• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
  • اِلأَربِعا ٨ شوال ١٤٤٥
  • Wednesday 17 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 95179 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۶/۱۲/۱۴ - 13:38
 شهر هوشمند ، شهروند هوشمند هم می خواهد
وزیر ارتباطات :

شهر هوشمند ، شهروند هوشمند هم می خواهد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همایش تهران هوشمند: باید یک مدل خاص تعریف کنیم تا به ماکسیمم خدمت رسانی به مردم برسیم.

به گزارش آفتاب صبح و به نقل از روابط عمومی مخابرات ایران، محمدجواد آذری جهرمی در همایش تهران هوشمند که با حضور شهردار تهران، اعضای شورای شهر، معاونان شهرداری و فعالان حوزه فناوری اطلاعات گفت: ۷۰ درصد از جمعیت دنیا در پنج درصد از مساحت کره خاکی مستقر خواهند شد.

 

وی با اشاره به این که نتیجه تجهیز مدیریت اطلاعات و فناوری اطلاعات بهبود بهره وری است، گفت: این حوزه دیگر کالای لوکس نیست و باید بعنوان یک ضرورت به آن نگاه کنیم و اگر بخواهیم به محیط زیست بپردازیم و با فساد مبارزه کنیم بجز رو آوردن به راه حل شهر هوشمند چاره ای نداریم.

 

اذری جهرمی افزود: شهر هوشمند یک نگاه شیک نیست، ضرورت حکمرانی آینده است. می خواهم از نگاه دیگری به بحث مدیریت شهری بپردازم، که شاخص بهره وری در مدیریت شهری است. تحول دیجیتال از کاربرد فناوری اطلاعات در مدیریت است.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تصریح کرد: یکی از معضلات جدی مشکل اشتغال و بیکاری است و چاره ای نداریم جز حل آن. بخش بسیاری از جانعه فارغ التحصیل دانشگاه هستند و اقبال بسیاری نیز به حوزه آی تی بوده است. حالا این بخش بزرگ بیکارند و بدترین مدل برخورد با این نیروها استخدام آنها و پرداخت حقوق به آنهاست که تمام خلاقیت آنان را از بین می برد. این تحول در حوزه فناوری اطلاعات کم کم شکل می گیرد. مانند کسب و کارهای مبتنی بر هوشمندی که شکل گرفته است.

آذری جهرمی با تاکید بر این که شهری داریم با مشکلات محیط زیستی و کیفیت زندگی، گفت: بعنوان مثال اگر در مراجعات شهروندان به شهرداری تحول ایجاد نشود قطعا مستعد فساد است.

جهرمی هم چنین گفت: آقای نجفی به من گفت که ما این حوزه را به دهه شصتی ها دادیم، ببینیم چه کار می کنید. ایشان به جامعه دهه شصتی ها اعتماد کرده و کار خوبی است. شرط اصلی اما این است که شجاعانه شاخص ها را اعلام کنیم.

 

او گفت: بگوییم میزان تولید گازکربنیک چقدر است و با توسعه شهر هوشمند می خواهیم به چقدر برسانیم؟ مدیریت ترافیکی شهر ما چگونه است و می خواهیم آنرا به چه‌ وضعیتی برسیم؟ باید برای رسیدن به این پاسخ ها شاخص گذاری کنیم.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تصریح کرد: این حرف شما برای آن جوانانی که می خواهند کسب و کار راه بیاندازند، پیام دارد. در شهر هوشمند تعداد ساختمان های هوشمند ده هزار عدد است و ما می خواهیم به دویست هزار برسانیم.

 

وی خاطرنشان کرد: جوانانی که فعال هستند نه از ما پول می خواهند و نه کمک، فقط می خواهند مانع نباشیم. این جوانان از ما می خواهند که شرایطی را فراهم کنیم که هزینه و فایده کسب و کارشان منطقی باشد.

 

جهرمی افزود : شهرداری تهران با توجه به بزرگی و سطح مشکلاتی که تجربه می کند و پایگاه دانشی که در حال تولید آن هستند، پدر همه شهرداری های کشور محسوب می شود.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر این که آقای نجفی کار بسیار خوبی شروع کرده است ، گفت: ما در جلسه ای که داشتیم بنا شد فاز مطالعاتی این فرایند را در یکی از مناطق آزاد برپا کنیم. در صحبت با شهر‌داری های مشهد و شیراز و... دیدم آنها هم به دنبال این موضوع هستند. چه خوب است اگر این جلسات به رسیدن به شاخص ها منتج شود. یکی از معضلاتی که ما د‌ر توسعه زیرساخت ها داریم، مشکلاتی است که با شهرداری ها و عدم تعیید تکلیف برای رگولاتوری اوپراتورهاست. نتیجه این می شود که بخاطر بعضی عبارات خاص داریم شهروندان را محدود می کنیم.

 

محمدجواد آذری جهرمی با تاکید بر این که باید یک مدل خاص تعریف کنیم تا به حداکثر م خدمت رسانی به مردم برسیم، تصریح کرد: البته وقتی به خدمت رسانی و رضایت مردم فکر کنیم قطعا در نتیجه آن درامد هم خواهیم داشت.

 

وی گفت : ما برای بهداشت و سلامت مردم در حوزه پخش فرکانسها، حفظ فاصله سالم بین دکل ها چاره ای نداریم بجز این که با هم تشریک مساعی کنیم و با شاخص گذاری به نتیجه برسیم.

 

جهرمی با اشاره به این که ما در نظام های مختلف و برنامه ها حرف های بزرگ میزنیم اما هنوز نتوانسته ایم یک دکل بزنیم که هر سه اپراتور با هم از آن استفاده کنند، توصیح داد: این روند سلامت مردم را به خطر می اندازد. این موضوع امنیت ذهنی مردم را به هم ریخته است. وقتی تعارض به وجود می آید نمی توانیم دیگر پیشرفت کنیم.

 

او حوزه مهم بعدی را حوزه فیبر خواند و توضیح داد: در برنامه ششم توسعه به ما تکلیف شده است که سرعت دسترسی مردم را به حداقل بیست مگابیت برسانیم. این یعنی ای دی اس ال دیگر معنی ندارد و باید قطعا فیبر را به داخل خانه ها برسانیم.

 

جهرمی در ادامه افزود: شش ماه از وزارت بنده می گذرد و آمار الان اصلا هنوز مناسب نیست. مشکل اول سرمایه گذاری است که امیدوارم سازمان بورس در‌ برطرف کردن آن کمک کند. و حوزه دوم ، تعامل با شهرداری هاست درحالیکه یک بازی کاملا برد - برد است. باید بتوانیم با تعامل و با تکیه بر توسعه فناوری اطلاعات تغییرات جدی در زندگی مردم به وجود بیاوریم.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: البته نباید از نگاه تبلیغات و نشان سازی تجاری غافل بود. خود من به عنوان یک شهروند از مصادیق شهر‌هوشمند فقط ۱۳۷ را می شناسم. ما باید بدانیم یکی از مؤلفه های شهر هوشمند شهروند هوشمند است پس باید شهروندان را از وجود خدمات و کیفیت آنها آگاه کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت هایمان استفاده کنیم تا استانداردها را در نظر بگیریم و موانع مختلف را برطرف کنیم. امیدوارم این گفتمان سازی که امروز صورت می پذیرد به همه ما کمک کند که آمارها و شاخص هایمان را همواره در حال رشد ببینیم.

 

ارسال دیدگاه شما