• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١١ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 20 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 84133 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۶/۱۰/۲ - 23:49
فردیت نسل جوان امروزی را به رسمیت بشناسیم

فردیت نسل جوان امروزی را به رسمیت بشناسیم

علیرضایی مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل اجتماعی: به رسمیت شناختن فردیت و هویت نسل جوان از شیوع آسیب های اجتماعی پیشگیری می کند

به گزارش آفتاب صبح: نصرت اله علیرضایی در همایش پیشگیری از آسیب های اجتماعی که به همت اداره آموزش و پرورش الموت غربی در سالن اجتماعات رازمیان برگزار شد بیان داشت: برای پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی نباید حسرت جامعه گذشته را خورد و تصویری آرمانی از آن به تصویر کشید. دانش آموزان و دانشجویان نیازمند ابراز فردیت و احساس هویت هستند و بی اعتنایی و سرکوب این نیازها از سوی والدین و مدارس به تنش و آسیب اجتماعی منجر می شود

کارشناس مسائل اجتماعی تصریح کرد:خانواده ها و مدارس باید از دانش آموزان،انتظار احترام داشته باشند و در انتقال ارزش ها به شیوه گفت و گو عمل کنند. در جامعه گذشته اگر آسیب های اجتماعی وجود نداشت و یا درصد  آن بسیار پایین بود بدلیل آن بود که در جامعه قدیم سرعت تغیر و تحولات بسیار ناچیز بود، همه اجزار و ارکان جامعه در مثل و شبیه به هم بود.

وی ادامه داد: در چنین جامعه ای،تمایز و تنوع و تکثری وجود نداشت، فردیت و شخصیت افراد در هویت جمعی و طایفه ای حل شده بود و نوعی کنترل و نظارت غیر رسمی بر افراد حاکم بود. در گذشته اساسا چیزی به نام دوره جوانی وجود نداشت و افراد پس از بلوغ جسمی و جنسی وارد مرحله زندگی اجتماعی و اقتصادی می شدند در نتیجه با بحران ها و مسائل خاص دوران جوانی مواجه نبودیم

وی افزود:مساله دیگری که امروز نسل جوان جامعه ما بویژه دانش آموزان و دانشجویان ما با آن مواجه هستند مساله شکاف نسلی و تعارض ارزشی بین دو نسل والدین و فرزندان است بگونه ای که بین ارزشهای اجتماعی،اقتصادی،سیاسی و فرهنگی جوانان و والدین آنها تفاوت و تمایز وجود دارد و این مساله باعث می شود بعضا شاهد تنش ها و تعارضات در خانواده ها باشیم.

این کارشناس مسائل اجتماعی اظهار داشت:اما در دوران جدید بین رشد و بلوغ جنسی جوانان و پذیرش مسئولیت های اقتصادی و اجتماعی فاصله وجود دارد و مسائلی چون اوقاتفراغت،بحران هویت، مسائل اشتغال، ازدواج، ادامه تحصیل و بزهکاری و آسیب های اجتماعی متوجه قشر جوانان می شود و نیازمند چاره اندیشی،برنامه ریزی و ارائه راهکار است.

علیرضایی بیان کرد: والدین دانش آموزان و جوانان باید سواد اجتماعی خود را برای نحوه تعامل با فرزندان خود افزایش بدهند .با سعه صدر ، مدارا و با گوش شنوا با فرزندان برخورد کنند و ارزش ها و باورهای درست خود را با شیوه گفت و گو و همراه با به رسمیت شناختن جهان معنایی و متفاوت آنها منتقل کنند.

ین کارشناس مسائل اجتماعی اظهار داشت: حقیقت مطلب این است که امکان بازگشت به جامعه گذشته وجود ندارد و در صورت امکان چندان جاذبه و مطلوبیتی هم ندارد چون نافی فردیت و  شخصیت مستقل افراد در جامعه جدید است لذا باید بتوانیم نظم و امنیت جامعه گذشته را با تغییر و تحولات جامعه جدید با هم همراه و آشتی بدهیم.

 

ارسال دیدگاه شما