• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
  • اِلخَميس ١٨ رمضان ١٤٤٥
  • Thursday 28 Mar 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 167907 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۰/۶/۳ - 08:59
مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی چه گفتند؟

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی چه گفتند؟

نمایندگان مخالف و موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع در نوبت آخر شامگاه سه‌شنبه (دوم شهریور) با طرح دیدگاه و بیان نقد و نظرها، صلاحیت و برنامه «سید عزت الله ضرغامی» را بررسی کردند و با توجه به پایان وقت مجلس، بیان دفاعیات وزیر پیشنهادی به جلسه روز پنجم موکول شد.

 

به گزارش ایرنا، زنگ پایان روز چهارم بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی در مجلس در حالی در ساعت ۲۰ روز سه شنبه ( دوم شهریور) به صدا در آمد که مخالفان و موافقان وزازت سید عزت الله ضرغامی بر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در سخنانی صریح به بررسی برنامه های او پرداختند.

ضرغامی که در هفته گذشته در فاصله  چهار روز کاری برنامه های خود را در ۱۴ کمیسیون و ۵ فراکسیون مجلس تشریح کرده بود، در نوبت آخر روز چهارم بررسی صلاحیت ها، تاییده دو کمیسیون تخصصی مرتبط فرهنگی و صنایع و معادن را در گزارشی که سخنگویان این دو کمیسیون ارائه کردند، دریافت کرد؛ اما کار به همین جا ختم نشد و ۸ نماینده ویژگی‌های مدیریتی او همچنین نقاط قوت و ضعف برنامه هایش را تحلیل کردند.

چهار نماینده مخالف و چهار نماینده موافقی که در جایگاه قرار گرفتند بر این نکته که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دستگاهی چندوجهی و چندبعدی است و جایگاه راهبری در برنامه های کلان دولت دارد و به دلیل همین اهمیت است که بحث و انتقادات خود را صریح مطرح می کنند.

مخالفان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که بیشتر بر غیر مرتبط بودن توان و تخصص ضرغامی برای تصدی این وزارتخانه تکیه داشتند، تاکید می کردند این وزارتخانه نیازمند وزیر با تخصص و با توانایی های فنی به ویژه در حوزه گردشگری است؛ اما در مقابل نمایندگان موافق، تجارب مدیریتی و سوابق کاری ضرغامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما پشتوانه ای ارزشمند برای مسئولیت او در این وزارتخانه راهبردی و کلیدی، ارزیابی کردند.

به هر ترتیب مخالفان و موافقان مواضع خود را بیان کردند که گاهی هم با واکنش سایر نمایندگان مجلس در تایید و رد آن مواجه می‌شد، اما ضرغامی از میان سخنان نمایندگان یادداشت هایی را برمی داشت تا بتواند علاوه بر تشریح برنامه های خود، پاسخ های موردی هم به نمایندگان بدهد که البته زمان جلسه به پایان رسید و طبق آیین نامه دفاع او از برنامه هایش به صبح روز پنجم بررسی صلاحیت ها ( چهارشنبه ۳ شهریور) کشیده شد.

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی چه گفتند؟

مهر تایید کمیسیون فرهنگی مجلس پای برنامه وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره سید عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان اولین سخنران وقتی به جایگاه ایراد نطق آمد گفت: اکثریت قریب به اتفاق اعضای این کمیسیون، وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را برای این منصب تایید کردند.

وی گفت: از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری استعلام کردیم و در پاسخ به نامه فوق الذکر وزارت مذکور مراتب فارغ التحصیلی وی در سوابق وزیر پیشنهادی مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز مورد تایید قرار گرفته است.

نصیرایی اظهار داشت: شرح، توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون یک برنامه برای گردشگری خانواده محور، تقدیم لایحه اساسنامه وزارتخانه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، درآمد متناسب از مراکز فرهنگی و سیاحتی، گسترش تبلیغات گردشگری در فضای مجازی و بحث استفاده از نیروهای علمی، فرهنگی و گردشگری، فراهم کردن امکانات و سرویس دهی به گردشگران اعم از داخلی و خارجی از برنامه های وزیر پیشنهادی است.

وی خاطر نشان کرد: مساله ارزان کردن گردشگری که موجب جذب گردشگر می شود از دیگر بحث‌های جدی در کمیسیون بوده و بحث فسادستیزی در برخورد با رانت‌خواری در حوزه میراثی و فرهنگی بوده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برنامه‌ای که وی ارائه کرده دارای ادبیات مورد انتظار و قابل اعتمادی تدوین شده اما حلقه مفقوده آن نامشخص بودن اولویت برنامه‌ها و تعیین اقدامات به تفکیک اولویت هاست.

نصرایی افزود: عموم برنامه‌هایی که ارائه کرده دارای شفافیت بود که اهداف ضمنی و علمی مشخص شده و در عین حال قابل دفاع است نقطه قوت برنامه ضرغامی مساله محوری و توجه به گلوگاه های اصلی حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

وی خاطر نشان کرد: به روز بودن برنامه نسبت به شرایط موجود و آسیب‌های کرونا، کسب و کارهای مربوط به برنامه حمایتی برای این مساله، توجه به بین دستگاهی بودن صلاحیت‌های وزارتخانه و لزوم توجه به هماهنگی‌های بین بخشی دیگر امتیاز برنامه بود که وی ارائه کرده است.

 نماینده مردم فردوس در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه وی سوابق اجرایی موفقی دارد و در حوزه‌های فرهنگی و مدیریتی کارنامه درخشانی دارند و با توجه به بحث ها و موضوعاتی که در کمیسیون ارائه شد و با دیدگاه‌های وی همکاران من در کمیسیون آشنا شدند بر اساس این توضیحات و مباحثی که شد اکثریت قریب به اتفاق اعضای کمیسیون وی را برای این منصب تایید کردند.

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی چه گفتند؟

برنامه های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری مورد تایید کمییسیو صنایع

روح‌الله عباس پور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم وقتی به عنوان دومین سخنران از سوی کمیسیون تخصصی و مرتبط با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به جایگاه آمد اعلام کرد که این کمیسیون سید عزت الله ضرغامی را شایسته تصدی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تشخیص داد و رئوس برنامه‌های وی را دارای نقاط قوت، قابل بهبود و همچنین فرصت‌های امیدآفرین می داند.

عباس پور گفت: مستند به ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به پیوست گزارش کمیسیون صنایع و معادن درخصوص بررسی صلاحیت برنامه‌های ارائه شده سید عزت‌الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به منظور قرائت در صحن علنی مجلس ارائه می‌شود.

نماینده مردم بویین زهرا و آوج در مجلس با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: رئوس برنامه‌های وزیر پیشنهادی دارای نقاط قوت، قابل بهبود همچنین فرصت‌های امیدآفرین است.

عباس پور درخصوص مهمترین برنامه‌ها و تعهدات وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی در ارتباط با موضوعات تخصصی کمیسیون صنایع و معادن را استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای تقویت جذب گردشگری، حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا و برنامه‌ریزی برای مواجهه با موج گردشگری پساکرونا، جدیت در اجرای قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی و اجرای برنامه‌های موثر تشویقی برای چهره‌های ماندگار در حوزه‌های هنرهای سنتی و صنایع دستی، تسهیل عرضه و تقویت تقاضای محصولات صنایع دستی عنوان کرد.

وی در بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی بیان کرد: با عنایت به تدوین برنامه‌های جامع در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و به ویژه صنایع دستی، عملاً برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از لحاظ تناسب، واقع‌گرایی، صراحت، انسجام جامعیت و آینده‌نگری، مطلوب مورد ارزیابی قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی تصریح کرد: تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۳۶ درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق‌الذکر منطبق و ۳۱ درصد به مواد همسو است. نتایج حاصله نشان می‌دهد در ۳۳ درصد برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به احکام اشاره‌ای نشده است.

عباس پور در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: با توجه به سوابق تحصیلی و پیشینه اجرایی ایشان و همچنین برنامه‌های پیشنهادی، کمیسیون ایشان را درخصوص قانونمندی و قانون‌گرایی و به کارگیری مدیران کارآمد، مبارزه طلبی با فساد و سبک و شیوه مدیریتی و حکمرانی انقلابی و تعامل با نمایندگان مجلس فردی توانمند و شایسته ارزیابی کرد.

وی یادآورشد: کمیسیون ایشان را برای تصدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شایسته تشخیص داد.

 سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد: یکی از جاهایی که کارآمدی نظام در آنجا تجلی پیدا کرده صدا و سیما است و اوج شکوفایی و توسعه صدا و سیما زمان آقای ضرغامی بوده است که همه به مسئله واقف هستید.

عباس پور اضافه کرد: اگر می بینید خبرنگاران به قلب کرونا می‌زنند و خدمات ارزشمند رزمندگان و ایثارگران را به جامعه منعکس می‌کنند بصیرت‌بخشی و آگاهی لازم را به جامعه ارائه می دهند همه اینها به برکت ریل‌گذاری‌هایی است که آقای ضرغامی در صدا و سیما داشته‌اند.

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی چه گفتند؟

بهتر بود ضرغامی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد معرفی می‌شد

محمدرضا صباغیان بافقی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نخستین نماینده مخالف به مدرک لیسانس ضرغامی در مهندسی عمران و دو مدرک فوق‌لیسانس‌ در مدیریت بازرگانی و مدیریت صنعتی اشاره کرد و گفت: ضرغامی به دلیل آنکه سابقه‌ و تخصصی در میراث فرهنگی و گردشگری ندارد، بهتر بود به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد که سابقه فعالیت در آن دارد معرفی می‌شد.

او  افزود: کشور ایران آثار طبیعی و ملموس زیادی دارد و نیاز است زمینه‌های گردشگری فراوانی در روستاها ایجاد شود که باید برنامه ریزی‌ شود. افزایش گردشگر خارجی مشکل اساسی دارد که در برنامه آقای ضرغامی به آن اشاره‌ای نشده و به صورت کلی مطرح شده است. می‌بینیم کشورهای همسایه مثل ترکیه گردشگران بسیاری دارند اما ۸۰ درصد گردشگران نیز مردم کشورمان هستند، چرا باید این اتفاق بیفتد؟ اگر ما این ظرفیت‌ها را داریم علت چیست که این ظرفیت‌ها و جاذبه‌ها گردشگر لازم جذب نمی‌شود؟

وی تصریح کرد: آقای ضرغامی چه راهکاری دارید که بتوانیم جذب توریست خارجی داشته باشیم؟ زیرا برخی می‌گویند ما شهید داده‌ایم و جانفشانی کرده‌ایم و برخی مسائل نباید در کشور اتفاق بیفتد که باید شما در این مدت به این موضوع اهمیت ویژه دهید.  

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی گردشگری ادامه داد: در حوزه تبلیغات گردشگری کلی‌گویی شده است و یک برنامه عملیاتی ندارد. همچنین آقای ضرغامی برای رفع مشکلات فعالان گردشگری و صنایع دستی پس از کرونا چه برنامه‌ای دارید؟

صباغیان اظهار کرد: عدم اشاره به نقش آفرینی انجمن‌های صنفی و استفاده از بخش خصوصی و بیمه راهنمایان گردشگری نیز نیاز به توجه ویژه و برنامه ریزی دارد که اگر این نکات در برنامه رفع شود برنامه مشکلی نخواهد داشت.

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی چه گفتند؟

ضرورت تدوین برنامه عملیاتی توسعه گردشگری در مناطق محروم

سیدعلی موسوی نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی هم که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی سخنرانی کرد ضمن تشکر از حسن توجه آیت‌الله رئیسی برای معرفی وزرای شایسته به مجلس، خطاب به ضرغامی گفت: در شرایطی که امروز زندگی و رفاه مردم دچار مشکلات و تنگناهای متعددی است و آثار زیان بار خسارت کرونا هر روز به بخشی از سلامت، درآمد، اشتغال و رفاه مردم ضربه می‌زند و موجب رکود صنعت گردشگری شده است، علاقه‌مندان به این صنعت منتظر هستند تا با برنامه ارائه شده از سوی شما این امید به وجود آید که در دوران مسئولیت شما شاهد تحول اساسی و تغییر به نفع مردم باشیم.

وی گفت: مهندس ضرغامی از منابع و طرح‌های ملی کشور مطلع است، بنابراین او باید برای توسعه مناطق محروم برنامه عملیاتی تدوین کند. تمامی مباحث مطرح شده برای مخالفت با رأی اعتماد شما نبود چرا که می‌دانم از مجلس رأی اعتماد می‌گیرید، قرض من طرح دغدغه‌ها و بیان آن‌ها با شما بود.

او افزود: با توجه به نقش محوری وزارتخانه در سازمان‌دهی و ارتقای فعالیت میراث‌فرهنگی و گردشگری در کشور و ضرورت ایجاد مشوق‌های مادی و معنوی برای فعالان این حوزه‌ها شما به عنوان وزیر تحول‌گرا و با تجربه مطرح شدید. در بخش صنایع‌دستی صرفا از سیاست جدایی فرش دستبافت از صنایع‌دستی انتقاد شده و برنامه‌ای برای توسعه صادرات و افزایش تولیدات این هنر صنعت تبیین نشده است. این در حالی است که بیش از ۲ میلیون نفر به شکل مستقیم و بافنده و تولیدکننده فرش دستباف به حال خود رها شده و درگیر عوارض ناشی از نوسانات ارز و تحریم‌ها و گرانی‌ها و مواد اولیه و سوء مدیریت هستند.

نماینده مردم ملکان در مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، عنوان کرد: به نظر می‌رسد شما انگیزه کافی برای کار جهادی با وزارتخانه‌ای که با بدنه آن تناسبی ندارید، نداشته باشید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چطور می‌خواهد برای قشر روستایی که خانه‌های خود را به عنوان خانه‌های بوم‌گردی در اختیار وزارتخانه قرار داده و به این مسئله امید بسته‌اند، اقدام کند این یک فرصت است و وزارتخانه شما باید از این فرصت استفاده کند. ایران با استفاده از همین فرصت‌ها می‌تواند در رتبه‌های بالای گردشگری قرار گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از وزیر پیشنهادی خواست تا در محضر نمایندگان و ملت ایران قول دهد که تا چه سالی می‌تواند ایران را جزو رتبه‌های برتر گردشگری دنیا قرار دهد.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه گردشگری روستایی کمترین اثر منفی بر محیط زیست و اجتماع محلی را از طریق افزایش آگاهی‌های عمومی و سودآوری برای جوامع محلی و قشر محروم دارد، از ضرغامی درباره برنامه‌اش برای این قشر محروم سوال کرد. 

او ادامه داد: گردشگری روستایی بیشترین اثر را در جذب گردشگر خواهد داشت و شما برای حوزه صنایع‌دستی که بزرگ‌ترین تحول برای قشر محروم ایجاد می‌کند، چه برنامه زودبازده و بلندمدتی دارید؟

موسوی تاکید کرد: به عنوان عضوی از فراکسیون مناطق محروم از شما می‌خواهم عنوان کنید تا چه زمانی می‌خواهید سامان‌دهی خانه‌های بوم‌گردی را که موجب اشتغال‌زایی است، به نتیجه برسانید. این مسئله منجر به محرومیت‌زدایی از مناطق محروم خواهد شد.

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی چه گفتند؟

نگاه تحول گرایانه مهندس ضرغامی حائز اهمیت است

علی رضایی نماینده کنگاور در موافقت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: نگاه تحول گرایانه مهندس ضرغامی حائز اهمیت است نگاه تخصص و تجربه مرتبط با رسانه از ویژگی های وزیر پیشنهادی است. اعتقاد و مقابله با بوروکراسی زیان بار و بازدارنده، سابقه حضور متوالی در سه کابینه گذشته از جمله ویژگی و سوابق ضرغامی است.

نماینده کنگاور بیان داشت: توانمندی در ایجاد هماهنگی و هم افزایی دستگاهای  دولتی وحاکمیتی، پاکدستی، آشنایی با مبانی نظری و قرآنی، شجاعت در تصمیم گیری، تعامل سازنده با مجلس در ادوار مختلف،  روحیه اعتماد به جوانان در مدیریت کشور و رویکرد فراجناحی از ویژگی های مهندس ضرغامی است.  

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد:اعتقاد و مقابله با بوروکراسی زیان بار و بازدارنده، سابقه حضور متوالی در سه کابینه گذشته از دیگر سوابق و ویژگی های مهندس ضرغامی است.

رضایی گفت: امیدواریم ضرغامی با کسب رأی اعتماد از نمایندگان مجلس به چند مورد مهم توجه ویژه داشته باشد: تسهیل روادید گردشگری و سرمایه گذاری در حوزه هتلینگ و ساخت و توسعه هتل های ارزان قیمت و معرفی جذابیت ها و ظرفیت های گردشگری ایران در رسانه های بین المللی باید مدنظر وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی در آینده قرار گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: گردشگری بنا به ماهیت خود اثرات مثبت و منفی متعددی بر محیط فرهنگی، اجتماعی، طبیعی و اقتصادی ایران می گذارد. به لحاظ اقتصادی، سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی کشور ۳.۴ درصد و در اشتغالزایی در حدود ۵۴۱ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم و در صادرات غیرنفتی در حدود ۱۴ درصد برآورد شده است. این وضعیت بیانگر ضعف عمومی این بخش از نظر مدیریت، تبلیغات، ساختار حقوقی و نیز ارتباط ضعیف آن با ساختار صنایع کشور است.

نماینده مردم کنگاور تاکید کرد: استفاده صحیح از پتانسیل ها و ظرفیت های گردشگری ایران می تواند سودی معادل دو برابر ذخایر نفتی را به کشور سرازیر کند. آمارها نشان می دهد که بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد دلار از درآمد کشورها از صنعت گردشگری تامین می شود که متاسفانه علی رغم جایگاه تاریخی و ویژگی های طبیعی ایران، کشورمان در این کسب درآمد جایگاهی ندارد. اگر با توجه به مزایای صنعت گردشگری و تاثیر اقتصادی توسعه این صنعت در درآمدزایی و اشتغالزایی بتوانیم به ظرفیت کامل صنعیت گردشگری دست پیدا کنیم، می توانیم سالانه سودی دوبرابر ذخایر نفتی را به کشور وارد کنیم.

وی گفت: نگاه اقتصادی به صنعت گردشگری می تواند تمامی جوانب فرهنگی، اجتماعی، سیاسی را در برگیرد، زیرا لازمه توسعه این صنعت و چرخه اقتصادی آن در درجه اول مهیا کردن بسترها در ابعاد دیگر آن است. قرار دادن گردشگری در اولویت های اقتصادی کشور، تمامی ابعاد علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را پوشش می دهد.

رضایی با اشاره به نقش صنعت گردشگری بر متغییرهای اقتصادی نیز گفت: امروزه توجه سیاستگذاران و برنامه ریزان کشورها به صنعت گردشگری به عنوان یک استراتژی، توسعه اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی بیش از پیش معطوف این موضوع شده و آثار مثبت اقتصادی و فرهنگی آن مورد توجه جدی دولت ها و ملل گواگون قرار گرفته است. بسیاری از کشورها با بهره گیری از این صنعت به نقطه اوج اهداف مورد نظر دست یافته، به نحوی که بیشترین درآمد خود را از طریق آن تامین می کنند و در زمره کشورهای توسعه یافته جهان مطرح شده اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: صنعت گردشگری نوعی سرمایه گذاری غیرمستقیم خارجی در داخل کشور است و اثر انبساطی آن در کلیه بخش های اقتصادی، اثرهای توسعه ای دارد. اصلی ترین کارکرد این صنعت، کسب درآمدهای ارزی، توزیع مجدد درآمدها، ایجاد زمینه اشتغال، فروش کالاها و خدمات مورد نیاز گردشگران و به ویژه صنایع دستی و توسعه حمل و نقل و رونق اقتصادی است.

نماینده مردم کنگاور تاکید کرد: ضرغامی فردی باتجربه، متخصص، ایده پرداز و دارای تفکر بوده و برای مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بسیار مناسب و موثر است. با عنایت به سوابق ضرغامی در صداوسیما، معاونت پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وی گزینه بسیار خوبی برای رفع دغدغه های ملی درخصوص میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوده و با توجه به برنامه های ارائه شده می تواند گام های موثری در این حوزه بردارد.

وی افزود: برنامه ها و رویکردهای ضرغامی برای حفاظت از میراث فرهنگی، توسعه گردشگری و تولید و ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی، در کمیسیو های تخصی مجلس مورد تایید واقع شده و اعتماد اکثریت نمایندگان را به خود جلب کرده است. برنامه هایی از جمله گردشگری سلامت، طبیعت گردی، بوم گردی، کشاورزی- گردشگری، گردشگری دریایی و گردشگری زیارتی و توسعه گردشگری داخلی مورد تاکید و توجه خاص وی است. همچنین در برنامه های ضرغامی درخصوص صنایع دستی هم شاخصه تحول و توسعه کاملا محسوس است.

رضایی تصریح کرد: برای مقابله با کرونا و جبران خسارت آن در صنعت گردشگری و حوزه صنایع دستی که دچار آسیب های اقتصادی زیادی شده است و برای حمایت و جبران خسارت ها، نیاز به برنامه ریزی مناسب است که وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی برای این موضوع راهکارهایی را به عنوان برنامه حمایتی آماده کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ضرغامی توانایی کاهش و برداشتن موانع و چالش های پیش روی وزارتخانه نوپای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را دارد تا با مدیریت شایسته و با تعامل و همکاری دیگر دستگاه ها شاهد رشد و توسعه گردشگری و صنایع دستی کشور و صیانت هر چه بیشتر از مواریث فرهنگی و معنوی ایران اسلامی باشیم.

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی چه گفتند؟

ضرغامی فردی توانا برای معرفی هویت تمدنی و گردشگری ایران است

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دیگر نماینده موافقی بود که در موافقت با «سید عزت الله ضرغامی» وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و  برنامه های او گفت:  او برای معرفی هویت تمدنی و گردشگری ایران به جهان مدیری توانا است؛  به تعریف بنده نیازی ندارند اما ۲۰۰ نفر از همکاران ما برای موافقت با ایشان ثبت‌نام کردند که خود نشان دهنده شناخت کافی از مهندس ضرغامی است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به سابقه فرهنگی و رسانه‌ای وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی با این حوزه افزود: گردشگری ایران می‌تواند آثار تمدنی کشور را بیش از پیش به جهانیان نشان دهد. آنچه هم که در قرآن آمده رویکرد تمدن سازی است و  اگر ما قرار است فصل جدیدی از انقلاب اسلامی آغاز کنیم لازمه اش نشان دادن فرهنگ و تمدن خود را هم به ملت و جهان است که مهندس ضرغامی توانایی آن را دارد.

نماینده مردم مشهد و کلات تاکید کرد: دشمنان می خواهند ما را منزوی کنند اما ما باید با استفاده از ابزار گردشگری ظرفیت‌های بزرگ فکری و فرهنگی جامعه خود را به دنیا معرفی کنیم.

وی ادامه داد: امروز مسئله گردشگری مسئله تبلیغات است و نیاز به فردی داریم که با تبلیغات آشنا باشد و بتواند با جهان و همه مذاهب، اقوام و گویش‌ها سخن بگوید و دقیقا فردی رسانه‌ای نظیر آقای ضرغامی نیاز داریم.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به تحریم کشور گفت: در تحریم حتی اجازه فروش نفت را به ما نمی دهند و برای حوزه گردشگری به فردی استراتژیک نیاز داریم که به روابط بین المللی آشنا باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، ضرغامی فردی چندوجهی توصیف و خاطرنشان کرد: وزیر پیشنهادی نسبت به حوزه دفاعی، مسائل استراتژیک و رسانه آشنایی کامل دارد و اهل تعاملات اجتماعی است و بزرگترین حوزه ای که به دنیا باید بشناسیم تمدن دینی و مذهبی خودمان است.

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی چه گفتند؟

سوابق ضرغامی سنخیتی با وزارت میراث فرهنگی ندارد

محمود احمدی بیغش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مجلس نیز در مخالفت با ضرغامی سخنرانی کرد و گفت: هرچه جست و جو کردم تشابهی در تجربیات و سوابق ضرغامی با این وزارتخانه ندیدم.

وی وزارت میراث فرهنگی را یک وزارتخانه راهبردی دانست و خطاب به ضرغامی گفت: شما حتی رییس‌جمهوری را قبول نداشتید و سخنرانی برای او را نپذیرفتید. هرچه جستجو کردم سر سوزنی شباهت میان تجربیات و سوابق شما با این وزارتخانه ندیدم. همچنین کارنامه شما نشان می‌دهد در چینش مدیریتی، اعتقادی به انتخاب تخصصی ندارید و برای تجمیع دوستان سیاسی و گروهی از مسوولیت خود استفاده می‌کنید. با سهم‌خواهی ناشیانه اداره‌اش میسر نخواهد شد و کارنامه شما نیز نشان می‌دهد در چینش مدیریتی اعتقادات چندانی به انتصابات تخصصی ندارید.

نماینده مردم شازند ادامه داد: آقای ضرغامی شما هر فرصتی را برای تجمیع دوستان سیاسی و گروهی مغتنم دانسته و با توجه به سابقه مدیریت‌تان در صدا و سیما که آثار و تبعات اقدامات غیر کارشناسی و فله ای آن همچنان ادامه دارد ، این وزارتخانه تخصصی را نیز تخریب خواهید کرد.

وی خطاب به ضرغامی عنوان کرد: لطفا بفرمایید با کدام شاخص عیان در حوزه گردشگری و کدام تخصص علمی و فنی می خواهید این مجموعه مهم را مدیریت کنید؟ مهمترین شاخص و برجستگی برای حوزه گردشگری که امروزه یکی از قطب‌های اصلی درآمدزایی ملی به شمار می‌آید، داشتن وجاهت ملی و اعتبار بین‌المللی شخصی است که می‌خواهد در مسند وزارت بنشیند اما شما این وجاهت را در سطح ملی و بین المللی  ندارید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: شما نه از وجاهت ملی معقول و شایسته برخوردارید و نه فرد خوشنام در سطح بین‌المللی هستید؛ لذا تردیدی ندارم که اگر در رأس این وزارت قرار بگیرید حوزه گردشگری در دو سطح ملی و بین‌المللی از هم می‌پاشد؛ از سویی دیگر دوره پر تلاطم ریاست شما در صدا و سیما به‌ویژه در مقاطعی خاص باعث دل‌چرکینی افکارعمومی علیه شما شده است و مجموع عملکردی مدیریتی شما، اصلا بسترساز مطلوبی برای قرار گرفتن در رأس این وزارتخانه نبوده و نخواهد بود.

احمدی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین دلایل مخالفت من و تعدادی از همکاران در مجلس با وزارت شما این نکته کلیدی است، تصریح کرد: اولا حضور شما در رأس این وزارت، اهانت جدی به بخش قابل توجهی از نخبگان حوزه میراث فرهنگی کشور و اساتید برجسته‌ای است که تمام عمر خود را صرف حفظ و نگهداری میراث ارزشمند تاریخی- تمدنی و هویتی ایران کرده‌اند و با یک انتخاب اشتباه نباید اجازه داد این سرمایه‌ها بر باد بروند.

وی ادامه داد: جامعه هدف گردشگری بویژه جامعه گردشگری بین‌المللی جامعه خاصی هستند و ایجاد زمینه‌های رقابت جدی در این بخش به عنوان موتور محرکه اقتصاد ملی، چهره‌ای کاملا موجه می خواهد و فردی که قدرت رایزنی بین‌المللی بالایی داشته باشد که با کمال تأسف شما هیچ کدام از این ویژگی ها را ندارید.

احمدی در ادامه عنوان کرد: آقای ضرغامی  انگیزه‌های لازم و شور و نشاط مدیریتی در این سطح در شما دیده نمی‌شود و مدیرانی با ویژگی جنابعالی، دیگر به مشاغل مدیریتی نگاه تفننی و تفریحی دارند و این نوع نگرش برای  وزارتخانه‌ای که می خواهد برای اقتصاد ملی پشتوانه باشد، آفتی بزرگ است.

احمدی خطاب به وزیر پیشنهادی گردشگری گفت: یکی دیگر از نکات اساسی اینجانب در مخالفت با وزارت شما در شیوه انتخاب شماست که واقعا آیت الله رئیسی دقیقا بر مبنای کدام استدلال عقلی و حکم شرعی شما را برای این وزارتخانه معرفی کرده‌اند؟ 

وی تاکید کرد: آقای ضرغامی ظاهرا معرفی شما به عنوان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری برای خود شما هم به حدی غافلگیر کننده بوده که در برنامه‌ها و گفتمان‌های عجولانه شما بیشتر گفتمان با ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ترکیب شده است و برنامه‌های شما برای دست یافتن به جایگاه واقعی ایران در صنعت گردشگری ایران بسیار ناامید کننده است و هیچ گونه افق و چشم انداز مشخصی در آن دیده نمی شود، لذا به نظر می‌آید هیچ ذهنیت و باوری عمیق در نگاه شما به این سازمان بزرگ و تاریخی وجود نداشته است.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: قطعا آقای ضرغامی با توجه به شرایط سنی و بی‌انگیزگی محسوس، نمی‌تواند ابتکار عمل را به دست بگیرد و کشور را در سطوح مختلف گردشگری به رونق برساند و خالق جذب درآمدهای سرشار از قبل صدها هزار آثار فاخر و بی نظیر ملی در حوزه میراث جاودان تاریخی و تمدنی و ارزشی باشد.

وی افزود: از دیگر نکاتی که ما را ترغیب می کند به طور جدی مخالفت خود را با عالیجناب در کسوت وزارت گردشگری اعلام کنیم این است که عدم توانمندی لازم به دلیل نداشتن شناخت کامل شما از حجم فعالیت‌ها و مأموریت‌های زیرساختی وزارت گردشگری و میراث فرهنگی است.

احمدی بی غش تصریح کرد:  این وزارتخانه به دلیل نو تأسیس بودن و تجربه شرایط ادغامی برای ارتقا کمی و کیفی نیاز به نیروی پخته و کار بلد از درون دارد که بدون سیاسی کاری و حساسیت‌های بی‌مورد بتواند امورات این وزارتخانه را در سطوح مختلف ارتقا بخشد. 

وی تاکید کرد: ارتقا کمی و کیفی چنین وزارتخانه ای توسط فردی صد در صد سیاسی و وابسته به دوستان خاص سیاسی هرگز میسر نخواهد شد و چه بسا که ممکن است حضور شما سبب خسارت‌های بی‌پایانی در آن بشود.

احمدی تصریح کرد: به منظور صیانت از جایگاه ارزشمند میراث فرهنگی کشور و همچنین تحقق برنامه‌های کاربردی در گردشگری داخلی و خارجی از همکاران محترم تقاضا دارم از وزیری آقای ضرغامی عبور کرده تا رئیس جمهور محترم فردی معقول، شایسته، تخصصی، غیر سیاسی و برخوردار از وجاهت ملی و بین‌المللی را برای این وزارتخانه معرفی کند.

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی چه گفتند؟

در برنامه‌های ضرغامی راهبرد مشخصی برای شرایط کرونا و پساکرونا ارائه نشده است

معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار هم در سخنرانی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: ما قدردان امنیتی هستیم که حاصل خون شهداست و ضرغامی مدیری در تراز انقلاب اسلامی، تحول‌گرا و خلاق است که هیچ نقطه خاکستری در کارنامه مالی‌اش وجود ندارد. اگر او برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی می‌شد، بنده برای دفاع ثبت‌نام می‌کردم، اما اکنون به استناد برنامه‌ای که ارائه شده، او را مناسب این جایگاه نمی‌دانم.

او با استناد به گزارش معاونت قوانین مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: میزان انطباق و همسویی برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی تنها ۶۷ درصد است و ۳۳ درصد احکام شامل شرح وظایف وزارتخانه‌ها، قانون برنامه ششم، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و قانون احکام دائمی در آن ذکر نشده است.

سعیدی افزود: براساس معیارهای عمومی که شامل شفافیت، انسجام، جامعیت، سنجش‌پذیری و نظارت است از ۹ مورد، شش مورد ضعیف و متوسط ارزیابی شده است.

او برنامه ارائه شده در حوزه میراث‌فرهنگی را دارای انسجام دانست و افزود: اما برنامه ارائه شده در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی بیشتر شبیه به گزارشی ناقص و عمده آمارها و مقایسه‌های تحقیقی مربوط به سال ۲۰۱۷ میلادی است. همچنین راهبرد مشخصی برای شرایط کرونا و پساکرونا در آن ارائه نشده، به جز اشاره‌ای گذرا به بسته‌های حمایتی از گردشگران که تامین منابع آن ذکر نشده است.» 

سعیدی‌ عدم توجه به بحث آمایش سرزمینی در حوزه گردشگری را از چالش‌های کشور نام برد و افزود:آقای ضرغامی برای صیانت از پهنه‌های گردشگری چه برنامه‌ای دارید؟ در پهنه سواحل مکران که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است و همچنین بهترین پهنه‌های گردشگری را به عناصر آلاینده مانند پتروشیمی و فولاد واگذار کرده‌اند و یا در حال واگذاری هستند، چه برنامه‌ای دارید؟

او تصریح کرد: شما علی‌رغم سوابق درخشان در صداوسیما، توجه جدی به جذابیت‌های بی‌بدیل گردشگری نداشتید. در حالی‌که این رنگین‌کمان زیبا متشکل از جذابیت‌های متنوع، نژاد، لباس، اقوام و فرهنگ، زیر چتری زیبا به نام ایران، می‌تواند بزرگترین مزیت اقتصادی هر کشوری باشد.

سعیدی مهندس ضرغامی را مدیری در تراز انقلاب اسلامی، تحول‌گرا و خلاق معرفی کرد که هیچ نقطه خاکستری در کارنامه مالی‌اش ندارد و خطاب به او متذکر شد: شما و اغلب مسئولان در پلتفرم‌های مجازی مانند توئیتر و تلگرام حضور دارید، چرا مردم نباید به آن‌ها دسترسی داشته باشند؟

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی چه گفتند؟

ضرغامی مرد میدان و مرد عمل

مجتبی توانگر نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی  در موافقت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی،  ضرغامی را مرد میدان و مرد عمل توصیف کرد و گفت: دوران مدیریت او در معاونت سینمایی در چهار دهه اخیر بی‌نظیر است. در صدا و سیما مدیری تحول‌گرا و توسعه‌گرا بود، توسعه کمی و کیفی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در دوره او اتفاق افتاد.

توانگر  افزود: پیش از ورود به بحث خدمت آقای احمدی بیغش (نماینده مخالف) عرض می‌کنم که در نطق خود اوصاف مثبت آقای ضرغامی را زیر سوال بردید، اما آقای ضرغامی بدانید عزت دست خداست و ذلت هم دست خداست. مردم ایران و نمایندگان ملت خدمات شما را فراموش نمی‌کنند. اگر بدنامی در دنیا به دلیل تحریم اتحادیه اروپا و استکبار جهانی با بهانه برخورد با حوادث فتنه ۸۸ است، ما وجاهت نمی‌خواهیم و همه بدنام هستیم. 

او ادامه داد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی وزارتخانه‌ای با چهار ضلع فرهنگ، رسانه، اقتصاد و دیپلماسی است و وزیر پیشنهادی دارای سوابق مدیریتی موفق در وزارت ارشاد، سازمان صدا و سیما و همچنین دارای برنامه برای گردشگری و صنایع‌دستی است. 

او اضافه کرد: آقای ضرغامی به دلیل سوابق طولانی در معاونت مجلس و معاونت استان‌های صدا وسیما، وزارت ارشاد و وزارت دفاع و بیش از ۱۰ سال ریاست سازمان صدا و سیما، ایران را به خوبی می‌شناسد که این لازمه وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است. او دنیا را می‌شناسد و کشورهای مختلف در پنج قاره را از نزدیک دیده که نگاه جهانی برای این وزارتخانه مهم است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه ضرغامی مرد میدان و مرد عمل است، تصریح کرد: دوران معاونت سینمایی او در چهار دهه اخیر بی‌نظیر است. در صدا و سیما مدیری تحول‌گرا و توسعه‌گرا بوده است، توسعه کمی و کیفی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در دوره او اتفاق افتاد و شبکه نسیم را در مریوان و استان کردستان در کنار دریاچه زریوار راه‌اندازی کرد، شبکه‌ای که هم‌اکنون پربیننده‌ترین شبکه کشور است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد:برای نخستین بار در تاریخ رادیو و تلویزیون سریال ۱۱۰ قسمتی «کیمیا» که روایت دوران انقلاب و جنگ بود و سریال‌های «در چشم باد»، مستند «آخرین روزهای زمستان» و بسیاری از سریال‌های فاخر و طنز، مفرح و سریال‌های خانواده‌محور در دوران او ساخته شد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: او یک مدیر میدانی است، به هنگام پاره‌ای از برداشت‌ها درباره سریال «سرزمین کهن» که تاکنون هم پخش نشده است، برای تبیین موضوع و برطرف شدن سوءتفاهم‌ها لباس بختیاری بر تن کرد و به میان مردم بختیاری رفت، ضمن اینکه ما می‌دانیم به دلیل روحیه ورزشی و کوهنوردی او نقاط مختلف کشور را نیز دیده است.

توانگر اضافه کرد: برای نخستین بار جشنواره سینمایی ارشاد را به استان‌ها برد؛ برای معرفی ایران عزیز از ایل گلی در تبریز، از ارگ بم در کرمان، از میدان نقش جهان در اصفهان و بخش‌های دیگر از این قبیل. یاد شعر این دوست بزرگوارم حامد عسگری عزیز افتادم که سروده است: من ارگ بم‌ام خشت به خشتم متلاشی / تو نقش جهان هر وجبت ترمه و کاشی.

او اضافه کرد:ضرغامی تجربه کار با سه دولت خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی با گرایش‌های مختلف را در کارنامه خود دارد که این بیانگر توانایی، تعامل و جایگاهی است که او دارد. ضرغامی به دلیل مسئولیت‌های مختلفی که داشته در هیئت دولت، شورای امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی حضور موثر داشته و بر برنامه‌ها، سیاست‌ها و اسناد بالادستی آگاهی و اشراف دارد. این‌ها تجارب ذی‌قیمتی است که در میان کابینه آقای رئیسی او را چهره‌ای منحصربه‌فرد می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس اظهار کرد:ضرغامی در هر دستگاه و سازمانی که خدمت کرده محبوب و مردمی بوده است، وزیر پیشنهادی به لحاظ ویژگی‌های شخصیتی ساده‌زیست، مردمی، فسادستیز، کارآمد و تحول‌گراست و معتقد به جوان‌گرایی و دارای برنامه جامع است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در بسیاری از کشورها گردشگری به‌عنوان یک صنعت بزرگ منبع نخست درآمد محسوب می‌شود و رونق اقتصادی در آن کشورها مشهود است، افزود: «کشور ما در این حوزه دچار عقب ماندگی جدی است و لازمه رفع این عقب‌ماندگی این است که نهادهای مختلفی از جمله وزارتخانه‌های امور خارجه، راه و شهرسازی، فرودگاه‌ها، هتل‌ها و خدمات زیربنایی در کنار هم قرار گرفته و در هماهنگی کامل باشند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «متاسفانه در همه سال‌های گذشته فردی که چهره ملی باشد در رأس این وزارتخانه نبود، اگر هم بود مساله اصلی او گردشگری نبود و متاسفانه در برخی موارد مسئله‌شان سیاسی بوده است. باید بابت اینکه آقای رئیسی با تکیه بر این موضوع مهندس ضرغامی را انتخاب کرده از رئیس‌جمهوری سپاسگزار باشیم.» 

توانگر با بیان اینکه وزیر پیشنهادی اهل تحول است، گفت: «و هر جا مسئولیتی داشته تحول ایجاد کرده، با حضور در معاونت سینمایی شاهد رونق در سینما و اقبال وسیع هنرمندان بودیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به حضور ضرغامی در سازمان صدا و سیما گفت:در سازمان صدا و سیما اگر ضرغامی نبود، تنها شش کانال آنالوگ داشتیم و باید هر روز و هر شب به پشت‌بام می‌رفتیم تا آنتن خود را تنظیم کنیم، اما اکنون بیش از ۳۰ کانال ملی و بیش از ۳۰ کانال استانی داریم و شبکه‌های متعدد برون‌مرزی و ده‌ها شبکه رادیویی. در ادامه نیز دیجیتالی شدن شبکه‌های تلویزیونی را شاهد بودیم که امروز تصاویر HD را در قاب تلویزیون می‌بینیم.

توانگر اضافه کرد:شاید اگر ضرغامی نیز مانند بسیاری از مدیران ناکارآمد و خسته دولت گذشته دست روی دست می‌گذاشت و مطرح می‌کرد که پول و امکانات نداریم و اقدامی نمی‌کرد، امروز با همان شش شبکه روبه‌رو بودیم، اما امروز هم از نظر تعداد و هم از منظر محتوا و تصویر دیجیتال تحول بزرگی را در بزرگ‌ترین رسانه کشور شاهد هستیم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برون‌مرزی نیز سال‌ها آرزو داشتیم پیام‌مان را به دنیا برسانیم، اضافه کرد: پرس تی‌وی به زبان انگلیسی، هیسپان تی‌وی به زبان اسپانیایی از دستاوردهای وزیر پیشنهادی در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

او با اشاره به ویژگی‌های وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی او را فردی مردمی دانست و گفت:ضرغامی در این ۳۰ سال چه مسئول بوده و چه در جایگاه مدنی بوده، رخ در رخ و در کنار مردم و هنرمندان و فعالان عرصه‌های علمی و اقتصادی بوده است. به یاد دارید که آن سریال خاص که مورد اعتراض به حق مردم عزیز مسجدسلیمان قرار گرفت، آن زمان برخی توصیه به بگیر و ببند کردند، ضرغامی ایستاد و نپذیرفت. دقیق به یاد دارم که بدون محافظ بلیت گرفت و به مسجدسلیمان رفت، وارد بازار شد و براساس تخمین دستگاه‌های امنیتی بیش از ۲ هزار نفر از مردم گرد او آمدند تا جایی که مجبور شدند او را به داخل یکی از مساجد ببرند. چهار ساعت بعد هم او اعتراضات مردم را شنید و یک ساعت بعد نیز تصاویری که با موبایل‌های شخصی گرفته می‌شد، قابل مشاهده بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد:این رفتار ضرغامی الگویی جدید از ارتباط با مسئولان شد، الگویی که مورد تحسین فعالان فرهنگی، مدنی و نهادهای امنیتی در همان مقطع قرار گرفت. نهادهای امنیتی در گزارش‌های خود در همان زمان تصریح کردند که می‌توان با الگوبرداری از این اقدام ضرغامی برای پاسخ به اعتراضات مدنی و اجتماعی به مردم پاسخ داد و شاهد هیچ برخورد امنیتی و چکشی نبود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: تصاویر غیررسمی ضرغامی در میان مردم مسجدسلیمان شبکه‌های ضد انقلاب را منفعل کرد که مردی بدون محافظ به میان مردم آمده و خود مردم امنیت او را حفظ کردند و خودشان اعتراضشان را منحل کردند.

او در پایان خاطرنشان کرد: ز آقای رئیس‌جمهوری باید تشکر کنیم که برای نخستین بار در دولت‌های مختلف یکی از باسابقه‌ترین و باتجربه‌ترین و کارآمدترین مدیران را برای این حوزه انتخاب کرده است که در گذشته از این مهم غفلت شده بود. رأی بالای شما نمایندگان محترم به وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پشتوانه بزرگی برای عملی شدن برنامه‌ها و تحقق سیاست‌های کشور برای حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی چه گفتند؟

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی توانا برای تبدیل تهدیدها به فرصت‌هاست

جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سخنرانی کرد، ضرغامی را مدیری توانا برای تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها دانست که با قشر جوان نیز آشناست.

وی افزود:حوزه انتخابی بنده جایی است که مهدتمدن ایران است. تخت جمشید، پاسارگاد و نقش رستم از جمله بناهایی است که در حوزه انتخابی بنده در استان فارس دیده می‌شود و به خوبی با مشکلات گردشگری، فرصت‌ها و تهدیدات آن آگاه هستیم.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی افزود:  به ضرس قاطع می‌گویم برنامه آقای ضرغامی کاملاً همسو برای از بین بردن مشکلات است به شرط اینکه درست اجرا شود.

رشیدی کوچی برنامه وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی را جامع عنوان کرد وگفت: از شمال تا جنوب و شرق تا  غرب کشور برنامه‌های مهندس ضرغامی جامع است و از نزدیک با فرصت‌ها و تهدیدها آشنا است و مشکلات این بخش را به خوبی مشاهده کرده و می شناسد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها برنامه‌ های ضرغامی را تحولی توصیف کرد و گفت:  ضرغامی ثابت کرده است که تحول گراست و توانایی لازم برای هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف برای حل مشکلات اساسی و کلیدی را دارد. همچنین او دنیا را گشته و ثابت کرده که هیچگاه تحت فشار تصمیم نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه ضرغامی روستا و شهر را به خوبی می‌شناسد و از تجربه مدیریتی برخوردار است، ادامه داد: وی به خوبی می‌تواند این بخش را مدیریت کند و از طرفی ارتباط بسیار خوب با حوزه فرهنگ دارد.

رشیدی کوچی با اشاره به سخنان نماینده مخالف وزیر پیشنهادی که سن بالای وی را یکی از دلایل مخالفت خود با او مطرح کرده بود، گفت: برای این همکاران که سن بالا را ملاک قرار می‌ دهند متاسفم. چرا که وی ارتباط خوبی با قشر جوان دارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اگربرنامه‌های وزیر پیشنهادی به درستی اجرا شود، قطعا سبب موفقیت های بسیاری در این حوزه خواهد شد، عنوان کرد: این برنامه ها می‌تواند تهدیدها را به فرصت ها تبدیل کرده و سبب درآمد زایی این بخش شود.

نماینده مردم مرودشت خاطرنشان کرد: مدیریت وی در این حوزه سبب توسعه گردشگری و پایان تهدیدها تاریخ مصرف گذشته می‌شود تا چشم دشمن از طمع به این آب و خاک برداشته شده و تحولی نو را برای کشور به ارمغان بیاورد.

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی چه گفتند؟

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، سیدعزت‌الله ضرغامی از سوی رییس‌جمهوری به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مجلس معرفی شده است؛ او هفته گذشته در چهار روز کاری در ۱۴ کمیسیون و ۵ فراکسیون مجلس شورای اسلامی حضور یافت و رویکردها و برنامه‌های خود را برای مدیریت این وزارتخانه تببین کرده است.

در صورت رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ضرغامی، او سکان‌دار وزارتخانه‌ای می‌شود که گردشگری به عنوان یکی از حوزه های آن در ۱۸ ماه گذشته و شیوع کرونا با خسارتی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومانی مواجه است، بسیاری از فعالان این صنعت از مدیران دفاتر خدمات تا راهنمایان گردشگری یا خانه‌نشین شده‌ یا تغییر شغل داده‌اند؛ کارگاه‌های هنرهای سنتی و فروشگاه‌های صنایع‌دستی تعطیل و بسیاری از صاحبان مشاغل کاملا بیکار شده‌اند.

همچنین بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهوری از شنبه (۳۰ مرداد) در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است.

رییس‌جمهوری در سخنانی در دفاع از معرفی ضرغامی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در جلساتی که با مهندس ضرغامی داشتم، نگاه او در خصوص مسئله گردشگری، معرفی فرهنگ اسلامی و ایرانی در گردشگری و از سوی دیگر اقتصاد گردشگری بوده که بسیار مهم است.

وی ضرغامی را چهره‌ای شناخته‌شده برای نمایندگان مجلس دانست و افزود: مسئله مهم در گردشگری، اقتصاد گردشگری است و کشورمان هم زمینه‌های زیادی برای توسعه‌یافتگی در حوزه اقتصاد گردشگری دارد؛ برای تحقق اقتصاد بدون نفت می‌توان اقتصاد گردشگری را دنبال کنیم که با توانمندی مهندس ضرغامی، این کار دنبال خواهد شد و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به جایگاه شایسته‌ و بایسته خواهد رسید.

ارسال دیدگاه شما