• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
  • اِثَّلاثا ٧ شوال ١٤٤٥
  • Tuesday 16 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 188147 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۰/۱۲/۲۳ - 16:34
همدان و گنجنامه، کارنامه موفق در احداث تله‌کابین

همدان و گنجنامه، کارنامه موفق در احداث تله‌کابین

 

تله‌کابین، یکی از ظرفیت‌های هر استانی در حوزه گردشگری و جذب توریست است. جدای از جذابیت‌های پرواز بین آسمان و زمین، طبیعتی که تله‌کابین در آن احداث می‌شود هم بسیار اهمیت دارد. همهٔ مردم ایران با تله‌کابین نمک‌آبرود و رامسر آشنا هستند، یا با آن به سفر کرده‌اند یا تصاویر آن را دیده‌اند. این دو تله‌کابین یکی از مهمترین ظرفیت‌ها برای جذب گردشگر است. شاید هم از این روست که استان‌های دیگر هم تهییج شدند به سراغ احداث تله‌کابین بروند؛ متأسفانه در بسیاری از شهرهای کشور اگرچه کار شروع شد اما هیچوقت به دلیل اختلافات و مشکلات سرمایه‌گذاری و ... به اتمام نرسید.

اما در همدان و توسط بخش خصوصی این کار مهم صورت گرفت. اجرای طرح احداث تله‌کابین گنجنامه از سال ۱۳۷۸ آغاز نهایتاً با گذر از مشکلات فراوان افتتاح شد. این تله‌کابین در انتهای دره عباس‌آباد در ۵ کیلومتری شهر همدان و در مجاورت کتیبه‌های گنج‌نامه واقع شده‌است. طول خط این تله‌کابین ۱۶۸۰ متر و اختلاف ارتفاع آن ۸۰۰ متر است، این تله‌کابین به سمت منطقهٔ میدان میشان یکی از ارتفاعات سرسبز کوه الوند امتداد دارد.

تله‌کابین نیمه کاره بهشهر و 8 سال انتظار

سال 92 در خبرها آمده بود که «عملیات ساخت تله‌کابین بهشهر با حضور استاندار مازندران و سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیاردی بخش خصوصی آغاز شد». حجت الاسلام سیدصابر جباری امام جمعه بهشهر و نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری برای اینکه حمایت خود را از این پروژه اعلام کند در آن جلسه حضور داشت و در سخنانی بر لزوم حمایت از سرمایه‌گذاران گردشگری تاکید کرد و گفت: باید با ایجاد تسهیلات برای جذب بخش خصوصی توانمند و حمایت و نظارت بر اجرای طرح‌های گردشگری تلاش کنیم تا سرمایه‌گذاری و رونق این حوزه را افزایش دهیم.

 
 

 

سال 95 اما بعد از 3 سال هیچ اتفاقی برای پروژه نیافتاد؛ سید خالق سجادی فرماندار وقت بهشهر در گفتگویی اعلام کرد که «تله‌کابین بزرگ بهشهر نیز که به دلایلی نیمه کاره رها شد در حال جستجو برای جذب بهترین سرمایه‌گذار است. او در همان مصاحبه تاکید کرده بود که به جز تله‌کابین بزرگ شهرستان برای افزایش حضور گردشگران به این منطقه در نظر داریم تله‌کابین دیگری را از چشمه عمارت تا تپه‌سالار دره احداث کنیم»؛ اما تا امروز این امر محقق نشد.

قرار بود تله‌کابین بهشهر در مسیری به طول 2.5 کیلومتر ساخته و مطابق وعده سرمایه‌گذار فاز اول آن تا اواسط 93 به بهره‌برداری برسد.

 
 

photo_2018-11-04_14-01-08

21 سال انتظار برای تله‌کابین ارومیه

خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت: «کلنگ احداث بزرگترین و طولانی‌ترین تله‌کابین خاورمیانه در ارومیه به طول ۳۶ کیلومتر در شهریورسال ۷۹ به زمین زده شد ولی با گذشت بیش از 21 سال طرح به دلایل مختلف ازجمله اختلافات مدیریتی راکد و بلاتکلیف رها شده است. عدم انجام بررسی‌های کارشناسی و فنی پیش از کلنگ‌زنی از منطقه «جانوسلو» تا «پیست اسکی» و طولانی‌شدن پروسه احداث و انصراف سرمایه‌گذاران خارجی از مشارکت در طرح موجب شده است بعد از گذشت دو دهه سرنوشت آن در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.»

«بر اساس طرح اولیه قرار بود فاز اول این طرح در مسیری به طول ۸.۵ کیلومتر از جانوسلو به کوه ایوعلی کنار جاده بند ارومیه، فاز دوم از ایوعلی تا سد شهر چایی به طول ۱۲ کیلومتر و فاز سوم از سد شهرچایی تا پیست اسکی خوشاکو به طول ۱۵.۵ کیلومتر احداث می‌شود که مقرر بود با اعتبار ۵ هزار میلیارد ریال و ۱۲۰ میلیون یورو توسط بخش خصوصی احداث شود.»

«از همان ابتدای کلنگ‌زنی به دلیل نبود نگاه کارشناسی به همراه بروکراسی‌های پرپیچ و خم ادارای بر اجرای این طرح سایه انداخت و اکنون با صرف میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری در این طرح فراملی تله‌کابین به حال خود رها شده و با بررسی اوضاع کنونی امیدی به تداوم اجرای این طرح نیست.»

«این طرح که ۱۵ ایستگاه، محوطه سازی، کارتینگ، پارک آبی و آبنماها، فضاهای سبز، هتل و سوئیت‌های اقامتی، شهر بازی و فضاهای ورزشی، رستوران‌ها، تالار و اماکن پذیرایی، نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی، ساختمان تجاری همچنین امکانات خدماتی، رفاهی و تفریحی متنوعی بود که امروز به رویای دست نیافتی تبدیل شده است.»

تله‌کابین طاق‌بستان 11 سال در انتظار افتتاح

خبرگزاری ایسنا در گزارشی می‌نویسد: مراسم کلنگ‌زنی تله‌کابین طاق‌بستان کرمانشاه نهم تیر ماه 1389 با حضور استاندار، شهردار و اعضای شورای شهر کرمانشاه در محل اجرای این پروژه برگزار شد. 11 سال بعد اما رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری کرمانشاه در گفتگویی اعلام کرد: فسخ قرارداد سرمایه‌گذاری تله‌کابین شهر کرمانشاه دلیلی بر تعطیلی این پروژه نیست.

علی اصغر خزلی در گفتگویی با اشاره به لغو قرارداد تله‌کابین شهر کرمانشاه با سرمایه‌گذار آن اظهار کرد: این تصمیم از سوی شهرداری و سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری کرمانشاه صورت گرفت.

 
 

وی افزود: قرارداد پروژه تله‌کابین شهر کرمانشاه به دلیل وجود مشکلات حقوقی که چندین بار پیش از فسخ آن به سرمایه‌گذار اخطار داده‌شده بود، لغو شد.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری کرمانشاه تصریح کرد: در صورت عدم فسخ قرارداد تله‌کابین کرمانشاه با سرمایه‌گذار به دلیل وجود برخی محدودیت‌های زمانی قطعاً مشکلات حقوقی برای شهرداری و درنتیجه مردم شهر کرمانشاه ایجاد می‌کرد.

خزلی با بیان اینکه فسخ قرارداد تله‌کابین کرمانشاه سخت بوده و صرفاً در جهت پیشبرد این پروژه انجام شده است، گفت: سرمایه‌گذار باید بتواند با تمام توان خود پروژه مذکور را پیش برده و به دنبال ایجاد حواشی نباشد.

علی اصغر خزلی در همان گفتگویش اعلام می‌کند که پروژه تله‌کابین کرمانشاه اواسط سال 1398 به منظور سرمایه‌گذاری و اجرا به شرکتی تحت عنوان پویش افق ماندگار واگذار شد که تنها چند ماه از تأسیس آن گذشته بود.

 
 

 عملیات این پروژه درنهایت اسفند بدون اخذ مجوزهای لازم از وزارت میراث فرهنگی و بدون در اختیار گرفتن زمین از راه و شهرسازی آغاز شد.

 سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری برآورد اولیه برای ساخت تله‌کابین طاق‌بستان را 223 میلیارد تومان اعلام کرد که قرار بود 176 میلیارد تومان آن توسط شرکت مذکور و باقی توسط شهرداری تأمین شود.

 رعایت نکردن اصول استاندارد توسط سرمایه‌گذار قبلی یکی از مشکلات اصلی پیش روی پروژه بود؛ به‌نحوی‌که اداره کل استاندارد کرمانشاه در 2 مرحله بازدید 200 مورد مغایرت با اصول استاندارد را گزارش کرد. خزلی در این رابطه نیز توضیح داد: بدون شک ایرادهای اداره کل استاندارد به‌صورت کامل برطرف خواهند شد و تا زمانی که استاندارهای لازم اخذ نشوند، اجازه فعالیت به سرمایه‌گذار جدید داده نمی‌شود.

مسیری تله‌کابین 1760 متر بود، ارتفاع صعود کابین 563 متر، سرعت حرکت دستگاه 5 متر بر ثانیه و ظرفیت آن 600 نفر در ساعت؛ هم‌چنین تعداد کابین 25 عدد که هر کابین با 6 نفر سرنشین برنامه‌ریزی‌شده بود.

IMG-20201005-WA0014

احداث «تله کابین» در خرم‌آباد همچنان مبهم

سال 96 شهردار خرم‌آباد از رایزنی با سرمایه‌گذار خارجی برای احداث «تله کابین» در شهر خرم‌آباد خبر داد.

وحید رشیدی شهردار وقت خرم‌آباد با اشاره به موضوع احداث تله‌کابین در محل پروژه مرکز فرهنگی دفاع مقدس لرستان اظهار داشت: با دو سرمایه‌گذار خارجی برای اجرای این پروژه رایزنی‌هایی داشته‌ایم. یک سرمایه‌گذار خارجی از محل پروژه بازدید داشت و قرار شد طرح خود را برای این پروژه ارائه دهد. این حرف در حد خبر ماند و دیگر هیچ خبر دیگری از احداث تله‌کابین در خرم‌آباد مخابره نشد.

گرگانی‌ها هم از ساخت تله‌کابین ناامید شدند

مهر ماه 1400 خبرگزاری ایرنا در گزارشی نوشت: پروژه تله‌کابین آخرین امید صدها هزار شهروند گرگان و مدیران شهر برای رونق گردشگری در مرکز استان بود که با لغو مجوز آن امیدهای مردم گرگان به‌یک‌باره فروریخته است، مدیران گرگان به‌ویژه در دوره پنجم شورای شهر پروژه‌های متعددی را در حوزه گردشگری برای گرگان ترسیم کردند تا این شهر استان شمالی را از یک شهر عبوری در بخش گردشگری به‌عنوان یک مقصد گردشگری معرفی کنند.

اعضای مجلس شهری و شهرداری گرگان در چند سال گذشته چند صد میلیون از اعتبارات شهرداری گرگان را صرف اجرای طرح‌های مطالعاتی و امکان‌سنجی پروژه‌های گردشگری در این شهر کردند و درنهایت چندصد میلیارد تومان پروژه در بخش گردشگری در این شهر پیش‌بینی کردند، پروژه‌های کلانی همچون مجتمع تفریحی هزار پیچ و شهربازی فوق مدرن، تله کابین، سورتمه، مرکز بالون‌سواری و کافه هواپیما ازجمله این پروژه‌ها بود.

 
 

10 سال انتظار برای احداث تله‌کابین در شیراز

خبرگزاری فارس در تیرماه 1400 نوشت:‌ بیش از یک دهه از وعده ساخت تله‌کابین در ارتفاعات شیراز خصوصاً دراک گذشت؛ اما ظاهراً تاکنون هیچ سرمایه‌گذاری روی خوش به این پروژه مهم گردشگری نشان نداده است.

شهربازی، پارک آبی، تله کابین، آکواریوم ازجمله پروژه‌هایی است که از 10 سال قبل وعده احداث آن‌ها داده‌شده بود اما هنوز هیچ خبری از آن‌ها نیست.

ناگفته نماند در بهمن‌ماه سال گذشته، کلنگ احداث پارک آبی به زمین زده شد که البته امیدواریم احداث این پروژه آن‌قدر طولانی نشود که دیگر جذابیتی برای شهروندان نداشته باشد.

افزایش جاذبه‌های گردشگری در شیراز به‌عنوان مقصد گردشگران داخلی و خارجی در سالهای اخیر بیش از گذشته احساس می‌شود.

IMG-20210805-WA0006

8 سال بلاتکلیفی برای تله‌کابین اشنویه

 سال 1392 امجد حاجی‌زاده رئیس شورای شهر اشنویه در گفتگویی اعلام کرد که با افزایش حمایت از توانمندی بخش خصوصی در اجرای طرح‌های تفریحی و خدماتی به‌زودی احداث تله‌کابین در اشنویه آغاز می‌شود.

او در همان گفتگو با تسنیم اعلام کرده بود که باوجود مشکلات زیادی که شهرداری اشنویه در سال 92 با آن مواجه است با شروع به کار دوره چهارم شورای اسلامی، رایزنی‌های زیادی برای حل معضلات مالی شهرداری آغازشده است. برآیند این تلاش‌ها، بودجه 6 میلیارد و 500 میلیون تومانی شهرداری برای سال 93 است.

 
 

سال 1394 یکی از خبرگزاری‌ها نوشت: سرمایه‌گذار پروژه احداث تله‌کابین در اشنویه با انتقاد از عدم همکاری مسئولین شهرستان برای آغاز به کار پروژه گفت: متأسفانه مسئولین برخلاف پیش‌بینی‌های ما در میدان عمل هیچ همکاری با پروژه ندارند و در مقابل آن سنگ‌اندازی می‌کنند.

خبر احداث تله‌کابین از پارک جنگلی قلاتوک تا ارتفاعات کوه «رندوله» و احداث یک مجتمع تفریحی بزرگ اعم از شهربازی، هتل و رستوران در غرب شهر اشنویه باعث خوشحالی و حتی امیدواری شهروندان این شهرستان برای توسعه صنعت توریسم و گردشگری و خروج بازار از وضعیت رکود شد.

سرمایه‌گذار این پروژه قبلاً از سرمایه‌گذاری 400 میلیارد ریالی برای ایجاد مجتمع تفریحی در پارک قلاتوک اشنویه خبر داده بود و امیدها برای رونق بازار گردشگری اوج گرفته بود. بااین‌وجود خبرهای رسیده از روند اداری پروژه حاکی است، مسئولین ادارات به وعده همکاری با این پروژه عمل نمی‌کنند.

یکی از سرمایه‌گذاران این پروژه در یک گفتگو از عدم همکاری مسئولین اشنویه انتقاد کرده و گفته بود: زمانی که تصمیم به اجرای پروژه گرفتیم، اعلام آمادگی تمامی ادارات و مسئولین شهرستان باعث دلگرمی ما شد ولی هم‌اکنون بعد از 4 ماه هنوز اقدام عملی از سوی مسئولین برای استارت پروژه انجام‌نشده است؛ متأسفانه شورا و شهرداری اشنویه با اطاله روند اداری و کاغذبازی‌های بی‌جا باعث دلسردی سرمایه‌گذاران از ادامه راه شده‌اند. هم‌اکنون مسئولین اورامانات اصرار دارند این پروژه در مناطق تفریحی این منطقه اجرا شود ولی امیدواریم مسئولین اشنویه ضمن خودداری از سنگ‌اندازی و کاغذبازی غیرضروری، با همکاری و تعامل مانع انتقال پروژه به مکانی دیگر شوند.

حدود 18 سال انتظار برای ساخت تله‌کابین سنندج

از پروژه تله‌کابین همواره به‌عنوان رویای دست نیافتنی سنندجی‌ها یاد می‌شود. این پروژه نیز همچون تعدادی دیگر از پروژه‌های شهری نیمه تمام، در گوشه‌ای از اذهان مردم این شهر جا خوش کرده و بیشتر رؤیایی است که خیال محقق شدن ندارد.

طی این سال‌ها از پیمان سنندجی، شهرداری که برای اولین بار در اردیبهشت ماه سال ۸۲ این پروژه را مطرح کرد، گرفته تا فریدون پوررضایی، مهدی حسام شریعتی، کامیاب شادمان و منوچهر فخری شهرداران سابق و حشمت‌الله صیدی، بارها وعده بهره‌برداری از پروژه تله‌کابین را به مردم سنندج داده‌اند، اما هیچکدام از وعده‌های آن‌ها در مورد این پروژه اجرایی نشده است.

تنها در همان سال‌های ابتدایی طرح بود که مقداری تجهیزات از سوی چند شرکتی که قرار بود این پروژه را به انجام برسانند وارد شهر سنندج شد و در مبدأ طرح «ویلای فریدونی» در نزدیکی پارک کودک آبیدر، تعدادی از این تجهیزات نصب شد. اما بعد از مدتی که شرکت‌ها نیز از عهده انجام کار برنیامدند، فنداسیون، دکل‌ها و تجهیزات نصب شده این پروژه جمع آوری و دپو شدند.

این تله‌کابین قرار بود با ۲۲ کابین هشت نفره، مسافت ۲٫۵ کیلومتری را از مبدأ به مقصد کوه آبیدر طی کند. اما از آغاز طرح تاکنون که بیش از پنج هزار و ۹۰۰ روز از آن می‌گذرد اگر هر روز حدود ۴۰ سانتی متر از این پروژه پیشرفت کرده بود اکنون به بهره‌برداری رسیده بود، در صورتی که فقط وعده‌های سر خرمن مسئولان و سرمایه‌گذاران طرح در جلسات مختلف و نشست‌های مطبوعاتی، نصیب مردم شده است.

وعده تکراری تله‌کابین دریایی بین هرمز و بندرعباس

 تله‌کابین دریایی بین جزیره هرمز تا بندرعباس هر بار توسط مسئولان استان هرمزگان مطرح می‌شود از سال 93 تا امروز این وعده‌ها در حال تکرار شدن است.

شهریور سال ۹۳ احمد حبیبی از سازمان منطقه آزاد قشم به پروژه ایجاد تله‌کابین از جزیره هرمز به منطقه نخل ناخدا در بندرعباس اشاره کرد و گفت: طرح ایجاد تله‌کابین بین هرمز و بندرعباس می‌تواند از طرح‌های پرسود باشد و از علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری در این زمینه دعوت می‌کنیم این پروژه را بررسی و مطالعه کنند.

اسفند همان سال، صالح دریانورد معاون برنامه‌ریزی استاندار هرمزگان پیشنهاد کرد، برای جذب هرچه بیشتر گردشگر، نخستین تله‌کابین دریایی در حد فاصل شهر بندرعباس و جزیره هرمز احداث شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه زنجیره گردشگری در استان هرمزگان باید تکمیل شود، اظهار کرد: ایجاد تله‌کابین دریایی می‌تواند علاوه بر جذب گردشگر، در آشنایی مردم بومی و غیر بومی با محیط زیست و جاذبه‌های خلیج‌فارس نیز تأثیرگذار باشد.

سال ۹۴ نیز حمیدرضا مؤمنی مدیرعامل سابق منطقه آزاد قشم با اشاره به مذاکرات اولیه انجام شده در زمینه نصب تله‌کابین از قشم به جزیره هنگام نیز گفته بود: نصب این تله‌کابین و اجرای چند طرح مهم سرمایه‌گذاری در هنگام شرایط زندگی مردم این جزیره را متحول می‌کند.

در سال ۹۸ حمیدرضا تیموری عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی در بندرعباس نیز وقتی در همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان درباره اجرای طرح تله‌کابین بندرعباس به هرمز صحبت شد، اعلام آمادگی صندوق توسعه ملی را از این طرح بیان کرد؛ و گفت که سرمایه‌گذار به دنبال امنیت است که دولت در این زمینه حتماً حمایت می‌کند.

موضوع ایجاد تله‌کابین برای مناطق گردشگری این استان جدید نیست پیش از این در مهر ماه نیز رضا برومند مدیرکل میراث فرهنگی استان هرمزگان از رفع موانع ایجاد مجتمع گردشگری و تله‌کابین در کوه گنو خبر داده بود اتفاقی که باوجود پیگیری‌های سرمایه‌گذار و عوامل اجرایی امیدی برای اجرایی شدن آن وجود نداشت شاید هم طرح موجهی برای اجرای آن نبود.

ارسال دیدگاه شما