کد خبر : 72665 تاریخ : ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۰ مهر - 09:13
نگاهی به عملکرد برخی اصلاح طلبان در انتخاب شهردار زیست در گسل پس از خون دل خوردن‌های فراوان و تهیه لیستی برای شورای شهر که خوشبختانه با اعتماد مردم نیز همراه شد؛ فرصتی فراهم آمد تا بتوان برای مدیریت شهری طرحی نو درانداخت و امیدوار به آینده بود. با شروع به کار شورای جدید اما و اگرها هم شروع شد،

آفتاب صبح - میز نقد؛  محمد افشار

 

از خدا جوییم توفیق ادب

بی ادب محروم گشت از لطف رب

بی ادب تنها نه خود را داشت

بلک آتش در همه آفاق زد

اگر به واژه‌نامه‌ها رجوع کنیم در مدخل ادب، روش مناسب کار به عنوان یکی از معانی آن آمده است. این مقدمه می‌تواند نتیجه‌ای متناقض اما ملموس داشته باشد، متناقض از آن جهت که در عین بی‌ادبی می‌شود روش مناسب و آداب آن را بلد بود و ملموس بودنش آن که در زندگی هر روزه ما دیده می‌شود؛ بی‌ادب‌های کاربلد. از بخت بد گویا در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که اصول بی‌اخلاقی کاملا مدون شده و در اختیار هر کسی که تن به آن دهد قرار داده می‌شود. یکی از بهترین تاکتیک‌های مد روز بی‌اخلاقی زیست در گسل است، برای این کار می‌توانید در اکثر اوقات سرتان را در زیر برف کرده و دنبال فرصت مغتنمی باشید. هیچ تلاش خاص و زحمت آنچنانی نیاز ندارید کافیست تن به دورغ، دورویی و ... بدهید و از روی کینه‌های شخصی بدون ارائه‌ی سند و مدرک هرآنچه دل تنگتان می‌خواهد بگوید، در آخر نکته‌ای مهم را هم باید مدنظر داشته باشید و از تنها ماندن نهراسید یاران غار خوبی پیدا خواهید کرد اما به شدت باید مواظبشان باشید تا با شما آن نکنند که با مردمان می‌کنند.

و اما گسل؛ با پایین و بالا شدن شرایط موقعیت‌های پیش می‌آیند که قدرت تخریبشان کم از فعالیت یک گسل ندارد. البته این گسل‌ها هم آداب خود را دارند و تنها اهل فن! هستند که می‌توانند آن را فعال کنند. از قضا گسل‌ها زیاد فعال نیستند و تنها در مواقع حساس دست به تخریب می‌زنند و اکثرا خودی‌ها را مورد عنایت قرار می‌دهند و در کسری از ثانیه سقف آرزوها را بر سرشان خراب می‌کنند.

امروز هم در همدان شرایطی پیش آمده و فرصت را برای عده‌ای گسل‌زی فراهم کرده است تا بتوانند یکی فرصت‌های مغتنم سال­های اخیر را به مسلخ گسلشان ببرند. پس از خون دل خوردن‌های فراوان و تهیه لیستی برای شورای شهر که خوشبختانه با اعتماد مردم نیز همراه شد؛ فرصتی فراهم آمد تا بتوان برای مدیریت شهری طرحی نو درانداخت و امیدوار به آینده بود. با شروع به کار شورای جدید اما و اگرها هم شروع شد، ترکیب شورا برای طرفین شرایط شکننده‌ای ایجاد کرده بود. با وجود این اما باز هم بخت با هواخواهان تغییر یار بود و اعضای معتدل به آنان روی خوش نشان دادند. همه‌ی مراحل با مرارت‌ گذشتند و به جایی رسیدیم که دور از تصور است. عده‌ای از به ظاهر دوست نمایان – که اعمالشان مسبوق به سابقه است- روی خوش به تصمیم شورا نشان ندادند و قصد دارند تمایلات خود را از راه‌های غیراخلاقی به اعضای شورا تحمیل کنند. اگر نگاهی به گذشته و کارنامه‌ی مدیریت شهری بیندازیم، آینده شهر در صورت ادامه وضع موجود کاملا قابل پیش بینی است و هر کسی که دلسوز شهر باشد ضرورت تغییر را درک خواهد کرد، اکنون در کنار شورا و مطالبه از آنان می‌توان دست به انتخاب مدیرانی زد که به مبارزه با فساد عقیده دارند، برای شهروندان ارزش قائلند، نقش جوانان در مدیریت شهری را باور دارند، مسئله‌ی محیط زیست را شوخی نمی‌پندارند و شفافیت را سرلوحه کارشان قرار می‌دهند.این امر  خون تازه‌ای است به رگهای مدیریت شهری؛ اما در این میان عده‌ای با چشم بستن بر روی مشکلات و بدون کوچکترین درکی از شرایط سخت موجود باز هم قصد فرصت سوزی دارند و می­خواهند خاطرات گل به خودی‌های متعددشان را زنده کنند.

 اکنون که شرایط برای تغییر و به تبع آن بهبود فراهم است بر تمامی فعالان اصلاح طلب واجب است که موضع خود را در قبال کسانی که هتاکی، تهمت‌پراکنی، کینه‌ورزی و نوچه‌پروری را سرلوحه کارشان قرار دادند؛ مشخص کنند. اگر فرصت امروز از دست برود یا نرود، عدم برخورد با اینان نتیجه‌ای به جز جسور شدن بیش از پیششان ندارد و دیگر هیچ فعال و مسئولی از تیر بی اخلاقی‌ها در امان نخواهد بود.