کد خبر : 116609 تاریخ : ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۴ بهمن - 12:39
اهم فعاليت هاي بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان همدان در چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی 4 دهه سازندگی و همراهی با مردم ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و ایام ا... دهه مبارک فجر ، طلیعه ی آزادی ملت و محو استبداد و واپس راندن استعمار، امید است بیش از پیش شاهد آبادانی ایران اسلامی در عرصه های مختلف باشیم .

دهه فجر ،‌ سرآغاز طلوع انقلاب اسلامی،‌ خواستگاه ارزشهای اسلامی ، مقطع رهایی ملت ایران و بخشی از تاریخ ماست که گذشته را از آینده جدا ساخته است . خدا را شاكريم كه بعد از انقلاب اسلامي به فرمان تاریخی امام راحل برای بنياد مسكن فرصتي مهيا شد تا به بركت به ثمر نشاندن خون شهدا و زير پرچم جمهوري اسلامي ايران در طول سالهاي بعد از انقلاب اسلامي اقدامات قابل توجه اي را در خصوص توسعه و آباداني روستاهاي كشور و همچنين استان همدان به انجام رسانده و علاوه بر آن در ساخت مسكن روستايي و شهري ، شركت در بازسازي مناطق جنگ زده ، سيل و زلزله زده فعاليتهاي چشمگيري ارائه نمايد و انجام همه این وظایف از برکات انقلاب است .

لازم است به یمن برکات انقلاب و این ایام فرخنده و مبارک به اختصار نگاهي بر فعاليتهاي بنياد مسكن انقلاب اسلامي كه برچهارمحور، فعالیتهای عمران روستایی ، فعالیتهای بازسازی و مسکن روستایی ، فعالیتهای مسکن شهری و صدور سند مالکیت خانه های روستایی ترسیم شده است ، داشته باشيم .

 

 

 

 

در سطح استان تمامي روستاهاي بالاي 20 خانوار داراي طرح هادي و كليه روستاهاي زير 20 خانوار نیز داراي طرح تعيين محدوده مي باشند و شاخص تهيه طرحهاي هادي در سطح ملي 96 درصد است كه خوشبختانه اين شاخص در استان همدان از سال 1390 به 100 درصد رسیده است .

در بحث بازنگري طرح هاي هادي روستايي بنياد مسكن استان ضمن اتمام تهيه طرح هاي كليه روستاها در سطح استان به بازنگري مجدد طرح ها نيز پرداخته است و تاكنون طرح هادي در 354 روستا بازنگري شده كه از اين تعداد 273 طرح تا سال 92 و تعداد 81 طرح آن نیز از سال 93 تا سال 96 به انجام رسيده و در سال 97 نیز بازنگری طرح تعداد 39 روستا در دست تهیه است .

طرح بافت واجد ارزش 7 روستا نیز تهیه شده و طرح بافت با ارزش 2 روستای دیگر هم در دست تهیه است .

در كل كشور تعداد 67 روستاي بافت واجد ارزش وجود دارد كه 7 روستاي آن شامل ( وركانه – سيمين – گشاني – حبشي – حيدره دارالامام – ملحمدره - خاکو ) در استان همدان وجود دارند و تعداد 14 روستا بعنوان طرح های بهسازی نمونه در سطح استان تهیه و طرح ساماندهی 4 بخش خزل ، قلقل رود ، قروه درجزین و فامنین - ماماهان توسط بنیاد مسکن انجام شده است .

 

 

از كل روستاهاي هدف گردشگري در كل كشور تعداد 20 روستا به تصويب رسيده كه 2 روستاي آن بنام اشتران و مانیزان در استان همدان واقع شده است که بهسازی روستای اشتران در هفته دولت سال 96 افتتاح و به بهره برداری رسید و تهیه طرح روستای مانیزان نیز در دست اقدام است .

از ابتداي شروع اجراي طرح هادي تا كنون در سطح استان همدان در بيش از 695 روستا عمليات اجرايي فاز 1 آن شروع شده كه از تعداد روستاهاي فوق الاشاره تعداد 15 روستا تبديل به شهر و در فاز يك 384 روستا به بهره برداري رسيده و تعداد 311روستا به عنوان روستاهاي نيمه تمام در دستور كار بنياد مسكن قرار دارد و در همين راستا شاخص اجراي طرحهاي هادي در سطح كشور حدود 46 درصد است در صورتي كه اين شاخص در سطح استان بيش از 75درصد ارزيابي شده است . همچنین در خصوص سهمیه قیر اعتباری ، از سال 94 تا پایان سال 96  می توان گفت ، تعداد کل حواله های صادر شده 412 فقره میباشد که تعداد 320 روستا از قیر اعتباری بهره مند شده اند که مجموع طول معابر آسفالت در سطح روستاهای استان 330 کیلومتر می باشد . لازم به ذکر است اعتبار بهسازی عمران روستایی در سال 97 تا کنون به بیش از 420 میلیارد ريال رسیده است .  

در همين زمينه دردهه مبارك فجر سال 97 شاهد افتتاح بهسازي تعداد 21 پروژه  با اعتباري بالغ بر 75.990 ميليون ريال و كلنگ زني 1 پروژه  با اعتباري بالغ بر 6.000 ميليون ريال خواهيم بود .

مالكيت زمين همواره يكي از مهمترين ابزار كسب قدرت در روستاهاي ايران بوده است از اينرو توجه به تثبيت مالكيت و صدور سند قانوني جهت كاهش شكاف بين زندگي شهري و روستايي از اهميت ويژه ای برخوردار گرديده است. بطوريكه دولت جمهوري اسلامي از برنامه دوم توسعه اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي کشور برنامه صدور سند اماكن روستايي را از طريق بنياد مسكن انقلاب اسلامي و سازمان ثبت اسناد كشور در دستور كار خود قرار داده است.

 

 

صدور اسناد روستایی مزایای بسیار زیادی را اعم از هويت بخشي به مالكيت خصوصي در روستاها؛ كاهش مشكلات بويژه برخوردها و نزاعهای اجتماعي بر روي تملك ارضي و افزايش همبستگي اجتماعي روستاییان؛تقويت روحيه ماندگاري روستاييان در روستا؛برخورداري روستاييان از اعتبار اجتماعي؛جذب تسهيلات مالي در روستاها؛گسترش فيزيكي مبتني بر برنامه ريزي؛بهبود كيفيت مسكن روستايي؛ارتقاء جايگاه نهادهای محلی در مديريت روستا؛افزايش نقش نظارتي دولت در مديريت اراضي روستايي را به همراه دارد که می تواند نقش بسزایی را در کشور ایفا کند .

در روستا و شهرهاي زير 25 هزار نفر جمعيت تا به امروز از 941 روستاي جامع هدف اين برنامه بيش از 803 روستا و شهر داراي نقشه ثبتي بوده و از اين تعداد در حدود 183.000 A4 منضم به مشخصات اربعه و فني املاك تهيه شده و بيش از 144،000 جلد سند مالكيت با هماهنگي دو دستگاه بنياد مسكن و اداره ثبت اسناد و املاك در سطح استان صادر و در اختيار متقاضيان قرار گرفته است  .

 

از 3 ميليون و 437 هزار سند صادره روستايي و شهرهاي زير 25 هزار نفر جمعيت در كل كشور تعداد 3 ميليون و 230 هزار فقره آن روستايي و 207هزار فقره آن مربوط به شهرهاي زير 25 هزار نفر جمعيت است كه در همين راستا 2/4 درصد از اسناد صادره كشور در اماكن روستايي و شهرهاي زير 25 هزار نفر جمعيت متعلق به استان همدان است .

بنياد مسكن انقلاب اسلامي در راستاي اجراي اصل31  قانون اساسي ( تامين مسكن مناسب با نياز افراد و خانواده ايراني ) در يك نگاه ويژه اجراي طرح مقاوم سازي مسكن روستايي را باتوجه به وقوع مكرر سوانح طبيعي به ويژه زلزله به عهده گرفته است که اين طرح از سال 1384 در قالب ارائه تسهيلات بانكي به مبلغ پايه 50 ميليون ريال و با كارمزد 5 درصد با دوره مشارکت و بازپرداخت 15 سال به متقاضيان احداث مسكن روستايي واگذار گردید و این پروسه هر ساله انجام می شود به طوریکه مبلغ وام هم اکنون 250 ميليون ريال ميباشد.

سهمیه بنياد مسكن استان از ابتدا تا كنون حدود  118.000 فقره بوده كه از اين تعداد بيش از 103.000  مراجعه كننده و ثبت نام شونده را در آمار خود دارد و از تعداد مراجعه كنندگان بيش از 95.000 نفر به بانكهاي عامل معرفي شده اند كه انجام اين امر قابل ملاحظه است و متقاضيان با بانكها عقد قرارداد نموده كه پس از انجام ساخت و سازهاي قانوني و بازديد كارشناسان بنياد مسكن از تمامي مراحل ساخت اين واحدها در نهايت با احتساب بازسازی برای 90.000 واحد مسکونی پايان كار توسط مسئولين ذيربط صادر گردد.

در سال جاري بالغ بر 2210 واحد مسكن روستايي با هزينه كرد اعتباري بيش از 145 ميليارد تومان مبتني بر تسهيلات بانكي و با احداث بیش از 202.000 متر مربع ساختمان در سطح روستاهاي استان ساخته شده كه از تعداد فوق الذكر 1235 واحد آن در دهه مبارک فجر با اعتباری بالغ بر 812.077 میلیون ریال افتتاح و مورد استفاده مردم عزيز روستا قرار گرفت .

كل اعتباراتي كه تا كنون در بحث بهسازي مسكن روستايي به استان تعلق و تخصیص یافته است بالغ بر 1151 ميليارد تومان می باشد .  

میتوان در بخش مسكن مهر نيز اهم فعاليتها را چنين مطرح نمود كه در این بخش تعداد 6100 واحد مسکونی مسکن مهر احداث گردیده که تا کنون 5866 واحد نیز به بهره برداری رسیده است .

انشاالله در برنامه هاي آينده بر اساس قانون برنامه ششم توسعه و مصوبات به تصويب رسيده در كميسيونها اقدام خواهيم كرد و اميدواريم با مشاركت مردم ، توان نهادهاي محلي و حضور دهياران در مديريت روستا و پشتيباني بيش از پيش مسئولين استاني بتوانيم در عرصه ارائه خدمات به روستائيان مؤثر باشيم .