کد خبر : 188138 تاریخ : ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۳ اسفند - 16:17
اهمیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در گردشگری همدان فعالان بازار کارآفرینی و سرمایه ‌گذاری اصطلاحی دارند که می‌گویند: «پول ترسو است»، منظورشان این است که سرمایه‌ی بخش خصوصی هر جایی خودش را هزینه نمی‌کند، هر جایی نمی‌رود، به راحتی اعتماد نمی‌کند، و تعابیر درگیر ... .
 

در دنیای امروز، حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی (داخلی یا خارجی) در مسیر توسعه‌یافتگی جوامع بسیار تاثیر دارد. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. 

اما در کشور ما فعلاً خبری از سرمایه‌گذار خارجی نیست، دلایلی هم دارد که مهمترین آن، تحریم و مشکلات شبکه بانکی است. سرمایه‌گذار وقتی وارد کشور می‌شود که اطمینان از بازگشت سرمایه و سود، به علاوه امکان انتقال اصل سرمایه در کوتاهترین مدت را داشته باشد، در غیر این صورت منطقی نیست که فرد یا بنگاه تجاری در یک کشور دیگر وارد سرمایه‌گذاری شود؛ از همین روست که دولت‌ها در ایران، مهمترین شعارهای‌شان و چشم‌اندازهایی که ترسیم می‌کنند این است که کشور را برای سرمایه‌گذار آماده و ایران را بهشت سرمایه‌گذاری می‌کنند. 

 

 

این اتفاق در دوره‌هایی و در برخی استان‌ها محقق شد و یا افرادی در تلاش برای تحقق آن بودند، اما هنوز، قوانین دست و پاگیر و بروکراسی اداری این امکان را در ایران بسیار پایین آورده است. از آن طرف، دولت هم اعتبار خاصی که بتواند تمام پروژه‌های عمرانی را به ثمر برساند ندارد و در تامین اعتبارات برخی پروژه‌ها دچار استیصال می‌شود، بنابراین همیشه در تلاش است، بخش خصوصی را تشویق به سرمایه‌گذاری کند. 

پول دولت

دولت در بودجه، ردیفی‌هایی دارد که زیر مجموعه «اعتبار عمرانی» است. اعتبار عمرانی یعنی آن پول‌هایی که قرار است برای عمران و آبادانی هزینه شود. پروژه‌های مانند آب، راه‌سازی و مسکن، کشاورزی‌نوین، ، پروژه‌های گردشگری و ... که دولت به آن‌ها ایجاد زیرساخت می‌گوید. در همدان همین امسال، ۱۴۰۰ میلیارد تومان بودجه اعتبار عمرانی داریم. بودجه‌ای که باید بین شهرستان‌ها تقسیم و کارهای عمرانی، ساخت‌و‌ساز؛ تعمیرات، راه‌سازی و جاده‌سازی، آبادانی، انتقال گاز، آب، برق، و ... در آن به انجام برسد. 

photo_2018-03-13_08-39-48

رئیس‌سازمان مدیریت ،برنامه و بودجه استان‌همدان در شهریور ماه امسال هم اعلام کرده که حدود ۲۰۰۰ پروژه در سطح استان در حوزه‌های مختلف در دست اجرا است که اگر این عدد را میانگین بین همه تقسیم کنیم به هر پروژه زیر 1 میلیارد تومان خواهد رسید. (البته می‌دانید که به صورت مساوی تقسیم نخواهد شد و هر پروژه به نسبت ضرورت‌ها و پیشرفت فیزیکی و ... مبلغی دریافت خواهد کرد). 

پول بخش خصوصی

پول بخش خصوصی، پولی‌ست که به دولت کمک می‌کند سرعت آبادانی را بیشتر کند. البته که بخش خصوصی هم به منافعی می‌رسد که کاملا طبیعی است. اما پول بخش خصوصی در مقایسه با پول دولت چقدر است؟ یعنی آورده بخش خصوصی در این شراکت (شراکت در آبادانی کشور) چه میزان است و توقع او از دولت چیست؟ جمع عدد سرمایه‌گذار بخش خصوصی در همدان، ممکن است بیش از کل بودجه عمرانی استان همدان در یک سال باشد، این جمع عدد سرمایه‌گذاری هم ارزی و هم ریالی است. حالا توقع بخش خصوصی از دولت چیست؟ بخش خصوصی توقع دارد که در دو بخش دولت با او همکاری کند. نخست در صدور سریع مجوزها (گاه برخی از مجوزها بیش از یکسال زمان می‎‌برد) و دوم حمایت‌های غیر مادی در طول اجرای پروژه.

به ظاهر این دو توقع، انتظاراتی بسیار اولیه و مقدماتی است، اما آن‌‎هایی که با فضای اداری کار کرده‌اند و سرمایه‌گذار در بخش‌های مختلف بوده‌اند می‌دانند که این دو گزینه چقدر مهم و تاثیرگذار است. 

برای مثال در همدان پروژه‌هایی را مثال می‌زنیم که به دلایل مختلف از جمله دو مورد نام برده شده تعطیل، نیمه‌کاره و یا با سرعت خیلی پایین در حال ساخت هستند. 

جزیره شادی شهر بهار، پروژه شهرک توریستی باغ ویلا (شرکت ترکیه مکاتلی) هتل ندیمی (پارک مردم) مجموعه سیتی سنتر، هتل هما (توسط هگتا هلدینگ گردشگری زیر مجموعه شستا)، پروژه بوستان ۱۰۰ هکتاری ولایت در منطقه حیدره، پروژه پارک ۲۵۰ هکتاری فرامنطقه‌ای اکباتان که البته این موارد اخیر با شرکت‌های خصولتی قرار بر ساخت گذاشته شده که بلاتکیلف مانده است. 

دهکده تفریحی گردشگری گنجنامه همدان و عضویت در سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)

بخش خصوصی در همدان البته پروژه‌های موفقی را هم اجرا کرده است. در میان این پروژه‌ها شاخص‌ترین‌شان دهکده فرهنگی ورزشی توریستی گنجنامه است. این پروژه که در سال ۱۳۷۸ به بهره‌برداری رسیده، منطقه‌ای نمونه برای گردشگری در غرب کشور است. پروژه 3 فاز دارد (در حدود ۲۵ هکتار) که در حدود شانزده سال اجرای آن به طول انجامیده و حدود 150 میلیارد تومان هم سرمایه‌گذاری در آن صورت گرفته است؛ این مجموعه در سال ۲۰۱۴ به عضویت سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)درآمده و در 4 سال بعد با همکاری شرکت سیاحتی علیصدر اجلاس ۲۰۱۸ گردشگری را در همدان با حضور ۶۰ کشور میزبانی کرده است. 

4-ganjmanej-tourist-resort

در کنار پروژه‌هایی که در همدان محقق نشد، و الان به صورت اسکلت‌هایی ناموزون تصویر شهر را آشفته کرده، دهکده گنجنامه، در کنار یکی از تاریخی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران و جهان (کتیبه دوران هخامنشی) توانسته، گردشگر را ساعاتی در خود نگهدارد و غیر از ایجاد اشتقال مستقیم و غیر مستقیم، فضای کسب و کار منطقه، فرهنگ کار در حوزه گردشگری و ... را ارتقاء بخشد. 

در گفتگویی که پیشتر در رسانه‌ها منتشر شده «سعید ترابیان رئیس هیات‌مدیره مجتمع گنجنامه در تشریح فازهای توسعه‌ای این دهکده اعلام کرده که دهکده گنجنامه با راه‌اندازی تله‌کابین، سورتمه، مجتمع تجاری، ایجاد رشته‌های ورزشی، ساخت غار آکواریوم، تاسیسات و مجموعه اقامتی در فاصله سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۵ توسعه یافته است.»

امروز در دهکده تفریحی توریستی گنجنامه امکاناتی همچون تله‌کابین، غار آکواریوم، باغ پرندگان، سورتمه ریلی، دیواره سنگ‌نوردی، تیرول، بانجی جامپینگ، سایت تعادل هوایی، ویلاهای اقامتی، رستوران سنگی، اتاق نمک درمانی و... فعال و یا ظرفیت فعالیت دارد.