• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
  • اِثَّلاثا ١٤ شوال ١٤٤٥
  • Tuesday 23 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 72055 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۶/۵/۳۰ - 11:46
آیا سپاه در ادارۀ تهران به نجفی کمک خواهد کرد؟/اصلاحات برنامه ندارد
چند نکتۀ بسیار مهم از زبان سید محمدصادق خرازی:

آیا سپاه در ادارۀ تهران به نجفی کمک خواهد کرد؟/اصلاحات برنامه ندارد

سید محمدصادق خرازی، سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد و فرانسه و موسس حزب ندای ایرانیان در گفتگویی و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "آیا اصلاح طلبان می توانند در ۱۴۰۰ و در ادامه راه موفقیت‌های بیشتری در عرصه حاکمیتی داشته باشند"، تاکید کرده است که «این موضوع به عملکرد ما بستگی دارد. ما اصلاح طلبان عملکرد خوبی نداشتیم. اصلاح طلبان نه در آن صبح دوم خرداد و نه در غروب ۸۴ و نه در طلیعه سال ۹۲ و نه اکنون از استراتژی منظمی برخوردار نبودند. ما تاکنون از ظرفیت‌های فردی شخصیت‌ها نان خوردیم»

آفتاب صبح – صفحه سیاسی: سید محمدصادق خرازی در یک گفتگوی مشروح مواردی را مطرح کرده که بخشی از آن سال‌هاست در حال طرح و گفتگوست؛ از جمله اینکه اصلاحات در ایران قائم به فرد است؛ استراتژی ندارد؛ برنامه ندارد؛ و ظاهراً این موضوعات بعد از 12 سال؛ یعنی از روزگاری که اصلاحات؛ ایران را به دست احمدی‌نژاد سپرد هنوز ادامه دارد و فقط در حد حرف باقی مانده است؛ نکته اینجاست که احتمالاً افرادی که در بدنه اصلاحات حضور دارند و در دوران دولت اعتدال هم بر مسند و منصب بودند؛ بعد از 8 سال کار ترجیح می‌دهند بروند و استراحت کنند! تا اینکه بیاستند و برای ساختن دقیق جامعۀ مدنی خودشان را خرج کنند؛ آن‌ها می‌روند و در سایه از طریق رسانه‌ها شروع به نقد دولت (احتمالا اصولگرا) می‌کنند تا اینکه شعارهای دولت اصولگرا پس از 5 تا 6 سال (قبل از اتمام 8 سال؛ یعنی بیش از یک دولت و نزدیک به سال‌های پایانی دو دورۀ دولت) محقق نشده و دوباره این آقایان با شعار جامعه مدنی و آزادی‌های مشروع؛ بر سر کار بیایند و مردم با کف و سوت در خیابان‌ها تقاضاهایی را مطرح کنند که در حد همان کف خیابان بماند!

حالا برخی از نظرات این کارشناس مطرح سیاسی را با هم مرور می‌کنیم:

 

 

اصلاحات برنامه ندارد

وی تصریح کرده است که؛ «فردی دارای ظرفیت و موقعیت اجتماعی است، جمله‌ای را مطرح می کند، در عمیق ترین لایه‌های عاطفی مردم می‌نشیند و آنها در انتخابات مشارکت می‌کنند. این موضوع نشان دهنده بی برنامگی ما است. اصلاحات برنامه ندارد و فاقد استراتژی و مبانی خاص است و ما هنوز در بیان گفتمان و مبانی اعتقادی خود دچار شبهه و مشکل هستیم».

احزاب اصلاح‌طلب فاقد فرهنگ تعامل و گفت‌وگو هستند

دبیر کل حزب ندای ایرانیان در گفتگو با ایسنا بیان کرده که «رهبران اصلاحات هنوز نتوانسته‌اند مبانی خاص اصلاح‌طلبی را تبیین کنند. احزاب اصلاح‌طلب فاقد فرهنگ تعامل و گفت‌وگو هستند، یک حزبی که کل افرادش در یک مینی بوس جا می گیرد، با حزبی که بیش از چند هزار کنشگر در آن فعال هستند، یک رنگ و یک جور دیده می شوند. این‌ها نکات بسیار تلخ و خطرناکی است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، عزت، شرف و موقعیت ما را دچار تعدیل کرده است. نمونه این موضوع شهرداری تهران است که بعد از گفت‌وگوهای فراوان و مذاکرات مختلف، به آقای نجفی رسیدند. اینکه فرصت را برای ایشان فراهم می‌کنند تا بتواند حتی یک میخ به دیوار این شهر بکوبد یا نه، جای بحث دارد. مشکل خود ما هستیم».

آیا سپاه در ادارۀ تهران به نجفی کمک خواهد کرد؟

خرازی اظهار کرده که زمانی که آقای قالیباف شهردار شد، تمام عناصر و عوامل حاکمیت به او کمک کردند، تمام نیروهای نظام که مجموعه حاکمیت را تشکیل می‌دهند به یاری او آمدند، سپاه، نیروی انتظامی، دستگاه قضا و کذا و کذا. آیا ما یقین داریم که این‌ها به آقای نجفی کمک می‌کنند؟ اینطور نیست که به طور مثال سپاه نمی‌خواهد به آقای نجفی کمک کند بلکه مسئله این است که نمی‌توانند پلی این بین ایجاد کنند.

جریان اصلاحات به آسیب شناسی جدی نیاز دارد

وی درباره راه حل سامان دادن به شرایطی که توصیف می کند، گفت: جریان اصلاحات به آسیب شناسی جدی نیاز دارد. اصلاحات باید خود را از یکسری پدرخوانده‌ها رها کند. تا زمانی که این پدرخوانده‌ها هستند نمی‌توان خیلی دل بست و خوش بین بود. همین وضع را ما در بین اصولگرایان می‌بینیم که پدرخوانده‌ها باعث ریزش آنها شدند. عدم موفقیت مجامع موجودی که امروز در جریان اصلاح طلبی هست، به دلیل وجود و نقش همین افراد است.

سفیر پیشین ایران در فرانسه تاکید کرد: این موضوع شامل آقای خاتمی نمی‌شود، ایشان رهبر مورد اتفاق این جریان است. مسئله افرادی هستند که خود را به آقای خاتمی نسبت می‌دهند اما هیچ نسبتی با ایشان ندارند.

ارسال دیدگاه شما