کد خبر : 105280 تاریخ : ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۱ فروردين - 10:45
استاندار بوشهر در گفتگو با آفتاب صبح: برای گرفتن بودجه چاره‌ای جز لابی‌گری نداریم!/برای رفع مشکلات استان زمان تعیین می‌کنم قانون‌گرایی و قانون‌محوری مبنای کار ما بوده است/ کوچکترین فعالیت اقتصادی ندارم/تا امروز 24 نفر از بانوان را در حوزه‌های مختلف منصوب کردیم/یکی از مشکلات ما در نظام اداری «پیگیری» است.

به گزارش آفتاب صبح، عبدالکریم گراوند از آن دست مدیرانی است که تلاش می‌کند از  همه ظرفیت‌های استان برای توسعه استفاده کند؛ او تاکید فراوانی به حرکت در مسیر قانون دارد. گراوند می‌گوید:«توجه و تأکید بر قانون‌گرایی و قانونمحوری مبنای کار ما بوده است. این مسئله را حتی در روز معارفه نیز مطرح کردم که باید بر اساس قانون پیش رفت و جامعه را به این سمت سوق داد.» متن کامل گفتگوی نوروزی آفتاب صبح با عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر را در ادامه می‌خوانید:

سرمایه انسانی چه نقشی در ساختار کلی استانداری‌های کشور دارد؟
از مهم‌ترین و ماندگارترین اقدامات وزیر محترم کشور، جناب آقای دکتر رحمانی فضلی، توجه به سرمایه منابع انسانی وزارتخانه است. همان‌طور که اطلاع دارید بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری، باید حداقل 85 درصد سازمان، از نیروهای درون سازمان تأمین شود. در وزارتخانه‌ای که وظیفه سازمان‌دهی امنیت داخلی کشور را بر عهده دارد، این رویکرد باعث افزایش انگیزه خواهد بود. با توجه به جمعیت کثیری از نیروی انسانی که در استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و ... مشغول به کار هستند، نگاه توسعه‌گرای وزیر محترم به این حوزه به عنوان یک سرمایه بزرگ و ارزشمند در افزایش کارایی و کیفیت کار پرسنل قطعاً تأثیرگذار است. برای انتخاب استاندار، یکی از موضوعاتی که به‌طور جدی برای مسئولین محترم، اهمیت داشت، رزومه استانداران بود. بر همین مبنا هم استانداران محترم، با توجه به سابقه‌ای که داشتند در استان‌های مختلف مستقر شدند.


با توجه به همین توجه به نیروهای درون‌سازمانی در وزارت کشور؛ شما به عنوان استاندار بوشهر انتخاب شدید؛ حالا محور برنامه‌های شما در استان بر چه اساس تعریف شده است؟
توجه و تأکید بر قانون‌گرایی و قانون‌محوری مبنای کار ما بوده است. این مسئله را حتی در روز معارفه نیز مطرح کردم که باید بر اساس قانون پیش رفت و جامعه را به این سمت سوق داد. بدترین قانون بهتر از بی‌قانونی است، زیرا قانون بد را می‌توان اصلاح کرد، اما بی‌قانونی یعنی هرج‌ومرج؛ و این قابل حل شدن نیست. ما قانون را ملاک عمل خود قرار دادیم و بر همین اساس هم انجام وظیفه می‌کنیم.


طبیعی‌ست پیش از اینکه به این سمت انتصاب شوید؛ از شما برنامه‌ای خواسته‌اند؛ رکن اصلی پروپوزال شما چه بود؟
بله؛ ببینید کاملاً درست است؛ من نیز همچون کسانی که برای این سمت معرفی می‌شوند، اهداف و چشم‌اندازی را به دولت ارائه کردم. اولین نکته‌ای که در این هدف‌ها و چشم‌انداز مورد تأکید قرار گرفته، توسعه استان بر مبنای «برنامه» بود. باید برنامه مدونی وجود داشته باشد تا بتوان بر پایه آن روند توسعه استان را برنامه‌ریزی کرده و در آن مسیر حرکت کرد. البته همان‌طور که می‌دانید برای برنامه‌ریزی نیاز به زمان است؛ اما در حوزه مدیریت استانداری، توانستیم در قالب برنامه‌ای  شش‌ماهه در استانداری، اولین گزارش سه‌ماهه را برای وزارتخانه ارسال کنیم. برای برنامه شش‌ماهه بعدی نیز از معاونین برنامه خواسته شده و این حرکت ادامه خواهد داشت. در اسفندماه، برنامه سال 1397 را نیز خواهیم بست و در سال آتی بر همین اساس پیش خواهیم رفت.


اهم سرفصل‌های این برنامه بر چه اساس بوده است؟
طبیعتاً یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های ما در 100 روز نخست، مطالعه وضعیت استان بوده است. من به واسطه اینکه قبلاً معاون سیاسی استان بودم، نسبت به استان شناخت داشتم؛ همین مسئله به ما کمک کرد تا به دنبال مطالعات اضافی نباشیم و زمان بیشتری را برای ساماندهی یک برنامه مناسب مدیریتی برای استان در نظر بگیریم. اشخاص باتجربه‌ای که در بدنه استانداری حضور دارند سرمایه انسانی ما هستند؛ با توجه به شناختی که از بدنه استانداری داشتم، در گام نخست با حفظ این سرمایه انسانی و برای افزایش کارایی، جایگاه برخی از نیروها را ارتقا داده و برخی را نیز جابجا کردیم. گام بعدی ما، حرکت در مسیر قول‌های دولت به مردم است. اصول کاری و حرکت ما در مسیر تحقق این وعده‌هاست. برای مثال در حوزه اقتصاد مقاومتی ما بازدید از شهرستان‌ها را در اولویت فعالیت‌های خود قرار دادیم. تاکنون از ده شهرستان استان، به شش شهرستان رفته‌ایم و چهار شهرستان باقیمانده نیز طی روزهای آینده (این گفتگو در بهمن ماه گرفته شده است و الان آمار تکمیل شده) مورد بازدید قرار خواهد گرفت. پس از دیدار و ادای احترام با خانواده شهدای هر شهرستان، وضعیت پروژه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. پروژه‌های هر شهرستان قابل دسته‌بندی در 3 بخش هستند، پروژه‌های فعال، نیمه فعال و راکد. قبل از حضور ما در هر شهرستان، مدیرکل سرمایه‌گذاری استانداری به همراه مدیران و کارشناسان مربوطه، در محل حاضر شده و وضعیت پروژه‌ها را بررسی می‌کنند. به این ترتیب بخش زیادی از مشکلات پروژه‌ها برطرف می‌شود. پس از آن، جلسه رونق تولید استان با محوریت پروژه‌های همان شهرستان، در آنجا تشکیل می‌شود. با توجه به ظرفیت‌ها و شرایط هر شهرستان، تعداد پرونده‌ها متفاوت است؛ ممکن است شهرستانی 15 پرونده و شهرستان دیگری 11 پرونده داشته باشد. به وضعیت این پروژه‌ها، در جلسه رونق استان رسیدگی شده و تلاش می‌شود با همکاری و بهره‌گیری از تعامل میان مدیران کل، معاونان استانداری‌ها و صاحبان طرح، موانع از سر راه برداشته شده و مشکلات حل شود.


آیا راهکاری برای پیگیری وضعیت این موانع نیز در نظر گرفته‌اید؟
من برای این مسئله زمان تعیین کرده‌ام. باید در بازه زمانی مشخصی، در مورد عیب کار و موانع موجود، تعیین تکلیف شود. زمان بزرگ‌ترین سرمایه هر سازمان است و هرچه دوره زمانی افزایش یابد، هزینه‌ها و مشکلات بیشتری به وجود خواهد آمد.

این که برای رفع مشکلات زمان تعیین می‌کنید موضوع بسیار مهمی‌ست؛ اما نکته بعدی که می‌خواهم سوال کنم این است که چه نگاهی به حمایت از کارآفرینان در توسعه استان بوشهر دارید؟

اتفاقاً نکتۀ خوبی مطرح شد؛ ما در این سلسله بازدیدها، طی جلسه‌ای نیز از کارآفرینان شهرستان تقدیر می‌کنیم. قطعاً حمایت از کارآفرینان و تولید یکی از مباحث اصلی اقتصاد مقاومتی است. کارآفرینان به دنبال تولید و ایجاد اشتغال هستند و پشتیبانی از آنها قطعاً در رونق شهرستان و استان تأثیر بسزایی دارد. با توجه به شناخت فرماندار و مشاورانش از کارآفرینان، به فراخور هر شهرستان، تقریباً در هریک از این جلسات 50 تا 60 نفر حضور دارند. در این جلسه علاوه بر تجلیل از کارآفرینان، مشکلات و دغدغه‌های موجود در مسیر فعالیت این گروه نیز مطرح شده و مدیران دستگاه‌های اجرایی تلاش می‌کنند با ارائه راهنمایی‌های لازم، پاسخ مناسبی را ارائه دهند. در برخی از جلسات، از دانش آموزان برتر هم در راستای ترویج الگوهای مثبت نیز تجلیل می‌شود.


دولت وعده‌های زیادی در خصوص ایجاد فرصت‌های شغلی برای بانوان مطرح کرده است؛ در این مورد رویکرد شما در استانداری بوشهر چیست؟
در دولت یازدهم سی مدیر زن منصوب شده‌اند. ما نیز در همین مدت کوتاه 24 نفر از بانوان را در حوزه‌های مختلف منصوب کردیم. در حال حاضر نیز به صورت جدی پیگیر آن هستیم که آمار سی‌درصدی موردنظر دولت در خصوص انتساب بانوان عملیاتی شود. اولین مدیرکل انتسابی استانداری از بین بانوان همکار در استان بوشهر نیز مدیرکل منابع انسانی و تحول اداری بوده است. ما باید از ظرفیت بالای خود به درستی استفاده کنیم. متأسفانه مدت زیادی نسبت به انتساب بانوان بی‌توجهی‌هایی صورت می‌گرفت؛ اما در حال حاضر با توجه به رویکرد دولت پیگیر هستیم که از این ظرفیت بیشترین بهره را ببریم. بر اساس آمار نزدیک به ده درصد از مدیران ما را بانوان تشکیل می‌دهند. از جمله شعارها و تعهدات رئیس‌جمهور که جزو تعهدات استانداران نیز تعریف‌شده، توجه به بانوان و جوانان است. ما موظف هستیم که سیاست‌ها و شعارهای جناب آقای رئیس‌جمهور را عملیاتی کنیم. توجه به جوانان و بانوان همواره در دولت مورد توجه بوده و استان می‌تواند با تکیه به همه اقشار خود در مسیر توسعه گام بردارد. همزمان با حضور ما در شهرستان‌های مختلف، سه جلسه دیگر در مرکز فرمانداری شهرستان تشکیل می‌شود. جلسه مدیرکل بانوان با زنان کارآفرین یکی از این جلسات است که در آن حوزه‌های کارآفرینی در سطح شهرستان مورد تشریح و توضیح قرار می‌گیرد. برای مثال ما این ظرفیت را داریم که در بسیاری از حوزه‌های صنایع‌دستی در نواحی روستایی ورود کرده و سطح گسترده‌ای از فرصت‌های شغلی را فراهم کنیم. حدود 50 تا 60 نفر از کسانی که قابلیت فعالیت در این بخش را دارند، در این جلسه حاضر می‌شوند.


یکی از موضوعات و محورهای توسعۀ استان‌ها توجه به اشتغال روستایی است؛ تسهیلات خوبی هم در این زمینه برای استان‌ها در نظر گرفته شده؛ در بازدیدهای اولیه شما از شهرستان‌ها؛ آیا این موضوع را مورد توجه قرار داده‌اید؟
اتفاقاً در این سلسله بازدیدها، در جلسه‌ای دیگر، مدیرکل روستایی با دهیارها دیدار می‌کند. در این جلسه دهیارها در خصوص تسهیلات اشتغال با توجه به ظرفیت‌های هر روستا توجیه می‌شوند. برای مثال به تازگی در حوزه اشتغال روستایی، تسهیلات ابلاغ شده و کارهای انجام شده که لازم است دهیاری‌ها در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشند. به این ترتیب تلاش می‌شود از همه ظرفیت‌های موجود در روستا برای توسعه استفاده شود. همچنین معاون منابع انسانی استانداری مکلف است در جلسه‌ای با فرمانداری، مشکلات موجود در مسیر توسعه شهرستان را مورد واکاوی و بررسی قرار دهد. در کنار همه جلساتی که برگزار می‌شود، جلسه‌ای دوساعته نیز به ملاقات عمومی با مردم همان شهرستان اختصاص دارد. در این جلسه علاوه بر شخصی که مشکل داشته و درخواست ملاقات داده، مدیر حوزه‌ای که مشکل به بخش او مرتبط می‌شود نیز در جلسه حضور دارد. به این ترتیب تلاش می‌کنیم مشکل را بررسی کرده و راهکاری مناسب برای حل آن ارائه دهیم. این برنامه طی یکصد روز اخیر به اجرا در آمده و بنا بر گزارش‌هایی که من دریافت شده، بازخورد مثبتی نیز داشته است. البته من از معاونین و مدیرکل اقتصاد استانداری خواسته‌ام در بازه زمانی مشخصی پیگیر باشند که مشکلات تا چه اندازه رفع شده است. دستگاه‌های اداری مکلف به رفع حل مشکلات شده‌اند، مگر اینکه شخصی خودش پیگیر نباشد.


بازدیدهای اولیه شما باید ختم به یک مجموعه‌ای از اطلاعات بشود که احتمالاً در یک جلسات دیگری نیازمند پیگیری و بررسی عملکرد باشد؛ آیا این بررسی‌ها در استانداری صورت خواهد گرفت؟
بله حتماً؛ بعد از اتمام این دوره بازدید از شهرستان‌ها، بناست که جلسه‌ای تحت عنوان کارگروه رفع موانع برای همه پروژه‌های شهرستان‌هایی که از آنها بازدیده شده، برگزار کنیم. در این جلسه وضعیت پروژه‌ها بررسی خواهد شد و پروژه‌هایی که هنوز مشکلات آنها حل نشده و یا با موانع دیگری مواجه است مورد بررسی و واکاوی قرار خواهد گرفت. تلاش من این بوده که نظارت مستمری بر روند فعالیت‌ها در سطح استان داشته باشم. کار متفاوتی که با روزنامه ایران در راستای فعالیت در زمینه اقتصاد مقاومتی داشته‌ایم، رویکرد جدیدی در سطح کشور است و این نگاه قطعاً در سفرهای آینده و پیگیری ما تأثیر خواهد داشت. این بازدیدها با یک دیدار تمام نخواهد شد و معاونین من در استانداری مکلف هستند مشکلات پروژه‌ها را رفع کرده و روند توسعه‌ی استان را تسهیل کنند. مشکلات و گرفتاری‌های مردم کم نیست، اما با اتکا به این رویکرد به دنبال آن هستیم که مشکلات را از سر راه برداشته و موانع را کنار بزنیم. حالا زمان پیگیری مشکلات مردم است که خوشبختانه با همراهی مسئولین محترم استان و نظارت عالیه، این اتفاق در حال رخ دادن است.
چگونه از روند اجرای صحیح این مصوبات در سطح شهرستان‌های مختلف اطمینان حاصل خواهید کرد؟

یکی از مشکلات ما در نظام اداری، بحث «پیگیری» است. در نظام اداری که رویکرد سیستمی وجود نداشته باشد، باید پیگیری‌های مستمر انجام داد. علاوه بر پیگیری باید نظارت بر این پیگیری‌ها هم داشت. من به دنبال نظارت سیستمی در کارم هستم و بر همین اساس هم شرایطی فراهم شده تا از صفحه تبلت، بتوانم هر لحظه اتفاقاتی را که در سطح استان در حوزه رونق تولید رخ می‌دهد را رصد کرده و بر آن نظارت داشته باشم. به دنبال آن هستیم که این مسئله در سایر بخش‌ها نیز عملیاتی شود.


همانگونه که مقام معظم رهبری هم فرمودند «اقتصاد مقاومتی» یک عنوان کلی‌ست که سرلوحۀ کار نهادها و سازمان‌های مختلف باید قرار بگیرد؛ بدیهی‌ست که در استان‌ها هم این مورد به عنوان یک دستورالعمل کلی باید بر پیشانی کارها قرار داشته باشد؛ نگرش شما در استان به این مفهوم چگونه است؟
همان‌طور که پیش‌تر هم به آن اشاره کردم، نکته مهم در برنامه‌های استان، توجه جدی به موضوع اقتصاد مقاومتی است. مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال بارها بر این مسئله تأکید داشته‌اند. این موضوع توسط ریاست جمهوری و وزیر محترم کشور نیز به‌طور جدی پیگیری می‌شود و حتی خود جناب آقای وزیر نیز در استان‌هایی همچون استان لرستان، آذربایجان شرقی و کرمان؛ به عنوان پایلوت، فعالیت‌هایی را با این مفهوم تعریف و اجرا کردند. این رویکرد باعث شده موضوع اقتصاد مقاومتی به صورت جدی تبدیل به یکی از دغدغه‌های ما شود و در اولویت‌هایمان قرار بگیرد. برای مثال در برنامه‌های ما، همچنان توسعه زیرساخت‌ها مورد توجه و تأکید است اما این توسعه را در راستای اقتصاد مقاومتی تعریف کرده‌ایم. این دو موضوع به هم گره خورده و در هم تنیده‌اند و نمی‌توان آنها را از هم تفکیک کرد.



یکی از موضوعاتی که بسیار در توسعه استان‌ها تاثیرگذار است؛ نیروی کار حرفه‌ای و کاراست. نظر شما در این مورد چیست و از چه نیروهایی تلاش می‌کنید که در مدیریت استان بهره ببرید؟

من اعتقاد دارم که نیروی کار باید حرفه‌ای باشد. از عمر انقلاب اسلامی چهل سالی می‌گذرد و باید پذیرفت ضعف‌هایی نیز وجود دارد. هر سازمان و نهادی در قالب حمایت قانونی، دارای رسالت و وظایفی است. قانون‌گذار کار بی‌حکمت نمی‌کند و وقتی این اختیار را به ما داده که 15 درصد از نیروهای‌مان را از بیرون سازمان بیاوریم، یعنی می‌توان از آدم‌های شایسته، توانمند و نخبه‌ای که ظرفیت دارند در مقاطع مختلف هر سازمان بهره گرفت. یک مدیر حرفه‌ای باید بتواند کارایی نیروها را در قالب سلامت مالی، اخلاقی و پایبندی به شعارهای دولت احراز کرده و از وجود آنها در موقعیت‌های مختلف بهره بگیرد. من در چهارچوب نیروهای درون‌سازمانی خودم، رسالت دارم که به دنبال بهترین‌ها بوده و از همه ظرفیت‌ها برای بهبود کارایی و توسعه استفاده کنم. تشخیص من این بوده که نیروهایی منصوب شده می‌توانند در راستای این سیاست‌گذاری حرکت کرده و کارآمد باشند. پاک دستی آنها نیز به لحاظ مالی و اخلاقی احراز شده است. فرقی نمی‌کند، این نیروها، زن باشند یا مرد. مهم کارایی است که در وجود آنها احراز شده است.


در انتخاب نیروی انسانی به چه ملاحظاتی توجه دارید؟
دو ملاحظه جدی در انتخاب اشخاص دارم؛ اول اینکه حتماً نگاه و رویکرد دولت را بپذیرد و دوم اینکه سلامت اخلاقی، مالی و کارآمدی داشته باشد. این دو ملاحظه جدی من در انتخاب اشخاصی است که در بدنه استانداری حضور دارند. در عین حال تأکید و توجه جدی هم بر حرکت در مسیر قانون در درون سیستم وجود دارد. ظرفیت قانونی ما همین است و ما هم نباید از این ظرفیت خارج شویم. ممکن است برخی افراد انتظاراتی داشته باشند، من نمی‌توانم خلاف قانون و سیاست‌های وزارتخانه، خواسته‌های دیگران را در نظر بگیرم. قانون برای ما حجت است و حاضر نیستم هیچ جا منافع مردم را فدا کنم.


بسیاری از استان‌ها معتقدند که بودجه کشور در مرکز متمرکز شده و برای به دست آوردن آن باید بسیار تلاش کرد. نظر شما در این خصوص چیست؟
نظام بودجه‌ریزی کشور ما ایراد دارد. در تعریف بودجه کل کشور، بخش اعظمی از منابع در تهران نگه‌داشته می‌شود و من استاندار چاره‌ای جز لابی‌گری ندارم. اگر چانه‌زنی نکنم از بقیه استان‌ها عقب می‌مانم. حتماً از مدیران خود می‌خواهم که پیگیر کسب بودجه از مرکز باشند، راه دیگری جز این نیست. متأسفانه تا زمانی که نظام برنامه‌ریزی بودجه با این اشکالات مواجه است، چاره‌ای جز رایزنی و لابی‌گری باقی نمی‌ماند. وقتی همه پول‌ها در مرکز متمرکز باشد و سهم هر استان به آن داده نشود، چاره‌ای نیست جز اینکه مراجعه کنیم و سهم هر استان را بخواهیم. اگر این بودجه در اختیار هر استان قرار بگیرد، طبیعتاً می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب، نتیجه بهتری را گرفت.


استان بوشهر از شرایط مطلوبی برای ارتباط با سایر نقاط جهان برخوردار است. روند توسعه در این استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
استان بوشهر از استعدادهای فوق‌العاده‌ای بهره‌مند‌ است. استان به عنوان «پایتخت انرژی کشور» نام گرفته است. بوشهر استانی است که حدود 92 تا 93 درصد از صادرات کشور از این استان انجام می‌شود. با همه اینها، سهم مناسبی از این منابع نداشته و هنوز نتوانسته مطابق با ظرفیت‌های خود، در مسیر توسعه قرار گیرد. این استان قابلیت آن را دارد که در کنار جاده راه‌آهن بافق ـ بندرعباس، جاده راه‌آهنی در مسیر بوشهر ـ اصفهان داشته باشد؛ متأسفانه این امر تاکنون عملیاتی نشده است. برای توسعه استانی که چنین نقش پررنگی در اقتصاد و صادرات کشور داشته، غفلت‌های زیادی صورت گرفته است. توسعه زیرساخت‌ها می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در رونق بندرها داشته باشد. متأسفانه محرومیت‌های موجود در سطح استان باعث شده این استان نتواند متناسب با ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، توسعه‌ یابد. مردم نسبت به منابعی که در سطح این استان وجود دارد، انتظاراتی از دولت‌ها دارند. علاوه بر نفت و گاز گسترده‌ای که در بستر این استان وجود دارد، استان بوشهر از سرمایه عظیم شیلات و آبزیان بهره‌مند‌است.

از حیث گردشگری، وضعیت استان بوشهر چگونه است؟
استان بوشهر از حیث گردشگری نیز دارای ظرفیت‌های فراوانی است. تاریخ این استان به قدمت تاریخ ایران ریشه دارد. از نظر گردشگری ما می‌توانیم در 7 تا 8 ماه از سال پذیرای گردشگران باشیم. پاییز و زمستان در این استان آب‌وهوای مطلوبی دارد، آن‌قدر که بسیاری دوست دارند در چنین فضایی زندگی کنند. بااین‌حال، زیرساخت‌های نامطلوب اقامتی در این استان، ما را با محدودیت‌های بسیاری در استان مواجه کرده است. فعالیت‌هایی در حال انجام است، اما همه دستگاه‌ها باید کمک کنند تا سرمایه‌گذاران تشویق به سرمایه‌گذاری شوند. استان بوشهر در جوار دریا قرار داشته و ما می‌توانیم از این فرصت بیشترین بهره‌برداری را داشته باشیم. اگر فضا و امکانات مناسبی را در اختیار مردم بگذاریم، قطعاً بوشهر به عنوان قطبی برای گردشگری شناخته خواهد شد. با تقویت ظرفیت‌های گردشگری، این حوزه نیز می‌تواند به اندازه عسلویه در اقتصاد استان تأثیرگذار باشد. باید در حوزه‌های مختلف گردشگری، اعم از دریا، پیشینه تاریخی و حتی آب‌وهوا در این استان سرمایه‌گذاری صورت بگیرد. به این ترتیب با رونق گردشگری در استان، ما شاهد پویایی اقتصاد و افزایش سطح اشتغال خواهیم بود.


شما با داشتن صفحۀ اینستاگرام، حضور در تلگرام و پاسخگویی به مردم از طریق فضای مجازی؛ از معدود استانداران فعالی هستید که با برخی دولتمردان در این حوزه همراه شده‌اید؛ ارزیابی شما از تأثیرگذاری فضای مجازی در ارتباط دولت با مردم چیست؟
فضای مجازی امروز به عنوان یک واقعیت است. ما نباید کانال ارتباطی خود با مردم را در این فضا از دست بدهیم. باید به یک جامعه آزاد و مبتنی بر دموکراسی عادت کنیم و این مسئله تمرین می‌خواهد. قطعاً آسیب‌هایی وجود دارد که ما اگر در جریان آنها قرار نگیریم، از بین نخواهد رفت. پس بهتر است از این موقعیت به شکل درست بهره گرفته و از آن برای ارتباط با مردم استفاده کنیم. اگر ما بتوانیم در فضای مجازی فعال عمل کنیم و به بخشی از سؤالات پاسخ دهیم، قطعاً سرعت و سهولت کارها افزایش خواهد یافت. دولت آقای روحانی دستاوردهای بزرگی داشته است، منتهی گاهی به قدری در برخی حوزه‌های اطلاع‌رسانی ضعف وجود داشته که همه این خدمات نتوانسته به خوبی معرفی شود. دولت می‌تواند از طریق فضای مجازی این خدمات را معرفی کرده و پیگیر رفع مشکلات مردم باشد. فضای مجازی را باید به عنوان یک فرصت برای ارتباط با مخاطب دید. در حال حاضر من خودم برنامه‌هایم را کنترل کرده و اتفاقاتی را که در سیستم رخ می‌دهد را نظارت می‌کنم؛ اما شخصی را هم مسئول کرده‌ام تا همه مسائل پیرامون فضای مجازی را رصد کند.


چگونه می‌توان با اطلاع‌رسانی مناسب، مردم را نسبت به خدمات دولت آگاه کرد؟
تبلیغات چه در ابعاد مثبت و چه در وجه منفی واقعیتی است که نباید آن را نادیده گرفت. کافی است غفلت کنید و دیگران ذهن مخاطب شما را تحت تأثیر قرار دهند. متأسفانه در مقطعی روابط عمومی‌های دولت تنزل جایگاهی پیدا کردند و مشکلاتی ایجاد شد. برای معرفی خدماتی که به جامعه انجام می‌شود نیاز به روابط عمومی و کانال‌های ارتباطی است. روابط عمومی به عنوان یک پل ارتباطی بین خود و رسانه و دستگاه می‌تواند به بهترین شکل وظیفه رسانه‌ای خود را انجام دهد. در فضایی که علیه نظام است، امیدآفرینی کار دشواری است. باید با تبلیغات مناسب و معرفی خدماتی که از سوی مسئولین برای مردم تدارک دیده شده، امید را برای مردم زنده کرد. روابط عمومی باید هنرمندانه ذهن مردم جامعه را به سوی معرفی این خدمات سوق دهد. از نگاه تخصصی و حرفه‌ای، روابط عمومی هر سازمان، بهترین جایگاه برای معرفی خدمات آن سازمان است.


با توجه به اینکه شما از طرف مادری یک لرستانی محسوب می‌شوید، دوست داشتید استاندار این استان شوید؟
اتفاقاً زمانی هم یکی از پیشنهادات به من حضور در استان لرستان در یکی از معاونت‌های استانداری بود؛ ببینید به زعم من؛ یکی از مشکلاتی که استان‌هایی همچون لرستان همواره با آن دست به گریبان بوده، نگاه سیاسی به مسائل مختلف است. باید بدانیم نیروی انسانی سرمایه اصلی هر استان است. رویکرد و نگاه سیاسی در چنین استان‌هایی نباید باعث شود که فرصت حضور در سایر حوزه‌ها را از دست داد. امروز بزرگ‌ترین دغدغه و نگرانی مسئولین نظام، اشتغال و سطح معیشت مردم است. نظام جمهوری اسلامی ایران در آستانه چهلمین سال خود است؛ کارهای زیادی انجام شده، اما هنوز هم مشکلات بزرگی بر سر راه ماست. رسالت امروز ما این است که فرزندان‌مان بیکار نباشند. باید بتوانیم برای تحصیل‌کرده‌هایمان فضای مناسب کسب‌وکاری مهیا کنیم. استان‌هایی همچون لرستان، با عقب‌ماندگی‌های تاریخی مواجه هستند و هنوز هم این نوع نگاه سیاسی، ترمز توسعه آنها شده است. در حالی که اگر نگاه منطقی به مشکلات استان داشته باشیم، از این فضا فاصله گرفته و راحت‌تر می‌توانیم موانع را کنار زده و در مسیر توسعه حرکت کنیم.