• ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • اِجُّمعَة ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Friday 29 Mar 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 116888 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۸/۴/۱۶ - 22:02
50 درصد هنرجوهای موسیقی برای گذراندن اوقات فراغت به کلاس می‌آیند
عرفان شکوفه:

50 درصد هنرجوهای موسیقی برای گذراندن اوقات فراغت به کلاس می‌آیند

عرفان شکوفه، مدرس موسیقی، مدیر مسول گروه موسیقی آران، آهنگ ساز و مجری، عضو هیت رئیسه و مسول واحد موسیقی انجمن ترانه همدان است. با او گفتگویی کرده‌ایم که می‌خوانید:

آفتاب صبح - امیر پیرو

 

جناب شکوفه با توجه به چندین سالی که مشغول به تدریس موسیقی هستید پارامتر انتخاب یک آموزشگاه و مدرس موسیقی برای هنر جوی تازه کار چیست و آیا در همدان به این پارامترها توجهی می‌شود؟

 

سپاس از عزیزانی که باعث شدند فرصتی بشود که این مطالب را عرض کنم و بلکه در روش‌های جذب هنرجو و راهنمایی درست به علاقمندان موسیقی تاثیر گذار بشود و باعث ایجاد یک خروجی قابل قبول از آموزشگاه و اساتید عزیز شهرمان داشته باشد.

در شهر ما خوشبختانه آموزشگاه موسیقی‌های خوب و با سابقه‌ای هستند و با کیفیت که فضایی برای مدرس‌هایی که تازگی شروع به تدریس کردند ایجاد می‌کند. اما به اندازه‌ای که آموزشگاه موسیقی هست، در هر آموزشگاه به اندازه مطلوبی، هنرجو نیست. به این دلیل که آموزشگاه‌ها متمرکز شدن رو یک نقطه شهر... فاصله اموزشگاه‌ها بسیار کم است. و هنرجو که تازه می‌خواهد شروع کند برای فراگیری موسیقی، انتخاب آموزشگاه سخت می‌شود. بنابر‌این یا با معرفی دوستان و آشنایان یا انتخاب خودش به یک آموزشگاه مراجعه می‌کند ثبت‌نام.

 آموزشگاه‌هایی که جدیدا تاسیس شدند، در تلاش هستند که کیفیت خوبی ارائه بدهند و آموزشگاه‌هایی که دارای سابقه بیشتری هستند قطعا در تلاش هستند کیفیت خوب را حفظ کنند و اعتبار چندین ساله حفظ بشود.

شکر خدا در حال حاضر بعضی از اساتید در آموزشگاه‌ها تحصیل کرده‌ی رشته موسیقی هستند و این به خود استاد و آموزشگاه اعتبار می‌دهد. از نظر بنده آموزشگاه و استادی برای استارت کار یک هنرجو تازه وارد خوب است، که از خروجی هنرجوها، یک نتیجه مطلوب داده باشد. مثال هنرجو صرفا برای این نباشد که فقط بیاد سر کلاس و شهریه پرداخت کند. از هنرجو استفاده بشود در اجراها و کنسرت‌ها و جشنواره‌های موسیقی. تشویق هنرجو به پیشرفت در تمرین هنرجو، بسیار حائز اهمیت هست. و قطعا زمان نقش بسیاری در انگیزه هنرجو خواهد داشت. هر مدرس موسیقی نسبت به روش کار خودش، برای هنرجو وقت می‌گذارد اما این زمان کلاس، هرچقد کم و زیاد، باید مفید باشد که هنرجو احساس بکند وقتی که دارد می‌گذارد و هزینه‌ای که بابت کلاس پرداخت می‌کند، یک نتیجه‌ای خواهد داشت و سابقه آموزشگاه و استاد بسیار مهم است و همچنین کنسرت‌های آموزشگاهی تاثیر مثبتی در انتخاب و دیدگاه یک فردی که تازه می‌خواهد وارد عرصه هنر و موسیقی بشود، خواهد داشت.

 

 جناب شکوفه بی تعارف چرا این حجم وسیع علاقمند به موسیقی و حضور در آموزشگاهای همدان متاسفانه منجر به خروجی مناسبی در عرصه موسیقی در این چند سال اخیر نشده؟

 

در مورد خروجی مطلوب آموزشگاه‌ها عرض کنم که، ما دو دلیل داریم هنرجو و استاد. اول از هنرجو شروع کنیم. مشاهده می‌شود که علاقمند به موسیقی زیاد است اما باید گفت که حتی ۵۰ درصد عزیزانی که در کلاس‌ها شرکت می‌کنند هدف خاصی در موسیقی ندارند و به اصطلاح برای اوقات فراغت مدتی کار می‌کنند و جست و گریخته کار می‌کنند و در بین کلاس هاشان وقفه بیفتد، قطعا هم سرد می‌شوند نسبت به موسیقی هم تمرینشان کمتر می‌شود. از نظر بنده ۷۰ درصد به عهده هنرجو هست و ۳۰ درصد به عهده استاد.

استاد سر کلاس درسش را می‌دهد و این هنرجو هست که باید وقت بگذارد تمرین کنه و از استادش بخواهد و وقتی که هنرجو خودش پیگیری داشته باشد قطعا استاد هم بیشتر اهمیت می‌دهد به هنرجو و این قضیه مقابل هست. استاد باید از هنرجو تمرین بخواهد و انرژی مثبت بده که هنرجو هم با انگیزه تمرین کنه و وقت بگذارد که نتیجه داشته باشد و این وظایف هنرجو هست که حتما به احترام استادش که برای هنرجو زمان می‌گذارد، متقابل جواب کار استادش را بده  بگذارد و حتما با برنامه مناسب زمان برای تمرین درس‌ها بگذارد.

حالا به بحث رفتار استاد در مقابل هنرجو می‌پردازیم.

همه اساتید بالاخره نسبت به روشی که برای تدریس دارند و به نظرشان درسته پیش می‌روند و از تجربیات چندین سالی که در موسیقی کسب کرده‌اند، تدریس می‌کنند و نظر و روش هر استاد عزیزی، بسیار مورد احترام هست؛ اما، اما بارها مشاهده شده که هنرجو استعداد و انرژی خیلی خوبی دارد اما بعد چندین ماه در تمرینات اولیه هست و یا خیلی کند پیش رفته. روش آموزش در کنار اینکه باید اصولی و آکادمیک باشد، باید طوری پیش برود که هنرجو کلافه نشود کلاس زیاد کش پیدا نکنه. و ببیند که دارد یاد میگیرد در زمان کمتر و بازدهی بیشتر.

از نظر بنده باید  باید به هنرجو اصولی و صریح آموزش داد و هنرجو در زمان کوتاه پیشرفت چشمگیری داشته باشد و استاد خودش در حدی باشد که باز در چنته کار داشته باشد که به هنرجو یاد بدهد  و  می‌شود چندین پله بالاتر باشد. و در هر حدی که موسیقی هستیم،  می‌شود تمرین لازم است. و هرچقد که پیشرفت کنیم هنوز خیلی راه هست و موسیقی پایان ندارد. و می‌شود دست بالای دست وجود دارد و به هنر هم احترام بگذاریم‌

 درست است که همه اساتید خیلی زحمت کشیدند و خیلی سختی‌ها تحمل کردند و گذراندند تا به این حد رسیدن اما هنرجو زمانی که دل گرم باشد به استاد و کلاس، قطعا علاقش به موسیقی خیلی بیشتر می‌شود و ادامه می‌دهد و زمان بیشتری برای تمرین موسیقی می‌گذارد. و هنرجویی که از جلسه اول با او درست رفتار بشود، به هر حدی بالایی که در عرصه موسیقی برسد و پیشرفت کند، می‌شود در کنار استادش خواهد بود نه روبرو. درس اول انسانیت و اخلاق درس دوم غرور کاذب ممنوع درس سوم موسیقی

 

جناب شکوفه بشخصه بارها در مراوتاتم با مدرسین موسیقی شاهد نارضایتی از نرخ شهریه‌ها بودم به نظر شما هنر موسیقی یک منبع درآمد مناسبت در همدان قلمداد می‌شود؟

 

 در مورد هزینه کلاس‌های موسیقی عرض کنم که : می‌شود یک نرخ ثابت برای آموزشگاه‌ها هست. که درصدی به آموزشگاه تعلق می‌گیرد و درصدی هم به استاد. اما در این میان چند بحث هست. باید در نظر بگیریم که همه یا ۹۵ درصد اساتید تنها شغل‌شان همین تدریس موسیقی هست و تنها درآمدشون همین است. اما چاره‌ای هم نیست حد اقل در شهر ما، کشش این را ندارد که هزینه کلاس‌ها بالا باشد. و متاسفانه فرهنگ اینکه زمان بگذاریم و هزینه بکنیم برای موسیقی، خوب جا نیفتاده. و این نیازمند این هست جامعه موسیقی از لحاظ تبلیغ فرهنگ موسیقی و بها به این قشر از جامعه و خانواده موسیقی و مالی، ایجاد فضای کار و. .. بیشتر مورد حمایت قرار بگیرد‌. و لازم بذکر است که هنر، فرقی هم نمی‌کند چه رشته از هنر همه هنر‌ها زیبا هستند. هیچوقت هنر قیمت ندارد و ارزشش قابل مقایسه با قیمت نیست در اصل نمی‌شود از عهده‌اش بر آمد.

 

به نظر شما در استان ما آموزشگاه‌های موسیقی به صورت اصولی به مبنانی آکادمیک موسیقی می‌پردازند؟

 

 خوشبختانه در حال حاضر آموزشگاهای موسیقی به اصولی‌بودن و آکادمیک بودن خیلی اهمیت می‌دهند و بنده در چند آموزشگاهی که مشغول به تدریس هستم، آموزشگاه‌ها بخوبی مدیریت می‌شود و شاهد تاکید مدیر آموزشگاها به ارائه آموزش خوب به هنرجو‌ها و مهم بودن خروجی کار هنرجوها هستم.

همانطور که در بالا عرض کردم، اساتیدی هستند که دارای تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک موسیقی هستند و این خیلی کمک می‌کند و در ادامه در موردش توضیح خواهم داد.

 

در یکی از کلاس‌های شما در جریان هستیم که قسمتی از زمان به معرفی نوازندگان شاخص ایران و نوع سیر و سلوک این افراد داشته. آیا این آشنایی تاثیر‌گذار است؟

 

 در مورد آشنایی با موزیسین‌های ایران و جهان؛ بنده معتقدم اگر کسی وارد عرصه‌ای می‌شود، چه خوب است که اطلاعاتش هم در این زمینه بالا باشد. مثال اگر ما موسیقی کار می‌کنیم، باید اسطوره‌ها را بشناسیم ساخته‌هاشان را گوش بدهیم. زندگی نامه‌شان را بخوانیم. خیلی درس‌ها در زندگی نامه اسطوره‌ها هست. خیلی حرف‌ها در آهنگسازی‌های موزیسین‌های ایران و کشورای دیگر است. من به هنرجوهایم می‌گویم اگر ما سخت‌ترین و بهترین قطعات موسیقی از بهترین موزیسین‌ها را اجرا کنیم، هنوز کار خاصی انجام ندادیم تو موسیقی داریم کاری را اجرا می‌کنیم که توسط یک موزیسین در سال‌های دور با امکانات خیلی کم با سختی‌های آن زمان ساخته و اجرا شده. گفت و گو و بحث سر کلاس در مورد موزیسین‌ها  و دوره‌های موسیقی و در کل اطلاعات عمومی در رشته موسیقی تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت

 

  با توجه به تحصیلات مرتبط شما در عرصه موسیقی نقش تحصیلات در این عرصه چقدر در پیشرفت این حرکت نقش دارد

 

 داشتن مدرک و تحصیلات دانشگاهی خب قطعا بی‌تاثیر نیست و مزیت‌‌هایی به همراه دارد. ببینید هنرجویی که می‌خواهد فراگیری هنر زیبای موسیقی را شروع کند، قطعا به استادی که می‌خواهد کلاس بگیرد نگاه می‌کند، می‌بیند استادش سواد موسیقیایی دارد، تحصیلات موسیقیایی دارد و این یک امتیاز مثبت برای هنرجو و استاد است. از جنبه دیگر بخواهم نگاه کنیم به این قضیه، ‌کسی که در دانشگاه موسیقی خوانده و تحصیلات دانشگاهی دارد، خب قطعا این امر کمک می‌کند به افزایش اطلاعات و سواد و درک و فهم و علم. موسیقیایی. با داشتن اطلاعات و تجربه کامل‌تر، بهتر می‌تواند کار را ارائه بده به هنرجوها.

 

 حضور شما در عرصه شعر و انجمن‌های ادبی تقریبا همیشگی هست و با خبر هستیم دستی به قلم هم دارید آیا در انجمن‌های ادبی مجالی برای یک موسیقی‌دان است؟

 در انجمن‌های ادبی دو رکن اصلی وجود دارد.  شعر و موسیقی. این دو مکمل هم هستند و ترکیب و تلفیق شعر و موسیقی باهم خالق یک اثر زیبایی خواهد شد. یک موسیقی که یک خواننده اجرا می‌کند، زمانی زیبایی خودش را نشان می‌دهد که ترانه زیبایی داشته باشد. حتما این دو هنر باید در کنار هم باشند. و در انجمن‌های ادبی افراد بسیار پخته و کارآمدی هستند که صاحب دارای شعر و ترانه‌های قوی و زیبایی هستند و یک موزیسین قطعا نیازمند به یک ترانه خوب است و در انجمن‌های ادبی همکاری‌های بسیار مفید می‌تواند صورت بگیرد که اثری ماندگار برای هر دو نفر شاعر و موزیسین برجای بگذارد.

 

و سوال آخر؛ موسیقی در همدان؛ با شرایط موجود چه آینده‌ای خواهد داشت

 

  موسیقی در شهر ما زمانی می‌شود گفت آینده خوبی دارد که در درجه اول هنرمندان این شهر با هم یکدل باشند. در موسیقی همدان شکر خدا به تازگی دارد تغیر و تحولی ایجاد می‌شود. کار‌ها هدفمند و ارکسترای خوب و کنسرت‌های گروه‌های خوب شهرمان در فرهنگ موسیقی همدان بسیاز حائز اهمیت است. در برگزاری کنسرت گروه‌های همدان بیشتر هوای همدیگر را داشته باشیم و حمایت کنیم.  در یکی دو سال اخیر جشنواره‌های موسیقی که برگزار شدند سطح کار روز به روز دارد بهتر می‌شود و قطعا با همین روش پیش برویم اتفاقات خوبی در راه است. یک سری بحث‌ها هم هست که می‌خواهم خدمت شما عرض کنم و خالی از لطف نیست. هر هنرمندی با هر سطحی در عرصه موسیقی، بسیار محترم است و باید ما بهم احترام بگذاریم. هوای همدیگر را داشته باشیم. یک بحث مهم هیچوقت در مورد همکارامان حرف نزنیم. خوبشان را بگوییم نقاط قوت‌شان را بگویم پشت هم باشیم. زمانی می‌توانیم پیشرفت کنیم تو کار که تو حاشیه نرویم. کسی که خودش وارد حاشیه بشود، درجا زدن و پست رفت به‌همراه دارد. باهم خوب باشیم خوبی همدیگر را بگوییم. همدیگر را بزرگ کنیم. سازمان را بزنیم سرمان توی کار خودمان باشد. به‌جای اینکه بنشینیم از کسی حرفی بزنیم، بشینیم تمرین خودمان را بکنیم و یک پله سطح خودمان را بالا ببریم؛ این برامان مفید‌تر است.

ارسال دیدگاه شما