان برنامه به تشویق و درخواست حاضران بار دیگر صدیق تعریف همراه با گروه نوروز به روی صحنه برگشت و تصنیف  خاطه انگیز «از نگاه یاران» را برای مخاطبان اجرا کرد.

 گروه نوروز متشکل از امين گلستانی نوازنده عود، صادق تعريف نوازنده دف، مازيار شاهی تار، هوشمند عبادی نی، سينا معتمد کمانچه و كامران يعقوبی نوازنده تنبک که دراین کنسرت استاد صدیق تعریف را همراهی  کردند. این برنامه7عصر 9 اسفندماه در سالن انتظار شهر کرمانشاه اجرا خواهد شد.

به گفته استاد صدیق تعریف: «نیت اصلی در ارتباط با زلزله‌زدگان، دو شهر همدان و کرمانشاه است و در ادامه این دو کنسرت سال آینده  این برنامه در شهرهای مختلف کشور ادامه پیدا می‌کند و این  مجموعه کنسرت‌ها در قالب یک تور موسیقیایی برگزار خواهد شد.»

حسین زندی از برگزارکنندگان این کنسرت خیریه در همدان گفت: کنسرت «به پيشواز بهار، با كودكان زلزله» با حمایت انجمن توان افزایی باهم، کانون تبلیغاتی اهورا و موسسه نغمه‌های ماندگار برگزار شد که با استقبال خوب مردم همدان روبرو شد.

این فعال فرهنگی در همدان افزود: خوشبختانه قرعه فال برگزاری تور کنسرت موسیقی استاد صدیق تعریف به نام همدان خورد و برنامه خوبی اجرا شد. همه عواید این کنسرت به نفع زلزله‌زدگان کرمانشاه هزینه خواهد شد.

او با اشاره چگونگی استقبال مردم از این برنامه گفت: وقتی استاد صدیق تعریف پس از سال‌ها دوری ازاجرای صحنه‌ای در کشور کنسرتی اجرا می‌کند و نسل‌های مختلف مخاطبان به او کارهای درخواستی پیشنهاد می‌دهند، بدین معنی است که مردم سلیقه موسیقایی بالایی دارند و هنرمندان طراز اول و تاثیرگذار را می‌شناسند، تنها باید اجازه داده شود مردم با استادان موسیقی فاخرایرانی ارتباط داشته باشند و در صحنه رودررو شوند.

زندی افزود: نشاط اجتماعی از ضرورت‌های جامعه امروز است و موسیقی سنتی ایران این توان را دارد که نشاط و سرور را در جامعه جاری کند به شرطی که تکلیف ما روشن باشد که به طورکلی موسیقی می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم.

او با اشاره به حمایت های متولیان فرهنگی در استان گفت: در این برنامه مدیرکل  و معاون هنری فرهنگ و ارشاد همکاری خوبی داشتند اما کنسرت برگزار کردن در شهر ما بسیار دشوار است. پروسه اخذ مجوز زمان‌بر است، فرصت برای تبلیغات اندک است، کارکنان اداره ارشاد در همه مراحل دخالت می کنند حتی خاموش روشن کردن چراغ های سالن.

او در ادامه با تاکید بر وجود مشکلات در برگزاری کنسرت‌ها افزود: در برگزاری این کنسرت نیز مشکلات زیادی داشتیم به طور مثال همزمان با تمرین و بررسی سیستم صوتی، نظافت سالن نیز انجام می‌شد و صدای جاروبرقی هم بلند بود و درخواست‌ها هم بی نتیجه ماند. همین مشکلات کوچک انرژی هنرمندان را می گیرد و این شرایط باعث می‌شود هنرمندان مردمی رغبتی به اجرای کنسرت نداشته باشند.

 

 

 

 

ارسال دیدگاه شما