کد خبر : 95187 تاریخ : ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۴ اسفند - 18:04
مدیرعامل فولاد مبارکه: نباید اعتبار ایران را از بین ببریم/ صادرات 15 میلیون تن فولاد نیاز به تمرین دارد ما محصولات مان را به قیمت جهانی می‌فروشیم. حتی گاهی چند دلار بالاتر از قیمت چین می‌فروشیم. علت تقاضای طرف اروپایی این است که آنان کیفیت محصولات ما را قبول دارند و نام فولاد مبارکه برند شده و خریداران خارجی اعتماد کرده‌اند. این یک افتخار برای کشور است که یک شرکت ایرانی محصولش در اروپا برند شده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: حضور در بازارهای جهانی یعنی تبعیت از منطق بازار. وقتی الزامات حضور در بازارهای جهانی را رعایت می‌کنیم برخی در داخل ما را متهم به ارزان فروشی می‌کنند.

به گزارش آفتاب صبح، بهرام سبحانی، مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، به اشاره ضرورت‌های صادرات محصولات فولادی در بازارهای جهانی گفت: بعد از برجام نخست وزیر ایتالیا به ایران آمد و در حضور وی در اتاق بازرگانی 16 تفاهمنامه امضا شد. 15 تفاهمنامه به واردات تکنولوژی، ماشین آلات و تجهیزات از ایتالیا مربوط می‌شد و تنها یک مورد از این 16 تفاهمنامه، صادراتی و شامل صادرات ورق‌های فولادی فولاد مبارکه به صنایع ایتالیا بود. در مذاکرات، طرف ایتالیایی به خرید ماهانه 100 هزار تن محصول فولادی اصرار داشتند که در نهایت بر ماهانه 75 هزار تن توافق کردیم.

وی افزود: علت این نیست که محصولات ما ارزان‌تر است. ما محصولات مان را به قیمت جهانی می‌فروشیم. حتی گاهی چند دلار بالاتر از قیمت چین می‌فروشیم. علت تقاضای طرف اروپایی این است که آنان کیفیت محصولات ما را قبول دارند و نام فولاد مبارکه برند شده و خریداران خارجی اعتماد کرده‌اند. این یک افتخار برای کشور است که یک شرکت ایرانی محصولش در اروپا برند شده است.

بازارهای صادراتی را نمی‌توان به سادگی از دست داد

سبحانی تاکید کرد: این وضعیت ساده به دست نیامده است که به سادگی از دست بدهیم. قرار است که کشور در افق 1404 در سال 55 میلیون تن فولاد تولید کند. اگر 55 میلیون تن محقق نشود، 45 میلیون تن در سال در دسترس است. در بهترین وضعیت رونق اقتصادی، نیاز مصرف داخلی سالانه 30 میلیون تن است.  با 15 میلیون تن مازاد چه باید کرد؟ باید آنرا صادر کنیم. 15 میلیون تن فولاد را که یک شبه نمی‌توان صادر کرد. جلوی واردات 15 میلیون تن فولاد را با یک بخشنامه می‌توان گرفت ولی 15 میلیون تن فولاد را که یک شبه و با یک بخشنامه نمی‌توان صادر کرد. باید آهسته جلو رفت. باید بازار سازی کرد. با مقادیر کم باید آغاز کرد. خریدار خارجی محصول را ببرد، کیفیت و تعهد ما را ببیند. به لحاظ کیفیت و زمان تحویل ، به ما اعتماد کند.

نباید اعتبار ایران را از بین ببریم

مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه با اشاره به رعایت الزامات صادرات اظهار داشت: حتی اگر در مورد برخی محصولات فولادی در کشور کمبود داریم، وارد کنیم ولی مانع صادرات نشویم. نباید مانع شرکتی شد که با مشقت توانسته به بازار اروپا که خودش قطب تولید فولاد است، محصول بفروشد و برای خود جای پا درست کرده است. محصولات فولاد مبارکه، کالای عمومی نیست که ما بتوانیم با تبلیغات کالای خود را بفروشیم.

وی گفت: ما کالای واسطه‌ای تولید می‌کنیم و مشتریان ما کارخانه‌های پایین دست هستند. نمی‌توانیم به کارخانه‌ای که به ما اعتماد کرده و خط تولید خود را با محصولات فولاد مبارکه لینک و تنطیم کرده است، را از دست بدهیم. باید توجه داشت از روزی که خریدار خارجی سفارش می‌دهد تا روزی که محصول به دستش می‌رسد، 4 ماه زمان می‌برد. یعنی خریدار اروپایی نیاز 4 ماه آینده‌اش را امروز سفارش می‌دهد. ما که وسط کار نمی‌توانیم به خریدار خارجی بگوییم به دلیل برخی فشارهای داخلی ، صادرات را کاهش داده‌ایم و محصول را تحویل ندهیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: اگر تعهد خود را انجام ندهیم نه تنها اعتبار ایران که اعتبار کشور را از بین برده‌ایم. در آن صورت در دنیا گفته می‌شود ایرانی‌ها قابل اعتماد نیستند.

15 میلیون تن صادرات نیاز به تمرین دارد

این پیشکسوت صنعت فولاد در ادامه گفت: ما اگر می‌خواهیم وارد بازار جهانی شویم و سالی 15 تا 20 میلیون تن فولاد صادر کنیم از حالا باید تمرین کنیم. فولاد مبارکه این تمرین را انجام داده و جای پای خود را در دنیا پیدا کرده است. ما در حال حاضر به اتحادیه اروپا صادرات داریم. به خاورمیانه و جنوب خلیج فارس، ارمنستان، ترکمنستان، تایلند، مالزی، تایوان، الجزایر و مراکش و ... نیز محصولات فولادی صادر می‌کنیم. این بازارها را نمی‌توانیم به آسانی از دست بدهیم. این بازارها یک شبه به دست نیامده که یک شبه از دست برود و اگر از دست هم بدهیم دیگر امکان بازگشت نداریم. اگر خریداران احساس کنند که ایران قابل اعتماد نیست از دیگر عرضه کنندگان خرید می‌کند.

چین، لیدر بازار فولاد دنیاست

سبحانی با اشاره با ادعای برخی مبنی بر این که فولاد مبارکه ارزان فروشی می‌کند ، اظهار داشت: این موضوع واقعیت ندارد. نرخ فولاد در بازار جهانی در سال 1394 به دلیل رکود جهانی در صنعت فولاد از 550 دلار به زیر 300 دلار رسید. عامل اصلی سقوط قیمت هم چین بود. در دنیا در سال یک میلیارد و 600 میلیون تن فولاد تولید می‌شود که بیش از 800 میلیون تن آن را چین تولید می‌کند. تولید چین را با تولید 20 میلیون تنی خودمان قیاس کنید. چین بیش از 50 درصد فولاد دنیا را تولید می‌کند. بنا بر این بازار دست چین است و بازار جهانی را کارگردانی می کند. اگر چین قیمتش را کاهش دهد همه کسانی که می خواهند در بازار جهانی باقی بمانند باید قیمت خود را کاهش دهند. چین می‌خواهد 120 میلیون تن از تولیدات فولادی خود را صادر کند. ما با صادرات یک میلیون تن در سال چه کاری در مقابل چین می توانیم انجام بدهیم؟ چین لیدر بازار فولاد است و چینی‌ها در بازار تعیین کننده هستند.

حضور در بازارهای جهانی یعنی تبعیت از منطق بازار

وی ادامه داد: وقتی چین قیمت 550 دلار را ناگهان به 260 دلار رساند ما که نمی‌توانیم بگویم فولاد مبارکه با این قیمت نمی فروشد. اگر بر قیمت بالاتر اصرار کنیم توسط چین حذف می‌شویم. پس ناچار هستیم قیمت صادراتی خود را با قیمت رقبایی که داریم تنطیم کنیم. ممکن است وقتی محصولی را 260 دلار هم صادر می کنیم برای ما زیان هم ایجاد کند اما این کاهش قیمت مقطعی است و در عوض ما بازار خود را حفظ کرده‌ایم. کما این که قبلا با قیمت بالای صادراتی، سود برده‌ایم.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: ممکن است برای حفظ بازار صادراتی یک مقطعی ناچار شویم با قیمت پایین بفروشیم. شرایط مستمرا عوض می‌شود کما این که قیمت صادراتی ما امروز بالاتر از قیمت‌های داخلی است. منتقدان داخلی چرا امروز نمی گویند به قیمت صادرات به آنها محصول بفروشیم؟ آیا امروز راضی هستند به قیمت خریدار خارجی به متقاضیان داخلی محصول بفروشیم؟ حضور در بازارهای جهانی یعنی تبعیت از منطق بازار.

وی ادامه داد: وقتی چین قیمت را کاهش می‌دهد ما که نمی‌توانیم گران تر بفروشیم. در آن صورت از بازار حذف می‌شویم. کما این در شرایطی که بازار جهانی را حفظ کنیم از بالا رفتن قیمت‌ها ، مانند وضعیت فعلی، سود می‌بریم.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: وقتی الزامات حضور در بازارهای جهانی را رعایت می‌کنیم برخی در داخل ما را متهم به ارزان فروشی می‌کنند.