کد خبر : 116502 تاریخ : ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۲ آذر - 14:05
تحشیه‌ای بر گفت‌وگو با دکتر «حسین میر محمد صادقی» خوب عمل کنیم تا مردم حرف‌مان را باور کنند یکم : روزنامه همشهری یکشنبه ۱۱ آذر ماه، گفت‌وگوی مهم و مفصلی را با دکتر "حسین میر محمد صادقی" معاون قوانین مجلس و سخنگوی اسبق قوه قضاییه منتشر کرده است .

میز نقد آفتاب صبح - پرویز محمدی

 

 

گرچه موضوع و بهانه گفت و گو، روز قانون اساسی و مجلس عنوان شده است اما مطالب مهم و متنوعی در این مصاحبه طرح شده که ارزش مطالعه را دارد .

ولی آنچه انگیزه شد تا نگارنده دست به قلم شده و موضوعی را که مدتها بود قصد طرح آن را داشتم ولی تنبلی و از طرفی درگیری‌های روزمره و اشتغالات فراوان ذهنی مانع از تحریر مطلب شده بود قلمی کنم، فراز پایانی این گفت و گو و اظهارات سخنگوی سابق قوه قضاییه در ارتباط با حساسیت کار رسانه و ظرافت اطلاع رسانیِ صحیح به مردم، مخصوصا از جانب مقامات رسمی کشور بویژه رئیس دولت ... عنوان کرده بود .

 

وی در این بخش، با مخاطب قرار دادن خود و دیگر مسئولین می‌گوید :

«ما باید طوری عمل کنیم که مردم حرفمان را بپذیرند. وقتی خوب عمل کردیم حرف هم که بزنیم مردم باور می‌کنند. همین چند وقت پیش که رئیس جمهور به مجلس آمده بود، اظهار داشت که دولت اشتغال را ۳ میلیون افزایش داده است . این حرف را نه مردم پذیرفتند و نه نماینده‌ها ، چون همه این مسئله بیکاری را با گوشت و پوست و استخوان درک کرده‌اند و آمار خلاف آن را به راحتی نمی پذیرند»

همین اشاره دکتر میر محمد صادقی به این بخش از سخنان روحانی - که اتفاقا واکنش فوری و " هو" نمایندگان مجلس را در پی داشت - انگیزه تحریر این وجیزه شد .

دوم : استاد الهی قمشه ای در یکی از برنامه‌های تلویزیونی خود نقل می‌کرد: در سفری به خطه ی شمال  و در گذر از خط کناره ( دریا ) سماکی را دیدم که تخت و بساط فروش ماهی را در کنار ساحل، پهن کرده و مشغول کسب و کار بود ؛ در بالای تخت هم در تابلویی بزرگ با خط بد نوشته بود : (در این مکان ماهی تازه به مشتریان عرضه می‌گردد).  به ماهی فروش گفتم این جمله ی ۹ کلمه ای، طولانی است و خواننده را خسته می‌کند؛ می‌شود  قدری کوتاهش کرد طوری که به اصل  جمله هم آسیبی نرسد ؛ پرسید چگونه ؟ گفتم : وقتی شما در این مکان بساط فروش را گسترده و تخت ‌، ترازو و ماهی را هم در کنار خود دارید معلوم است که در همین جا می‌خواهید ماهی تازه را به مشتریان عرضه کنید ...، پس حذف سه کلمه ی ( در این مکان ) مشکلی ایجاد نخواهد کرد. ماهی فروش پذیرفت ؛ دوباره گفتم:  میخواهی جمله را کوتاه تر کنیم ؟  گفت: چرا که نه !  گفتم : طبیعی است که شما ماهی تازه را به مشتریان ، آن هم در قبال پول عرضه می‌کنید ، وقتی عرضه ی ماهی رایگان نباشد معلوم است فقط مشتریان طالب خرید هستند نه دیگران ؛ با این وجود حذف دو کلمه ی ( به مشتریان ) نیز در انتقال پیام شما خللی وارد نمی کند .... ؛ با حذف ۵ کلمه از این شعار ،  یک جمله ی ۴ کلمه ای باقی ماند : ماهی تازه عرضه می‌گردد.  باز میتوان جمله را کوتاه تر  کرد! چطور ؟ .. گفتم: وقتی شما در این گرمای روز و هوای شرجی اینهمه ماهی را روی تخت گذاشته و دخل و ترازویتان هم پیداست، معلوم است که  برای عرضه و فروشِ ماهی اینجا هستید وگرنه قصد نمایش که ندارید؟ می‌توان دو کلمه ی ( عرضه می‌گردد ) را هم حذف کرد . وقتی  جمله شد دو کلمه ی کوتاه  : ( ماهی تازه )،  فروشنده  لبخند ی زد و گفت از این کوتاه تر که نمیشود ! میشود ؟ گفتم :  می‌شود  ؛ ... الآن فصل صید ماهی است ، اینجا هم که لب ساحل .. روشن است در این فصل و این مکان ماهی حتماً تازه است ؛ پس میتوان واژه ی ( تازه ) را هم حذف کرد ! ماند فقط یک کلمه:  ( ماهی ).  گفتم : به این یک کلمه هم نیازی نیست ؛ ماهی را مردم با چشمان خود می‌بینند..

سوم: با نقل این قول شیرین، از زبان استاد سخن دکتر الهی قمشه ای و ربط دادن  آن با شعارهای اشتغالزایی دولت  به راحتی این نتیجه حاصل می‌شود که اگر در طول یک دوره ۴ ساله بیش از ۳ میلیون  شغل  در کشور ایجاد شده باشد مردم باید خود آن را لمس کنند ؛ نیازی هم به این همه تبلیغ ، شعار و اقدامات نمایشی و فرمایشی  نیست.

فراموش نکرده ایم که چند سال پیش در زمان وزارت حاجی بابایی در آموزش و پرورش جمعا ۴۰ هزار نفر در سراسر کشور جذب این وزارتخانه شدند سهمیه استان ما ( همدان )  از این تعداد تنها ۱۲۰۰ نفر بود ؛ جذب این تعداد نیرو در آموزش و پرورش آنچنان مشهود بود که در هر خانواده یا لااقل طایفه و فامیل و یا در هر محله ای حد اقل چند نفر جزو این جذب شدگان بودند. حالا چگونه است که در طول چند سال  بیش از ۳ میلیون شغل ایجاد میشود اما اثر آن را هیچ کس مشاهده نمی کند!! فردی را میشناسم که بیش از ۴۰ سال راننده استانداران مختلف در همدان بوده و الان نیز راننده ی فرماندار یکی از شهرستانهای استان است، این آقا چند سال است می‌گوید سه پسر تحصیلکرده و بیکار دارد و با وجود نزدیکی اش به مقامات ارشد استان هنوز نتوانسته  برایشان کاری دست و پا کند! همین یک شاهد کافی است که آمار اعلامی از سوی دولت  باور پذیر نباشد.