• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١١ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 20 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 106284 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۷/۶/۱۳ - 14:08
نسل نوین و هوشمند کودهای کشاورزی به بهره برداری رسید

نسل نوین و هوشمند کودهای کشاورزی به بهره برداری رسید

به همت گروهی از دانشمندان و متخصصین داخلی نیتروژل به عنوان نسل نوین و هوشمند کودهای کشاورزی به بهره برداری رسید.

به همت گروهی از دانشمندان و متخصصین داخلی نیتروژل به عنوان نسل نوین و هوشمند کودهای کشاورزی به بهره برداری رسید.

به گزارش آفتاب صبح،‌ بعد از مسئله مهم آب کود های شیمیایی و نحوه استفاده غیر علمی آن در عرصه کشاورزی کشور و اثرات مخرب آن برخاک های کشاورزی، سفره های آب زیرزمینی، محصولات کشاورزی، انواع بیماری از جمله سرطان روده و کلی مسائل زیست محیطی، موجب شده که به عنوان مسئله مهم و حیاتی در کشاورزی مطرح شود.

مسئله ای که راهکارهای مختلفی برای رفع و یا کاهش عوارض و پیامدهای آن توسط مسئولین ذیربط و کارشناسان امر آزموده شد. در این راستا طی چند سال گذشته بیشترین تلاش ها معطوف به جایگزینی کودهای ارگانیک به جای کودهای شیمیایی بود که به دلیل عدم استقبال کشاورزان تمامی این کوشش ها بی ثمر شد. اینکه کشاورزان یک عمر به استفاده از این کودهای شیمیایی عادت کرده اند شاید یک دلیل اولیه باشد اما واقعیت این است که نمونه های جایگزین نتوانست از نظر اثربخشی به نیاز و توقعات کشاورزان پاسخگو باشد. بر همین مبنا دانشمندان و متخصصین دانشگاهی به این نتیجه رسیدند با در نظر گرفتن تمامی واقعیات موجود روش اجرایی تر و کاربردی تری را جهت حل مسئله پیدا کنند که با تحقیق و پژوهش موفق به تولید نسل جدید و هوشمند از کودهای کشاورزی به نام نیتروژل شدند.

مهندس حمیدرضا پورحاتم از پیشروان صنعت کود کشور با اعلام این خبر گفت مراحل آزمایشی نیتروژل که یکی از انواع کودهای کشاورزی نسل جدید می باشد به تولید انبوه می رسد و تا حدود زیادی می تواند وضع موجود را بهبود بخشد و تحولی در صنعت کشاورزی کشور ایجاد نماید.

پورحاتم افزود: در فرمول جدید بحث جایگزینی به دلیل عادت و نگرانی کشاورزان از محصول جدید و زیرساخت های مناسب به کلی کنار گذاشته شد و به جای آن موضوع اصلاح و ارتقا مطرح شد. بنابراین ساختار این محصول جدید نیز شیمیایی است. با این تفاوت که دیگر آن آسیب و عوارض کودهای شیمیایی را ندارد. در واقع نیتروژل کود شیمیایی است با ساختار ژلاتینی در انواع کودهای فسفاته، بیولوژیک و ... که با رها سازی تدریجی راندمان کوددهی را تا 68 درصد افزایش می دهد و با حذف ترکیبات سمی به خوبی می تواند در شرایط سخت رطوبتی مانند خشکی خاک و شوری نیاز غذایی گیاه را تامین نماید. قوی ترین ترکیبات تامین کننده نیازهای گیاه را دارا بوده و سازگارهای مناسبی با خشکی و انواع خاک ها و اقلیم های کشور را دارد.
پورحاتم در مورد زمان بهره برداری از این محصول دانش بنیان کفت:

تولید انبوه در کارخانه شروع شده و خوشبختانه در مراحل آزمایشی با استقبال بسیار خوب کشاورزان مناطق مختلف کشور مواجه شده و به زودی طی یک مراسم رسمی از آن بهره برداری خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما