کد خبر : 127701 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۲۳ اسفند - 18:09
پژوهشگر برتر شركت ملی حفاری ایران نهمین عنوان كتاب تخصصی خود را منتشر كرد پژوهشگر شرکت ملی حفاری ایران نهمین کتاب تخصصی خود را در زمینه کنترل هرز روی سیالات حفاری در چاه های نفت و گاز در میادین خشکی ودریایی و همچنین زمین گرمایی تحت عنوان « هوف اشکفت» منتشر کرد.

به گزارش آفتاب صبح و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران احمد بهرامی عیسی آبادی  کارشناس ارشد سیالات شرکت با اشاره به اینکه دو واژه  هوف و اشگفت در گویش بختیاری کاربرد دارد و هوف به معنای دلشوره و واهمه و اشکفت به  معنای غار و شکاف کوه است، گفت: این کتاب در پنج فصل و در ۲۱۰ صفحه با همکاری آقای جاوید غلامی شیری و خانم شبنم دهقانی  در یک هزار نسخه به چاپ رسیده است و به زبان انگلیسی و آلمانی ترجمه خواهد شد.

وی افزود: کتاب هوف اشکفت حاوی اطلاعات متنوع در خصوص هرز روی سیالات حفاری است که می تواند راهنمای خوبی برای کارشناسان صنعت حفاری، دانشجویان و کارآموزان به منظور آگاهی و دستیابی به راهکار ها و تکنیک های مهار هرز روی چاه های نفت و گاز باشد و قابل تدریس در دانشگاه های کشور می باشد.

بهرامی عیسی آبادی گریزی به سوابق و تجارب کاری خود در حفاری چاه های میادین خشکی، فراساحل و زمین گرمایی (ژئوترمال) زد و اظهار کرد : در این کتاب نوع سازند و  شدت و  ضعف هرز روی در هرکدام از میادین مورد  بررسی و مقایسه قرار گرفته و راه حل های مقتضی برای کنترل هرز روی و نوع مسدود کننده ها (LCM) پیشنهاد گردیده است.

مهندس ارشد سیالات ملی حفاری با اشاره به اینکه با تألیف این کتاب انواع پیل ها PILL)  (یا گل سنگین حفاری ، پلاگ های مسدود کننده و همچنین روش های  مهار هرز روی در دسترس کارشناسان قرار گرفته تا در صورت لزوم مورد استفاده قرار گیرد، گفت: از دیگر اهداف  تالیف و انتشار  این کتاب  کاهش هزینه ‌های تمام شده عملیات،  انتقال تجربیات، مستندسازی عملیات و جلوگیری از حوادث و سوانح در صنعت حفاری چاه ‌های نفت و گاز از سوی نویسندگان می باشد.

وی افزود: در فصول این کتاب ضمن تعریف سیال حفاری به خصوصیاتی از سیال که منطبق با موضوع  هرزروی چاه‌ های نفت و گاز بوده پرداخته شده و  مباحث فنی و تخصصی آن می تواند بر زمینه کاربرد آموزشی صحه بگذارد.

بهرامی عیسی آبادی یادآور شد: عناوین سایر کتاب های تألیف شده از سوی او شامل ۱۱ عنوان بوده که تاکنون کتاب های سیالات حفاری کاربردی. سیالات حفاری زمین گرمایی، کنترل جامدات و مدیریت پسماند، مبانی سیالات و اصول چاه پیمایی ، ۱۲۰ شگرد در راهبری سیالات حفاری به زبان های فارسی و انگلیسی ،خوشه های تثبیت شده، سفرنامه گل شناسی منتشر و کتاب های مهندسی سیالات در قالب ۱۲۰۰ صفحه و در دوجلد بطور مشترک با دوتن از همکاران زیر چاپ است.