کد خبر : 188130 تاریخ : ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۳ اسفند - 15:49
گنجنامه؛ گردشگری ورزشی و نخستین دیواره سنگنوردی روز باز در غرب کشور سنگ‌نوردی، دیواره‌نوردی، صخره‌نوردی کودکان توامان کوه‌نوردی هستند، که هر کدام با کوه معنا پیدا می‌کنند.

 

 

 این ورزش در سال‌های اخیر و با وجود انواع مسابقات داخلی و خارجی، علاقمندان فراوانی پیدا کرده است. البته این علاقمندان، منحصر به استان‌هایی نمی‌شود که کوهستانی هستند و ورزشکاران می‌توانند به راحتی به دیواره‌های طبیعی دسترسی داشته باشند، بلکه با وجود سالن‌های سنگ‌نوردی در استان‌ها، این ورزش از انحصار طبیعت درآمده و به صورت سالنی هم ورزشکاران را به خود جذب کرده است. 

گردشگری امروز هم در بخش طبیعت‌گردی و گردشگری ورزشی، پیوندی با ورزش‌های کوهستانی پیدا کرده است، به همین منظور، در جهان امروز، و حتی در کشورهای منطقه، برای اینکه جذب بیشتر گردشگر داشته باشند، و یا اینکه با تنوع زیاد، بتوانند هر سلیقه و علاقه‌ای را پوشش دهند، تلاش می‌کنند از امکانات مختلف در جذب ورزشکاران بهره ببرند. 

 

 

برای مثال مجموعه ورزشی «کلایم» در شهر ابوظبی (جالب است بدانید که معماری این بنا خودش جذب کننده گردشگر است، به این معنا که یک سازه مکعبی با استفاده از ظرفیت هنر چیدمان یا همان Conceptual art به گونه‌ای طراحی شده که توصیف آن با نوشتار بسیار سخت است) برای اینکه بتواند ورزشکاران را به سوی خود جذب کند و گردشگری ورزشی داشته باشد، ۵ منطقه صخره نوردی ایجاد کرده است.

شاید بتوان گفت بلندترین دیوار صخره نوردی دنیا در محیط بسته به ارتفاع ۴۳ متر؛ به علاوه یک دیواره ۲۱ متری برای ورزشکارانی که فعالیت حرفه‌ای دارند، و یک دیواره ۱۰ متری و ۶ متری به ترتیب برای افراد با تجربه کمتر و مبتدی در آنجا ساخته شده است، علاوه‌بر این یک تخته سنگ ۳ متری در طور ۵۷ متر هم برای علاقمندان در نظر گرفته که هر ورزشکاری با هر سلیقه‌ای بتواند در آن به تمایلات ورزشی‌اش پاسخ دهد. 

یا مثلا در «گرونینگن» یکی از شهرهای هلند دیواره‌ای به ارتفاع بیش از ۳۷ متر دارد که به آن «شمشیر افسانه‌ای شاه آرتور» می‌گویند، و ضمن اینکه در جهان کم نظیر است، خودش به عنوان یک مرکز جذب گردشگر ورزشی شناخته می‌شود. 

بنابراین ایجاد امکانات ورزشی در فضاهای گردشگری، یک نیاز و ضرورت برای آن مجموعه به شمار می‌رود که البته به نسبت اقلیمی که منطقه گردشگری در آن قرار دارد باید امکانات ورزشی هم در نظر گرفته شود. 

سنگ نوردی (16)

در همدان هم به نسبت اقلیم کوهستانی و سردی که دارد، علاقمندان به صخره‌نوردی و سنگ‌نوردی کم نیستند، به علاوه اینکه زیرساخت‎‌های خوبی هم در استان و شهر همدان برای این ورزش توسط دولت برنامه‌ریزی و ساخته شده است. 

همانطور که در نمونه‌های خارجی هم مثال زدیم، گردشگری ورزشی گونه‌ای از گردشگری است که بسیار جذاب و پر هیجان است. بر همین اساس، دهکده تفریحی، فرهنگی، ورزشی گنجنامه هم برای اینکه تمام استعدادها و ظرفیت‌های اقلیمی را برای جذب گردشگر در نظر بگیرد، نخستین مجموعه‌ای است که در کنار خدمات گردشگری اقدام به ساخت و نصب نخستین دیواره سنگنوردی روز باز در غرب کشور کرده است که البته در کشور هم جزو بهترین‌ها و استانداردترین‌ها به شمار می‌رود.

سنگ نوردی (179)

این دیواره با ارتفاع ۱۸ متر و ۳ مسیر قابل صعود برای ورزشکاران مبتدی با درجه صعود ۱۰و ۵ دارای ۵ مسیر صعود حرفه‌ایی است. شاید یکی از جذابیت‌های این دیواره محیطی‌ست که در آن ساخته شده است، دامنه الوند، به عنوان یک محیط همگن با فضای ورزش‌های مرتبط با کوه بهترین فضا برای ساخت این دیوار بود که همکنون قابل استفاده برای گردشگران ورزشی و ورزشکاران استان و منطقه است. 

همینکه ورزشکار زمانی که در حال صعود دیواره است، الوند و دامنه‌های آن را زیر چتر نگاه خود دارد، احساس بسیار خوبی پیدا خواهد کرد. نامی از الوند و دیواره‌ی دهکده تفریحی، فرهنگی، ورزشی گنجنامه به میان آمد حیف است نامی از برخی قهرمانان و پیشکسوتان گذشته برده نشود؛ «حسین طالبی‌مقدم» که به پدر سنگنوردی ایران مشهور است از نام‌آوران این عرصه بود، از دیگر نام‌آوران همدانی می‌توان به ایرج صفادوست قهرمان و سرمربی سابق تیم ملی صخره‌نوردی و سنگنوری کشور، وحید عسگری، بهاره مرادی، امیر پیرویسی و فاطمه سلیمانی اشاره کرد. 

photo_2017-10-02_13-51-24

دهکده تفریحی، فرهنگی، ورزشی گنجنامه، تلاش کرده، در یک فضای آرام، نمونه‌ی مناسبی از استعدادها و ظرفیت‌های استان همدان برای جذب گردشگر را با استانداردهای ایران و منطقه ایجاد کند که گردشگر در سفر به همدان، بعد از تجدید دیدار با پیرِ شوریدهِ دستار باباطاهر عریان، زیارتِ شیخ‌الرئیس بوعلی زاده‌ی قریه‌ی افشنه در نزدیکی خورمیثن و آرام‌گرفته در همدان، مزارروبی عارف قزوینی هم‌نشین و هم‌خاک بوعلی، دیدن گنبد علویان، برج قربان، تپه هگمتانه و نوشیجان، آرامگاه استر و مردخای و ...، فضای خوبی برای ورزش، تفریح، استراحت و بازدید از دامنه الوند با تله‌کابین گنجنامه را داشته باشد و شب نیز در ویلاهای کوهستانی گنجنامه بیارامد.