• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
  • اِجُّمعَة ١٠ شوال ١٤٤٥
  • Friday 19 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 116605 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۷/۱۱/۹ - 14:27
راهکارهای توسعه صادرات و مصرف در همایش فولاد ارایه شود/3هزار شغل در طرح های افتتاح شده امسال ایجاد شد
غریب پور در مراسم افتتاحیه نهمین همایش چشم انداز فولاد خبر داد:

راهکارهای توسعه صادرات و مصرف در همایش فولاد ارایه شود/3هزار شغل در طرح های افتتاح شده امسال ایجاد شد

در مدت 9 ماه امسال، ۸ طرح به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار به بهره برداری رسیده و موجب اشتغالزایی ۳۰۰۰ نفری شده است.

خداداد غریب پور رییس هیات عامل ایمیدرو خبر داد که طی 9 ماه امسال با راه اندازی طرح های جدید، 3هزار شغل ایجاد شده است.

به گزارش آفتاب صبح و به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، غریب پور که در مراسم افتتاحیه نهمین همایش چشم انداز صنعت فولاد سخن می گفت، تصریح کرد: در مدت 9 ماه امسال، ۸ طرح به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار به بهره برداری رسیده و موجب اشتغالزایی ۳۰۰۰ نفری شده است.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در این رویداد که جمعی از مدیران دولتی و بخش خصوصی زنجیره فولاد حضور داشتند، اظهار داشت: طی سال ۹۷ اشتغال بخش معدن و صنایع معدنی به ۶۰۰۰ نفر می رسد.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم ۴.۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این بخش انجام شده است، تصریح کرد: در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی مفتخر هستیم که اعلام کنیم، صنعت فولاد جزو صنایعی است که حرف های بسیاری در تولید ثروت دارد.

غریب پور تاکید کرد:‌ خبر خوش، قرار گرفتن ایران در جایگاه دهم تولید فولاد است که به واسطه تلاش ها و تکیه بر ظرفیت ها صورت گرفته و این امر از افتخارات چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی است.

رییس هیات عامل ایمیدرو درباره دستاورد جدید در صنعت فولاد گفت: خوشبختانه ایمیدرو موفق به کسب دانش تولید کک سوزنی الکترود گرافیتی شد.

وی با ابراز قدردانی نسبت به پیشکسوتان این صنعت گفت: خدمات کهنه کاران صنعت فولاد را ارج می نهیم. صادرات بیش از ۳ میلیارد دلاری فولاد، ارز آوری قابل ملاحظه ای را نصیب کشور کرده است.

غریب پور در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: ایمیدرو از سال ۸۱ تاکنون ۱۱۰ طرح به ارزش ۱۴.۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری را وارد بخش معدن و صنایع معدنی کرد. در حال حاضر بیش از ۷۰۰ هزار نفر در این بخش مشغول به کار هستند.

رییس هیات عامل ایمیدرو در مورد اقدامات صورت گرفته در بخش اکتشاف نیز گفت: اجرای برنامه ۲۷۰ هزار کیلومتر مربعی اکتشاف در بیش از ۴۰۰ پهنه در ۲۰ استان به اتمام رسیده و اکنون پهنه ها در مرحله واگذاری به بخش خصوصی است. وی تاکید کرد: تلاش می کنیم کیفیت ملی اکتشافات را افزایش دهیم.

عملکرد فولاد در سال 97

غریب پور درباره عملکرد سال جاری گفت: تولید فولاد طی ۹ ماهه امسال از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است و از مرز ۱۹ میلیون تن گذشته است.

به گفته وی، ۳۰ درصد تولید فولاد جهان با تجارت بین المللی مبادله می شود. آمار صادرات فولاد ایران از میانگین دنیا بالاتر است.

غریب پور با بیان اینکه انقلاب تعرفه ای در واردات فولاد رخ داده است، افزود: وضع تعرفه های بالا فولاد، این محصول را به محصولی استراتژیک در کشورهای صنعتی تبدیل کرده است.

وی تاکید کرد: باید چاره اندیشی کنیم و در منطقه ای با جمعیت ۴۰۰ میلیون نفری پیرامونی، سهم بیشتری در بازار و صادرات داشته باشیم.

غریب پوربا یادآوری اینکه در سال ۹۶ رشد صادرات فولاد به بیش از۳۹ درصد رسید و از مرز ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گذشت، گفت: امسال رشد صادرات ما بالای ۱۱ درصد خواهد بود و در ۹ ماهه بیش از ۷ میلیون تن صادرات داشته ایم.

وی بخش دیگری از سخنانش را به موضوع بازار اختصاص داد و اظهار داشت: این همایش گره گشای مسیر توسعه صنعت فولاد است.

غریب پور تاکید کرد: پرداختن به موضوع بازار به لحاظ ساختاری برای ما حایز اهمیت است.

رییس هیات عامل ابراز امیدواری کرد که به رغم تحریم های ظالمانه علیه ایران، این همایش بتواند راهکارهای اصولی برای رشد صادرات و مصرف را بررسی و ارایه کند.

وی همچنین به موضوع همکاری و تعامل با تشکل ها اشاره کرد و گفت: اتاق فکر معدن، آماده دریافت دیدگاه های تشکل های معدن و صنایع معدنی است.

به اعتقاد غریب پور، روش های تسهیل گرایانه، حاصل گفت و گو با بخش خصوصی است.

بهره مندی از ظرفیت های بخش خصوصی

وی تاکید کرد: ایمیدرو بهرمندی از ظرفیت ها و پیشنهادهای بخش خصوصی را در دستور کار قرار داده است، چراکه اعتقاد داریم موفقیت در تولید و تجارت توسط مدیران تصمیم گیر، از طریق مشاوره با خبرگان این بخش میسر می شود.

غریب پور افزود: ایمیدرو حامی مطالعات تحقیقاتی در بخش معدن و صنایع معدنی است. در این راستا تعامل با انجمن های علمی را در دستور کار قرار داده ایم.

رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: اصلاح قوانین در راستای توانمندسازی بخش خصوصی باید مورد توجه قرار بگیرد.

به گفته وی، تشکیل کنسرسیوم معدن و صنایع معدنی متشکل از بنگاه های اقتصادی توانمند، ضروری است. چراکه تامین مالی پروژه ها رکن اصلی توسعه است.

غریب پور با بیان اینکه ایمیدرو حامی مطالعات تحقیقاتی در بخش معدن و صنایع معدنی است، اظهار داشت: در بخش تولید در تلاشیم تا گام های اساسی در کاهش مصرف حامل های انرژی برداشته شود. چراکه مصرف حامل های انرژی در قیمت تمام شده محصول تاثیرگذار است.

وی همچنین رویکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در سیاست های بازرگانی را سیاست مثبتی ارزیابی کرد.

غریب پور گفت: معادن کوچک نقش موثری در تولید ثروت مناطق کمتر توسعه یافته دارند. وی ادامه داد: بهبود رقابت پذیری در زنجیره فولاد و ارتقا بخش اکتشاف در شمار برنامه های این سازمان قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما