کد خبر : 127414 تاریخ : ۱۳۹۹ جمعه ۲۴ مرداد - 00:11
دکتر علی امرایی، مدیر عامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان و معین اقتصادی شهرستان خواف مطرح کرد: خواف؛ پیشتاز در اجرای الگوی جامع مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی خراسان رضوی خواف، سرزمین میراث های ماندگار، پیشتاز در اجرای الگوی جامع مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی خراسان رضوی است.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید، احیای مسئولیت اجتماعی و راه اندازی کسب و کار اجتماعی، مصمم در حل معضلات انسانی از جمله اشتغال و معیشت، عمران و آبادانی شهرستان خواف است. برای اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به عنوان معین اقتصادی شهرستان خواف در نظر دارد الگوی جامعی از مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی را در شهرستان اجرایی نماید. بدین منظور معاونت پژوهشی دانشگاه تهران به عنوان مجری طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی و به سبب تجربه عملیاتی در شهرستان قلعه گنج و سایر مناطق کشور و وجود ظرفیت های علمی در حوزه های مختلف انتخاب گردید. در الگوی جامع مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی خواف بر چهار راهبرد اصلی تاکید میشود که عبارتند از؛

1-تقویت اقتصاد محلی در پیوند با اقتصاد منطقه ای و ملی مبتنی بر احیای مسئولیت اجتماعی و تحقق کسب و کار اجتماعی و امنیت پایدار شهرستان خواف

2-تقویت هماهنگی های فرابخشی در بین دست اندرکاران سازمانی  و تدوین چارچوب های لازم برای تحقق حکمرانی خوب و آبادانی و پیشرفت شهرستان خواف

3-تقویت شبکه تعاملات اجتماعی و به اوج رساندن مشارکت مردم در فرایند آبادانی و پیشرفت شهرستان خواف (اجتماعی-فرهنگی، اقتصادی، زیرساختی، انسانی و طبیعی)

4- ایجاد موازنه بین خدمات اکوسیستم در راستای ارتقای تاب آوری نظام اجتماعی – اکولوژیک و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی

5- حفظ عزت نفس و کرامت انسانی مبتنی بر رویکرد توان افزایی، تعالی و خوداتکایی محرومان

 

در اجرای مدل جامع مثلث، ابتدا نیروهای بومی تحصیلکرده به عنوان تسهیلگران طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی خواف انتخاب شدند که در حال حاضر تعداد 20 نفر تسهیلگر در تعداد 85 روستا مشغول به فعالیت هستند. سپس ستاد طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی شهرستان خواف با حضور اضلاع مثلث شامل کارگزاران حکومت، نماینده مجلس شورای اسلامی، معین اقتصادی و نمایندگان جامعه محلی راه اندازی گردید. کلیه اقدامات نیز با نظارت عالیه ائمه جمعه شهرستان خواف و دستگاه قضایی شهرستان پیگیری می شود.

از آنجا که حضور مردم و مردم محوری در تمامی مراحل مساله شناسی، برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر پروژه ها و طرح ها رکن اساسی است و منطبق بر گام دوم انقلاب و سیاست های اقتصادی مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب است، ابتدا سازماندهی اجتماعی در کلیه روستاهای شهرستان (85 روستا) انجام گرفت و در هر روستا کانون آبادانی و پیشرفت روستا با مشارکت مردم تشکیل گردید و در حال حاضر شناسنامه کانون های آبادانی و پیشرفت روستاهای شهرستان خواف نیز تهیه شده است. هر کانون یک سازمان مردم نهاد تلقی می شود و از سوی امین روستا مدیریت می گردد. در هر روستا با حضور اعضای کانون، کارگاه های مشارکتی متعددی برای شناخت مسایل محوری روستا با نگاه تسهیلگری انجام گرفته است که منتج به تدوین سند ارزیابی مشارکتی روستایی شده و در تدوین سند جامع شهرستان خواف مورد استفاده قرار خواهد گرفت. رویکرد معین اقتصادی در شهرستان خواف کار با مردم برای مردم است.

همزمان با انجام اقدامات در روستاهای هدف، تیم مطالعات، کلیه طرح ها و برنامه های دستگاه اجرایی و اقدامات صورت گرفته تاکنون در شهرستان را مورد تحلیل قرار داده است که این تیم شامل 10 نفر کمیته مطالعات و 18 نفر متخصص و اساتید دانشگاه تهران در رشته های مختلف مبتنی بر مسایل و چالش های شهرستان می باشد. از اقدامات آتی در طرح مثلث برگزاری کارگاه های مشارکتی با حضور اضلاع مثلث و نمایندگان کانون های آبادانی و پیشرفت روستایی است که در نهایت این کارگاه ها منتج به شناسایی پروژه ها و طرح های عملیاتی در حوزه های اجتماعی و فرهنگی، زیرساختی، آموزشی و مهارتی، طبیعی و محیط زیستی و اشتغال و کسب و کار خواهد شد. لذا در این مدل جامع کل روستاهای شهرستان در نظر گرفته است و قرار است یک الگوی جامعی از مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی خراسان رضوی در شهرستان خواف به عنوان پایلوت عملیاتی گردد. این مدل نیز کاملا دانش محور بوده و منطبق بر نقشه راه علمی و تحقیقاتی است.

در بخش رونق کسب­و­کار و اشتغال در شهرستان خواف با هماهنگی های بعمل آمده با مجری طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی خواف، اقدامات متعددی در دستور کار قرار گرفته است که عبارتند از؛

  1. امکان سنجی، طراحی و راه اندازی سامانه جامع مدیریت و مشاوره کسب و کار در شهرستان خواف از ایده تا اجرا در خوشه های آمایشی شهرستان شامل کشاورزی، دامداری، صنعتی، خدماتی و صنایع دستی به صورت حضوری و آنلاین.
  2. راه اندازی مرکز مشاوره و رشد کسب و کار برای ارایه خدمات مشاوره­ای رایگان به کارآفرینان و مالکان کسب و کار در بخش های بازاریابی، طرح نویسی کسب و کار و کارآفرینی.
  3. اعطای تسهیلات بانکی قرض الحسنه با نگاه روان­سازی اعطای تسهیلات برای رفع موانع تولید و همچنین نظارت دقیق بر روند اجرای کسب وکارهای مبتنی بر زنجیره ارزش. در این خصوص منابع مالی مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کارهای خرد، متوسط و کلان روستایی با همکاری کلیه شرکت های معدنی شهرستان خواف  تامین می گردد.
  4. در حوزه آموزش و مهارت ورزی برای اشتغال در رسته های شغلی کشاورزی، دامداری، صنعت، خدمات و صنایع دستی نیز کلیه ظرفیت های مالی و تخصصی بکار گرفته خواهد شد تا ظرفیت سازی صورت گرفته و  افزایش بهره وری در رسته های مختلف شغلی در شهرستان نیز محقق گردد.

در بخش­های فرهنگی، اجتماعی، طبیعی و زیرساختی نیز افتتاح حساب کسب و کار اجتماعی در شهرستان مدنظر معین اقتصادی است که کلیه منابع مالی سرمایه گذاران، خیرین، کمک های مردمی، نهادهای حمایتی در این حساب متمرکز گردد و بر اساس مطالعات و راهبردهای طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی شهرستان در قالب یک کارگروه متشکل از اضلاع مثلث و نظارت عالیه در چارچوب مثلث، سند تدوین شده اجرایی و پیاده سازی گردد. قالب ذکر است کلیه اقدامات در طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی خواف با پیوست مشارکت مردم اجرا می گردد که در حال حاضر بیش از 30 تفاهم نامه در بخش های تامین منابع آب کشاورزی و شرب شامل لایروبی و مرمت قنوات، آبرسانی مشارکتی به روستاهای بخش مرکزی، اجرای پل باکسی در محورهای حادثه‌خیز شهرستان، بازنگری طرح‌های هادی روستایی و اقدامات آبخوان­داری و آبخیزداری منعقد شده که کلیه این تفاهم نامه ها در مرحله اجرا می باشند. در این پروژه ها نیز مشارکت مردم محور اساسی است و معین اقتصادی و سایر  سرمایه گذاران در شهرستان، در تامین ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز مشارکت داشته اند و همچنین دستگاه اجرایی متولی شهرستان در هر بخش، نقش آموزش و نظارت بر اقدامات را با دیدگاه کارشناسی و فنی ایفا می نماید. ما معتقدیم که مشارکت مردم در اجرای طرح ها، ارتقا روحیه خودباوری، اعتماد به نفس، تقویت حس مسئولیت پذیری و تقویت سرمایه اجتماعی را بدنبال دارد.

شرکت صنایع معدنی  فولاد سنگان  تلاش می کند تا باور "ما جویای شغل نیستیم، ما خالق شغلیم" را  در شهرستان خواف نهادینه سازد. مطمنا برای رسیدن به این باور باید همدل و همزبان شویم و بستر را برای اشتغال جوانان و مردم عزیز شهرستان خواف فراهم نماییم. ما به عنوان معین اقتصادی شهرستان خواف در رفع فقر و بیکاری، کاهش مهاجرت و آسیب های اجتماعی مصمم هستیم و معتقدیم که ما قادر هستیم امید را به ارمغان بیاوریم و خواستن توانستن است و تلاش خواهیم کرد تا با توکل به خداوند متعال زیبایی، شادی و خوشبختی را به مردم عزیز شهرستان خواف تقدیم کنیم.