• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
  • اِجُّمعَة ١٠ شوال ١٤٤٥
  • Friday 19 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 95031 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ - 14:36
٧٠ درصد احکام مطالباتی کارفرمایان الکترونیکی ابلاغ می شود
مدیر کل وصول حق بیمه سازمان تامین اجتماعی:

٧٠ درصد احکام مطالباتی کارفرمایان الکترونیکی ابلاغ می شود

کارگاه آموزشی هیئت‌های بدوی تشخیص مطالبات شعب تامین اجتماعی فارس با حضور مدیران کل وصول حق بیمه و امور فرهنگی بیمه شدگان و کارکنان و مدیر کل تامین اجتماعی این استان برگزار شد.

به گزارش آفتاب صبح و به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تامین اجتماعی در این مراسم با بیان اینکه رویکرد این سازمان در سال‌های اخیر شفاف‌سازی و عدالت‌محوری بوده است، گفت: سرمایه اصلی تامین اجتماعی،اعتماد عمومی ذی‌نفعان و مخاطبان است و این کارگاه برای افزایش و ارتقای اعتماد عمومی تشکیل شده است.
مهرداد قریب با اشاره به آمار اعتراضات رسیدگی شده، افزود: با پیگیری های همکاران از ۱۷۳ هزار و ۸۱۸ پرونده در سال ۹۳ به ۱۶۵ هزار پرونده در سال ۹۵ رسیده ایم و امید است که در سال‌های آینده این تعداد اعتراضات کاهش پیدا کند.
مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر قضاوت عادلانه گفت: هیات های تشخیص مطالبات در عمل ، ماهیتی قضاوتی دارند و باید به گونه‌ای رفتار کنند که حق کارگر، کارفرما و این سازمان تامین شود چراکه هیچ یک بر دیگری ارجحیت ندارد.
وی افزود: باید انشای رای براساس مستندات باشد و این موارد ذکر شود.
قریب بر حفظ و حراست از اطلاعات کارفرمایان تصریح و عنوان کرد: دادن فرصت کافی برای دفاع و برخورد مناسب باید در هیئت‌ها لحاظ شود چراکه در ارتقای اعتماد و اعتبار سازمان تامین اجتماعی نقش موثری دارد.
مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تامین اجتماعی، آموزش قوانین برای کارفرمایان را امری ضروری برشمرد و بر برگزاری دوره های آموزشی برای این گروه تاکید کرد.
وی‌ ادامه داد : در هیئت بدوی و تجدیدنظر حضور به موقع و مرتب همه اعضا، انشای رای، ذکر مستندات، تسریع در زمان بررسی، اطلاع‌رسانی و شفافیت بایستی مورد توجه بیشتر قرار گیرد .
قریب با اشاره به ابلاغ الکترونیک احکام مطالباتی افزود: نزدیک به ۷۰ درصد ابلاغ‌ها الکترونیکی شده و ۳۰ تا ۳۵ درصد به صورت دستی انجام می‌شود که با این امر اعتراضات کاهش پیدا کرده است .
 

مدیر کل امور فرهنگی بیمه شدگان و کارکنان سازمان تامین اجتماعی نیز در این کارگاه با اشاره به اهداف برگزاری این کارگاه اظهار داشت: اجرای صحیح آئین‌نامه‌ و قانون، وحدت رویه در اجرای مقررات و مرور و بازخوانی قوانین از جمله اهداف این کارگاه است.
عادل علایی گفت: تامین اجتماعی بزرگترین سازمان بیمه‌گر، غیردولتی و عمومی است که منابع آن سازمان توسط کارفرمایان و کارگران تامین می‌شود .
وی با بیان اینکه منابع و مصارف سازمان  تامین اجتماعی کاملا شفاف است، افزود: اگر منابع خدشه دار شود، انجام تعهدات سازمان هم دچار مشکل می‌شود‌‌.
علایی با اشاره به ۳ برابر شدن جمعیت تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی از ابتدای انقلاب تاکنون بیان کرد: در سال‌های اخیر به دلیل وضعیت اشتغال ، ضریب پشتیبانی سازمان یعنی نسبت تعداد بیمه شدگان جدید ‌به مستمری بگیران کاهش پیدا کرده و این امر سبب می‌شود که مصارف سازمان بر منابع آن پیشی بگیرد .

وی با اشاره به فعالیت معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی در فرهنگ سازی و ارتقای سطح آگاهی عمومی افزود: تعامل مؤثر با شرکای اجتماعی، تقویت اعتماد و افزایش سطح رضایتمندی ذینفعان از خط مشی های اصلی این معاونت است.

علایی تصریح کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی متنوع برای شرکای اجتماعی، آموزش های جلوگیری و کاهش حوادث ناشی از کار و همچنین بازدید دانش آموزان از مراکز اجرایی و گنجاندن مفاهیم تأمین اجتماعی در کتب درسی از دیگر فعالیت های معاونت فرهنگی سازمان تأمین اجتماعی است.

مدیر کل تامین اجتماعی فارس نیز در این مراسم با بیان اینکه هیئت‌های بدوی در جایگاه تصمیم‌گیری و قضاوت قرار دارند، اظهار داشت: باید در عین رعایت قانون ، انصاف و عدالت نیز در اولویت قرار گیرد تا حقوق سه جانبه بیمه شده، کارفرما و سازمان تامین اجتماعی مراعات شود.
عبدالکریم نباتی ادامه داد : تنها ١٠ درصد از پرونده های مطالباتی کارفرمایان استان فارس منجر به اعتراض و طرح در هیات های تشخیص شده است و این نشان می‌دهد که دقت در بررسی پرونده‌ها رضایت طرفین را به همراه داشته است.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال تا پایان آذرماه جاری ۵ هزار و ۱۵۰ پرونده مطالباتی مورد رسیدگی قرار گرفته است، افزود: مدت زمان بررسی پرونده‌ها در کشور به صورت میانگین ٦٠ روز است ولی در استان فارس این مدت به ۲۰ روز کاهش یافته که نشان از سرعت عمل در بررسی پرونده‌ها در این استان است.
 

سرپرست دبیرخانه هیئت تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی نیز  در این مراسم به اهداف تشکیل هیئت‌ها اشاره کرد و اظهارداشت: عدالت‌محوری، ارتقای اعتماد عمومی، تسریع در زمان رسیدگی، ارزیابی نظرات و عملکرد و الکترونیکی کردن فعالیت هیئت‌های تشخیص مطالبات از اهداف اصلی تشکیل هیئت‌ها است.
محمد کریمی افزود: برقراری نظم در امور اجرایی، صیانت از حقوق ذی‌نفعان، تفویض اختیار به هیئت‌ها، بازرسی محسوس و نامحسوس و تدوین شاخص‌های ارزیابی عملکرد بخشی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در هیئت تشخیص مطالبات است.
وی با اشاره به اینکه جلسات هیئت‌ها به منزله محاکم شبه قضایی است ، افزود: در این محاکم شکایت های سازمان‌های عمومی، دولتی و اشخاص حقیقی بررسی می‌شود.
سرپرست دبیرخانه هیئت تشخیص مطالبات  با بیان اینکه در ۱۰ ماه گذشته بالغ بر ۱۷ هزار پرونده در هیئت‌های تجدیدنظر بررسی شده است، تصریح کرد: فضای جلسات باید تلطیف شود و به کارفرما یا نماینده آن وقت کافی برای صحبت ودفاع داده شود.
در پایان این کارگاه آموزشی ، مدیران حاضر در جلسه به پرسش های حاضرین پاسخ دادند.

 

ارسال دیدگاه شما