کد خبر : 188136 تاریخ : ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۳ اسفند - 16:14
ایجاد یک «همدان فرهنگی کوچک» در گنجنامه دهکده تفریحی، توریستی، فرهنگی و ورزشی گنجنامه مجموعه‌ای است که به طور کامل توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و طبیعی است در چنین مجموعه‌ای، تمام اجزا در خدمت توسعه و رشد هدفمند اهدافی متعالی گردشگری و اقتصاد گردشگری باشند.

 

 

به بیان دیگر، دهکده گنجنامه تلاش می‌کند ضمن در نظر گرفتن سودآوری مجموعه، هر چقدر می‌تواند تنوع در ارائه خدمات به گردشگر داشته باشد؛ چون این کار به عنوان یک استراتژی هم به نفع مجموعه است، هم منافع تفریحی و شناختی گردشگر را تامین می‌کند. 

اما چگونه می‌شود غیر از امکانات، فضایی برای گردشگر مهیا کرد که از سفر و حضور در منطقه نمونه گردشگری لذت بیشتری ببرد و اطلاعات مفیدی هم کسب کند؟

 

 

 دهکده گنجنامه در بخش امکانات، یکی از کم‌نظیرترین مناطق نمونه گردشگری در کشور و بی‌نظیر در منطقه غرب کشور است، در بخش اقامت بهترین ویلاهای کوهستانی با چشم‌اندازهایی ویژه را دارد، در بخش تفریح و هیجان برخوردار از سورتمه ریلی، بانجی جامپینگ، دیواره سنگ‌نوردی و ... است، غار آکواریوم و تله‌کابین دارد، امکانات رستورانی و ... در آنجا فراهم است؛ این‌ها هر کدام می‌تواند بخشی از سلیقه گردشگر را تامین کند، اما جدای از این‌ها، اشاعه فرهنگ و تمدن ایران، سنت‌ها، آداب، رسوم در همدان (دوران ایران باستان و ایران دوران اسلامی) بخشی است که باید بیشتر به آن توجه شود. این بخش شاید در حوزه برندینگ و برندسازی شخصی تاثیر بسزایی در ماندگاری نام دهکده گنجنامه در میان گردشگران ایرانی و خارجی داشته باشد. 

IMG_4148

اما آیا ایجاد یک «همدان فرهنگی کوچک» می‌تواند در مسیر «برندسازی شخصی» (Personal Branding) دهکده گنجنامه قرار گیرد. «برندسازی شخصی» فرایند ساخت تصویری خاص از شخص یا مجموعه‌ای، در ذهن مخاطبان مورد نظر است. پژوهشگران و کارشناسان این حوزه، برندسازی را یکی از مهمترین مفاهیم در اشاعه نام‌های تجاری و اقتصادی در میان جامعه مخاطب‌ها می‌دانند. ایجاد یک «همدان فرهنگی کوچک» چگونه به «برندسازی شخصی» مجموعه گنجنامه کمک می‌کند؟

چندی پیش در مقاله‌ای با عنوان «نقش و اهمیت برندسازی در برنامه ریزی گردشگری» تاکید شده بود که امروزه برند را ادراک و تصویر ذهنی گردشگر از مقصد، خدمات‌دهی مناسب و به نوعی شناسنامه، کارکرد و هویت مقصد گردشگری تعریف می‌کنند. اهمیت داشتن برند، از آن جهت است که برند و برندسازی سبب بالا رفتن سطح اعتماد و وفاداری مسافر به مقصد گردشگری می‌شود. برند را می‌توان یکی از مهمترین مسایل برای جذب گردشگر دانست، یک مقصد گردشگری باید طی یک دوره زمانی خود را با یک مشخصه خاص به جامعه گردشگر در ایران و جهان بشناساند تا گردشگران براساس آن مشخصه، مقصد خود را تعیین کننند.

حالا دهکده تفریحی، توریستی، فرهنگی و ورزشی گنجنامه با توجه به اینکه زیرساخت‌های لازم را برای تفریح و لذت گردشگر را فراهم کرده، شایسته است که تلاش کند در کنار آن، دست به فرهنگسازی و انتقال فرهنگ بومی استان همدان، به سفیران (گردشگران سفیر فرهنگی هستند) دیگر استان‌ها و دیگر کشورها باشد. تصویری که این کار در ذهن گردشگر ایرانی و خارجی می‌گذارد، می‌تواند به لحاظ تاثیرگذاری برابر با خدماتی باشد که در قالب‌های رفاهی از دهکده گنجنامه گرفته است. 

j002

ایجاد یک همدان فرهنگی کوچک در گنجنامه می‌تواند جمع‌بندی تصاویری از استان همدان در منطقه نمونه گردشگری گنجنامه باشد. همدان فرهنگی کوچک، مجموعه‌ای از ابنیه تاریخی، آرامگاه‌ مشاهیر، پوشش و لباس زنان و مردان، غذاهای سنتی و مهارت‌‌های شغلی است که در یک جا جمع شده و اطلاعاتی دقیق از آن ارائه می‌کند.  

مثلا فن پخت خورشت ماست همدان، فن تهیه نان کلوا در روستای گوراب ملایر، فن تهیه نان گرده سنتی در همدان، فن تهیه ترشی گردو در تویسرکان، فن تهیه شربت پالوده در شهر لالجین، فن پخت آبگوشت کلم در همدان، جشن شیره‌پزی روستای مانیزان، آش سنتی بادمجان و آش سنتی ترش ملایر، آش ورکواز، آش سماق و آش بادمجان نهاوند، آش خیار اسدآباد، مهارت گره‌چینی همدان، مهارت بافت قالی نهاوند، شیوه سنتی بستن گلونی لکی و ... این‌ها هر کدام ظرفیتی برای گردشگری استان و جذب گردشگر است، اما طبیعی است که گردشگران نمی‌توانند به تمام این مناطق سر بزنند و مراسم و  پخت غذاها و ... را از نزدیک ببیند، بنابراین دهکده گنجنامه می‌تواند در ساخت یک همدان فرهنگی کوچک،گام بزرگی بردارد. 

87981

طبیعی است که ممکن است امکان طباخی در این سطح وجود نداشته باشد، اما امکان معرفی این غذا در تابلوهایی با تصویر و معرفی کامل وجود دارد؛ به بیان دیگر، مجموعه گنجنامه می‌تواند میراث ملموس و ناملموس استان را در یک مکان به گردشگر معرفی کند، حتی می‌تواند نام موزه بر آن بنهد، موزه‌ای که از غذا و پوشش تا عادات و آداب و رسوم را شامل می‌شود. این موزه می‌تواند فقط به معرفی این رسوم بپردازد، اما همینکه تمام لیست میراث استان را شامل شود، یکی از اتفاقات کم‌نظیر در مسیر گسترش فرهنگ استان همدان خواهد بود.