کد خبر : 116473 تاریخ : ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۲ آبان - 13:45
با اروپا بمانیم؛ ترامپ به دنبال بردن ایران به گوشه رینگ است حریف ایران قدر است و کشور ما برای حضور در این میدان نبرد احتیاج به یارگیری پر قدرت دارد.

این روزها برخی از اینکه اروپا از ایران در مقابل ترامپ دفاع می‌کنند ناراحت هستند و این حمایت را پوشالی می‌خوانند. آنها اعتقاد دارند که اروپا اگر راست می‌گوید دست از آمریکا بشوید و به سمت ایران بیاید.

به گزارش آفتاب صبح، مصطفی داننده در عصر ایران نوشت: منطق این افراد چندان مشخص و قابل فهم نیست. امروز شرایط اقتصادی ایران در شرایط خوبی قرار ندارد اما در عرصه جهانی افکار عمومی به نفع ایران است. این اولین بار در طول تاریخ جمهوری اسلامی است که در طرف دعوای ایران و آمریکا، جهان به سمت ایران غش کرده است.

واقعا نمی‌شود انتظار داشت کشورهای جهان از تجارت‌های ملیون ملیون دلاری خود با آمریکا بگذرند و به سمت ایرانی بیایند که اقتصاد متزلزل و بی ثباتی دارد. اقتصادی که می‌تواند با تغییر یک دولت دچار تحولات اساسی شود.

با اروپا بمانیم؛ ترامپ به دنبال بردن ایران به گوشه رینگ است

نکته مهم اما این است که الان اروپا در کنار ایران است. به آمریکا فشار می‌آورد که ایران را تحریم نکند. کشورهای اروپایی در تلاش هستند، آب باریکه‌ای برای حفظ رابطه خود با ایران پیدا کنند.

همین فشارها بود که ترامپ را مجبور کرد از سیاست صفر شدن صادرات نفت ایران عقب نشینی کند.

بله، شرایط ایران اصلا خوب نیست یا حداقل فعلا خوب نیست. این خوب نبودن حال در حالی است که برخلاف سال‎‌ها ما دیگر در عرصه بین الملل تنها نیستیم و کشورها در مناقشه برجام، طرف ایران را می‌گیرند حالا تصور کنید همچون گذشته بسیاری از کشورهای دنیا سمت امریکا بودند و تلاش می‌کردند از تمام ابزار خود برای تحریم ایران استفاده کنند.

حریف ایران قدر است و کشور ما برای حضور در این میدان نبرد احتیاج به یارگیری پر قدرت دارد. امروز عربستان و اسرائیل علیه ایران کار می‌کنند و این استراتژی خود را بلند داد می‌زنند. عربستانی هیچ ابایی ندارند که بگویند  جنگ را به داخل ایران می بریم.

واقعا اینجا سوالی ایجاد می‌شود چرا در داخل برخی در این میدان به دنبال تنها شدن ایران هستند. وقتی که مخالفان ایران، شمشیر را برای کشور از رو بسته‌اند و تا بن دندان مسلح هستند، چرا ما باید تنها پای به این جولانگاه بگذاریم.

ترامپ همین را می‌خواهد؛ تنها شدن ایران. رییس جمهور آمریکا الان هر تصمیمی علیه ایران می‌گیرد، سران اروپا و دیگر کشورهای اروپایی با آن مخالفت می‌کنند و آن را دیوانگی می‌خوانند و ترامپ می‌گویند همراه او نیستند. ترامپ می‌داند که به تنهایی نمی‌تواند اهداف خود علیه ایران را پیش ببرد. همانطور که اوباما و بوش برای مقابله با ایران همیشه به دنبال اتحاد بین المللی بودند.

در زمین ترامپ بازی نکنیم. بازی در سیاست بین الملل همچون یک شطرنج تمام عیار است که جابه‌جایی مهره‌ها در آن باید با هوشمندی و شناخت کامل همراه باشد.