• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١١ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 20 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 106193 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۷/۵/۶ - 12:30
ترامپ در پی تشکیل ناتوی عربی برای مقابله با ایران

ترامپ در پی تشکیل ناتوی عربی برای مقابله با ایران

هنوز معلوم نیست با اختلافات موجود میان کشورهای عربی به ویژه بین قطر و عربستان، تشکیل چنین ائتلافی تا چه میزان ممکن باشد.

"دونالد ترامپ" قصد دارد برای مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران یک ناتوی عربی شکل دهد.

به گزارش آفتاب صبح، عصرایران نوشت: خبرگزاری رویترز با انتشار این خبر نوشت 8 کشور عربی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، عمان، بحرین و کویت (6 عضو شورای همکاری خلیج فارس) در کنار مصر و اردن اعضای این ائتلاف عربی ضد ایرانی خواهند بود.

وجود کشورهایی چون قطر، عمان و کویت در این لیست کمی تعجب‌برانگیز به نظر می‌رسد چرا که این 3 کشور روابط بالنسبه خوبی با ایران دارند و در تنش بین عربستان سعودی و ایران غالبا موضعی بی‌طرف و میانه می گیرند.

قطر حتی به دلیل داشتن رابطه نزدیک با ایران از سال گذشته با تحریم و محاصره عربستان سعودی و امارات و دیگر همسایگان عربی مواجه است و روابط متشنجی با همسایگان عرب خود دارد.

با این حال بنا به نوشته رویترز مقامات کاخ سفید معتقدند این اختلاف مانعی برای تشکیل این ائتلاف عربی نخواهد بود و ترامپ قصد دارد در اوایل پاییز امسال (12 و 13 اکتبر 2018) نشست مشترک آمریکا و این 8 کشور را در واشنگتن برگزار کند. هنوز مشخص نشده که شخص ترامپ در نشست روزهای 12 و 13 اکتبر در واشنگتن شرکت می کند یا اینکه مقاماتی دیگر از آمریکا در این نشست حضور خواهند داشت.

بر اساس این گزارش  هدف دولت ترامپ از تشکیل این ائتلاف عربی ترویج همکاری‌های عمیق بین این کشورها در زمینه هایی چون مسایل نظامی، دفاع موشکی و مبارزه با تروریسم و تقویت روابط اقتصادی و دیپلماتیک این کشورهاست.

نام اولیه‌ای که برای ائتلاف عربی جدید برگزیده شده "مسا" است که مخفف عبارت عربی "ائتلاف راه‌بردی خاورمیانه" است.

یک مقام آمریکایی در این باره به رویترز گفت دولت سعودی پارسال و پیش از سفر دونالد ترامپ به عربستان سعودی، ایده یک ائتلاف امنیتی را مطرح کرده بود ولی این پیشنهاد در حد حرف باقی مانده بود تا اینکه در پی اعمال تصمیم جدید آمریکا در قبال ایران و خروج از برجام، عملی کردن این پیشنهاد به صورت جدی مورد توجه دولت ترامپ قرار گرفته است.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید درباره این ائتلاف عربی به رویترز گفت: "مسا مانند یک خاکریز در مقابل تجاوز، تروریسم و افراط‌گرایی از طرف ایران خواهد بود و منجر به ثبات در خاورمیانه خواهد شد."

یک مقام مطلع آمریکایی نیز به رویترز گفته است ایجاد یک سپر دفاع ضد موشکی مشترک یکی از اهداف اصلی تشکیل چنین ائتلافی خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما