• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
  • اِجُّمعَة ١٠ شوال ١٤٤٥
  • Friday 19 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 198272 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۲/۴ - 12:45
نقش بی بدیل اصناف در مهار تورم و رشد تولید
کاندیدای هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران مطرح کرد

نقش بی بدیل اصناف در مهار تورم و رشد تولید

استفاده از ظرفیت اصناف و بازاریان بدون تردید در مهار تورم و رشد تولید موثر است، بنابراین تنها باید اصناف را باور کنیم.

حسین ابوالفتحی- تحریریه آفتاب صبح: با توجه پیش رو بودن انتخابات هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران، بررسی آراء و عقاید کاندیداها می‌تواند ما را نسبت به این مسأله خوشبین و یا بدبین کند که آیا می‌توانیم روی مهمترین تشکل صنفی بازاریان در مهار تورم و رشد تولید حساب باز کنیم یا خیر؟ به همین منظور با رئیس اتاق اصناف مرکز استان همدان که یکی از بازاریان برجسته و با سابقه نیز به حساب می‌آید، گفتگویی صورت گرفته تا ضمن بررسی برنامه‌های وی در این راه به سؤال خود نیز پاسخی داده باشیم. محمد ارغوان، که در دوران مدیریت خود بر صنف قنادان و آجیل فروشان همدان دوبار به عنوان اتحادیه برتر کشوری شناخته شده و عضو دائم شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان همدان بوده و حضور دو دوره‌ای در هیأت رئیسه اتاق اصناف مرکز استان همدان و سه دوره‌ای در اتحادیه قنادان و آجیل فروشان همدان را در کارنامه کاری خود دارد و سال‌ها در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان همدان حضور داشته و امروز به عنوان مشاور اقتصادی استاندار همدان برگزیده شده، مهمترین دغدغه خود را افزایش بهره وری اصناف و بازاریان دانسته و اعلام کرد که اگر بازار را باور کنیم، قطعا در مهار تورم و رشد تولید موثر خواهیم بود. این گفت و گو را با هم می‌خوانیم.

اتاق اصناف همدان ظرفیتی بی بدیل برای رشد و تقویت اقتصاد ایران
رئیس اتاق اصناف مرکز استان همدان درباره اهمیت اتاق اصناف ایران اظهار کرد: اتاق اصناف ایران ظرفیتی بی بدیل برای رشد و تقویت اقتصاد ایران اسلامی به حساب می‌آید. استفاده بهینه از این سرمایه مهم قطعا در تحقق آنچه مد نظر مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد است،  موثر و تأثیر گذار است. ما در اتاق اصناف به شرط به کار گیری سیاست‌های صحیح و حساب شده می‌توانیم هم در رشد تولید و هم در مهار تورم نقشی تعیین کننده داشته باشیم.
محمد ارغوان ادامه داد: در اتاق ایران ما نیازمند این هستیم که یک ارتباط دوسویه و قوی با تولید کنندگان برقرار کنیم، اگر بازار بتواند نیاز مصرف کننده را به تولید کننده منتقل کند، قطعا در رشد تولید موثر است، بنابراین در این حوزه باید ورود کرد و با برقراری این ارتباط، منافع آن را به تولید کننده، توزیع کننده و مصرف کننده رساند. گاهی کالاهایی تولید می‌شود که در بازار کاربردی ندارد،این اطلاعات باید به صنعتگران رسانده شود. تولید کنندگان به بازار به عنوان یکی از عناصر مراکز R&D خود نگاه کنند و نظرات آنها را اخذ کنند. بنابراین ما قطعا ما در این حوزه پیشگام خواهیم شد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: عمده بازاریان خواهان ثبات قیمت و کاهش آن هستند، چرا که این کاهش قیمت به معنای افزایش قدرت خرید مردم است، سود بازاری در فروش بیشتر بوده و فروش بیشتر هم در گرو کاهش قیمت‌هاست، بنابراین خواست قلبی بازار در مهار تورم است، چون خود او در این حوزه بیشترین منافع را دارد. بنابراین بازار می‌تواند در مهار تورم تأثیرگذار باشد در صورتی که به آن اعتماد شود و دولت نقش نظارتی خود را ایفا کند. در واقع باید بازار را به بازار سپرد تا با ابزار رقابت و و افزایش سود، در کاهش نرخ‌ها و مهار تورم نقش ایفا کند. در این میان اگر دولت تنها به رصد بازار و مبارزه با اخلالگران بپردازد و سوداگران را مجازات کند، بازار نقش خود را در مهار تورم ایفا خواهد کرد.


ساختارمند کردن اتاق اصناف ایران در اولویت است
رئیس اتاق اصناف همدان در ادامه به لزوم ساختارمند کردن اتاق اصناف ایران اشاره کرد و گفت: در اتاق ایران ما باید چند کار اساسی را دنبال کنیم، ابتدا نیاز داریم که بودجه اتاق را ساختارمند کرده و از تمامی ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم. همچنین اتاق اصناف به دلیل ماهیت خودگردان و به نوعی داوطلبانه بودن امور، باید بتواند انگیزه کافی در کارکنان و مسئولان خود ایجاد کند. بنابراین ایجاد رفاهیات یکی از ملزومات افزایش بهره‌وری اتاق اصناف ایران است.
وی تصریح کرد: برخی از قوانین برای تأمین بودجه اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها به طور کامل محقق نمی‌شود، ما به سهم خود با جناب آقای دکتر حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه،  بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، و جناب آقای دکتر علی‌آقامحمدی، مشاور اقتصادی مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رایزنی کردیم اما برای تحقق کامل آن ظرفیت اتاق ایران نیز نیاز است و قطعاً با حضور در این مجموعه این پیگیری‌ها را افزایش خواهیم داد.


کمک به رشد و ارتقا اتاق‌های شهرستان‌های کمتر برخوردار
رئیس اتاق اصناف مرکز استان همدان گفت: محل درآمد اتاق‌های اصناف، 20 درصد درآمد اتحادیه‌ها، یک در هزار مالیات وصولی اصناف هر شهرستان و یک سوم جرائم تعزیرات حکومتی در حوزه اصناف است که در هر شهرستان به میزان پویایی اقتصادی آن متفاوت است. بنابراین اتاق اصناف ایران باید به فکر تحول اصناف این شهرستان‌ها نیز باشد که با توجه به اهمیت رشد همگون در سراسر کشور برنامه‌ای برای تأمین بودجه به شهرستان‌های کمتر برخوردار در نظر داریم تا با استفاده از مشوق‌ها و تسهیلات بانکی امکان رشد آنها را فراهم آوریم.
ارغوان تأکید کرد: تا کنون به صورت کلی‌ به این موضوع نگریسته نشده است، لذا با توجه به اهمیت همه شهرستان‌ها برنامه‌ای مدون با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی در نظر داریم تا بتوانیم این مراکز را فعال و به نوعی پشتیبانی کنیم. این اتفاق را با ورود به اتاق اصناف ایران پیگیری خواهیم کرد.


مکانیزاسیون اتاق‌های اصناف در سراسر کشور
وی خاطرنشان کرد: در دنیای امروز استفاده از تجهیزات به روز یکی از عمده‌ترین نیازهاست، بنابراین اتاق‌های اصناف باید به این وسائل و امکانات مجهز شوند به همین منظور نیز برنامه‌ای تدوین شده تا اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها از امکانات لازم برای رصد کامل بازار و اجرای برنامه‌ها برخوردار شوند.
رئیس اتاق اصناف مرکز استان همدان با تأکید بر اینکه باید ارتباط اصناف و دانشگاه و اهالی علم تقویت شود گفت: ما نیاز داریم تا اصناف مسأله‌های خود را علمی حل کنند بنابراین یک ارتباط دوسویه بین دانشگاه‌ها و محققین باید بر قرار شود تا مشکلات به آنها عرضه و پاسخ‌های مناسبت عملیاتی دریافت شود، قطعاً در این راه ظرفیت‌های بزرگی وجود دارد که می‌توان از آنها بهره گرفت.
ارغوان تأکید کرد: اصناف نیاز به هم افزایی و اشتراک گذاری تجارب همراه با آشنایی با اصول علمی و آخرین یافته‌ها را دارند، بنابراین همایش‌ها و نشست‌های فصلی که با یک برنامه ریزی دقیق هزینه‌ای هم برای اتاق اصناف در بر نخواهد داشت؛ برگزار خواهد شد و در این همایش‌ها کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های هم اندیشی ترتیب داده می‌شود که قطعا در میزان افزایش بهره‌وری اصناف و سهم آنها در اقتصاد کشور موثر است.
وی با اشاره به اینکه تمام تلاش ما برای افزایش بهره‌وری در اصناف و برای بازاریان است گفت: اتاق اصناف باید بتوان باری از دوش بازار برداشته و در اقتصاد کشور نقش مثبتی ایفا کند، در این صورت است که همه مردم از آن برخوردار خواهد شد.
کاندیدای هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران خاطرنشان کرد: یکی از مصادیق بارز افزایش بهره‌وری مکانیزه کردن امور اتاق‌های اصناف است که ما در اتاق اصناف همدان نخستین گام آن در حوزه بازرسی را برداشتیم و قطعا با کمک شرکت‌های دانش بنیان در سطح کشور می‌توانیم به دستاوردهای بیشتری نیز دست یابیم.


تبیین نقش اصناف در جمع تصمیم سازان
ارغوان با بیان اینکه اصناف شبکه گسترده‌ای است که با عموم جامعه در ارتباط است گفت: اصناف و بازاریان در بطن مردم، خود مردم و همراه با مردم هستند، بنابراین نگاه و توجه به این قشر در تحقق اهداف عالی و اسناد بالادستی مثمر ثمر است، بنابراین کوشش در تبیین نقش بازاریان و اصناف نزد مسئولان و تصمیم سازان و تصمیم گیران کشور در رأس امور خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه همانقدر که تولید اهمیت دارد، توزیع نیز مهم است اظهار کرد: اصناف و بازاریان همواره بازوی انقلاب اسلامی و یاور دین بودند و به همین منظور تقویت آنها تقویت انقلاب و بنیاد دین در کشور خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما