• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
  • اِثَّلاثا ١٤ شوال ١٤٤٥
  • Tuesday 23 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 116792 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۸/۳/۱ - 19:38
«حق» در مرکزیت «عدالت» قرار دارد و «عقلانیت» در مرکز اعتدال
دکتر کارخانه‌ای در یازدهمین کنگره حزب مستقل و اعتدال ایران مطرح کرد

«حق» در مرکزیت «عدالت» قرار دارد و «عقلانیت» در مرکز اعتدال

یازدهمین کنگره حزب مستقل و اعتدال ایران عصر روز سه‌شنبه با حضور دکتر حسینعلی امیری معاون رییس جمهور، دکتر رضا رحمانی وزیرصنعت، معدن وتجارت، دکتر روح الامینی رییس خانه احزاب ایران، دکتر قدرتعلی حشمتیان نایب رییس خانه احزاب ایران، و ... برگزار شد.

دکتر کارخانه‌ای دبیر حزب مستقل و اعتدال ایران در همدان در این مراسم گفت: ماه مبارک رمضان از چند منظر قابل توجه بوده که در برون رفت از مشکلات و تعالی جامعه موثر است.

اول نزول قرآن که راه گشای رفع مشکلات جامعه است؛ چرا که به اندیشیدن و تفکر خداوند تاکید فراوان دارد؛ و همچنین بر اساس آیات الهی خداوند آسانی و «یسر» را برای انسان‌ها می‌خواهد و نمی‌خواهد انسانها در «عسر» باشند.

وی ادامه داد: دوم شهادت امام العارفین حضرت علی (ع) که نماد اخلاق بوده، کما اینکه در خطبه 206 در جنگ صفین زمانی که یارانش به دشمنان دشنام می‌دادند و حضرت به یارانش فرمود من نمی‌پسندم که به آن‌ها دشنام دهید اگر چیزی می‌خواهید بگویید حال آن‌ها را توصیف کنید که به حق نزدیک‌تر است و از خدا بخواهید خون ما و آن‌ها ریخته نشود و بین ما و آن‌ها صلح برقرار شود و از خدا بخواهید آن‌ها را هدایت نماید. و سوم امام حسن (ع) که نماد کریمی و صلح‌پذیری است.

دکتر کارخانه‌ای ادامه داد: با کریم‌بودن و بخشش است که انسان سریع‌تر خداگونه می‌شود؛ چرا که صفت خداوند کریم بودن است. به‌عبارتی با کریمی نسبت به زهد سریع‌تر خداگونه می‌شود.

همچنین با توجه به اهمیت جان انسان‌ها و  عقلانیت و شرایط روز امام حسن (ع) صلح را پذیرفت و خداوند می‌فرماید  «صلح الخیر» یعنی صلح بهتر است؛ و این درس دیگری برای روزگار ما است.

 

حزب مستقل و اعتدال ایران رویکرد اعتدالی داشته است

همچنین دکتر کارخانه‌ای در این جلسه اشاره کرد:  حزب مستقل و اعتدال ایران رویکرد اعتدالی داشته که گاهاً بین واژه «اعتدال» و «عدالت» ابهامی  ایجاد می‌گردد . اصولاً کنش اعتدالگرایانه و عدالتگرایانه هر دو اخلاقی است لیکن تفاوت اینجاست که در مرکزیت عدالت حق قرار دارد و در مرکز اعتدال، عقلانیت قرار گرفته است. و این عقلانیت است که اجازه می‌دهد در شرایط مختلف و مقتضیات زمان و مکان و نیز محدویت‌ها بهتر تصمیم گرفته شود و حزب مستقل و اعتدال ایران اینگونه رویکرد و کنش و منشی را نسبت به موضوعات خصوصاً در شرایط فعلی کشور دارد.

رئیس سازمان هلال‌احمر استان همدان و فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین اشاره در پایان تاکید کرد که را برون رفت از مشکلات کشور بهره‌مندی از روش نوین رفراندم، روش فقهی سهله و سماحت، آموزه و درسهای تاریخی و در نهایت دوری از جهل مقدس است. که همه این مسایل در مقوله بهرمندی از مشورت، عدم سخت‌گیری بر خود و مردمان و استفاده از عقل و توجه به تاریخ گذشته را می‌توان در قرآن یافت.

ارسال دیدگاه شما