• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
  • اِجُّمعَة ١٠ شوال ١٤٤٥
  • Friday 19 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 50893 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۰/۵ - 12:48
 اتمام حجت یاران قدیمی احمدی‌نژاد با سنت‎گراهای اصولگرا
اسب تروای احمدی‌نژاد باز شد؛ رمزگشایی از مخالفت‌خوانی انتخاباتی پایداری و یکتا

اتمام حجت یاران قدیمی احمدی‌نژاد با سنت‎گراهای اصولگرا

در میانه حرف و حدیث‌هایی که برخی چهره‌های ارشد اصولگرا از قریب‌الوقوع بودن رسیدن به وحدت سخن می‌گویند، یاران و دوستان قدیمی رییس دولت گذشته از دو جبهه ساز خروج از ائتلاف را کوک کرده‌اند؛ یک جبهه به سنتی‌ها می‌تازد و دیگری بر مدل انتخاباتی خود تاکید دارد.

به گزارش آفتاب صبح و به نقل از خبر آنلاین، می گویند محمود احمدی نژاد فاصله گرفته با اثر گذاری در انتخابات اخیر. می گویند قرار نیست از کسی یا جریانی حمایت کرده و اصلا هم بنا ندارد آرای انتخاباتی خود را به سمت کسی شیفت کند. این ها را نزدیکترین افراد به او روایت کرده اند. با مرور اخبار اما به نکات و یافته های متفاوت تری دست پیدا می کنیم. اثراتی از حضور زیرکانه رییس جمهور سابق قابل مشاهده است. کافی است به هم جنسی مخالفت خوانی ها با وحدت اصولگرایان دقت شود. می گویند برخی در قالب وکیل و قیم اصولگرایی می خواهند نامزد انتخاب کنند، مدعی هستند که اصل ائتلاف زیر سوال است و باید قبل از ورود به این مرحله تسویه هایی صورت پذیرد. ‌می گویند سنتی های قدیمی کنار بروند و بگذارند آنها تصمیم گیر باشند. بیش از همه دو بال محمود احمدی نژاد یعنی پایداری و یکتا هستند که این جملات را تکرار می کنند. میزان اثر گذاری آنها تا چه حد است؟ آیا آنها به واقع از یک مرکز فرماندهی می شوند؟ کاندیدای پنهان آنها کیست ؟ پاسخ این سوالات صحنه انتخابات را شفاف تر می کند.

معمایی به نام «جبهه یکتا»
وقتی که یکتا اعلام موجودیت کرد دو نگاه در مورد این تشکل شکل گرفت . برخی بر این باور بودند که این خروج کردگان از دولت احمدی نژاد بر آنند که از سرمایه دولت نهم و دهم بهره گرفته و با توجه به محدودیت های اعضای آن دولت سابق خود راه سیاست ورزی را پیش گرفته و جایی در سپهر سیاسی ایران داشته باشند. کسانی که اینگونه فکر می کردند و هنوز هم بر این عقیده خود هستند پاراگرف هایی از نقد و اعتراض اعضای یکتا و حامیان احمدی نژاد را کنار یکدیگر جور می کنند و می چییند تا بر این اساس تاکید و تحلیل شود که راه یکتا از احمدی نژاد جداست. برای مثال آنها این دو گفته را شاهد می گیرند. آنجا که زریبافان در یک مصاحبه انتقاد تند و تیزی به احمدی‌نژاد داشت و گفته بود: «من بعد از پایان دولت دهم اصلاً ولنجک نرفتم هیچ علاقه‌ای هم ندارم آنجا بروم و منتظرم که ان‌شاءالله آقای احمدی‌نژاد روزی رسماً از افکار انحرافی اعلام تبری بجوید و بگوید من آن افکار را قبول ندارم.»‌ و بعد از آن هم تیم رسانه‌ای دولت قبل در واکنش به این مصاحبه با انتشار مطلبی در سایت دولت بهار ضمن برشمردن رابطه صمیمانه زریبافان و مشایی در قدیم نوشتند: حال باید از زریبافان پرسید شما که اینقدر به شخص رییس دولت دهم انتقاد داشتید چرا جرات آن را نداشتید که مثل یک مرد واقعی استعفا بدهید و اجازه ندهید "ننگ"! احمدی نژادی بودن روی پیشانی تان بماند؟!

دیگرانی اما این وسط هستند که همچنان می گویند یکتا از اتاق محمود احمدی نژاد کوک می شود. باورشان این است که این از زیرکی احمدی نژاد است که در عیان به مخالفت خوانی با یکتا می پردازد و در پنهان نعل وارونه آنها در مقابل اصولگرایان را جانمایی می کند .با این تفاسیر چگونه می توان رفتار آینده یکتا را تحلیل کرد؟

آنها مدتی است که دوباره لب به سخن گشوده اند. کامران دانشجو ، عضو شورای مرکزی جبهه یکتا می گوید:«در حال بررسی گزینه‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری هستیم. همچنین درحال بررسی شاخص‌ها هستیم تا ببینیم افراد چه برنامه‌هایی دارند و در مورد این مسائل صحبت می‌شود تا به یک جمع‌بندی نهایی برسیم.» همسو با او سید محمد حسینی عضودیگر یکتا گفته است :«در حال حاضر اقدامات و مباحث جبهه یکتا بر موضوع انتخابات سال ۹۶ به‌ویژه انتخابات ریاست جمهوری متمرکز شده است؛ زیرا آثار و تبعات انتخاب رییس‌جمهور در تمامی حوزه‌های اجرایی کشور و حتی فراتر از آن تبلور خواهد یافت. از نظر جبهه یکتا مهم‌ترین و محوری‌ترین موضوعات پیرامون انتخابات سه امر حیاتی شامل گفتمان و برنامه‌ها، کاندیداها و ساز کار رسیدن به گزینه واحد در جمع نیروهای مؤمن، ارزشی و ولایی است که تاکنون در جلسات مختلف به نتایجی دست یافته‌ایم ولی تصمیم‌گیری صورت نگرفته است».

همین چندی پیش هم نام 4 گزینه هم به میان آمده بود :«رستم قاسمی ، کامران دانشجو ، حاجی بابایی و محمد عباسی».تازگی ها هم گفته شده رستم قاسمی به عنوان گزینه نهایی انتخاب شده است .خبری که محمد حسینی در واکنش به آن گفته است :« آقای رستم قاسمی از جمله گزینه‌های مورد بررسی جبهه یکتا است، اما هنوز تصمیمی برای معرفی او به عنوان گزینه نهایی گرفته نشده است. »

اتمام حجت در زمستان
در میانه حرف و حدیث های متفاوت در روزهایی که برخی چهره های ارشد اصولگرایان از قریب الوقوع بودن رسیدن به وحدت سخن می گویند بیان سخنانی از جانب اعضای ارشد یکتا گمانه های تازه هایی را از هویت وجودی آنها و کار ویژه شان برای انتخابات اردیبهشت ماه پیش روی تحلیل گران قرار داده است.

به سخنان زریبافان دقت کنید؛«یکی از آسیب‌های ما در انتخابات این است که عده‌ای خود را در جریان اصولگرایی وکیل، وصی و پدرخوانده اصولگرایان می‌دانند و سعی نمی‌کنند از همه ظرفیت‌ها استفاده شود و مدل‌های ۶ + ۵، ۷+۸ و... را تشکیل می‌دهند.

اگر این روش، اصولگرایی است با انحصارگرایی و قبیله‌گرایی اصولگرایی فاصله دارد و کسانی که طی این چند سال می‌خواستند اصولگرایان را مهندسی کنند هیچ‌گاه نتوانستند. اصولگرایی باید پوست بیاندازند.»

او برای ثابت کردن حرف هایش به انتخابات دهه هشتاد رجوع کرده و از مثمر ثمر بودن تاکتیک های احمدی نژاد سخن به میان آورده است:« در این انتخابات کار را به احمدی‌نژاد واگذار کردند و برای به نتیجه رسیدن معتقد بودیم جریان سنتی نباید دخالت کند و فعالیت‌هایی که در شهرداری و شورای‌شهر انجام شد موجب شد مجلس هفتم دست اصولگرایان بیفتد که این نتیجه فعالیت‌های آبادگران بود. با توجه به این فعالیت‌ها جریانی که همیشه سعی می‌کند مهندسی انتخابات را در دست بگیرد کجا بود، اکنون می‌گوید ساز ناهماهنگ با جریان اصولگرایی نزنیم که ما هم می‌گوییم چشم و ساز ناهماهنگ کوک نمی‌کنیم اما کجای این هماهنگی قرار داریم.»

او سپس انتقادات تند از جریان ائتلاف اصولگرایان را پیش کشیده و اینگونه گفته است :« آیا مجموعه یاران انقلاب در هماهنگی‌ها هستند که به ما می‌گویید ناهماهنگ عمل نکنید. آقای تقوی دوستان ما کجای جریان ائتلاف اصولگرایان هستند و به این دوستان می‌گوییم ما را در جمع خود قرار دهید بنابراین ما هم هماهنگ هستیم. معتقدیم از اتاق دربسته نمی‌توان کاندیدایی درآورد که متوجه شویم رأی‌آور‌تر است. رأی آوری نیروهای انقلاب در سال آینده قطعی است، به شرط آن‌که هوشمندانه عمل کنیم و از قبیله‌گرایی و روش‌های سنتی بپرهیزیم. »

آنچه رخ داده این است :«زریبافان ساز خروج از ائتلاف را کوک کرده ؛ این ساز یک نکته جالب دارد . اشارات پرمعنای او به توفیق سیاست ورزی های احمدی نژاد.»

اجازه دهید دامنه گمانه زنی در این مورد را با مرور مواضع بال دیگر محمود احمدی نژاد در میان اصولگرایان بسط دهیم . اینکه پایداری ها در مورد انتخابات چگونه فکر می کنند. آنها در اظهار نظرهای مختلفی ندای ر سیدن به وحدت برای انتخابات را با پاسخ منفی مواجه ساخته اند . چه اینکه وقتی بزرگان جناح از تلاش برای رسیدن به یک نفر روایت کرده و خواستار همکاری همه طیف های اصولگرا شده اند این سخن از میان پایداری ها به میان آمده است « اگر تمام فهم ما از شکست یا پیروزی در یک انتخابات مبتنی بر مساله «وحدت» باشد، پس چرا در انتخابات مجلس دهم در تهران، لیست واحد اصولگرایان که اتفاقا برای به وحدت رسیدن درباره آن ماه ها جلسات متعدد نیز برگزار شده بود، 30 بر 0 به لیست گمنام اصلاح طلبان باخت ؟ راز 4 ساله کردن روحانی؛ وحدت گفتمانی برای «نه به روحانی» است؛ حتی با مصادیق متعدد!» (بخش هایی از یادداشت یکی از چهره های رسانه ای جبهه پایداری )

یکتا و پایداری به عیان به مخالفت با وحدت پرداخته اند. یکی تئوری وحدت در عین کثرت را بهانه خروج از ائتلاف کرده و آن دیگری روز به روز نامزد معرفی می کند و از بزرگان جناح را متهم به قبیله گرایی می کند. جدا از هم سخنی و همجنسی خواست ها و حرف های این دو تشکل می توان به یک نقطه مشترک اصلی میان آنها دقت کرد؛«محمود احمدی نژاد». همین چند روز پیش بود که خبری مبنی بر جمع آوری امضا از سوی یکی از چهره های ارشد جبهه پایداری برای درخواست تجدید نظر در ماجرای نامزدی احمدی نژاد در رسانه ها مطرح شد. اکنون هم زریبافان با حمله به اصولگرایان از سیاست های انتخاباتی احمدی نژاد به نیکی یاد کرده است . شاید چندان بی راه نباشد که مدعی شویم :«اسب تروای احمدی نژاد باز شده ؛ یکتا و پایداری به اصلشان باز گشته اند»

ارسال دیدگاه شما