• ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۶ آذر
  • اِثَّلاثا ٢ جمادي الاولي ١٤٤٣
  • Tuesday 7 Dec 2021
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 147871 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۰/۵/۱۳ - 12:54
سطح موسیقی همدان در کشور

سطح موسیقی همدان در کشور

یادداشت - مصطفی مهری

وضعیت موسیقی استان نسبت به سال‌های قبل رشد داشته اما برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد و قطعاً نسبت به میانگین سطح کشوری و حتی استانهای مجاور مانند سنندج که سال ۹۸ به عنوان شهر خلاق موسیقی در یونسکو ثبت شد راه‌های زیادی در پیش روی موسیقی استان هست که تلاش بیشتر هنرمندان و مسئولین استان را می‌طلبد.

سطح آموزشگاه‌های موسیقی همدان
از لحاظ کمیت که تعداد آموزشگاه‌ها رو به افزایش بوده و اساتیدی که اقدام به تدریس موسیقی در سطح آموزشگاه‌ها می‌کنند همان اساتید قدیمی و باتجربهٔ سالیان قبل هستند که هنرجویان بیشتر مایل به ثبت نام در کلاس این اساتید هستند و با توجه به تکمیل بودن چارتر تدریس اساتید با تجربه در آموزشگاه‌های قدیمی آموزشگاه‌های جدید از هنرمندان جوان‌تر در امر تدریس استفاده می‌کنند و افتتاح آموزشگاه‌های جدید بجز تدریس همان اساتید در روزهای دیگر و آموزشگاه‌های دیگر عملاً بازخوردی برای سطح آموزش موسیقی در استان نداشته اما در مورد سطح کیفیت که فرمودید اقداماتی نظیر برگزاری مستر کلاس‌های نوازندگی با حضور اساتید بزرگ کشور باعث بالابردن سطح اطلاعات و نوازندگی هنرمندان استان شده که به خودی خود کار ارزشمندی ست و ادامه دار بودن این کلاس‌ها و ارتقای آن تأثیر زیادی در انتقال تجربیات اساتید به هنرجویان خواهد داشت
اگر بخواهیم از منظر آکادمیک و تجربی به این مقوله نگاه کنیم بیشتر اساتید استان دارای تحصیلات آکادمیک هستند و علم موسیقی نیز دارند اما تنها علم کافی نیست ذوق و خلاقیت در امر موسیقی اصل خیلی مهمی هستند اساتید گذشته که همهٔ ما حافظهٔ شنیداری‌مان مملو است از آثار ماندگار شأن؛ نتیجه علم و ذوق و خلاقیت شأن بوده آثاری که در ذهن تمامی ایرانیان نقش بسته آثاری از استاد بنان مانند: ای ایران؛ الهه ناز و...

جریان مصرف‌گرای موسیقی
مخاطب موسیقی باید شرایطی داشته باشد که موسیقی خوب و با اصالت در اختیارش باشد منظورم از مخاطب؛ عموم مردمی هستند که صرفاً به دنبال شنیدن موسیقی در طول روزمره هستند حال در محل کار؛ منزل و یا درون ماشین چون مخاطبی که به موسیقی به گونه جدی‌تر برخورد می‌کند همواره موسیقی و سبک مورد علاقهٔ خود را دنبال می‌کند. متأسفانه ذائقه شنیداری مردم در این سال‌ها به‌شدت پایین آمده و دلیل هم شرایطی ست که تا اندازه‌ای مربوط به ما هنرمندان و قسمت بزرگ آن مربوط به مسئولان فرهنگی و صداوسیما مرتبط است مخاطبی که صبح سوار ماشین می‌شود از آهنگی که در رادیو پخش می‌شود تا آهنگی که در آسانسور پخش می‌شود و در انتهای شب آهنگی که از تیتراژ سریال پخش می‌شود همگی به گوش مخاطب جهت می‌دهد و ذائقه.

درباره مولف
آنچه که از دوران کودکی در بنده مشهود بود علاقهٔ وافر به موسیقی و خوانندگی بود طوری که با شنیدن آثار بزرگان موسیقی ساعت‌ها به صدای موسیقی گوش می‌دادم و همان آثار را زمزمه می‌کردم اما به طور حرفه‌ای در سن ۱۵ سالگی براساس ردیف‌های آوازی شروع به یادگیری کردم و چندین سال نزد استاد عباس آذر به آموختن ردیف آوازی پرداختم و جهت ادامه و تکمیل آموخته‌هایم نزد استاد حمیدرضا نوربخش در تهران رفتم و شیوهٔ آوازی طاهر زاده و همچنین صدا سازی را از ایشان آموختم و در آوازها و اجراهایی که پس از اتمام دوره ردیف‌های آوازی داشتم به دلیل علاقه‌ای که به آثار قدیمی موسیقی اصیل داشتم اقدام به بازخوانی آثار قدیمی موسیقی اصیل ایران بعضاً با همان ملودی و در بعضی آثار با تنظیم متفاوت اجرا کرده‌ام. در سال ۹۹ دو قطعه جدید و یک در قطعه محلی کردی از بنده منتشر شد و در سال ۱۴۰۰ نیز ۴ اثر جدید در دست انتشار داریم که به محض اتمام تقدیم هنردوستان عزیز خواهد شد

 

ارسال دیدگاه شما