کد خبر : 127076 تاریخ : ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۵ آذر - 14:07
اشتغال مولّد و افزایش بهره‎ وری با بهره‎ مندی از توان شركت‎های ایرانی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با بیان اینکه نمایشگاه صنعت نفت خوزستان به محلی برای گردهمایی سالانه سازندگان بزرگ و کوچک و صاحبان کسب و کار تبدیل شده است، گفت: بخش خصوصی و دولتی دست در دست هم کمک کنند و اگر به دنبال اشتغال مولّد و افزایش بهره وری هستیم باید از توانمندی شرکت ایرانی و قطعات ایرانی استفاده شود.

به گزارش آفتاب صبح و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران، احمد محمدی در آیین آغاز به کار یازدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و هفدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت حفاری که امروز (جمعه، ۲۲ آذرماه) در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه خوزستان می تواند میزبان نمایشگاه های بین المللی در زمینه نفت و انرژی باشد، گفت: زیرساخت ها و تمهیداتی نیاز است تا شهر اهواز بتواند میزبان صاحبان صنایع در این حوزه بسیار مهم باشد.

وی بیان اینکه اگر فداکاری ها و ایثارگری ها نباشد، چرخ صنعت نمی چرخد، افزود: با حرکتی که در سال های اخیر شتاب گرفته امیدواریم به استقلال صنعتی که از سوی مقام معظم رهبری به درستی و هوشمندانه با حمایت از ساخت داخل تبیین و معطوف شده حرکت کنیم و با حداکثر توان به آن برسیم.

محمدی با بیان اینکه پیش از انقلاب به ویژه در دهه ۳۰ شمسی با حضور کنسرسیوم ها صنعت نفت کامل به خارج از کشور وابسته شد، افزود: این قصه تا انقلاب ادامه پیدا کرد و بعد با هوشمندی که در کشور به وجود آمد و مسئولین نظام و دولت هایی که به سمت خودکفایی رفتند کم کم اقدام به ساخت قطعات پر کاربرد در نفت شد و همینطور پا به پای هم به کمک شرکت های دانش بنیان و در کنار شرکت های خصوصی اقدام های موثری انجام شد.

وی افزود: تجهیزاتی که از بیرون تهیه می شد و خروج ارز را به دنبال داشت اکنون درداخل کشور تولید می شود و این دستاوردها جز با همکاری بخش های مختلف محقق نمی شد.

محمدی با اشاره به اینکه آرزو دارم روزی شهرک انرژی در خوزستان ایجاد شود تا شرکت های صاحب نام که رشد پیدا کرده اند در جنوب و جنوب غرب در خوزستان به این شهرک بیایند و بخشی از خط تولید در اینجا ایجاد شود، افزود: این اقدام نه تنها به تأمین به موقع یا تعمیر و عیب یابی قطعات منجر می شود بلکه می تواند در بازارهای پیرامون ما به تأمین بازار کمک کند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان اینکه تا کنون بالای ۱۲ هزار قطعه پرکاربرد بومی سازی شده است، افزود: از بین ۱۲ هزار قلم کالای بومی سازی شده بیش از ۲۵۰۰ قلم از سوی شرکت های نوظهور و دانش بنیان ایجاد شده اند و دیگر نیازهای ما به زودی در اختیار قطعه سازان و سازندگان قرار خواهد گرفت.

محمدی اظهار کرد: در اسناد و شرح پیمان طرح جمع آوری گازهای مشعل با برآورد ۱.۲ میلیارد دلاری که بیش از ۸۰ درصد در استان خوزستان است آورده شده که قطعات قابل تولید در داخل وارد نشود که این مساله اشتغال و جلوگیری از خروج ارز را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه در طرح ۲۸ مخزن حداکثر استفاده از ساخت داخل در شرکت ملی نفت را هدف گذاری کرده ایم که باید آن را یک طرح کاملا ایرانی معرفی کرد، افزود: چنین نمونه ای در صنعت تاکنون نداشتیم.

محمدی افزود: در این طرح ها به مسئولیت های اجتماعی و محیط زیستی نیز توجه شده است به طوری که ۴ درصد از سرمایه به مناطق توسعه نیافته و کمتر برخوردار در استان هایی که در آن ها اجرا می شود تعلق خواهد یافت.

وی تصریح کرد: در همین راستا توافق نامه هایی در این نمایشگاه با بخش خصوصی، شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری منعقد می شود تا  بخشی از راهی که هدف گذاری کرده ایم را طی کنیم و به سمت خودکفایی در صنعت حساس و حیاتی نفت حرکت کنیم.

نمایشگاه صنعت نفت خوزستان ۲۲ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۸ از ساعت ۹ تا ۱۷ در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی خوزستان پذیرای بازدیدکنندگان است.