به گزارش آفتاب صبح و به نقل از خبرگزاری ایپنا، مهدی تاج در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی TMS و بازدید مایکل فن‌پراخ، رئیس فدراسیون فوتبال هلند از آکادمی ملی فوتبال گفت: وقفه‌ای که در برگزاری این کلاس‌ها رخ داده بود، خوب نبود و اتفاق بدی بود که افتاد و باید مقابل این اتفاق بد گرفته می‌شد. نیاز داریم که نقل و انتقالات بین‌المللی را آموزش ببینیم.

وی افزود: نقل و انتقالات زیادی در دنیا رقم می‌خورد که برای انجام صحیح آن نیاز به اطلاعات و آموزش است. به خصوص در صدور و درخواست ITC و ما تصمیم گرفتیم این دوره آموزشی را برای باشگاه‌های لیگ برتری بگذاریم. دو نفر از مدرسان فیفا را به اینجا آوردیم که آموزشی را برای باشگاه‌های لیگ برتر بگذارند و امکان دارد بعداً این دوره آموزشی برای باشگاه‌های لیگ دسته اول هم برگزار شود. به این دلیل که باشگاه‌های لیگ برتری با بازیکن خارجی بیشتر سر و کار دارند این دوره فقط برای آنها گذاشته شد، اما این آموزش برای باشگاه‌های لیگ دسته اول هم نیاز است. با این حال از برخی باشگاه‌ها گلایه داریم که در این کلاس حاضر نشدند.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره اینکه آیا در نشست امروز درباره نقل و انتقالات ناموفقی که برخی باشگاه‌ها داشتند و بازیکنان انتقال پیدا کرده آنها مجبور به بازگشت شدند صحبت شد یا نه، خاطرنشان کرد: نه بحث این حرف‌ها نبود. موضوع اصلی این است که ما باید اول شرایطی به وجود بیاوریم که بازیکنان بی‌کیفیت به فوتبال ایران نیایند. البته در بین بازیکنان خارجی که به ایران آمده‌اند بازیکن باکیفیت هم دیده می‌شود.

تاج ادامه داد: بحث دیگری که مطرح است شکایت‌هایی است که برخی بازیکنان خارجی از باشگاه‌های داخلی ما کرده‌اند، صرفا بازیکنانی هستند که به ایران آمده‌اند و نهایتا یک یا دو بازی انجام داده و از باشگاه‌های ایرانی شکایت کرده‌اند. الان هم که می‌بینیم ۶، ۷ رای در فیفا علیه ایران صادر شده و باشگاه‌ها موظف‌اند حق و حقوق آنها را پرداخت کنند. این اتفاقات به سود بازیکنان خارجی و وکلای آنهاست که از حضور کوتاه‌مدت در ایران بدون اینکه ثمری داشته باشند کلی پول می‌گیرند، برگزاری این نوع جلسات می‌تواند به باشگاه‌های ما کمک کند تا از این پس چنین اشتباهاتی را مرتکب نشویم.

تاج در خصوص شرایط بد زمین دیدار سوریه مقابل ایران و همچنین عدم حضور نمایندگان ایران در جمع برترین‌های فوتبال آسیا یادآور شد: ما با کسی بحث و دعوا نداریم و دنبال ایجاد تشنج هم نیستیم، مسائل‌مان را به صورت کتبی مطرح کرده‌ایم، مسلما در جمع برترین‌ها باید اسمی هم از نمایندگان ایران بود، حداقل حق تیم ملی فوتسال بود که کاندیدا باشد، در بحث داوری هم همینطور. ما در مورد برخی از مسائل پیش‌بینی‌هایی کرده بودیم. در زمینه شرایط بد زمین محل برگزاری دیدار سوریه و ایران هم به AFC نامه مفصل نوشتیم و خواستیم که ناظر مسابقه دلایلش را برای برگزاری این بازی در چنین شرایطی اعلام کند. در این نامه تاکید کردیم که نباید برگزاری بازی در چنین شرایطی به نام ایران و به کام دیگران باشد، اگر چنین شرایطی برای ایران بوده باید برای دیگر تیم‌ها هم چنین باشد، به نوعی شرایط برای همه تیم‌ها برابر باشد.

وی راجع به اینکه آیا ایران در مراسم انتخاب برترین‌های AFC شرکت خواهد کرد یا نه، خاطرنشان کرد: شرایط را بررسی خواهیم کرد و ممکن است در مراسم شرکت کنیم.

تاج ادامه داد: خوشحالم که فدراسیون‌های فوتبال کشورهای مختلف به اینجا می‌آیند و با ما مذاکره می‌کنند. این هفته به دنبال مشترکات فوتبال با هلند هستیم و قبلاً هم نامه‌هایی بین ما رد و بدل شده بود و در این جلسه درباره تمام مشترکات صحبت خواهد شد.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه آیا پول‌های بلوکه شده ایران در فیفا آزاد شده یا نه گفت: یک جلسه با اینفانتینو و دبیرکل فیفا داشتیم. آنها قول دادند که دو مورد را حل کنند و این پول را به حساب ما واریز کنند. با مسئول پولشویی فیفا هم صحبت کردیم و به ما اعلام شد که این پول صرفاً بانک به بانک انتقال پیدا می‌کند و از ما خواستند بانکی را به آنها معرفی کنیم. آنها در نهایت بانک ملت را تأیید کردند که این بانک در زوریخ هم شعبه دارد و قرار شد این پول را آنجا به حساب ما بریزند. در این مبادله مالی، اسنادی تنظیم کردیم و اینجا هم از بانک ملت نامه گرفتیم تا این پول فقط به فدراسیون فوتبال تحویل شود. در حال حاضر بخش ناچیز این پول آمده و همچنان باید ادامه پیدا کند و خوشبختانه روند پرداخت این پول در حال پیش رفتن است.

تاج در پاسخ به این سؤال که پول مورد درخواست فدراسیون فوتبال از فیفا چقدر است، اظهار داشت: دو مبلغ متفاوت باید به حساب فدراسیون واریز شود. یک مبلغ که برای فدراسیون فوتبال به میزان ۲ میلیون دلار است و یک مبلغ ۱٫۵ میلیون دلار هم برای باشگاه‌ها، داوران و… خواهد بود که این پول برای ما نیست و باید به صاحبانش منتقل کنیم.

وی درباره متوقف شدن فعالیت‌های آکادمی ملی فوتبال پس از رفتن محمدحسین علیزاده از ریاست این آکادمی عنوان کرد: فعالیت‌ها متوقف نشده و روز گذشته با کمیته جوانان جلسه‌ای داشتیم و همه مأموریت‌ها را تقسیم کردیم. زمانی که آکادمی به این شکل و ریاستی بود، پنج مأموریت داشت. یک مأموریت درآمدزایی بود که این بخش را باید به کمیته اقتصادی دادیم. یک بخش آموزش بود که مربوط به کارهای علمی و پژوهشی می‌شد و قرار شد این موضوع را هم به بخش آموزش بدهیم، چون نمی‌توانستیم دو کمیته مجزای آموزشی داشته باشیم. بخش مدارس فوتبال هم در آکادمی بود که فعالیت‌های مربوط به این موضوع و البته آموزش فوتبال با همان مجموعه قبلی همچنان در آکادمی پیگیری می‌شود.

تاج با بیان اینکه علیزاده در آکادمی فوتبال زحمت زیادی کشید و از این آکادمی رفت، گفت: ما قدردان زحمات علیزاده هستیم، اما مأموریت‌ها را در آکادمی فوتبال تقسیم کردیم. کارهای اجرایی مانند مدیریت هتل و… هم تقسیم شده که این هم به بخش اجرایی فدراسیون مانند وظایف دبیرکل منتقل شده است. از علیزاده هم در بخش‌های دیگر استفاده خواهیم کرد.

تاج در واکنش به این مسئله که کلاس آموزشی TMS برگزار می‌شود و در کنار این مسئله آیا در خصوص بحث‌های مالیاتی آموزشی داده خواهد شد یا نه، اظهار داشت: بحث مالیات یک ماجرایی است که در حد دو جمله توضیح نیست. باید در این خصوص بحث و جلسه‌ای مفصل داشته باشیم.

وی درباره زمان بازگشت کارلوس کی‌روش به ایران برای پیگیری برنامه‌های تیم ملی، گفت: کی‌روش مرخصی دارد و هر وقت مرخصی‌اش تمام شود، می‌آید.

تاج همچنین در کلاس آموزشی گفت: رنسانسی در فوتبال ایران رخ داد و آن هم جوانگرایی در لیگ برتر بود. رنسانس بعدی سپس سامان دادن به وضعیت تیم‌های ملی بود، ضمن اینکه منطقه‌ای کردن مسابقات نوجوانان و جوانان یکی از کارهایی بود که انجام شد که باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.

وی اظهار داشت: هدف دیگر ما کاهش بدهی باشگاه‌هاست؛ اگر باشگاهی بخواهد با بازیکنی قرارداد میلیاردی منعقد کند، باید یک میلیارد از بدهی گذشته خود را پرداخت کند. هر سال می‌گوییم تیم‌های بدهکار در مسابقات شرکت نمی‌کنند ولی در نهایت این اتفاق رخ نداده است. اکنون می‌گوییم هر باشگاهی نمی‌تواند ادامه دهد اعلام کند تا ما جایگزین پیدا کنیم. اصراری به برگزاری لیگ دسته اول فوتبال با حضور ۱۶ تیم نداریم.

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: ایران بهشت نقل و انتقالات از بابت بازیکنان خارجی که در آینده شکایت می‌کنند، است. وکلای خارجی به من می‌گفتند دلمان می خواهد به ایران باییم چرا که ایران پرونده‌های زیادی در فیفا دارد. به هر حال وقتی بازیکن باکیفیت به ایران بیایند این مسئولان هستند که در جذب آنها مشکل می‌شوند و این کلاس‌ها می‌تواند برای آنها دوره آموزشی باشد.