کد خبر : 50770 تاریخ : ۱۳۹۵ يکشنبه ۷ آذر - 11:13
در پی وقوع برخورد دو قطار در سمنان: مدیرعامل راه آهن استعفا کرد در پی وقوع حادثه دلخراش برخورد دو قطار در استان سمنان که به کشته شدن 43 نفر و نیز زخمی شدن بیش از 100 تن از هم وطنان، منجر شد پورسید آقایی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی از سمت خود استعفا کرد.

به گزارش آفتاب صبح و به نقل ازخبرگزاری صدا و سیما؛ مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی در استودیو خبر 21 شبکه یک سیما از مردم به علت حادثه قطار عذر خواهی و خبر استعفای خود را اعلام کرد .
پورسعید آقایی ضمن تسلیت و عذر خواهی از بازماندگان حادثه قطار  گفت: این خطا ها در مدیریت راه آهن و پرسنلی که تحت نظر مدیریت راه آهن بوده رخ داده است و من به عنوان یک مسئولیت اجتماعی و برای اظهار همدردی با بازماندگان این سانحه استعفای خود را تقدیم و وزیر آن را پذیرفتند.
وی افزود :برای اینکه نشان دهم مدیران مسئولیت را می شناسند و خطا به عهده مدیران هم است این اقدام انجام شده است .
مدیر عامل مستعفی راه آهن تاکید کرد: موضوع را کمیسون سوانح راه آهن زیر نظر وزیر بررسی می کنند و جزئیات اعلام خواهد شد .
وی در خصوص سیستم هوشمند رونمایی شده در سال 1393 افزود: این سیستم،بسیار پیشرفته است و قبل از وقوع این حادثه در زمانی که قطار به سمت قطار در حال توقف در حال حرکت بوده ،قطار را متوقف کرده و ترمز می گیرد .
پور سعید آقایی ادامه داد:پس از توقف قطار توسط سیستم خطای انسانی رخ داده است و لوکوموتیو ران با ارتباط با مرکز و بررسی از طرف مسئول مربوطه که تازه بر سر شیفت آمده بود راهنمایی غلط دریافت می کند .
وی افزود:مسئول مربوطه به لوکوموتیو ران می گوید که قطار را از سیستم خارج و به صورت دستی حرکت دهد.
پور سعید آقایی گفت:به علت در شیب بودن مسیر قطار بعد از 4 دقیقه به محل مورد نظر می رسد و به علت در پیچ بودن ، قطار فقط 6 ثانیه جلوتر می تواند ترمز کند .
معاون وزیر راه در پاسخ به سوالی مبنی بر قرمز بودن مسیر به علت برودت هوا و سابقه قبلی بروز این مشکل در سیستم تصریح کرد: این موضوع را تکذیب می کنم ،تمام مکالمات ضبط می شود و صبح این مکالمات را در دفتر وزیر بررسی کردیم که این طور نیست.

وی گفت: قطار جلویی بر اثر سرمای هوا متوقف شده و قطار پشتی علت چراغ قرمز را این طور نمی داند و نفر سیستم اشتباه به آن اطلاع می دهد .
پور سعید آقایی تصریح کرد:اشتباه دوم این است که لوکوموتیو ران اجازه ندارد با مسئول سامانه با هم سیستم را خاموش کنند و باید با اجازه مرکز این کار انجام شود.
وی در خصوص امکانات روز و استفاده از آن در راه آهن گفت:سیستم های پیشرفته تر از جی پی اس در راه آهن وجود دارد و تمام نقاط اطلاعاتش وجود دارد اما وقتی عامل انسانی دخالت می کند اشتباه رخ می دهد.