کد خبر : 127383 تاریخ : ۱۳۹۹ چهارشنبه ۸ مرداد - 19:46
بیخ گوش تهران؛این قلعه هنوز کاوش نشده است! قلعه‌ای که امروزه بیشتر به تپه شباهت دارد. اطرافش گوسفندان می‌چرند، کشاورزان کشت و زرع می‌کنند و جوانان از گُرده‌های پیرش با موتورهایشان سواری می‌گیرند لابد که پیست موتورسواری تاریخی بهتری در این حوالی نیست!

به گزارش آفتاب صبح: اینجا همان روستایی است که وقتی اهالی متوجه می‌شوند #رضاشاه چشم طمع به اراضی آن دوخته، شبانه درختانش را قطع می‌کنند تا از زیباییش کاسته شود آن گونه که چنگی به دل نزند و ماموران دست از پا درازتر بازگردند و دیگر وصفی از زیبایی و خرمی آن نکنند تا آنها این بار با خیال راحت درختانشان را بکارند.

از همه‌ی تاریخچه روستا همین تپه باقی مانده است کمی آن سوتر در ابتدای جاده‌ی ورودی به تپه(قلعه ساسانی)طالب‌آباد، آپارتمان‌های روستا کنار پارکی به سبک جدید نمایان است.
چندان دور از ذهن نیست باقی زمین‌های کشاورزی اطراف هم مانند این قسمت تبدیل به اراضی مسکونی شود. تحت لوای «طرح هادی» که اجرایش به سال 94 باز می‌گردد و همه اینها شاید فاصله‌ای بیش از ۵۰۰ متر با تپه نداشته باشند!
قلعه‌ای که امروزه بیشتر به تپه شباهت دارد. اطرافش گوسفندان می‌چرند، کشاورزان کشت و زرع می‌کنند و جوانان از گُرده‌های پیرش با موتورهایشان سواری می‌گیرند لابد که پیست موتورسواری تاریخی بهتری در این حوالی نیست!
تلفن را که برداری از #باستان‌شناس تا #مرمتگر و #معمار یک پاسخ را می‌دهند این قلعه اصلا کجا هست؟کاوش نشده! عرصه و حریم؟ نقشه قلعه و روستا؟ اتفاقی افتاده؟ حالا چرا دنبال این تپه هستید؟ ای بابا #پژوهشگاه که خواب است؟ میراث فرهنگی که تعطیل است؟ میراث فرهنگی تهران هم که سالهاست فاتحه‌اش خوانده شده؟ این پیجویی شما هم از عواقب #کرونا است!در شهر #ری هر چه هست کاوش‌های #اشمیت است نزدیک «چشمه علی» و «دژ رشکان»، چند سال پیش هم یک کارهایی شده اما اینجا نه هیچی!
اینجا در پایتخت آب از آب تکان نمی‌خورد.از #باستان‌شناسی کلاه بدون پشمی باقی مانده و از #میراث_فرهنگی مدیرانی که در طول چند سال خدمت مضاعفشان به میراث فرهنگی حتی زحمت به خود نداده‌اند که سایت‌های اطراف تهران را ببینند.
به جایش در همه همایش‌ها و نمایش‌ها و ربان بریدن‌ها و سفرهای داخلی و خارجی در صف مقدم حضور منسجم دارند.
حال زار میراث فرهنگی این مملکت را با همین گشت زنی در بناهای میراث فرهنگی استان تهران می‌توان با پوست و استخوان درک کرد.

▫️ گزارش میدانی تپه طالب آباد به همت گروه میراث‌باشی شامل: #سعید_فتوحی، #علیرضا_رمضان‌پور،#میلاد_طیبی تهیه شده است
 

مریم اطیابی