کد خبر : 116547 تاریخ : ۱۳۹۷ شنبه ۱ دي - 15:08
رویترز: شرکت‌های مواد غذایی در حال لغو قراردادها با ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا رویترز: 3 شرکت بزرگ بین‌المللی صادرات مواد غذایی به دلیل تحریم‌های آمریکا قراردادهای خود با ایران را لغو کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع از لغو قراردادهای چند شرکت بین‌المللی بزرگ صادرات مواد غذایی به ایران، به دلیل موانع ناشی از تحریم‌های یکجانبه مالی و بانکی آمریکا علیه ایران، خبر داده است.

به گزارشآفتاب صبح،‌ عصرایران نوشت: بر اساس این گزارش، دو شرکت آمریکایی "کارگیل" (Cargill) و "بانج" (Bunge) و نیز شرکت سنگاپوری "اولام" (OLAM) به دلیل تحریم‌های آمریکا از امضای قرارداد جدید برای صادرات گندم، ذرت، شکر خام و دیگر اقلام مواد غذایی به ایران امتناع می‌کنند، زیرا بانک‌های غربی از بیم مجازات آمریکا، مبادلات پولی با ایران را انجام نمی‌دهند.

مقامات ایالات متحده آمریکا در مقام شعار مدعی هستند که تحریم‌های آنها شامل مواد غذایی و دارو و اقلام پزشکی و کشاورزی نمی‌شود، اما مقامات اروپایی تا کنون بارها هشدار داده‌اند که به دلیل عدم انجام تراکنش‌های مالی مربوط به ایران از سوی بانک‌های بزرگ بین‌المللی و حتی بانک‌های متوسط، ممکن است در واردات غذا و دارو به ایران اختلال‌های جدی ایجاد شود.

یک مقام وزارت "صمت" در ایران که نخواسته نامش فاش شود ضمن تایید وجود مشکل در این زمینه، به رویترز گفته است ایران در حال رایزنی با مقامات اروپا به منظور ایجاد هر چه سریع‌تر کانال‌های مالی است که از اخلال در واردات غذا و دارو به این کشور جلوگیری کند.

بنا به گزارش رویترز، غذا، دارو و دیگر کالا‌های اولیه مورد نیاز مردم ایران از تحریم‌های آمریکا علیه ایران مستثنی شده‌اند، اما تحریم‌های آمریکا که فروش نفت، تبادلات مالی، حمل و نقل و فعالیت‌های اقتصادی را هدف گرفته سبب شده تا بانک‌های خارجی از تمامی بخش‌های اقتصادی ایران شامل قرارداد‌های بشردوستانه اجتناب کنند.

به نوشته رویترز در این دور از تحریم‌های آمریکا بر خلاف دور پیشین حتی بسیاری از بانک‌های کوچکتری که با ایران مراوده داشتند نیز هرگونه معامله با ایران را متوقف کرده‌اند.

یک منبع آگاه اروپایی به رویترز گفته است: "هیچ شانس واقعی برای انجام پرداخت‌ها با مکانسیم فعلی وجود ندارد و هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی قادر به انجام تجارت جدید با ایران نیستند."